РЕШЕНИЕ
№ 96
гр. Х., 23.12.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ОКРЪЖЕН СЪД – Х., VI-ТИ СЪСТАВ, в публично заседание на седми
ноември през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:ЖУЛИЕТА КР. СЕРАФИМОВА-
ДИМИТРОВА
при участието на секретаря РАДОСТИНА М. КАБАДАЛИЕВА
като разгледа докладваното от ЖУЛИЕТА КР. СЕРАФИМОВА-
ДИМИТРОВА Търговско дело № 20215600900136 по описа за 2021 година
Производството по делото е по чл. 365 и сл. ГПК.
ТД №136/2021г. е образувано по искова молба от „Д.Б.“ ЕООД против „С.К.“
ООД, след изпращането му от ОС-П. по подсъдност.
Исковата молба с вх. № 4541/21.01.2021 г. е била подадена пред Окръжен съд –
П. и е образувано т.дело № 453/2021 г. по описа на съда.
С исковата молба против „С.К.“ ООД са предявени иск за 120 489,60 лв., за
която сума ищецът твърди,че е платена и получена по договор за строителство от
01.09.2020 г., частично неизпълнен и прекратен на 19.05.2021 г. и иск за договорна
неустойка за забава съгласно чл.4.6 от договора в размер на 2108,60 лв., Претендира и
законна лихва от завеждане на иска до окончателното изплащане на сумата, разноските по
делото, в.т.ч. и адвокатско възнаграждение.
В изпълнение на разпореждане № 492/23.06.2021 г. на ОС-П. от ищеца е
постъпило уточнение към исковата молба с вх.№ 7761/09.08.2021 г., във връзка с
обстоятелствената част на исковата молба.
Твърди се , че срокът за изпълнение на СМР по договора за строителство
сключен на 01.09.2020 г. е изтекъл на 09.02.2021 г., съгласно чл.3.2 във вр с чл.7.1 от
договора и предвид интерес на възложителя от реално изпълнение на предмета на
договора, договорът за строителство бил продължен с подписано допълнително
споразумение между двете дружества на 14.04.2021 г. пред нотариус Бистра Тонева с рег.
№ 233 и с район на действие РС- П.. Със споразумението „С.К.“ ООД отново се ангажирала
с изпълнение на възложените с договора от 01.09.2020г. дейности, в срок от 15 дни, считано
от датата на подписване на допълнителното споразумение/чл.2/, или до 11.05.2021г. Според
ищеца от приложените към исковата молба доказателства е видно, че „Д.Б.“ ЕООД е
изпълнило в цялост своите задължения за плащане по договора в уговорения срок, срещу
което отново не е получило изпълнение на възложените дейности от страна на „С.К.“ ООД,
1
а именно доставка на технологично оборудване - 350 бр. – Бокс PVC палета по евро
стандарт 120 х 100 х 790, на стойност 100 408,00 лв., без ДДС или 120 489, 60 лв. с ДДС -
позиция № 1 от Приложение № 5 от договора. В тази връзка се претендира връщане на
платената на „С.К.“ ООД сума от 120 489,60 лв., срещу която сума не била получена
насрещна престация, а именно доставка на технологично оборудване - позиция № 1 от
Приложение № 5 от договора от 01.09.2020 г.
С определение № 364/30.08.2021 г. на ОС-П. производството по т.д.№ 553/2021
г. по описа на ОС-П. е прекратено и делото е изпратено по подсъдност на ОС-Х..
В изпълнение на разпореждане от 27.10.2021 г. на ОС-Х., по делото е постъпило
уточнение към искова молба с вх. № 4410/09.11.2021г., с което ищецът уточнява искането
си, в частта относно дължимата от страна на „С.К.“ ООД неустойка както и начина на
нейното формиране. Претендира забава съгласно чл.4.6 от сключения между двете
дружества договор от 01.09.2020г. за всеки ден забава при изпълнение предмета на договора,
с изключение на случаите на форсмажор,като твърди, че изпълнителят дължи на
възложителя неустойка в размер на 0,05 на ден от стойността на остатъка на неизпълнените
видове СМР по договора, но не повече от 10 %. Твърди се, че вземайки предвид сключеното
на 14.04.2021г. споразумение между „Д.Б.“ ЕООД и „С.К.“ ООД, съгласно което срокът за
изпълнение се удължава с 15 работни дни, началната дата считано от която изпълнителят е
изпаднал в забава е денят следващ крайният срок на изпълнение или това е датата -
12.05.2021г., и считано от 12.05.2021г. до входиране на исковата молба пред ОС- П. -
21.06.2021г. са изтекли 41 дни, за който срок неустойката била в размер на 2470,04лв.,
изчислен по посочена в уточнението формула.
Твърди се в исковата молба,че „Д.Б.“ ЕООД и „С.К.“ ООД имат сключен договор
за строителство от 01.09.2020 г., съгласно който „Д.Б.“ ЕООД, в качеството на възложител
е възложил, а „С.К.“ ООД, в качеството на изпълнител е приела да извърши строителство на
обект „Стопанска сграда за съхранение на селскостопанска продукция“ в ПИ 000062,
с.Търнава,Община Бяла Слатина, включващо цялостно изпълнение на обекта до
завършването и въвеждането му в експлоатация, като договорените СМР били подробно
описани в одобрена от възложителя оферта, съдържаща пълна количествено-стойностна
сметка. „С.К.“ ООД се задължило да извърши работите със свои средства за Т. материали и
механизация и на свой риск срещу възнаграждение в размер на общо 879 682,65 лв., с ДДС.
“Д.Б. ЕООД се явявал бенефициент по Европейска програма за развитие на
селските райони към Фонд „Земеделие“ и сключеният договор между двете дружества
подлежал на обявяване пред финансиращата институция, а изпращането на безвъзмездната
помощ е в пряка връзка с навременното изпълнение на договора за строителство сключен
между страните, поради което в ч.3.3 от договора за строителство от 01.09.2020 г. било
записано, че изпълнителят разбира възприема и се съгласява, че срокът за довършване
изпълнението на предмета на договора е изключително важен и се задължава да
предприеме всички организационни мерки за спазването му.Съгласно чл.3.2 от договора
изпълнението стартирало 15 дни сред като възложителят подпише протокол за предаване на
строителната площадка, а срокът за изпълнение е 90 календарни дни. От акт образец № 11 за
предаване на строителна площадка било видно, че договорът е подписан между страните
на 01.09.2020г., като първото плащане - аванс, на основание чл.4.4 от договора бил изплатен
на 13.11.2020 г. и между страните нямало спор, че на основание чл.7.1 от договора това е
датата на стартиране на изпълнението.
На „С. к.“ ООД от страна на „Д.Б.“ ЕООД били изплатени всички суми по
договора, което било видно от приложените към исковата молба платежни нареждания,
като включително била възстановена и внесената гаранция.
Твърди се в исковата молба,че след изтичане на определения в договора срок за
изпълнение и към настоящия момент „С.К.“ ООД е в неизпълнение на част от възложените
2
му по договора работи, а именно : доставка на технологично оборудване – 350 бр. – Бокс
PVC палета по евро стандарт 120 х 100 х 790, на стойност 100 408,00 лв., без ДДС –
позиция № 1 от Приложение № 5 от договора. „С.К.“ ООД издала фактура №
**********/15.04.2021 г., в която било приспаднато авансовото плащане, съгласно фактура
№ **********/14.03.2021 г. срещу изписано технологично оборудване на стойност 70190,
59 лв. без ДДС и на същата стойност бил съставен Акт-образец 19 за бокс палета по
позиция № 1 от Приложение № 5 от договора. Не била обаче фактурирана останалата част от
технологичното оборудване, нито бил съставен приемо- предавателен протокол, нито
дружеството е било поканено да приеме оборудването, поради което и посоченото във
фактурата технологично оборудване, не било заведено като актив в баланса на дружеството
заради липса на доставка по фактурата.До „С.К.“ООД било изпратено уведомление за
прекратяване на сключения между страните договор, което било получено от управителя на
„С.К.“ООД на 19.05.2021 г., доставено чрез куриер с номер на товарителница 50735049716
от дата 18.05.2021 г.
С оглед изложеното, ищецът счита, че за „Д.Б.“ ЕООД като носител на
материално право е налице правен интерес от защита по исков ред чрез предявяване на
осъдителен иск срещу „С.К.“ ООД за възстановяване на сумата в размер на 120 489,60 лв.,
представляваща изплатени суми за неизпълнени задължения, съгласно договор за
строителство от 01.09.2020 г.
В срока по чл.367 от ГПК, ответникът „С.К.“ ООД оспорва предявените искове
от „Д.Б.“ ЕООД, като неоснователни.Оспорва твърдението, че ищцовото дружество не е
получило изпълнение на възложените дейности от страна на „С.К.“ ООД, а именно доставка
на технологично оборудване - 350 броя бокс PVC палета по евро стандарт 120 х 100 х 790,
на стойност 100 408,00 лв., без ДДС – позиция № 1 от Приложение № 5 от договора от
01.09.2020 г.Твърди, че договорът за строителство е изпълнен изцяло без доставката на 74
бр., които ищцовото дружество не е заплатило и не било поискало допълнително да бъдат
доставени.Взаимоотношенията между двете страни били уредени с издаването на фактура
№ 215/15.04.2021 г., с която всички аванси са приключени. Задълженията по договора били
изцяло изпълнени, което се установявало несъмнено и от актовете за извършени
СМР.Ищцовото дружество върнало и сумата 21 982 лв. без ДДС, а именно удържаната
гаранция, видно от платежното нареждане представено с исковата молба. Според ответника
дейността по договора е извършена и приета с акт обр.19, макар и частично, както е
отредено в него, и надлежно е фактурирана, както и заплатена, поради което липсвало
основание да се търси сумата с ДДС в размер на 95 028,17 лв. В действителност 74 бр. /
разликата между предвидените 350 и доставените 276 /Бокс PVC палета по евро стандарт
120 х 100 х 790, не били доставени, но не са и заплащани и поради това ищецът нямал
основание да търси сумата.Твърди,че със съставения на 15.03.2022 г. протокол № 07 за
извършени СМР акт образец 19, двете страни са установили извършени и подлежащи на
заплащане работи, доставка по част „технологично оборудване“ - бокс PVC палета по евро
стандарт 120 х 100 х 790, общо 276 броя , на стойност 79 190,59 лв. без ДДС , с ДДС
95 028,71 лв.. Протоколът бил подписан лично от управителя на ищцовото дружество, като
била издадена и фактура № 216/15.04.2021 г., и приспаднато авансово плащане, съгласно
фактура № 01 от 14.03.2021 г. При изпълнен договор, приети СМР с акт обр.19 ищцовото
дружество нямало как да прекрати договора и да търси вследствие прекратяването суми по
него, които не е платило, включително и неустойки за забава, за които не е имало претенции
при подписване на споразумението от 14.04.2021 г., а и предизвестието за прекратяване на
договора било връчено на 19.05.2021 г. - два месеца след доставката и едни месец след
подписването на споразумението от 14.04.2021 г.
В допълнителната искова молба ищецът поддържа твърдението си, че и към
настоящия момент от страна на ответника не е извършена доставка на технологично
оборудване – 350 бр. Бокс PVC палета по евростандарт 120 х 100 х 790, на стойност 100 408
3
лв. без ДДС, или общо 120 489, 60лв. с ДДС - позиция № 1 от Приложение № 5 от договора,
които били напълно заплатени от „Д.Б.“ ЕООД.
В Приложение № 07 от 15.03.2021 г. към Акт обр.19 било отразено, че след оглед
на обекта от представители на инвеститора „Д.Б.“ ЕООД и на изпълнителя „С.К.“ ООД е
установено, че са извършени и подлежат на заплащане СМР - 276 бр. Бокс PVC палета по
евростандарт 120 х 100 х 790, на стойност 95028,71 лв. с ДДС. Според ищеца Приложение №
07 от 15.03.2021 г. към Акт обр.19 макар и оформен в съответствие с изискванията на
Наредба № 3/31.07.2003 г. за съставяне на актове и протоколи по време на строителство бил
изцяло формално подписан между страните, без действителен оглед на обекта, в гр.София,
на същата дата и с единствена цел авансиране с цитираната сума на изпълнителя, както и с
Н., че след получаване на сумата последният добросъвестно ще изпълни задължението си за
доставка на всички уговорени бройки - 350 бр. Бокс PVC палета по евростандарт 120 х 100
х 790 в уговорените срокове.
В подкрепа на твърдението, че технологичното оборудване не било доставено
било полученото уведомително писмо от ДФ „Земеделие“ за отстраняване на нередности №
06/04/1/0/02672/3/01/02/01 от 22.06.2022г., с което в т.1, т.21 и т. 24 били изискани
обяснения от „Д.Б.“ ЕООД, във връзка с неизпълнението от страна на „С.К.“ ООД , а в т.44
от писмото, че след проверка на място на обекта не е установено наличието на нито едни
брой бокс палети евро стандарт 120/100/790.
Твърди се, че поради неизпълнението от страна на ответника на задължението
за доставка на всичките 350 бр. Бокс PVC палета по евростандарт 120 х 100 х 790,
последните не са заявени за финансиране от страна на „Д.Б.“ ЕООД пред ДФ “Земеделие“,
което обстоятелство се доказвало и от обяснителните записки, в отговор на цитираното
писмо за отстранявана на нередовности.
В подкрепа на твърденията с допълнителната искова молба са представени
писмени доказателства – уведомително писмо за отстраняване на нередовностите от
22.06.2022 г. от ДФ „Земеделие“ ,придружително писмо от „Д.Б.“ ЕООД до ДФ
„Земеделие“ във връзка с уведомителното писмо за отстраняване на нередовности, писмени
обяснения от 12.08.2021 г. по т.24 и писмени обяснения от 12.08.2021 г. по т.44. В
писмените обяснения управителят на „Д.Б.“ ЕООД посочва, че изпълнителят по договора
за строителство не е изпълнил задължението си за доставка на 350 бр. Бокс PVC палета по
евростандарт 120 х 100 х 790 в уговорените срокове, което е причина същите да не бъдат
включени в подадената заявка за окончателно плащане. Във връзка с искането по т.24 да се
представи декларация от „С.К.“ ООД, че няма финансови претенции към „Д.Б.“ЕООД в
писмените обяснение от 12.08.2021 г. управителят на „Д.Б.“ЕООД посочва, че дружеството
възложител е изплатило всички суми по сключения договор за строителство от 01.09.2020
г., но към настоящия момент изпълнителят не е престирал своевременно и в пълен обем,
което довело до значителни затруднения за дружеството възложител, включително по
отношение надлежното оформяне на съпътстващата изпълнението документация и на
управителя на „С.К.“ ООД била връчена нотариална покана за предаване на
документацията и уреждане на финансовите претенции, във връзка с неизпълнение
задължението на „С.К.“ ООД, да достави част от технологичното оборудване, съгласно
договора, а именно: 350 бр. Бокс PVC палета по евростандарт 120 х 100 х 790. С писмените
обяснения прилагат опис на издадените фактури и извършените по тях плащания от който
било видно,че дължимите суми съгласно договора са изцяло изплатени от страна на
възложителя на „С.К.“ ООД.
С допълнителния отговор ответникът поддържа становището си в отговора на
исковата молба,че са доставени и приети с акт обр.19 276 бр. Бокс PVC палета по
евростандарт 120 х 100 х 790 ,като считат,че ако същите не са били налични и доставени не
би било възможно съставянето на акт обр.15 от 14.04.2021 г. съставен без забележки. С
4
отговора е представено споразумение от 29.01.2021 г.между „С.К.“ООД, като възложител и
„Строй Стандарт Инженеринг“ ЕООД като изпълнител по силата на което възложителаят
възлага на изпълнителя да достави за негова сметка 276 бр. Бокс PVC палета по
евростандарт 120 х 100 х 790 до с.Търнава във връзка с изгражданата от „Строителна
компания 13“ ООД преработвателно предприятие, собственост на „Д.Б.“ ЕООД, като
изпълнителят ще извърши доставката със свои средства и на свой риск срещу извършване
на определени СМР от страна на възложителя. Представен е приемо-предавателен
протокол от 26.02.2021 г. за доставка на оборудване в с.Търнава Община Бяла Слатина на
276 бр. Бокс PVC палета по евростандарт 120 х 100 х 790, който е подписан за предал от А.
Е., а за приел не е посочено лице, като има подпис и печат на „С.К.“ ООД .
В срок е предявен насрещен иск от „С.К.“ ООД против „Д.Б.“ ЕООД , в който се
посочва, че по сключения на 01.09.2020 г. договор за строителство, ответникът като
изпълнител е изпълнил задълженията си по договора, и на 14.04.2021 г. е било подписано
споразумение с нотариална заверка на подписите, по силата на което ищецът – възложител е
длъжен да заплати сумата от 64 490 лв. с ДДС до 01.06.2021 г. Работата била приета с акт
образец 19 (протокол № 5 от 15.03.2021 г.) и се дължало заплащането каквото не било
извършено от възложителя. С предявения насрещен иск се претендира ответникът по
него да бъде осъден да заплати сумата от 64 490 лв., ведно със законната лихва, считано от
датата на постъпване на исковата молба в съда до окончателното й изплащане. В срок от
„Д.Б.“ ЕООД е постъпил отговор, с който насрещният иск се оспорва като неоснователен.
Оспорва се твърдението, че „С.К.“ ООД е изпълнило изцяло задълженията си по сключения
договор от 01.09.2020г. – да извърши строителство на обект „Стопанска сграда за
съхранение на селскостопанска продукция“ в ПИ 000062, с.Търнава ,Община Бяла Слатина,
включващо цялостно изпълнение на обекта до завършването и въвеждането му в
експлоатация. Оспорват се изцяло и твърденията, че със сключеното на 14.04.2021г.
споразумение „Д.Б.“ ЕООД се е задължило да заплати сумата от 64 490 лв. до 01.06.2021г. за
строежа, доставката и монтажа на бетонен комплексен трафопост. Считат, че условията в т.4
от споразумението не са се сбъднали, като сумата от 64 490 лв. е уговорена единствено като
стимул по отношение на изпълнителя, с оглед навременното и точно изпълнение на
договора и молят насрещния иск да се отхвърли като неоснователен.
С допълнителната искова молба по насрещния иск „С.К.“ ООД поддържа
становището, че „Д.Б.“ ЕООД е неизправна страна по договора, сключен на 01.09.2020г., че
е бил през цялото време на договора в забава за изпълнение на задълженията си за
заплащане в срок на извършените СМР. Прилагат Акт образец №15, съставен и подписан в
деня на сключване на споразумението на 14.04.2021г. от всички участници в
строителството.
С допълнителния отговор по насрещния иск „Д.Б.“ ЕООД оспорва твърдението
на ищеца „С.К.“ ООД, че обектът е изцяло приключен и въведен в експлоатация по
надлежния ред и се ползва от възложителя и вероятно всички суми към него са
възстановени от ДФ „Земеделие“.
Твърди се, че окончателното плащане от страна на ДФ „Земеделие“ не било
получено, тъй като при проверка на място били констатирани редица нередности, в това
число и такива свързани с неизпълнение на задължения от страна на „С.К.“ ООД . Освен
липсата на доставка на Бокс PVC палета по евро стандарт - 350 бр., и посочените в
протокол № 1 от 18.12.2021 г. агрегати и въздухоохладители не отговаряли по вид на тези
които действително са на обекта на „Д.Б.“ ЕООД в с.Търнава, който факт бил удостоверен с
писмо от ДФ „Земеделие“ до „Д.Б.“ ЕООД.Поддържа се твърдението, че сумата от 64 490,00
лева е уговорена единствено като стимул за изпълнителя, който очевидно не е бил
достатъчен. Чл.4, предл.2 от споразумението посочвал условието, което следва да се
сбъдне, за да бъде изплатена претендираната сума, а именно че „С.К.“ ООД е изпълнила
5
задълженията си по договора за строителство сключен на 01.09.2020 г., което задължение
не било изпълнено дори в удължения срок със споразумението от 14.04.2021 г.
СЪДЪТ след преценка доводите на страните и обсъждане на събраните по
делото писмени и гласни доказателства, поотделно и взети в тяхната съвкупност, на
основание чл. 377, вр чл. 235, вр. чл. 12 от ГПК и въз основа на представените по делото
две заключения на съдебно-счетоводната експертиза, намира за установено следното:
На 01.09.2020 г. между „Д.Б.“ ЕООД, в качеството на възложител и „С.К.“ ООД,
в качеството на изпълнител е сключен договор за строителство, съгласно който „Д.Б.“
ЕООД е възложил, а „С.К.“ ООД е приела да извърши строителство на обект „Стопанска
сграда за съхранение на селскостопанска продукция“ в ПИ 000062, с.Търнава, Община Бяла
Слатина, включващо цялостно изпълнение на обекта до завършването и въвеждането му в
експлоатация, като договорените СМР подробно са описани в одобрена от възложителя
оферта, съдържаща пълна количествено-стойностна сметка. Приложение към договора са
одобрена оферта и Приложения от 1 до 10.Съгласно договора изпълнителят по него „С.К.“
ООД се задължава да извърши СМР със свои средства за Т. материали и механизация и на
свой риск срещу възнаграждение.Цената на договора възлиза на 732 735,54 лв. без ДДС
или 879 282,65 лв., с ДДС, като цената е окончателна и не подлежи на промяна. СМР
предмет на договора от 01.09.2020 г. са описани в одобрена от възложителя оферта за
доставка, изграждане и монтаж за обект „строителна сграда за съхранение на
селскостопанска продукция в ПИ 000062,землището на с.Търнава, Община Бяла Слатина,
изготвена на 22.06.2020 г., която съдържа количествено–стойностна сметка на всички
възложени по договора СМР - материали и оборудване, в това число и на част
технологична - Приложение № 5 – Бокс PVC палета по евро стандарт 120 х 100 х 790, 350
броя, на стойност 100 408, 00 лв., без ДДС – позиция № 1 от Приложение № 5 от договора,
като посочените стойности са без включен ДДС- 20%.Съгласно чл.3.2 от договора
изпълнението стартира 15 дни след като възложителят подпише протокол за предаване на
строителната площадка, а срокът за изпълнение е 90 календарни дни. Крайната дата на срока
за изпълнение на договорените работи се удостоверява с датата на двустранен протокол
ако е без забележки или от датата на протокола за отстранени забележки. Изпълнителят
разбира, възприема и се съгласява, че срокът за завършване на изпълнението на предмета на
договора е изключително важен и се задължава да предприеме всички необходими
организационни мерки за спазването му.Цената на договора е окончателна и не подлежи на
промяна, освен в случаите на допълнително възлагане или отмяна на видове работи, в
които възложителят и изпълнителят ще подпишат допълнително споразумение за промяна,
съгласно т.4.7. В т.4.4 от договора е уговорен начина на плащане, както следва: Аванс в
размер на 160 000 лева без ДДС при подписване на договора и представяне на проформа
фактура, Изпълнителят ще получи второ плащане в размер на 425 735,54 лв. без ДДС ,
платими при доставка на оборудването и готовност за монтаж, Окончателно плащане в
размер на 147 000 лева без ДДС платими до 20 дни след монтажа на оборудването ,пуск и
настройка на инсталациите, 3 % гаранция в размер на 21 982,00 лева без ДДС ще се
удържат съгласно т.2.4.Съгласно т.4.6 за всеки ден забава при изпълнение на договора / с
изключение на случаите на форс мажор/ изпълнителят дължи на възложителя неустойка в
размер на 0,05% на ден от стойността на остатъка на неизпълнените работи видове СМР по
договора, но не повече от 10%. Съгласно т.4.7 в случай че възложителят забави плащане,
същият заплаща върху дължимата сума неустойка в размер на 0,05% на ден от стойността
на остатъка на неизпълнените видове СМР по договора, но не повече от 10 %., като забавата
за плащанията на възложителя са основание за спиране на работа на изпълнителя.
На 14.04.2021г. страните по делото, чрез законните си представители са
сключили споразумение с нотариална заверка на подписите, с което изпълнителят „С.К.
ООД“ се е съгласил да изпълни възложените дейности по строителството на обект
„Стопанска сграда за съхранение на селскостопанска продукция“ в ПИ 000062, с.Търнава,
6
Община Бяла Слатина, които подробно са описани в одобрената от „Д.Б.“ оферта
съдържаща пълна количествено-стойностна сметка в срок до 15 работни дни, считано от
датата на подписване на споразумението пред нотариус /т.2 от споразумението/.Съгласно т.4
от споразумението при извършване на договорените дейности в срок и предявяване на
необходимите документи от „С.К.“ ООД „Д.Б.“ ЕООД се задължава да изплати на „С.К.“
ООД 21 982 лв, без ДДС, удържаната съгласно договора гаранция при изпълнение на
дейностите, в срока по т.2 от споразумението - след доставка и монтаж на БКТП и да
изплати на „С.К.“ ООД сумата от 64 490 лева, с вкл.ДДС в срок до 01.06.2021г. в случай,
че „С.К.“ ООД е изпълнила задълженията си съгласно сключения между страните договор
за строителство от 01.09.2020 г.
По делото наред с договора за строителство от 01.09.2020 г. приложение към
който са одобрена от възложителя оферта и приложения от 1 до 10, са приети като писмени
доказателства две преводни нареждания с дата 29.04.2021 г., в които като основание е
посочено плащане по договор от 01.09.2020 г. и окончателно плащане по договор от
01.09.2020г., по които получател е „С.К.“ООД и наредител е „Д.Б.“ ЕООД. Платените в
полза на „С.К.“ ООД суми са както следва : 16 378,40 лв. и 10 000 ,00 лв.Като
доказателство е приет протокол № 07 за количество и стойност на действително вложени
материали и извършени СМР Акт обр.19 съставен на 15.03.2021г. за част Технологично
оборудване - Бокс PVC палета по евро стандарт 120 х 100 х 790 – частично - 276 бр., на
единична цена 286,88 лева с обща стойност 79 190,59044 без ДДС и 95 028,71 лв. с ДДС.
Протоколът е подписан от представители на възложителя и на изпълнителя. Във фактура
оригинал № *********/15.04.2021 г., по която получател е „Д.Б. ЕООД, а доставчик „С.К.“
ООД са посочени като основание - договор, а като описание на сделката- доставка на
технологично оборудване и място на сделката гр.Х.. В счетоводството на ответника не са
заприходени 350 бр. европалети Бокс PVC.
Видно от заключението на съдебно- счетоводната експертиза при „Д.Б.“ ЕООД
не са осчетоводени 276 броя европалети Бокс PVC. Сумата по акт обр.19 от 15.03.2021 г.
на стойност 79 190,59 лв.без ДДС е осчетоводена по с/ка 615 Аванс за придобиване на ДМА,
а останалата част от фактурата е осчетоводена в с/ка 205: хладилно оборудване- 155 319,00
и трафпост – 417,65 лв.
В счетоводството на ответника е налице само проформа фактура №
*********/31.03.2021 г. с доставчик „С. с. и.“ ЕООД, гр.Бобов дол с основание продажба на
бокс PVC 120/100/790 - 276 бр. с единична цена 260. Данъчната стойност на фактурата е
71 760,00 лв., ДДС – 14 352,00 лв. Обща стойност – 86 112,00 лв. Плащане по тази фактура
няма и съответно няма издадена фактура след тази проформа фактура като няма и данни за
доставка.
Видно от заключението на вещото лице в счетоводството на ответника е било
представено споразумение от 29.01.2021 г. между „С.К. ООД“ и „С. с. и.“ ЕООД,
представени са били предварителен договор за покупко-продажба на недвижим имот от
21.10.2021 г. и договор за строителство /съвместна дейност/ от 29.01.2021г., видно от които
между двете дружества съществуват облигационни отношения.Има счетоводни записвания
относно фактура № **********/14.03.2021 г. издадена от „С.К.“ ООД с получател „Д.Б.“
ЕООД с.Т. като основанието вписано във фактурата е плащане по договора за строителство
от 01.09.2020 г. и е осчетоводена като аванс с/ка 411 Клиенти с/ка 412 2 Клиенти по
аванси и ДДС продажби.Плащането по фактура № **********/14.03.2021 г. е извършено
на два транша и е осчетоводено в счетоводствата на двете дружества, както следа: на
14.04.2021 г. – 234 921,30 лв. и на 14.04.2021 г. – 47 000 лв., общо 281 921,30 лв. Фактурата
е осчетоводена при ищеца в с/ка 613 Придобиване на ДМА : хладилно оборудване- 155
319,00 лв. и трафпост – 417,65 лв., като тези суми са осчетоводени като придобити активи
съответно по с/ка 205/ 1 инв. № 35 и в с/ка 205 / 1 инв. № 38. На двата актива се начисляват
7
амортизации, видно от счетоводен амортизационен план.
Сумата по акт обр.19 от 15.03.2021 г. на стойност 79 190,59 лв.без ДДС, която е
част от фактура № **********/14.03.2021 г. остава като салдо по с/ка 615 Аванси за
придобиване на активи, като за тази стойност в счетоводството на ищеца няма заприходени
бокс PVC европалети.
На 15.04.2021 г. е издадена фактура № 00000000215/15.04.2021 г. от „С.К.“ ООД
,гр.Х. с нулева стойност, осчетоводяват се акт обр.19 и се закриват всички цитирани
авансови плащания. Общата стойност на сумите по акт обр.19 приложени по делото е
711 086,87 лв. , а стойността на приспаднатите аванси е 631 896,28 лв. Не е приспадната
сумата в размер на 79 190,59 лв. ,която е вписана в акт обр.19 от 15.03.2021 г. с основание
бокс PVC европалети по евростандарт 120х100х790. Сумата от 79 190,59 лв. е част от
стойността на фактура № **********/14.03.2021 г. /15543,82 лв. + 79190,59 лв. = 234 934,41
лв./, която остава като салдо по с/ка 412 Клиенти по аванси.
Видно от допълнителното заключение в изпълнение на договора за строителство
сключен между страните сключен на 01.09.2020 г. са издадени от изпълнителя „С.К.“ ООД
гр.Х. 9 бр. фактури ,които подробно са описани в заключението, с обща стойност на
фактурите с ДДС - 879 282, 65 лв., колкото е сумата платена от възложителя на
изпълнителя, като тези данни са еднакви и в двете дружества.
Извършени са и проверки на счетоводните записвания по с/ка 401/1 Доставчици
аналитичност за периода 01.09.2021 г. до 31.12.2021 г.След извършените проверки
експертизата дава заключение, че в счетоводството на ищеца фактура
**********/15.04.2021 г. не е осчетоводена, не е включена в дневниците за покупки в 12 -
месечния период от датата на издаване на фактурата до м.04.2021 г. В счетоводството на
„С.К.“ ООД фактурата е включена в Дневник продажби за м.04.2021 г. и е осчетоводена.
В констативната част на заключението вещото лице описва по номера и дати
издадените по договора за строителство от 01.09.2020 г. фактури - 8 бр. и 1 бр. по
споразумение от 24.04.2021 г. ,като посочва, че в счетоводството на „Д.Б.“ ЕООД са
осчетоводени всички, с изключение на фактура **********/15.04.2021 г.,която не е
включена в дневник за покупки за м.април 2021 г. и в следващите 12 месеца и по тези
причини сумата в размер на 79 190,59 лв. е салдо по с/ка 615 Разходи за придобиване на
активи. Салдо в сметка 615 Разходи за придобиване на активи е и сумата по фактура
**********/26.04.2021 г. в размер на 26 378,40 лв. преведена по споразумение от 14.04.2021
г. В счетоводството на ответника „С.К.“ ООД са осчетоводени всички издадени фактури в
т.ч.и фактура **********/15.04.2021 г. Всички фактури заедно с процесната фактура са
включени в Дневниците за продажби.
При така установените по делото факти и обстоятелства, съдът достига до
следните изводи:
Не се спори по делото, че между страните са възникнали облигационни
отношения, произтичащи от сключен договор за строителство от 01.09.2020 г., както и че
възложителят „Д.Б.“ ЕООД е бенефициент по европейска програма за развитие на
селските райони към ДФ„Земеделие“ и договорът за строителство подлежи на обявяване
пред финансиращата институция, като изпращането на безвъзмездната помощ е в пряка
връзка с навременното изпълнение на договора за строителство сключен между страните.
С договора за строителство изпълнителят „С.К.“ ООД приема да извърши
цялостно изпълнение на обекта до завършването и въвеждането му в експлоатация,
съгласно одобрена от възложителя оферта съдържаща количествено - стойностна сметка,
включваща и доставка на технологично оборудване - 350 бр. бокс PVC палета по евро
стандарт 120 х 100 х 790. Съгласно договора за строителство от 01.09.20220 изпълнителят
„С.К.“ ООД следва да достави на „Д.Б.“ЕООД технологично оборудване - 350 бр. Бокс PVC
8
палета по евро стандарт 120 х 100 х 790, което оборудване е част от цялостното
изпълнение на обекта и е включено в изготвената на 22.06.2020 г. количествено–
стойностна сметка в част технологична - Приложение № 5 – Бокс PVC палета по евро
стандарт 120 х 100 х 790, 350 броя, на стойност 100 408, 00 лв., без ДДС – позиция № 1 от
Приложение № 5 от договора за строителство сключен на 01.09.2020 г.Срокът за изпълнение
на СМР, по договора за строителство сключен на 01.09.2020 г. изтича на 09.02.2021 г.
съгласно чл.3.2, вр.чл.7.1 от договора. На 14.04.2021 г. в гр.П. страните са подписали
допълнително споразумение с нотариална заверка на подписите, с което „С.К.“ ООД
приема да изпълни възложените с договора от 01.09.2020 г. дейности в срок от 15 работни
дни, считано от датата на подписване на допълнителното споразумение пред нотариус,
съгласно чл. 2 от споразумението/, или до 11.05.2021 г.
Спорните по делото обстоятелствата са налице ли е частично неизпълнение от
страна на ответника „С.К.“ ООД по сключения договор за строителство от 01.09.2020 г., в
частта касаеща доставка на технологично оборудване – 350 бр. Бокс PVC палета по евро
стандарт 120 х 100 х 790, на стойност 100 408, 00 лв., без ДДС или 120 489,60 лв. с ДДС -
позиция № 1 от Приложение № 5 от договора, и има ли право ищецът „Д.Б.“ ЕООД,
възложител по договора за строителство от 01.09.2020 г., едностранно да прекрати
изпълнението на договора в тази му част, относно доставката на технологичното
оборудване, което оборудване според ищеца е платено, но не било доставено на
възложителя.
Видно от приетите по делото писмени доказателства и от заключенията на
назначената по делото съдебно-счетоводна експертиза, неоспорени от страните по делото,
се установява,че изпълнителят по договора за строителство от 01.09.2020 г. „С.К.“ ООД, не
е изпълнила възложените й дейности в пълен обем, в частта на договора касаеща доставка
на технологично оборудване - да достави на възложителя по договора „Д.Б. ЕООД 350 бр.
бокс PVC палета по евро стандарт 120 х 100 х 790, както в срока на договора за
строителство - 09.02.2021 г. така и в рамките на продължения между страните срок до
11.05.2021 г. с подписаното на 14.04.2021 г. допълнително споразумение между двете
дружества.
По делото е приет като писмено доказателство протокол № 07 за количество и
стойност на действително вложени материали и извършени СМР от 15.03.2021 г. акт
обр.19 подписан от представители и на двете страни за извършени и подлежащи на
заплащане СМР, от който протокол не се установява доставянето на - Бокс PVC палета по
евростандарт 120 х 100 х 790 - частично - 276 бр. на обща стойност 79 190,59044 лв, или
95 028,71 лв. ДДС.
Съгласно чл.5.6. от договора право на възложителя е едностранно да прекрати
изпълнението от изпълнителя на даден вид СМР по този договор, ако по преценка на
възложителя работата е с неприемливо качество или срокът за изпълнение не е спазен и
договорът е просрочен с повече от 10 календарни дни, като в този случай прекратяването
се счита по вина на изпълнителя.Това свое право съгласно сключения между страните на
01.09.2020 г. едностранно да прекрати договора поради неспазване на уговорения в
договора за строителство срок, ищецът „Д.Б.“ ЕООД е упражнил надлежно с изпратеното
9
до ответника „С.К.“ ООД уведомление от 18.05.2021 г. за прекратяване на договора за
строителство, което е получено от изпълнителя ответника по делото на 19.05.2021 г.
С прекратяването на договора за строителство в частта касаеща доставка на
технологично оборудване, съгласно количествено–стойностна сметка в част технологична -
Приложение № 5 – Бокс PVC палета по евро стандарт 120 х 100 х 790, ищецът като
възложител по договора има правен интерес от защита по исков ред чрез предявяване на
осъдителен иск срещу ответника за възстановяване на платени суми за неизпълнени
задължения от страна на ответника. Ищецът „Д.Б.“ ЕООД претендира срещу ответника за
възстановяване на сумата в размер на 120 489,60 лв., представляваща изплатени суми за
неизпълнени задължения, съгласно договор за строителство от 01.09.2020 г. От приетите по
делото писмени доказателства и от заключението на назначената съдебно-счетоводна
експертиза не се доказва,че претендираната от ищеца сума в размер на 120 489,60 лв. е
платена в полза на ответника за 350 бр. Бокс PVC палета по евро стандарт 120 х 100 х
790, които ответникът съгласно договора за строителство от 01.09.20220 г. се е задължил да
достави на ищеца по позиция № 1 от Приложение № 5 от договора.
На възстановяване подлежи сумата 95 028,71 лв. с ДДС, която е изплатена
на ответника за Бокс PVC палета по евростандарт 120 х 100 х 790 - частично - 276 бр. на
обща стойност 79 190,59044 лв, без ДДС или 95 028,71 лв. ДДС и срещу която сума няма
доказана насрещна престация от страна на ответника, който видно от заключението на
съдебно-счетоводната експертиза към датата на съставяне на протокол № 07 за СМР от
15.03.2021 г. акт обр.19 не е разполагал с 276 бр. Бокс PVC палета по евростандарт 120 х
100 х 790, тъй като по отношение на Бокс PVC палета по евро стандарт 120/100/790 - 276
бр. в счетоводството му има само проформа фактура № *********/31.03.2021 г. с доставчик
„Строй стандарт инженеринг“ ЕООД, гр.Бобов дол и основание - продажба на бокс PVC
120/100/790 - 276 бр. с единична цена 260,00 лв. и за която продажба не е съставена
окончателна фактура,от което може да се направи и извода,че с протокол № 07 за
количество и стойност на действително вложени материали и извършени СМР от
15.03.2021 г. акт обр.19 подписан от представители и на двете страни не се установява
доставянето на - Бокс PVC палета по евростандарт 120 х 100 х 790 - частично - 276 бр. и
платената от ищеца сума в размер на 95 028,71лв. по обр. 19/№ 7/15.03.2021 г. / данъчна
основа 79 190,59 лв. и ДДС – 15 838,12 лв. / вж. допълнително заключение / подлежи на
връщане от ответника.
С оглед изложеното и поради частичното неизпълнение по договора за
строителство от 01.09.2020 г. от страна на „С.К.“ ООД предявеният от ищеца „Д.Б.“ ЕООД
осъдителен иск с правно основание чл. 55,ал.1,предл.трето ЗЗД вр. чл.5.6 от договора
между страните се явява основателен за сумата от 95 028,71лв., представляваща платена
сума по частично неизпълнен и прекратен договор за СМР - Бокс PVC палета по
евростандарт 120 х 100 х 790 - частично - 276 бр., поради което „С.К.“ ООД следва да бъде
осъдена да заплати на „Д.Б.“ сумата в размер на 95 028,71 лева представляващи платена
сума по частично неизпълнен и прекратен договор за строителство от 01.09.2020 г. в част
10
Технологично оборудване СМР - Бокс PVC палета по евростандарт 120 х 100 х 790 -
частично - 276 бр. ,ведно със законната лихва, считано от датата на предявяване на иска -
21.06.2021 г. до окончателното изплащане на сумата.
По иска с правно основание чл.92 от ЗЗД.
Предвид основателността на главния иск основателен се явява и иска с правно
основание чл.92 от ЗЗД.
В чл.4.6 от договора за строителство сключен на 01.09.2020 г. се съдържа и
клауза за неустойка за всеки ден забава при изпълнение предмета на договора / с изключение
на случаите на форс мажор/, като изпълнителят дължи на възложителя неустойка в размер
на 0,05 % на ден от стойността на остатъка от неизпълнените видове СМР по договора, но
не повече от 10 %. С оглед установеното по делото частично неизпълнение по договора за
строителство, в частта касаеща доставка на технологично оборудване - 276 бр. Бокс PVC
палета по евро стандарт 120 х 100 х 790, на стойност 95 028,71 лв. и основателността на
иска с правно основание чл.55,ал.1,предл.3 от ЗЗД, вр с чл.5.6 от договора, основателна се
явява и претенцията за неустойка, считано от 12.05.2021 г. датата на която изтича срокът
за изпълнение по сключеното между страните споразумение до предявяването на иска –
21.06.2021 г. – за 41 дни, поради което искът за неустойка следва да се уважи до размера от
1948,09 лв. / 95028,71 лв.х 0,05% х 41/, а в останалата част до пълния предявен размер –
2470,04 лв. следва да се отхвърли като неоснователен.
По предявения насрещен иск.
Искът е с правно основание чл.79 от ЗЗД.
Претендира се сумата от 64 490 лева представляващи, поето от страна на „Д.Б.
ЕООД задължение по споразумение от 14.04.2021 г. между „Д.Б.“ ЕООД и „С.К.“ ООД.
Съгласно т.4 от споразумението при извършване на договорените дейности в срок и предаване на
необходимите документи по договора за строителство от 01.09.2020 г. от „С.К.“ООД, „Д.Б.“ ЕООД
се задължава да изплати на „С.К.“ ООД сумата от 64 490 лв. с вкл.ДДС в срок до 01.06. 2021 г.
С оглед установеното по делото частично неизпълнение на договора за
строителство от 01.09.2020 г. и поради неизвършване на договорените дейности в срока на
договора поетото задължение от страна на „Д.Б." ЕООД по т.4 от споразумението между
„Д.Б. ЕООД и „С.К.“ ООД сключено на 14.04.2021 г. е недължимо и и скът като неоснователен
следва да се отхвърли.
Относно разноските:
С оглед изхода на делото и двете страни имат право на разноски по делото.
На основание чл.78, ал.1 от ГПК в полза на ищеца следва да се присъдят разноски
в размер на 12 318,98 лв. съразмерно с уважената част от иска. Ищецът претендира
разноски съгласно списък по чл.80 от ГПК общо в размер на 15 619,59 лв.
На основание чл.78, ал.3 ГПК ответникът има право на разноски в размер на
845,25 лв. съразмерно с отхвърлената част от иска.
11
Мотивиран така, съдът
РЕШИ:
ОСЪЖДА „С.К.“ ООД, с ЕИК *********, с адрес на управление гр.Х. да заплати
на „Д.Б. ЕООД, с ЕИК *********, с адрес на управление с.Т. Община М., Област П., ул.
„К.Ш.“ № 41 95 028,71 лв. - представляваща платена и получена сума за недоставени на
„Д.Б.“ ЕООД 276 бр.Бокс PVC палета по евро стандарт 120 х 100 х 790 по договор за
строителство от 01.09.2020 г., частично неизпълнен и прекратен на 19.05.2021 г. ведно със
законната лихва върху сумата от предявяване на иска - 21.06.2021 г. до окончателното й
изплащане, като искът в останалата част до пълния предявен размер от 120 489,60 лева като
неоснователен ОТХВЪРЛЯ .
ОСЪЖДА „С.К.“ ООД, с ЕИК *********, с адрес на управление гр.Х. да заплати
на „Д.Б. ЕООД, с ЕИК *********, с адрес на управление с.Т. Община М., Област П., ул.
„К.Ш.“ № 41 договорна неустойка за забава съгласно чл.4.6 от договора в размер на
1948,09 лева, за 41 дни, като искът в останалата част до пълния предявен размер 2470,04
лв. като неоснователен ОТХВЪРЛЯ.
ОТХВЪРЛЯ като неоснователен предявения от „С.К.“ ООД, с ЕИК *********,
с адрес на управление гр.Х. срещу „Д.Б. ЕООД, с ЕИК *********, с адрес на управление
с.Т. Община М., Област П., ул. „К.Ш.“ № 41 насрещен иск с правно основание чл.79 от ЗЗД
за сумата от 64 490 лв., ведно със законната лихва, считано от датата на постъпване на
исковата молба в съда – 27.08.2021 г. до окончателното й изплащане.
ОСЪЖДА „С.К.“ ООД, с ЕИК *********, с адрес на управление гр.Х., да
заплати на „Д.Б. ЕООД,с ЕИК *********, с адрес на управление с.Т. Община М., Област П.,
ул. „К.Ш.“ № 41 сумата в размер на 12 318,98 лв. - разноски по делото съразмерно с
уважената част от иска.
ОСЪЖДА „Д.Б. ЕООД, с ЕИК *********, с адрес на управление с.Т. Община М.,
Област П., ул. „К.Ш.“ № 41,да заплати на „С.К.“ ООД, с ЕИК *********, с адрес на
управление гр.Х. сумата в размер на 845,25 лв. – разноски по делото съразмерно с
отхвърлената част от иска.
Решението подлежи на обжалване пред Апелативен съд- П., в двуседмичен срок
от връчването му на страните.
Съдия при Окръжен съд – Х.: _______________________
12