Определение по дело №597/2023 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 590
Дата: 26 септември 2023 г.
Съдия: Златко Димитров Мазников
Дело: 20237240700597
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 септември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

Стара Загора, 26.09.2023 г.

 

 

Административен съд Стара Загора – VIII състав, в закрито заседание на двадесет и шести септември през две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

                                                      СЪДИЯ: ЗЛАТКО МАЗНИКОВ

 

сложи на разглеждане административно дело № 597 по описа за 2023 година и за да се произнесе, съобрази:

 

 

      Производството е образувано по жалба на „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Стара Загора, ул. „Христо Ботев“ № 62, против Решение от 30.08.2023 г. на Ръководителя на Управляващия орган (УО) на Оперативна програма „Околна среда 2014-2020“ (ОПОС 2014-2020), с което на бенефициента „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД гр. Стара Загора, ЕИК *********, на основание чл. 70, ал. 1, т. 9 от ЗУСЕФСУ (Закон за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление) и т. 11, б. „а“ от Приложение № 1 към чл. 2, ал. 1 от Наредбата за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции по реда на ЗУСЕФСУ, е определена финансова корекция по пропорционалния метод в размер на 10% от стойността на засегнатите от нарушението и признати от УО на ОПОС за допустими за финансиране по ОПОС 2014-2020 разходи, представляващи средства от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЕСИФ) по смисъла на чл. 1, ал. 2 от ЗУСЕФСУ, от стойността на сключения договор за ОП 1  № Е-ДЗ-4 от 10.11.2020 г. с изпълнител „Хридрострой“ АД на стойност 11 178 530 лева без ДДС, с предмет „Инженеринг (Проектиране, авторски надзор и строителство) – Реконструкция на водопроводната и канализационна мрежа на гр. Стара Загора, 2 обособени позиции“.

      С обжалваното решение на основание чл. 35, ал. 2 във връзка с ал. 1, т. 1 от Наредба № Н-3 от 22.05.2018 г. за определяне на правилата за плащания и сертификация на разходите, за възстановяване и отписване на неправомерни разходи и за осчетоводяване, както и сроковете и правилата за приключване на счетоводната година по оперативните програми и програмите за европейско териториално сътрудничество (Наредба № Н-3 от 22.05.2018 г.) на бенефициента „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД гр. Стара Загора се определя сума за възстановяване в размер на 233 035,56 лева, представляваща разликата на определената с решението финансова корекция в размер на 10%, изчислена на база отчетени и общо верифицирани разходи по процесния договор, от стойността на засегнатите от нарушението и признати от УО на ОПОС за допустими за финансиране разходи и предходно определена финансова корекция в размер на 5%, като на основание  чл. 75, ал. 1, изречение второ от СУСЕФСУ във връзка с чл. 43, ал. 1, т. 1 от Наредба № Н-3 от 22.05.2018 г. е определен 14-дневен срок за възстановяване на сумата, считано от датата, на която решението е съобщено на бенефициента по реда на чл. 61 от АПК.  

      С жалбата и допълнителна молба – вх. № 5238 от 25.09.2023 г., от жалбоподателя е направено особено искане за спиране на допуснатато по силата закона предварително изпълнение на обжалваното решение, като се твърди, че не разполага с финансов ресурс за изпълнението му, за което обстоятелство към молба вх. № 5238 от 25.09.2023 г. прилага справка от МРРБ за размера на нетната му експозиция към 08.09.2023 г., предвид което и с оглед на определени му и други финансови корекции (с Решение на Ръководителя на УО на ОПОС от 23.08.2023 г. – в размер на 25% по обособена позиция 1 от Договор № Е-ДЗ-9 от 01.03.2021 г. на стойност 18 701 345 лева без ДДС с изпълнител „Кобека-Сахране“ ДЗЗД, като е разпоредено в 14-дневен срок да бъде възстановена сумата от 2 274 084,96 лева; с Решение на Ръководителя на УО на ОПОС от 23.08.2023 г. –  в размер на 25% по обособена позиция 1 от Договор № Е-ДЗ-11 от 01.03.2021 г. на стойност 11 102 311,90 лева без ДДС с изпълнител ВС „Дунавци – Стара Загора, като е разпоредено в 14-дневен срок да бъде възстановена сумата от 708 317,26 лева; с Решение на Ръководителя на УО на ОПОС от 07.09.2023 г. – в размер на 25% по обособена позиция 2 от Договор № Е-ДЗ-5 от 20.11.2020 г. на стойност 21 954 334,50 лева без ДДС с изпълнител Обединение „ВиК Стара Загора“ ДЗЗД, като е разпоредено в 14-дневен срок да бъде възстановена сумата от 1 193 899,84 лева) изпълнението на обжалваното решение би довело до невъзможността му да обслужва задълженията си към доставчици, персонал и клиенти, респективно – до плащане на неустойки, изпадане в неплатежоспособност и евентуално обявяване в несъстоятелност, както невъзможност да поддържа и експлоатира ВиК съоръжения, системи и инфраструктура с цел предоставяне на услуги от обществено значение, в това число непрекъсната доставка на безопасна и чиста вода за питейно-битови нужди на населението на обслужваната от дружеството територия. Счита, че възможността да се блокира дейността му като ВиК оператор не е хипотетична и вредата за дружеството и населението ще бъде несъизмерима с преследваната от закона цел, поради което е противопоставима обществения и държавен интерес, охраняван чрез допуснатото по закон предварително изпълнение на акта.     

      Съдът, като се запознае с материалите по преписката и представените от жалбоподателя  документи, намира, че искането за спиране на допуснатато по силата закона предварително изпълнение на обжалваното решение е процесуално допустимо, а разгледано по същество – основателно.

       Разпоредбата на чл. 73, ал. 4 от ЗУСЕФСУ предвижда, че решението за определяне на финансова корекция може да се оспорва пред съд по реда на АПК, като при съдебното оспорване се прилагат съответно разпоредбите на чл. 27, ал. 2 и 3 и ал. 5 и 6. В чл. 27, ал. 2, изречение първо от ЗУСЕФСУ изрично е указано, че оспорването на индивидуалните административни актове и на административните договори не спира тяхното изпълнение. С оглед на тази правна регламентация депозираната пред съда жалба срещу решение за налагане на финансова корекция няма суспензивен ефект.

      Допуснатото по силата на закона предварително изпълнение на административния акт може да бъде спряно по реда на чл. 166, ал. 4 от АПК по искане на оспорващия при наличие на условията на чл. 166, ал. 2 от АПК, съгласно които норми допуснатото предварително изпълнение на административен акт по силата на отделен закон, когато не се предвижда изрична забрана за съдебен контрол, какъвто е случаят, може по искане на оспорващия да бъде спряно от съда, ако то би могло да причини на оспорващия значителна или трудно поправима вреда, като изпълнението може да се спре само въз основа на нови обстоятелства, т.е. възникнали след постановяване на акта.

      Тежестта за доказване на предпоставките за спиране на допуснатото по силата на закона предварително изпълнение на акта е на оспорващия, като във всеки конкретен случай съдът, разглеждащ искането за спиране по чл. 166, ал. 2 от АПК, преценява дали незабавното му изпълнение може да причини такава вреда на адресата, която да бъде противопоставима на предпоставките по чл. 60, ал. 1 от АПК.

      В случая от представената от жалбоподателя справка от МРРБ за размера на нетната му експозиция към 08.09.2023 г., т.е. след датата на постановяване на обжалваното решение, се установява, че разликата между паричните му средства по сметки и привлечен заемен капитал представлява отрицателна величина в размер на -15 212 063,67 лева. От друга страна жалбоподателят сред представените от жалбоподателя и приложени към документи се установява, че с Решение на Ръководителя на УО на ОПОС от 07.09.2023 г., т.е. след датата на постановяване на обжалваното решение, на жалбоподателя е определена финансова корекция  в размер на 25% от стойността на засегнатите от нарушението и признати от УО на ОПОС за допустими за финансиране по ОПОС 2014-2020 разходи по обособена позиция 2 от Договор № Е-ДЗ-5 от 20.11.2020 г. на стойност 21 954 334,50 лева без ДДС с изпълнител Обединение „ВиК Стара Загора“ ДЗЗД, като е разпоредено в 14-дневен срок да бъде възстановена сумата от 1 193 899,84 лева. Тези обстоятелства – нови по смисъла на чл. 166, ал. 2, изречение второ от АПК, преценени в съвкупност, обуславят извод, че с оглед на финансовия ресурс на жалбоподателя, размерите на процесната финансова корекция и наложената му впоследствие такава, както и на разпоредените по тях суми за възстановяване в кратки срокове, предварителното изпълнение на обжалваното решение би могло реално да доведе до трудно поправима вреда за жалбоподателя като ВиК оператор, засягаща интересите на населението на обслужваната от него територия, включително  невъзможност да поддържа и експлоатира поверените му ВиК съоръжения, системи и инфраструктура, съответно да доставя непрекъснато безопасна и чиста вода за питейно-битови нужди. Евентуалното настъпване на такава вреда вследствие на предварителното изпълнение на обжалваното решение не би могла да бъде възстановена дори и при отмяната от съда на атакувания акт, респективно от последващото възстановяване на предварително събраната по акта сума, т.е. същата ще бъде несъизмерима с преследваната от закона цел, поради което се явява противопоставима на обществения обеществения интерес, охраняван чрез допуснатото по закон предварително изпълнение на акта.

      При тези данни обсъждането на въпроса за евентуално настъпване от предварителното изпълнение на акта на значителни вреди за жалбоподателя, т.е. вреди с имуществен характер, се явява безпредметно, още повече, че в искането си жалбоподателят не сочи подобни вреди, конкретизирани по вид, основание и размер.      

      С оглед на изложеното и като взе предвид, че спирането на предварителното изпълнение е само временна мярка, която отпада с приключването на съдебното производство по оспорването на акта, съдът намира, че са налице кумулативно изискуемите предпоставки на чл. 166, ал. 2 от АПК и допуснатото по силата на закона предварително изпълнение на обжалваното решение следва да бъде спряно.

      Водим от горните мотиви, съдът на основание чл. 166, ал. 4 във връзка с ал. 2 от АПК във връзка с чл. 73, ал. 4 във връзка с чл. 27, ал. 2 от ЗУСЕФСУ

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И :

 

      СПИРА допуснатато по силата закона предварително изпълнение на Решение от 30.08.2023 г. на Ръководителя на Управителния орган на Оперативна програма „Околна среда 2014-2020“, с което на бенефициента „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД гр. Стара Загора, ЕИК *********, е определена финансова корекция в размер на 10% от стойността на засегнатите от нарушението и признати от УО на ОПОС за допустими за финансиране по ОПОС 2014-2020 разходи от стойността на сключения договор за ОП 1  № Е-ДЗ-4 от 10.11.2020 г. с изпълнител „Хридрострой“ АД на стойност 11 178 530 лева без ДДС, с предмет „Инженеринг (Проектиране, авторски надзор и строителство) – Реконструкция на водопроводната и канализационна мрежа на гр. Стара Загора, 2 обособени позиции“, като на бенефициента „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД гр. Стара Загора се определя сума за възстановяване в размер на 233 035,56 лева в 14-дневен срок от датата, на която решението му е съобщено по реда на чл. 61 от АПК, до приключване на производството по адм. д. № 597/2023 г. на Административен съд Стара Загора с влязъл в сила съдебен акт.

 

      Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от  съобщаването му на страните.

 

 

СЪДИЯ: