Определение по дело №438/2018 на Окръжен съд - Шумен

Номер на акта: 560
Дата: 21 декември 2018 г.
Съдия: Мирослав Георгиев Маринов
Дело: 20183600500438
Тип на делото: Въззивно частно гражданско дело
Дата на образуване: 3 декември 2018 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

№ 560

 

гр. Шумен, 21.12.2018г.

 

            Шуменски окръжен съд, в закрито заседание на двадесет и първи декември през две хиляди и осемнадесета година, в състав:

                                       

                                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ: М. Маринов

                                                                    ЧЛЕНОВЕ: 1. А. Карагьозян

                                                                                         2. Р. Хаджииванова

 

като разгледа докладваното от окръжния съдия М. Маринов, в.ч.гр.д. № 438 по описа за 2018г. на ОС – Ш., за да се произнесе взе предвид следното:

Делото е образувано по частна жалба с рег. № 16916 от 30.10.2018г. депозирана от адв. Д.Г.С. ***, в качеството му на процесуален представител на В.А.Х. с ЕГН ********** *** срещу определение № 2714 от 10.10.2018г., в частта, с която на осн. чл. 130, изр.1 от ГПК, частично е прекратено производството по гр. д. № 1022/2018г. по описа на РС – Шумен, по отношение на Държавата  представлявана от Министъра на финансите и Висшия съдебен съвет. Жалбоподателя, чрез процесуалния си представител твърди, че определението в обжалваната му част е постановено при съществено нарушение на процесуалните правила, поради което счита същото за незаконосъобразно. Излага, че съгл. чл. 2, 2а и 2б от ЗОДОВ, Държавата отговаря за вреди причинени на гражданите от разследващите органи, прокуратура или съд, а тези искове се разглеждали по реда на ГПК при участието на органите, носещи пряката отговорност за вредите. Сочи, че съгласно чл. 31, ал. 1 от ГПК Държавата се представлява в процеса от Министъра на финансите, от което следвало извода, че последния – явяващ се втори ответник, притежава процесуалната легитимация да участва като ответник в предявения иск по реда на ГПК, доколкото при положителен резултат в полза на ищеца, при изхода на делото, той следвало да понесе отговорността. Съгласно задължителната практика на ВКС и трайната практика на съдилищата, било прието, че на осн. чл. 7 от Конституцията на РБ, Държавата отговаря пряко за вредите, причинени от незаконни актове или действия на нейни органи и длъжностни лица и когато тази отговорност не можела да се реализира по ЗОДОВ – отговорността за вреди се реализирала на осн. чл. 49 от ЗЗД. С исковата молба деликтната отговорност на държавата се търсела на осн. чл. 49 от ЗЗД, във вр. чл. 47 от Хартата за основните права в ЕС, вр. с чл. 13 от ЕКЗПЧОС и чл. 7 от Конституцията на РБ затова, че не е изпълнила задълженията си по чл. 13 от ЕКЗПЧОС и не е осигурила ефикасни средства за защита на ищеца от деликта, извършен от първия ответник Администрацията на РС – Ловеч, в лицето на административния ръководител, на когото са предоставени властнически правомощия от името на Държавата, чрез третия ответник – ВСС и именно Държавата била легитимирана да отговаря по предявения срещу нея деликтен иск. С оглед изложеното, счита, че всички ответници притежават необходимата процесуална легитимицая по така предявения иск, поради което моли въззивната инстанция да отмени обжалваното определение и да върне делото с указания за разглеждането му по същество. 

Ответните страни по жалбата ВСС и Държавата – представлявана от министъра на финансите, са депозирали отговори по частната жалба, в които изразяват становище за правилност и законосъобразност на определението в обжалваната му част и молят същото да бъде потвърдено. С отговора депозиран от ВСС, е направено и искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.  

Съдът след като се запозна с изнесените доводи в жалбата, становищата на ответниците и материалите  по  делото, приема за установено следното:

Частната жалба е подадена в срок, от надлежно легитимирано лице, срещу акт подлежащ на обжалване и е процесуално допустима. Разгледана по същество, същата е неоснователна, поради следните съображения:

Производството по първоинстанционното дело е образувано по искова молба от В.А.Х., с постоянен адрес:***, изтърпяващ наказание лишаване от свобода в ОЗ „Ловеч“, срещу Администрацията на Районен съд - Ловеч, в лицето на Председателя на съда, Република България, представлявана от Министъра на финансите и ВСС. С представените по реда на чл. 131 от ГПК отговори, всеки един от ответниците е възразил срещу иска, като първия е направил възражение за нередовност на исковата молба, а вторите двама - за недопустимост на предявения иск срещу тях, обосновавайки становище за липса на положителна процесуална предпоставка за надлежното упражняване на процесуални права.

При извършена повторна проверката за допустимост на иска и редовност на исковата молба по реда на чл. 140, ал. 1 от ГПК, предвид направените възражения на ответниците, с обжалваното определение първоинстанционния съд, частично е прекратил производството по делото срещу вторите двама ответници – Държавата, представлявана от Министъра на финансите и Висшия съдебен съвет. В мотивите за прекратяването си е приел, че и двамата ответници не са надлежни страни и ако искът е предявен от или срещу лице, което е чуждо на правния спор и което законът не е овластил по изключение, с право на иск относно чуждия спор, съдът няма право да разгледа и реши спора по същество, а е длъжен да прекрати делото, тъй като процесуалната легитимация е положителна процесуална предпоставка за съществуване и упражняване правото на иск, за която съдът следи служебно.

Настоящата въззивна инстанция, намира определението в обжалваната част за правилно и законосъобразно. Съгласно т. 6 на ТР № 3 от 22.04.2005г. на ВКС по гр. д. № 3/2004г. на ОСГК  пасивно легитимиран по искове за обезщтетение за вреди причинени на граждани е държавния орган – юридическо лице, с който съответното длъжностно лице, пряк причинител на вредата, са намира в трудови или служебни отношения. Отговорността на държавния орган е специфично проявление на принципа за отговорност на възложителя  на работата по чл. 49 от ЗЗД, в областта на ЗОДОВ и тази отговорност също е гаранционно обезпечителна. По исковете за обезщетяване на вреди, причинени на граждани, пасивно легитимиран е държавния орган, с който длъжностното лице, причинител на вредата, е в трудови или служебни правоотношения. Отговорността на държавния орган се обосновава с качеството му на възложител на работата, която се извършва в негов интерес и с правото му на подбор на съответните длъжностни лица за изпълнение на определени трудови или служебни функции. Държавата, представлявана от Министъра на Финансите, не е легитимирана да отговаря по така предявения иск, тъй като тя няма качеството на възложител на работата нито на Администрацията на РС – Ловеч, респ. на Председателя му, нито на ВСС -  посочени от ищеца в исковата молба, като ответници и няма правомощия пряко да им възлага изпълнение на властнически функции, дейности и правомощия, доколкото „Възлагането“ по смисъла на чл. 49 ЗЗД, предполага наличие на трудовоправни или служебни отношения между прекия възложител, чиято отговорност се ангажира и лицето, причинило вредите (работник или служител). Висшият съдебен съвет, също не се явява работодател или възложител на работата на съдиите, прокурорите и следователите (магистратите) по смисъла, който влага Кодексът на труда, в легалното понятие за работодател по § 1, т. 1 КТ. Правораздавателните функции и задължения на магистратите са уредени в закона, а не се възлагат от ВСС. ВСС не е част от правораздавателната система – не е правозащитен орган. Актовете му по избор и назначаване на магистрати, са такива на съответната колегия на ВСС, а не на неговата администрация, поради което тяхната законосъобразност, е обект на контрол от страна на ВАС. ВСС не би могъл да отговоря, като възложител на работа на администрацията на РС – Ловеч, нито на административния му ръководител, посочен, като първи ответник в исковата молба,  тъй като не той, а съответния РС – Ловеч – като юридическо лице има такова качество по см. на чл. 49 от ЗЗД. Извършваната от ВСС, кадрова дейност в рамките на съдебната система – по назначаване, повишаване, понижаване, преместване и освобождаване от длъжност на съдиите, прокурорите и следователите, по своята същност е административна дейност – в широкия смисъл на понятието, която съгласно ЗСВ се осъществява чрез приемане на решения, представляващи индивидуални административни актове, които подлежат на обжалване по административен ред, пред ВАС. След влизане в сила на решението за назначаване на съответния съдия, прокурор или следовател -  административният ръководител на съответния орган на съдебната власт издава акт за заемане на длъжността, а магистратът започва изпълнението на служебните си задължения в съответния орган на съдебната власт от момента на встъпване в длъжност.

Предвид изложеното, като е прекратил производството по делото срещу Държавата - представлявана от Министъра на финансите и Висшия съдебен съвет, доколкото същите нямат качеството на „възложетел“ на първия ответник Администрацията на РС – Ловеч, първоинстанционният съд е постановил правилен съдебен акт, който следва да бъде потвърден.

С оглед изхода на спора и на основание чл. 78, ал. 8 от ГПК право на разноски има ответника ВСС. Налице е действително осъществено процесуално представителство в настоящото производство, поради което и искането за присъждане на юрисконсултско възнаграждение е основателно. Съгласно разпоредбата на чл. 78, ал. 8 от ГПК вр. чл. 37 от ЗПП, вр.  чл. 25а, ал. 3, са дължими разноски от 50 до 120 лева, като предвид  правната и фактическа сложност на делото, такова следва да бъде присъдено в размер на 120 лева.

Водим от горното, съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ПОТВЪРЖДАВА определение № 2714 от 10.10.2018г., В ЧАСТТА, с която на осн. чл. 130, изр.1 от ГПК, частично е прекратено производството по гр. д. № 1022/2018г. по описа на РС – Ш., по отношение на Държавата  представлявана от Министъра на финансите и Висшия съдебен съвет.

ОСЪЖДА В.А.Х. с ЕГН ********** *** да заплати на ВСС – гр. С., ул. ... деловодни разноски в размер на 120 /сто и двадесет/ лева.

Определението може да се обжалва с частна жалба, пред ВКС, в едноседмичен срок от съобщаването му на страните, при условията на чл. 280, ал. 1 и 2 от ГПК.

 

 

 

              ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                     ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

 

                                                                                                       2.