Решение по дело №3/2020 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 23 юни 2020 г.
Съдия: Кремена Димова Костова Грозева
Дело: 20207240700003
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 3 януари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е   112

 

23.06.2020 г., гр. Стара Загора

В   И  М  Е  Т  О   Н  А   Н  А  Р  О  Д  А

 

Административен съд Стара Загора, трети касационен състав, в открито съдебно заседание на двадесет и седми май през две хиляди и двадесета година в състав:   

                                                                                                               

                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: БОЙКА ТАБАКОВА

                                                                     ЧЛЕНОВЕ: 1.КРЕМЕНА КОСТОВА-ГРОЗЕВА

                                                                                            2.СТИЛИЯН МАНОЛОВ

                       

при секретаря Ива Атанасова

и в присъствието на прокурора  Румен Арабаджиков

изслуша докладваното от съдията КОСТОВА-ГРОЗЕВА к. а. н. д. №3 по описа на съда за 2020 г.

               

Производството е по реда на чл. 63, ал. 1, изр. 2 от ЗАНН и глава ХІІ, чл. 208 и сл. от АПК.

                                                              Обжалваното решение

            С решение №636 от 27.11.2019 г., постановено по АНД №2510/2019 г., Районен съд-Стара Загора потвърдил Наказателно постановление /НП/ №F376379 от 15.05.2018 г. на Директора на офис за обслужване – Стара Загора в ТД НАП, гр. Пловдив, с което на ЕТ „МЕЛ- Л.Г.“ , ЕИК ********* за нарушение на чл. 125, ал. 1 от ЗДДС било наложено административно наказание - имуществена санкция в размер на 500.00 лв. на основание чл.179, ал. 1, предл. първо от ЗДДС.

                                                         Обстоятелства по обжалването

 

Недоволен от решението станал наказаният, който го обжалва в срок. В касационната жалба се съдържат оплаквания, че решението било неправилно и незаконосъобразно, постановено при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. Твърди, че съдебният акт бил лишен от мотиви, тъй като не били обсъдени всички възражения, наведени с жалбата пред РС. Според касатора, съдът подходил формално и към преценката за наличието на законовите предпоставки за прилагането на чл. 28 от ЗАНН. Прави се искане за отмяна на решението и отмяна на потвърденото с него наказателно постановление, а ако съдът прецени, че били допуснати съществени процесуални нарушения, се иска делото да бъде върнато за ново разглеждане.

Редовно призован в с. з., касаторът не се явява и не се представлява.

            Ответникът – ТД на НАП, гр. Пловдив, не изпраща представител. В депозираното по делото писмено становище излага мотиви за неоснователност на подадената касационна жалба и моли за присъждане на направените по делото разноски, представляващи юрисконсултско възнаграждение.

            Представителят на ОП Стара Загора изразява становище за неоснователност на касационната жалба, съответно правилност и законосъобразност на оспореното решение.

 

Правни съображения

 

Съдът, въз основа на събрания по делото доказателствен материал, обсъден в неговата цялост и взаимна връзка, намира жалбата за процесуално допустима, като подадена в срок и от надлежна страна, а по същество, се явава неоснователна.

За да потвърди процесното НП, въззивният съд приел за безспорно установена описаната в АУАН /Акт за установяване на административно нарушение/ №F376379 от 13.03.2018 г. и в НП фактическа обстановка, която се изразявала в следното: регистрираното лице по ЗДДС ЕТ“МЕЛ Л.Г.“ не подало в офис/дирекция за обслужване гр. Стара Загора при ТД на НАП – Пловдив справка-декларация по чл. 125, ал. 1 от ЗДДС за данъчен период от 01.11.2017 г. до 30.11.2017 г. в законоустановения срок до 14 – число включително на месеца, следващ данъчния период, за който се отнасяла – т. е. до 14.12.2017 г. в офис/дирекция за обслужване гр. Стара Загора при ТД на НАП Пловдив. Нарушението било извършено на 15.12.2017 г. в гр. Стара Загора и установено при проверка на данъчното досие на задълженото лице. Актът за установяване на административното нарушение бил съставен в отсъствието на нарушителя, съгласно чл. 40, ал. 2 от ЗАНН, като същият бил връчен лично на едноличния търговец.  

Въззивният съд приел и, че при реализирането на административно-наказателната отговорност не били допуснати съществени процесуални нарушения, тъй като дори и актът за установяване на административно нарушение да бил съставен при условията на чл. 40, ал. 2 от ЗАНН, екземпляр от него бил връчен на касатора и по този начин било гарантирано правото му на защита в пълна степен. Изложил съображения, че деянието било формално /на просто извършване/, като съставът на нарушението бил осъществен чрез бездействие от задълженото лице. Възприето било, че нарушението не можело да бъде квалифицирано като маловажно, както и че наложената санкция съответствала на тежестта на нарушението, доколкото същата била определена в предвиденият от закона минимален размер. Направен бил анализ на приложимия материален закон и установените по делото факти, като било прието, че същите били подведени под относимите материално-правни норми.

Настоящата касационна инстанция споделя изцяло фактическите и правни доводи на първоинстанционния съд. Правилно РС – Стара Загора приема, че съставянето на АУАН в отсъствието на нарушителя не представлява съществено процесуално нарушение. Съгласно чл. 40, ал.2 от ЗАНН, когато нарушителят е известен, но не може да се намери или след покана не се яви за съставяне на акта, актът се съставя и в негово отсъствие. Видно от преписката по делото има няколко изпратени покани до задълженото лице за явяване с цел съставяне на АУАН, приложени съответно на л. 35 и сл. от АНД, като в нито един от посочените срокове няма данни лицето да се е явило или изпратило представител за съставяне на АУАН. Самият акт е съставен след изтичане на 7 дневния срок и по последната покана – на 16.03.2018г.

Ето защо гореизложеното обоснова извод за правилност на приетото от районния съд, че съставянето на АУАН в отсъствието на нарушителя /т.е. в хипотезата на чл.40, ал.2 от ЗАНН/ е извършено изцяло в съответствие с процесуалния закон и липсва допунато нарушение, което да води до накърняване на правото на защита на наказаното лице. Връчването на екземпляр от АУАН на представляващия търговеца гарантира пълноценното участие на същия в административно-наказателно производство и така се изпълняват законовите изисквания за гарантиране на правото на защита на нарушителя. Данните по делото сочат, че няма вписани възражения във връчения АУАН, нито има депозирани такива в тридневен срок. Процесното НП е съставено в шестмесечния срок от съставяне на АУАН.

Неоснователно се явява  оплакването, че обжалваният съдебен акт липсват мотиви. Напротив, в постановеното съдебно решение, районният съд обсъжда установените факти по делото, прави анализ въз основа на тях на приложимия материален закон, приемайки извод за правилното му приложение. В решението се съдържат мотиви, относно всички съставомерни елементи от фактическия състав на административното нарушение, за което се наказва касаторът. Настоящият състав, споделя изцяло изложените в тази насока аргументи и правни съображения на РС, поради което и не следва същите да бъдат преповтаряни.

Само за пълнота следва да се отбележи, че съгласно чл.125 ал. 1, във връзка с ал.3, връзка с ал. 5 от ЗДДС, данъкът се декларира, чрез едновременно и своевременно подаване на справка - декларация /СД/ и отчетните регистри за съответния данъчен период. Оттук идва и изводът, че подаването само на един от посочените документи не изпълнява точно задължението по чл. 125 от ЗДДС за деклариране на данъка. Задължението по чл. 125 от ЗДДС остава неизпълнено и в хипотеза, когато се пропусне срокът по чл. 125, ал. 5 от ЗДДС. Административно-наказателната разпоредба на чл. 179, ал. 1 от ЗДДС съдържа три отделни състава на административни нарушения, които могат да се осъществят в две алтернативни форми на изпълнителска дейност. В съответствие с изискването за подаване, както на СД, така  и на отчетните регистри, в състава на чл.179, ал. 1 от ЗДДС се визират чрез изчерпателно изброяване, съставомерните бездействия, като изпълнението на всяко от тях, а не на което и да е от тях, представлява отделно основание за носене на административно-наказателна отговорност. Задължението за подаване на СД е самостоятелно, независимо от условието да се изпълни едновременно със задължението за подаване на отчетните регистри по чл. 125, ал.3 от ЗДДС. Данъкът се декларира с подаване на СД, но за удостоверяване на нейното съдържание се изисква подаване и на отчетните регистри, чрез изпълнение на което задължение се контролира и изпълнението на чл. 124, ал. 1 от ЗДДС.

Ето защо не се приема за основателна тезата, че изброяването в чл. 179, ал. 1 от ЗДДС определя формите на едно и също административно нарушение, поради което и не се споделя тезата на касатора, че същият е наказан два пъти за едно и също нарушение. Подаването на всеки от документите по чл.125, ал. 1, чл. 125, ал. 2 и чл.124 от ЗДДС представлява отделно задължение, за неизпълнението на което българският законодател предвижда да се налага отделно административно наказание. В подкрепа на този довод е и използваната от законодателя техника при очертаване на отделните състави на чл. 179, ал. 1 от ЗДДС, а именно: не се визира едно деяние, изразяващо се в „недеклариране на ДДС“ или „недекларирането му в срок“, а в неподаване на СД по чл. 125, ал. 1, неподаване на СД по чл.125, ал. 2, неподаване на отчетните регистри по чл. 124 от ЗДДС, като изброяването е изчерпателно, чрез поставяне на препинателния знак „запетая“, т.е. неизпълнението на всяко едно отделно задължение за подаване на съответния документ съставлява самостоятелно административно нарушения.  

Не се приема за основателно твърдението, посоченото в жалбата, че първоинстанционият съд не обсъжда всички възражения, съдържащи се в жалбата, с която е сезиран. В последната се сочат единсвено оплаквания относно процедурата по съставяне на АУАН при условията на чл. 40, ал. 2 от ЗАНН, както и за липсата на мотиви от наказващият орган, относно приложението на чл. 28 от ЗАНН, които оплаквания са надлежно обсъдени в съдебното решение. Коментирано е и обстоятелството, че единствено върху данъчно задълженото лице тежи задължението за подаване на СД и отчетните регистри, като при неизпълнение на тези задължения отговорността е единствено на жалбоподателя. Верен е и изводът на РС, че за спора е ирелевантно обстоятелството дали жалбоподателят има упълномощени други лица с конкретни отговорности за подаване на декларациите и останалите изискуеми документи. Дори и това да е така, то отговорността за неизпълнение на задължението за подаване на посочените документи законодателят изцяло предоставя в тежест на самия задължен търговец, без да се интересува какви са вътрешните взаимоотношения, които той създава с трети лица.

Неоснователно се явява и последното касационно оплакване, че неправилно въззивният съд не уважава възражението за квалифициране на деянието като маловажно. Районният съд излага мотиви, които се споделят от настоящия съдебен състав и поради това не следва да се  преповтарят.

В заключение следва да се посочи, че административно-наказателното обвинение от фатическа и правна страна е достатъчно пълно, точно и ясно формулирано, като при ангажиране на административно-наказателната отговорност няма допуснати съществени нарушения, които да водят до опорочаване на проведеното производство. В този ред на мисли оспореното решение се явява правилно и законосъобразно, постановено при съобразяване с относимите материално и процесуално-правни норми, поради което, същото следва да се остави в сила.

Предвид изхода на делото основателна се явява претенцията за разноски на ответника по касация, предвид нейното своевременно заявяване. Видно от приложения списък на л. 34 се претендират такива в размер на 120 лв., като искането следва да бъде уважено за така претендирания размер, тъй като от касатора липсва своевременно заявено възражение за прекомерност.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 221, ал. 2, предложение първо от АПК, Административен съд Стара Загора.

                                        

Р     Е     Ш     И     :

 

ОСТАВЯ В СИЛА решение №636 от 27.11.2019 г., постановено по АНД №2510/2019 г., по описа на Районен съд, гр. Стара Загора.

ОСЪЖДА ЕТ„МЕЛ Л.Г.“, ЕИК *********, представляван от Л.Г. Горчев със седалище и адрес на управление гр. Стара Загора, да заплати на НАП, гр. София, сумата от 120.00 /сто и двадесет/ лв., представляваща разноски за юрисконсултско възнаграждение.

 

Решението не подлежи на обжалване и протестиране.

 

                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ:

                                              

                                                             ЧЛЕНОВЕ: 1.   

 

                                                                                   2.