Решение по дело №513/2019 на Районен съд - Плевен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 12 април 2019 г.
Съдия: Радостина Ташева Гергичанова
Дело: 20194430200513
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 март 2019 г.

Съдържание на акта

Р    Е    Ш    Е    Н    И   Е

В ИМЕТО НА НАРОДА

             гр. Плевен, 12.04.2019г.

 

       Плевенският районен съд, ХІV – ти наказателен състав в публично заседание на деветнадесети март през две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ : РАДОСТИНА ГЕРГИЧАНОВА

 

при секретаря Марияна Колева, като разгледа докладваното от съдия Гергичанова НАХД  № 513/2019  година по описа на Плевенския районен съд, за да се произнесе съобрази следното :

 

 

            ПРОИЗВОДСТВО ПО РЕДА НА ЧЛ.59 И СЛ. ОТ ЗАНН.

 

  Обжалвано е Наказателно постановление № НЯСС-50 от 12.02.2019г. на Заместник председателя на ДАМТН, с което на Община Пордим, ЕИК ***със седалище и адрес на управление:***, представлявана от ***– *на Общината е наложено административно наказание – имуществена санкция  в размер на 6000,00 лв. (шест хиляди лева) за неизпълнение на предписание по чл. 190а, ал. І, т. 3 от Закона за водите (ЗВ).     

  Недоволен от така наложеното административно наказание е останал жалбоподателят, който в срока по чл. 59 от ЗАНН, чрез наказващия орган е подал жалба до Районен съд  Плевен, с която моли съда да отмени по реда на чл. 63 от ЗАНН наказателното постановление като незаконосъобразно.  В жалбата са релевирани оплаквания за допуснати нарушения, както на материалния, така и на процесуалния закон. 

В съдебно заседание жалбоподателят не се представлява.

           Ответната страна – ДАМТН-гр. София не се представлява в съдебно заседание. По делото е депозирано писмено становище от юрк. **, в което е ангажирано становище, че обжалваното наказателно постановление е правилно и законосъобразно и като такова следва да бъде потвърдено от съда. 

          Съдът, като прецени събраните в хода на производството писмени и гласни доказателства, намира за установено следното от фактическа и правна страна:

Акт за установяване на административно нарушение  № 03-079 от 17.12.2018г. е съставен от С.Д.Д. на длъжност гл. инспектор в регионален отдел „Надзор на язовирните стени  и съоръженията към тях“ – Северозападна България в ГД „НЯСС“ при ДАМТН против Община Пордим, ЕИК ***със седалище и адрес на управление:***, представлявана от ***– *на Общината за това, че на 19.09.2018г. на осн. чл. 190, ал. ІV, т.2 от ЗВ при извършена проверка на язовир „Вълчетрън-1(Долник)“, имот №**в землището на с. Вълчитрън, Община Пордим съгласно Акт за публична общинска собственост №55/31.01.1997г. е съставен КП №03-04-62/19.09.2018г. от проверка и контрол на язовирна стена и съоръженията към нея. Посочено е че проверката е извършена в присъствието на **– служител  „УК и ОМП“ – Община Пордим в качеството му на представител на собственика, както и че е извършена чрез подробен обход и оглед на язовирната стена и съоръженията към нея. Отразено е че по време на проверката, актоссътавителят осъществил контрол по изпълнение на предписанието „Да се възстанови водния откос“, отразено в КП № 03-04-31/23.04.2018г., раздел V „Предписания“, „По осъществяване на безопасна техническа експлоатация“.  Изложено е че Община-Пордим в качеството си на собственик на язовир „Вълчитрън-1(Долник)“ била надлежно уведомена за направените констатации и дадените предписания в КП № 03-04-62/19.09.2018г. от оглед на язовирната стена и съоръженията към нея от 19.09.2018година. Посочено е още, че на 20.04.2018г. на осн. чл. 190, ал. ІV, т.2 от ЗВ, при извършена проверка на язовир „Вълчитрън-1(Долник)“, имот №**в землището на с. Вълчитрън, Община Пордим, собственост на Община Пордим съгласно Акт за публична общинска собственост №55/31.01.1997г. е съставен КП №03-04-62/23.04.2018г. от оглед на язовирна стена и съоръженията към нея и че проверката е извършена в присъствието на **– служител в„УК и ОМП“ – Община Пордим в качеството му на представител на собственика. Пояснено е че проверсата била извършена чрез подробен обход и оглед на язовирната стена и съоръженията към нея, а по време на същата било установено, че водния откос е с нарушено откосно отношение, вертикален по цялата дължина над каменната броня, което било отбелязано в констатациите на КП №03-04-31/23.04.2018г. на база натези констатации в протокол № 03.04-31/23.04.2018г., с който било дадено предписанието: „Да се възстанови водния откос“ със срок на изпълнение 31.05.2018 година. Вписано е че Община Пордим в качеството си на собственик на язовир „Вълчитрън-1(Долник)“ е била надлежно уведомена за направените констатации и дадените предписания, както и че на база същитев Протокол №03.04-31/23.04.2018г. било дадено предписание: „Да се възстанови водния откос“ със срок на изпълнение 31.05.2018 година. Сочи се, че от констатациите от протокол №03-04-31/23.04.2018г. и протокол №03-04-62/19.09.2018г. е видно, че Община Пордим в качеството си на собственик на язовир „Вълчитрън-1(Долник)“, за периода от 20.04.2018г. – датата на извършване на първата проверка до 19.09.2018г. – датата на повторна проверка не е предприела действия за водния въздушен откос на язовир „Вълчитрън-1(Долник)“, с което не е изпълнила предписанието дадено в протокол № 03-04-31/23.04.2018г. на осн. чл. 190а, ал. І, т.3 от ЗВ, а именно: „Да се възстанови водния откос“ със срок на изпълнение 31.05.2018 година. Като нарушена е посочена разпоредбата на чл. 200, ал. І, т. 39 от ЗВ.

Описаната в АУАН фактическа обстановка е възпроизведена в атакуваното наказателно постановление, в което е направено допълнение, изразяващо се в посочване за първи път на датата на извършване на твърдяното нарушение, а именно – 01.06.2018 година.   

Съдът обсъди показанията на актосъставителя С.Д.Д. и на свидетеля Е.Г.Д., като намери, че същите следва да бъдат кредитирани с доверие, като логични и последователно. Свидетелите възпроизвеждат пред съда свои лични и непосредствени впечатлния относно релевантните за делото факти, които преповтарят описаната в АУАН фактическа обстановка и поради това не е необходимо да бъдат подробно обсъждани. Така ангажираните гласни доказателства изцяло кореспондирас с приеобщените към доказателствената съвкупност по делотопо реда на чл. 283 от НПК писмни доказателства, а именно: наказателно постановление № НЯСС-50/12.02.2019 г., заверено копие от пощенски плик, заверено копие от компютърна извадка за проследяване на пратка, заверено копие от писмо № 85-03-68/13.02.2019 г., заверено копие от заповед № А-5/02.01.2018 г. на Председателя на ДАМТН, заверено копие от покана за съставяне на АУАН № 85-02-369/15.11.2018 г., акт за установяване на административно нарушение № 03-079/17.12.2018 г., заверено копие от пълномощно, заверено копие от писмо № 85-01-1089/04.10.2018 г., заверено копие от известие за доставяне, заверено копие от констативен протокол № 03-04-62/19.09.2018 г., заверено копие от заповед № А-517/12.07.2018 г., заверено копие от констативен протокол № 03-04-31/23.04.2018 г., заверено копие от заповед № А-92/05.02.2018 г., заверено копие от акт за общинска собственост № 55/31.01.1997 г., заверено копие от скица № К03795/07.03.2000 година.

Дори да се приеме, че жалбоподателят е автор на нарушението, за което е санкциониран с обжалваното наказателно постановление, то последното се явява незаконосъобразно, поради допуснато в хода на административно-наказателното производство пред наказващия орган съществено процесуално нарушение, каквото се явява липсата на посочена дата на извършване на твърдяното нарушение в АУАН, допълнително въведената (едва в НП). Императивната разпоредби на чл. 42, т. 2 от ЗАНН изисква АУАН да съдържа датата на извършване на нарушението. Недопустимо е едва с НП да бъдат въвеждани нови обстоятелства, представляващи елементи от фактическия състав на нарушението, каквото е датата на извършване на нарушението. Така допуснатото нарушение е съществено, защото е възпрепятствало привлеченото към административно-наказателна отговорност лице своевременно да узнае за какво конкретно нарушение е ангажирана административно-наказателната му отговорност и адекватно да организира защитата си. Същото не може да бъде санирано в хода на проведеното съдебно следствие и предпоставя отмяната на обжалваното наказателно постановление.

По изложените съображения, съдът намери, че следва да отмени Наказателно постановление №  НЯСС-50 от 12.02.2019г. на Заместник председателя на ДАМТН като незаконосъобразно.

 

Предвид горното съдът,

 

Р   Е   Ш    И :

 

ОТМЕНЯ КАТО НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО  на основание чл. 63, ал. І от ЗАНН Наказателно постановление № НЯСС-50 от 12.02.2019г. на Заместник председателя на ДАМТН, с което на Община Пордим, ЕИК ***със седалище и адрес на управление:***, представлявана от ***– *на Общината е наложено административно наказание – имуществена санкция  в размер на 6000,00 лв. (шест хиляди лева) за неизпълнение на предписание по чл. 190а, ал. І, т. 3 от Закона за водите (ЗВ).    

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Плевенски регионален административен съд в 14-дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено.

 

 

                                                РАЙОНЕН  СЪДИЯ: