Решение по дело №190/2020 на Районен съд - Харманли

Номер на акта: 93
Дата: 14 август 2020 г. (в сила от 8 септември 2020 г.)
Съдия: Ирена Славова Аврамова Смит
Дело: 20205630200190
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 май 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр. Харманли, 14.08.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

          Районен съд - Харманли, в публично съдебно заседание на шести август две хиляди и двадесета година, в състав:

 

                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИРЕНА АВРАМОВА

                                                                     

при участието на секретаря Е. Р., като разгледа докладваното от съдия Аврамова АНД № 190 по описа за 2020 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

          Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по жалба от П.Б.П., ЕГН: **********, с адрес: ***, против наказателно постановление № 19-0271-002114 от 24.04.2020 г., издадено от Началник Група при РУ - Харманли към ОД на МВР - Хасково, с което на основание чл. 175, ал. 3, предл. 1 от ЗДвП му е наложено административно наказание - глоба в размер на 200 лв. и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месец, както и отнемане на 10 контролни точки по реда на Наредба № Iз-2539 за нарушение на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП.

В жалбата са изложени съображения, че наказателното постановление е незаконосъобразно и неправилно, издадено в нарушение на чл. 34, ал. 3 от ЗАНН. Твърди се, че наказателното постановление било издадено след изтичане на шестмесечния срок от съставяне на АУАН, като същевременно в него било посочено като основание чл. 36, ал. 2 от ЗАНН с оглед постановление на РП - Харманли за прекратяване на образувано досъдебно производство. Наведени са доводи и за несъответствия в съдържанието на наказателното постановление. По изложените в жалбата аргументи се иска отмяна на обжалваното постановление или алтернативно приложение на чл. 28 от ЗАНН.

В съдебно заседание жалбоподателят П.Б.П. се представлява от адв. Г.С., която поддържа депозирана жалба и моли за отмяна на наказателното постановление.

Административнонаказващия орган РУ - Харманли към ОД на МВР - Хасково, редовно призован, не изпраща представител.

Районна прокуратура – Харманли, редовно призована, не изпраща представител.

Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, намира следното от фактическа страна: 

На 17.09.2019 г. в с. Бисер, общ. Харманли полицейските служители - свидетелите Т.Д.Б. и С.Ю.А. изпълнявали служебните си задължения във връзка със специализирана полицейска операция за установяване на нарушения по ЗДвП. За времето от 11:00 часа до 13:00 часа били позиционирани на установъчен пункт в на ул. „Г. С. Раковски“ до хранителен магазин на  РПК. Около 12:10 часа спрели за проверка селскостопанска машина - колесен трактор, червен на цвят, който нямал поставени табели с регистрационен номер. Установили, че водачът бил жалбоподателят П.Б.П.. При проведен с него разговор заявил, че тракторът бил закупен от дядо му преди 20 години от Република Гърция, като нямал документи за него и същият не бил регистриран. При извършена справка по номер на рама в базата данни на МВР полицейските служители констатирали, че за управляваният от жалбоподателя колесен трактор нямало данни за регистрация. В резултат на проверката бил съставен АУАН серия АА № 299283/17.09.2019 г., който бил връчен лично и подписан от жалбоподателя П.Б.П. без възражения.

По случая било образувано досъдебно производство № 504/2019 г. по описа на РУ - Харманли за престъпление по чл. 345, ал. 2, вр. ал. 1 от НК. С постановление от 31.03.2020 г. прокурор при РП - Харманли прекратил наказателното производство поради явна незначителност на обществената опасност на деянието. Материалите били изпратени на Началника на РУ - Харманли при ОД на МВР - Хасково по компетентност.

На 24.04.2020 г. било издадено наказателно постановление № 19-0271-002114 от Началник Група при РУ - Харманли към ОД на МВР - Хасково, с което била ангажирана административнонаказателната отговорност на жалбоподателя за нарушение на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП за това, че управлява МПС, което не е регистрирано по надлежния ред, за което на основание чл. 175, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП му била наложена глоба в размер на 200 лв. и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца, както и отнемане на 10 контролни точки по реда на Наредба № Iз-2539. В обстоятелствената част на наказателното постановление е посочено, че е взет предвид съставеният АУАН серия АА № 299283/17.09.2019 г., а в диспозитивната част, че е издаден на основание чл. 36, ал. 2 от ЗАНН във връзка с постановление на РП - Харманли.

Изложената фактическа обстановка се установява от показанията на разпитаните свидетели Т. Д. Б. и С.Ю.А., които описват подробно и еднопосочно извършената от тях проверка и направените констатации. Съдът изцяло кредитира показанията на тези свидетели, които са логични, непротиворечиви и взаимно допълващи се, като напълно кореспондират с писмените доказателства по делото. Приетите от съда фактически положения се установяват и посредством събраните писмени доказателства, съдържащи се в приложената административнонаказателна преписка и ДП № 504/2019 г. по описа на РУ – Харманли към ОД на МВР - Хасково.

При така установеното от фактическа страна, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е подадена в предвидения в чл. 59, ал. 2 от ЗАНН срок, от легитимирана страна и срещу подлежащ на обжалване акт, с оглед на което е процесуално допустима. Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

При извършена служебна проверка съдът установи, че АУАН и обжалваното НП са издадени от материално компетентни лица по смисъла на закона видно от представените Заповед № 8121з-515/14.05.2018 г. и Заповед № 8121з-825/19.07.2019 г. на Министъра на вътрешните работи.

Сроковете, визирани в разпоредбата на чл. 34 от ЗАНН относно законосъобразното ангажиране на административнонаказателната отговорност на жалбоподателя от формална страна са спазени, като съображенията на съда в тази насока са следните:

Съгласно чл. 36, ал. 2 от ЗАНН без приложен акт административнонаказателна преписка не се образува освен в случаите, когато производството е прекратено от съда или прокурора или прокурорът е отказал да образува наказателно производство и е препратено на наказващия орган. При тълкуването на тази разпоредба се извежда, че ЗАНН не изисква и не предвижда процесуалноправно основание и ред за съставяне на акт за установяване на административно нарушение в хипотезите по чл. 36, ал. 2 от ЗАНН, какъвто е настоящият случай. Следователно в хипотези като процесната правната норма изключва не само необходимостта, но и възможността да се съставя акт за установяване на административно нарушение. В тази връзка изготвянето на АУАН в случаите, когато прокурорът е прекратил образувано наказателно производство, няма за правна последица поставяне на началото на административнонаказателно производство и съответно изчисляване на срока по чл. 34, ал. 3 от ЗАНН от момента на неговото съставяне /в този смисъл са Решение от 24.06.2020 г. по к. адм. н. д. № 265/2020 г. на Административен съд – Хасково, Решение от 06.02.2020 г. по к. адм. н. д. № 1307/2019 г. на Административен съд – Хасково/.

При съотнасяне на изложеното към установените по делото данни е видно, че административнонаказателното производство е сложено в ход към 21.04.2020 г., когато Постановлението на РП – Харманли за прекратяване на наказателното производство по ДП № 504/2019 г. е постъпило в деловодството на РУ - Харманли за реализиране на административнонаказателна отговорност. Следователно шестмесечният срок по чл. 34, ал. 3 от ЗАНН, в който е следвало да бъде издадено наказателното постановление, е започнал да тече на 21.04.2020 г., а процесното НП е издадено на 24.04.2020 г., т.е. преди изтичането на предвидения за това срок. Обстоятелството, че с оглед пълнота в издаденото НП административнонаказващият орган е посочил както съставения АУАН, така и Постановлението на РП – Харманли, не влече само по себе си отмяна на НП, доколкото става пределно ясно, че е издадено в хипотезата на чл. 36, ал. 2 от ЗАНН.

В контекста на изложените съображения настоящият съдебен състав намира за неоснователно направеното в жалбата възражение за допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, доколкото съдът не констатира пороци в административнонаказателното производство, накърняващи правото на защита на жалбоподателя. АУАН е издаден при спазване на императивните изисквания на чл. 42 и чл. 43 от ЗАНН. Атакуваното НП съдържа реквизитите по чл. 57 от ЗАНН, като описаните в него обективни признаци на извършеното нарушение напълно съответстват на посочената за нарушена правна норма и приложимата санкционна разпоредба. Отразени са достатъчно факти относно дата, място и начин, изчерпващи всички обстоятелства, при които е извършено нарушението. Не се установява твърдяната неяснота относно нарушението, доколкото в НП изрично е посочено, че жалбоподателят е санкциониран за това, че е управлявал селскостопанска машина - трактор.

На жалбоподателя е вменено нарушение на разпоредбата на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, съгласно която по пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места. Съобразно чл. 11 от Закона за регистрация и контрол на земеделската и горска техника собствениците регистрират самоходната техника с мощност на двигателя над 10 kW, несамоходните и стационарните машини, съоръженията, инсталациите и апаратите, използвани в земеделието и горите и машините за земни работи, в 30-дневен срок от придобиване на собствеността в съответната областна дирекция „Земеделие”. В чл. 11, ал. 9 от същия закон е предвидено, че регистрация се извършва при условия и по ред, определени с наредба на министъра на земеделието, храните и горите. Това е Наредба № 2 от 03.02.2016 г. за условията и реда за регистрация на техниката по Закона за регистрация и контрол на земеделската и горската техника. Съгласно чл. 5, ал. 1, т. 3 от наредбата при регистрацията от областна дирекция „Земеделие” се издава табела с регистрационен номер за трактори, самоходни машини, използвани в земеделието, горите и за земни работи, с мощност на двигателя над 10 kW, и тракторни ремаркета.

От събраните по делото доказателства по несъмнен начин се установява, че 17.09.2019 г. в с. Бисер, общ. Харманли жалбоподателят П.Б.П. е управлявал селскостопанска машина - колесен трактор. Видно от материалните, съдържащи се в приложеното по делото ДП № 504/2019 г. по описа на РУ – Харманли към ОД на МВР – Хасково, управляваният колесен трактор е с марка „Mc Cormick International”, model: B275 Diesel, serial №**** с мощност на двигателя 28,3 kW, поради което е подлежал на регистрация в ОДЗ. Безспорно се доказа, че тракторът не е бил регистриран и е нямал поставени табели с регистрационен номер. В тази насока са показанията на разпитаните полицейски служители - свидетелите Т. Д. Б. и С.Ю.А., както и извършената в хода на ДП справка в ОДЗ. Наред с това следва да се отбележи, че фактът на извършеното нарушение не се оспорва от страна на жалбоподателя. При това положение законосъобразно и обосновано е ангажирана административнонаказателната отговорност на жалбоподателя П.Б.П. за нарушение на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП.

Нарушението е скрепено със санкцията, предвидена в чл. 175, ал. 3, предл. 1 от ЗДвП, който регламентира, че се наказва с лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 до 12 месеца и с глоба от 200 до 500 лв. водач, който управлява моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред. При определяне размера на кумулативно предвидените за извършеното нарушение наказания, административнонаказващия орган е наложил и двете от тях в минимално установения в закона размер. Индивидуализирани по този начин наказанията са съобразени със смекчаващите и отегчаващите обстоятелства и се явяват адекватна на извършеното нарушение санкция, която ще способства за постигане целите на наказанието. Правилно е приложена и разпоредбата на чл. 6, ал. 1, т. 5 от Наредба № Iз-2539 от 17.12.2012 г., съгласно която за управление на моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред или е регистрирано, но е без табели с регистрационен номер (чл. 175, ал. 3 от ЗДвП) се отнемат 10 контролни точки.

Не са налице предпоставките за определяне на случая като маловажен по смисъла на чл. 28 от ЗАНН. Обстоятелството, че прокурор при РП - Харманли е приел явна незначителност на извършеното деяние в светлината на образуваното наказателно производство не означава, че автоматично е налице маловажен случай на административно нарушение /в този смисъл Решение от 23.07.2020 г. по к. адм. н. д. № 261/2020 г. на Административен съд - Хасково/. Изложените от жалбоподателя аргументи за наличие на смекчаващи обстоятелства касаят индивидуализацията на наказанията, които както бе посочено са наложени в минимален размер. Според настоящия съдебен състав извършеното нарушение не разкрива по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с други подобни случаи, като не може да се приеме наличие на незначително засягане на охраняваните с нарушената норма обществени отношения, свързани с безопасността и сигурността на транспорта.

Предвид изложеното настоящият съдебен състав намира, че обжалваното наказателно постановление е законосъобразно и обосновано, поради което следва да бъде потвърдено.

Така мотивиран, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 19-0271-002114 от 24.04.2020 г., издадено от Началник Група при РУ - Харманли към ОД на МВР - Хасково, с което на П.Б.П., ЕГН: **********, с адрес: ***, на основание чл. 175, ал. 3, предл. 1 от ЗДвП му е наложено административно наказание - глоба в размер на 200 лв. и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месец, както и отнемане на 10 контролни точки по реда на Наредба № Iз-2539 за нарушение на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Хасково на основанията, предвидени в НПК и по реда на глава дванадесета от АПК в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му.

 

                                                             РАЙОНЕН СЪДИЯ: