Р
Е Ш Е Н И Е
№
гр. Харманли, 14.08.2020 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Районен съд - Харманли, в публично
съдебно заседание на шести август две хиляди и двадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИРЕНА АВРАМОВА
при
участието на секретаря Е. Р., като разгледа докладваното от съдия Аврамова АНД
№ 190 по описа за 2020 г., за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 59 и
сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба от П.Б.П.,
ЕГН: **********, с адрес: ***, против наказателно постановление №
19-0271-002114 от 24.04.2020 г., издадено от Началник Група при РУ - Харманли
към ОД на МВР - Хасково, с което на основание чл. 175, ал. 3, предл. 1 от ЗДвП
му е наложено административно наказание - глоба в размер на 200 лв. и лишаване
от право да управлява МПС за срок от 6 месец, както и отнемане на 10 контролни
точки по реда на Наредба № Iз-2539 за нарушение на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП.
В жалбата са изложени съображения,
че наказателното постановление е незаконосъобразно и неправилно, издадено в
нарушение на чл. 34, ал. 3 от ЗАНН. Твърди се, че наказателното постановление
било издадено след изтичане на шестмесечния срок от съставяне на АУАН, като
същевременно в него било посочено като основание чл. 36, ал. 2 от ЗАНН с оглед
постановление на РП - Харманли за прекратяване на образувано досъдебно
производство. Наведени са доводи и за несъответствия в съдържанието на
наказателното постановление. По изложените в жалбата аргументи се иска отмяна
на обжалваното постановление или алтернативно приложение на чл. 28 от ЗАНН.
В съдебно заседание жалбоподателят П.Б.П.
се представлява от адв. Г.С., която поддържа депозирана жалба и моли за отмяна
на наказателното постановление.
Административнонаказващия орган РУ -
Харманли към ОД на МВР - Хасково, редовно призован, не изпраща представител.
Районна прокуратура – Харманли,
редовно призована, не изпраща представител.
Съдът, след като прецени събраните
по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, намира следното от фактическа страна:
На 17.09.2019 г. в с. Бисер, общ.
Харманли полицейските служители - свидетелите Т.Д.Б. и С.Ю.А. изпълнявали
служебните си задължения във връзка със специализирана полицейска операция за
установяване на нарушения по ЗДвП. За времето от 11:00 часа до 13:00 часа били
позиционирани на установъчен пункт в на ул. „Г. С. Раковски“ до хранителен
магазин на РПК. Около 12:10 часа спрели
за проверка селскостопанска машина - колесен трактор, червен на цвят, който
нямал поставени табели с регистрационен номер. Установили, че водачът бил
жалбоподателят П.Б.П.. При проведен с него разговор заявил, че тракторът бил
закупен от дядо му преди 20 години от Република Гърция, като нямал документи за
него и същият не бил регистриран. При извършена справка по номер на рама в
базата данни на МВР полицейските служители констатирали, че за управляваният от
жалбоподателя колесен трактор нямало данни за регистрация. В резултат на
проверката бил съставен АУАН серия АА № 299283/17.09.2019 г., който бил връчен
лично и подписан от жалбоподателя П.Б.П. без възражения.
По случая било образувано досъдебно
производство № 504/2019 г. по описа на РУ - Харманли за престъпление по чл.
345, ал. 2, вр. ал. 1 от НК. С постановление от 31.03.2020 г. прокурор при РП -
Харманли прекратил наказателното производство поради явна незначителност на
обществената опасност на деянието. Материалите били изпратени на Началника на РУ
- Харманли при ОД на МВР - Хасково по компетентност.
На 24.04.2020 г. било издадено
наказателно постановление № 19-0271-002114 от Началник Група при РУ - Харманли
към ОД на МВР - Хасково, с което била ангажирана административнонаказателната
отговорност на жалбоподателя за нарушение на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП за това, че
управлява МПС, което не е регистрирано по надлежния ред, за което на основание
чл. 175, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП му била наложена глоба в размер на 200 лв. и
лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца, както и отнемане на 10
контролни точки по реда на Наредба № Iз-2539. В обстоятелствената част на
наказателното постановление е посочено, че е взет предвид съставеният АУАН
серия АА № 299283/17.09.2019 г., а в диспозитивната част, че е издаден на
основание чл. 36, ал. 2 от ЗАНН във връзка с постановление на РП - Харманли.
Изложената фактическа обстановка се установява от показанията на
разпитаните свидетели Т. Д. Б. и С.Ю.А., които описват подробно и еднопосочно
извършената от тях проверка и направените констатации. Съдът изцяло кредитира
показанията на тези свидетели, които са логични, непротиворечиви и взаимно
допълващи се, като напълно кореспондират с писмените доказателства по делото.
Приетите от съда фактически положения се установяват и посредством събраните
писмени доказателства, съдържащи се в приложената административнонаказателна
преписка и ДП № 504/2019 г. по описа на РУ – Харманли към ОД на МВР - Хасково.
При така установеното от фактическа страна, съдът прави следните
правни изводи:
Жалбата е подадена в предвидения в чл. 59, ал. 2 от ЗАНН срок, от легитимирана
страна и срещу подлежащ на обжалване акт, с оглед на което е процесуално
допустима. Разгледана по същество жалбата е неоснователна.
При извършена служебна проверка
съдът установи, че АУАН и обжалваното НП са издадени от материално компетентни
лица по смисъла на закона видно от
представените Заповед № 8121з-515/14.05.2018 г. и
Заповед № 8121з-825/19.07.2019 г. на Министъра на вътрешните работи.
Сроковете, визирани в разпоредбата
на чл. 34 от ЗАНН относно законосъобразното ангажиране на
административнонаказателната отговорност на жалбоподателя от формална страна са
спазени, като съображенията на съда в тази насока са следните:
Съгласно чл. 36, ал. 2 от ЗАНН без
приложен акт административнонаказателна преписка не се образува освен в
случаите, когато производството е прекратено от съда или прокурора или
прокурорът е отказал да образува наказателно производство и е препратено на
наказващия орган. При тълкуването на тази разпоредба се извежда, че ЗАНН не
изисква и не предвижда процесуалноправно основание и ред за съставяне на акт за
установяване на административно нарушение в хипотезите по чл. 36, ал. 2 от ЗАНН, какъвто е настоящият случай. Следователно в хипотези като процесната
правната норма изключва не само необходимостта, но и възможността да се съставя
акт за установяване на административно нарушение. В тази връзка изготвянето на
АУАН в случаите, когато прокурорът е прекратил образувано наказателно производство,
няма за правна последица поставяне на началото на административнонаказателно
производство и съответно изчисляване на срока по чл. 34, ал. 3 от ЗАНН от момента
на неговото съставяне /в този смисъл са Решение
от 24.06.2020 г. по к. адм. н. д. № 265/2020 г. на Административен съд –
Хасково, Решение от 06.02.2020 г. по к. адм. н. д. № 1307/2019 г. на
Административен съд – Хасково/.
При съотнасяне на изложеното към
установените по делото данни е видно, че административнонаказателното
производство е сложено в ход към 21.04.2020 г., когато Постановлението на РП –
Харманли за прекратяване на наказателното производство по ДП № 504/2019 г. е
постъпило в деловодството на РУ - Харманли за реализиране на административнонаказателна
отговорност. Следователно шестмесечният срок по чл. 34, ал. 3 от ЗАНН, в който
е следвало да бъде издадено наказателното постановление, е започнал да тече на 21.04.2020
г., а процесното НП е издадено на 24.04.2020 г., т.е. преди изтичането на
предвидения за това срок. Обстоятелството, че с оглед пълнота в издаденото НП
административнонаказващият орган е посочил както съставения АУАН, така и
Постановлението на РП – Харманли, не влече само по себе си отмяна на НП,
доколкото става пределно ясно, че е издадено в хипотезата на чл. 36, ал. 2 от ЗАНН.
В контекста на изложените
съображения настоящият съдебен състав намира за неоснователно направеното в жалбата възражение за допуснати съществени
нарушения на процесуалните правила, доколкото съдът не констатира пороци в административнонаказателното производство,
накърняващи правото на защита на жалбоподателя. АУАН е
издаден при спазване на императивните изисквания на чл. 42 и чл. 43 от ЗАНН. Атакуваното НП съдържа
реквизитите по чл. 57 от ЗАНН, като описаните в него обективни признаци на извършеното нарушение
напълно съответстват на посочената за нарушена правна норма и приложимата
санкционна разпоредба. Отразени са достатъчно факти относно дата, място и
начин, изчерпващи всички обстоятелства, при които е извършено нарушението. Не се
установява твърдяната неяснота относно нарушението, доколкото в НП изрично е
посочено, че жалбоподателят е санкциониран за това, че е управлявал селскостопанска
машина - трактор.
На жалбоподателя е вменено нарушение
на разпоредбата на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, съгласно която по пътищата, отворени
за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета,
които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на
определените за това места. Съобразно чл. 11 от Закона за регистрация и контрол
на земеделската и горска техника собствениците регистрират самоходната техника
с мощност на двигателя над 10 kW, несамоходните и стационарните машини,
съоръженията, инсталациите и апаратите, използвани в земеделието и горите и
машините за земни работи, в 30-дневен срок от придобиване на собствеността в
съответната областна дирекция „Земеделие”. В чл. 11, ал. 9 от същия закон е
предвидено, че регистрация се извършва при условия и по ред, определени с
наредба на министъра на земеделието, храните и горите. Това е Наредба № 2 от
03.02.2016 г. за условията и реда за регистрация на техниката по Закона за
регистрация и контрол на земеделската и горската техника. Съгласно чл. 5, ал.
1, т. 3 от наредбата при регистрацията от областна дирекция „Земеделие” се
издава табела с регистрационен номер за трактори, самоходни машини, използвани
в земеделието, горите и за земни работи, с мощност на двигателя над 10 kW, и
тракторни ремаркета.
От събраните по делото доказателства
по несъмнен начин се установява, че 17.09.2019 г. в с. Бисер, общ. Харманли
жалбоподателят П.Б.П. е управлявал селскостопанска машина - колесен трактор.
Видно от материалните, съдържащи се в приложеното по делото ДП № 504/2019 г. по
описа на РУ – Харманли към ОД на МВР – Хасково, управляваният колесен трактор е
с марка „Mc Cormick International”, model: B275
Diesel, serial №**** с мощност на двигателя 28,3 kW, поради което е подлежал на регистрация в ОДЗ.
Безспорно се доказа, че тракторът не е бил регистриран и е нямал поставени
табели с регистрационен номер. В тази насока са показанията на разпитаните
полицейски служители - свидетелите Т. Д. Б. и С.Ю.А., както и извършената в
хода на ДП справка в ОДЗ. Наред с това следва да се отбележи, че фактът на
извършеното нарушение не се оспорва от страна на жалбоподателя. При това
положение законосъобразно и обосновано е ангажирана
административнонаказателната отговорност на жалбоподателя П.Б.П. за нарушение
на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП.
Нарушението е скрепено със
санкцията, предвидена в чл. 175, ал. 3, предл. 1 от ЗДвП, който регламентира,
че се наказва с лишаване от право да управлява моторно превозно средство за
срок от 6 до 12 месеца и с глоба от 200 до 500 лв. водач, който управлява
моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред. При
определяне размера на кумулативно предвидените за извършеното нарушение
наказания, административнонаказващия орган е наложил и двете от тях в минимално
установения в закона размер. Индивидуализирани по този начин наказанията са
съобразени със смекчаващите и отегчаващите обстоятелства и се явяват адекватна на извършеното нарушение санкция, която ще способства за
постигане целите на наказанието. Правилно е приложена и разпоредбата на чл. 6,
ал. 1, т. 5 от Наредба № Iз-2539 от 17.12.2012 г., съгласно която за управление
на моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред или е
регистрирано, но е без табели с регистрационен номер (чл. 175, ал. 3 от ЗДвП) се
отнемат 10 контролни точки.
Не са налице предпоставките за
определяне на случая като маловажен по смисъла на чл. 28 от ЗАНН.
Обстоятелството, че прокурор при РП - Харманли е приел явна незначителност на
извършеното деяние в светлината на образуваното наказателно производство не
означава, че автоматично е налице маловажен случай на административно нарушение
/в този смисъл Решение от
23.07.2020 г. по к. адм. н. д. № 261/2020 г. на Административен съд - Хасково/. Изложените от жалбоподателя аргументи за наличие
на смекчаващи обстоятелства касаят индивидуализацията на наказанията, които
както бе посочено са наложени в минимален размер. Според настоящия съдебен състав извършеното
нарушение не разкрива по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с
други подобни случаи, като не може да се приеме наличие на незначително
засягане на охраняваните с нарушената норма обществени отношения, свързани с безопасността и сигурността на транспорта.
Предвид изложеното настоящият
съдебен състав намира, че обжалваното наказателно постановление е
законосъобразно и обосновано, поради което следва да бъде потвърдено.
Така мотивиран, съдът
Р Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА
наказателно постановление № 19-0271-002114 от 24.04.2020 г.,
издадено от Началник Група при РУ - Харманли към ОД на МВР - Хасково, с което
на П.Б.П., ЕГН: **********, с адрес: ***, на основание чл. 175, ал. 3, предл. 1
от ЗДвП му е наложено административно наказание - глоба в размер на 200 лв. и
лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месец, както и отнемане на 10
контролни точки по реда на Наредба № Iз-2539 за нарушение на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП.
Решението подлежи на касационно
обжалване пред Административен съд – Хасково на основанията, предвидени в НПК и
по реда на глава дванадесета от АПК в 14-дневен срок от получаване на
съобщението за изготвянето му.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: