Р Е Ш Е Н И Е
№ 128/
23. Март 2022г.,
гр. Плевен
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД – ПЛЕВЕН, трети състав
На двадесет и трети февруари 2022г. в публично съдебно заседание в
състав:
Председател: съдия Елка
Братоева
Съдебен секретар: Милена Кръстева
Като разгледа докладваното от съдия БРАТОЕВА Административно дело № 36/2022г. по описа на съда и на основание
доказателствата по делото и закона, за да се произнесе взе предвид следното:
Образувано е по жалба на П.Г.П. *** срещу писмо Изх. №
МДТ-4435/13.12.2021г. на Кмета на Община Плевен за отказ за закриване на
данъчна партида по чл. 54 от ЗМДТ по подадено от жалбоподателя заявление с Вх.
№ НОМ002243/29.11.2021г. на ДМДТ относно МПС „Сеат Ибиза“ с рег. № ЕН****ВА.
Жалбоподателят оспорва отказа като незаконосъобразен,
поради нарушение на материалния закон. Твърди, че нотариално заверената
декларация за отказ от собствеността върху МПС, представена пред органите по
приходите, е достатъчно условие за закриване на данъчната партида и отпадане на
задължението за заплащане на данък МПС съгласно чл. 53 ЗМДТ, тъй като от
09.08.2021г. вече не е собственик на автомобила. Затова счита поставеното
условие за прекратяване на регистрацията на МПС за незаконосъобразно и
несъответстващо на целта на закона. В допълнително становище заявява, че не
знае къде е автомобила му и няма фактическа власт върху него от 2015г., и
затова е в обективна невъзможност да предостави регистрационните табели в СПП –
Плевен за да се прекрати регистрацията, а по подаден сигнал в МВР наказателното
производство е било прекратено и автомобилът не е намерен, но въпреки това
всяка година получава съобщения за дължими данъци. Поради това се е позовал пред
данъчната администрация на правото си по чл. 99 ЗС за отказ от собствеността.
Моли за отмяна на писмения отказ и връщане на преписката за ново произнасяне
със задължителни указания по приложението на закона.
Ответникът – Кмета на Община Плевен, чрез юрисконсулт
Петкова изразява становище за неоснователност на жалбата. Счита, че обжалваното
писмо не представлява индивидуален административен акт, тъй като нито за
общината, нито за органа по приходите при Община Плевен, съществува законово
задължение да приема и регистрира подобно волеизявление за отказ от собственост
на МПС, нито е обвързано с извършване на дължима административна услуга.
Като съобрази приетите по делото доказателства,
становищата на страните и приложимия закон и след служебна проверка на
оспорения индивидуален административен акт за валидност и законосъобразност на
всички основания по чл. 146 от АПК, съдът намира за установено следното от
фактическа и правна страна:
Производството е по чл. 145 и следващите от АПК вр.
чл. 4 ал.5 ЗМДТ.
Отказът е връчен на 30.12.2021г. Жалбата е подадена на
12.01.2022г. в законния 14-дневен срок,
от активно легитимирана страна и срещу подлежащ на оспорване индивидуален
административен акт, поради което е процесуално ДОПУСТИМА.
Разгледана по същество жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА.
Жалбоподателят П.Г.П. *** е подал до Дирекция „Местни
данъци и такси“ при Община Плевен заявление с Вх. № НОМ002243/29.11.2021г. за
закриване на данъчна партида по чл. 54 ЗМДТ. Заявява, че с приложената
нотариално заверена Декларация на осн. чл. 99 от ЗС на 09.08.2021г. се е
отказал от собствеността върху движима вещ – лек автомобил „Сеат Ибиза“ с Рег.
№ ЕН ****ВА, Рама: VSSZZZ6KZTR139042; Двигател: AEX208840.
Затова моли да се закрие данъчната партида на гореописаната движима вещ, която
се води на негово име.
В отговор с писмо Изх. № МДТ-4435/29.11.2021г. на
Директора на дирекция ПМДТ – Плевен на заявителя е разяснено, че съгласно чл.
54 ал.1 ЗМДТ размерът на данъка се определя от служител на общинска
администрация въз основа на данни от регистъра на пътните превозни средства,
поддържани от МВР. В този смисъл, регистърът на превозните средства, поддържан
от звената за администриране на местни приходи към съответните общини отразява
промените в регистъра на МВР, който автоматично се поддържа в актуално
състояние. Уведомен е, че корекция в
размера на данъчно задължение, респективно прекратяване на облагането по
партидата на автомобила, от собствеността на който се е отказал с писмена
декларация с нотариална заверка на подписа, ще бъде извършена след нанасянето
на съответните промени в регистрите на СПП. След служебното предоставяне на
информацията от СПП, данъчното задължение ще бъде коригирано, а облагането по
партидата за превозното средство – прекратено. По същество е налице отказ за
удовлетворяване на искането, като са указани условията и редът, при които може
да бъде уважено. Писмото е връчено на 06.12.2021г.
В законния 14-дневен срок жалбоподателят е обжалвал
отказа на Директора на дирекция ПМДТ – при Община Плевен пред Кмета на Община
Плевен, който изпълнява правомощията на решаващ орган по чл. 152 ал.2 ДОПК и
упражнява задължителен административен контрол върху актовете на ръководителя
на звеното за местни приходи в общината на осн. чл. 4 ал.5 ЗМДТ.
В жалбата посочва, че отказът от право на собственост
е едностранна правна сделка, която не се нуждае от получаване и приемане,
извършена е в необходимата форма – писмена с нотариална заверка на подписа и с
извършването му е породено целеното правно действие, което е настъпило
незабавно, без да е задължен да извършва някакви други правни действия във
връзка с дерегистрация на автомобила, защото такива не се предвиждат в закона.
Позовава се на чл. 53 ЗМДТ и тъй като не е собственик на автомобила, следва че
не е данъчно задължено лице, считано от 09.08.2021г. Затова счита, че искането
му за заличаване на партидата му относно притежавания автомобил е основателно,
а отказът за заличаването е незаконосъобразен, поради неправилно тълкуване и
прилагане на материалния закон.
С писмо Изх. № МДТ-4435/13.12.2021г. на Кмета на
Община Плевен Кметът на Община Плевен е потвърдил отказа на Директора на
Дирекция ПМДТ като законосъобразен, като е подчертал, че отказът от право на
собственост на МПС би могъл да породи действие след вписване в регистрите на
пътните превозни средства на МВР.
Съгласно чл. 52 т.1 ЗМДТ с данък върху превозните
средства се облагат превозните средства, регистрирани за движение по пътната
мрежа в Република България. Съгласно чл. 53 ЗМДТ данъкът се заплаща от
собствениците на превозните средства. Размерът на данъка съгласно чл. 54 ЗМДТ се
определя от служител на общинската администрация въз основа на данни от
регистъра на пътните превозни средства, поддържан от МВР, и се съобщава на
данъчно задълженото лице. Данните се предоставят от МФ на общините ежедневно,
въз основа на автоматизиран обмен на данните от регистъра на пътните превозни
средства, поддържан от МВР. Съгласно чл. 54 ал.3 т.4 ЗМДТ данък не се дължи,
когато са налице основания за предявяване право на освобождаване от данък.
Според ал.4 – собствениците на превозни средства декларират пред общината по
постоянния им адрес притежаваните МПС в двумесечен срок от придобиването им. За
превозните средства, които не са регистрирани за движение в страната,
двумесечният срок започва да тече от датата на регистрацията им за движение.
Съгласно ал.6 – собствениците на превозни средства предявяват правото си на
освобождаване от данък или за ползване на данъчно облекчение с данъчната
декларация по ал.4 или с подаване на нова данъчна декларация.
В чл. 58 ЗМДТ са регламентирани случаите на
освобождаване от данък за превозните средства.
Съгласно чл. 58 ал.4 ЗМДТ за превозните средства, на
които е прекратена регистрацията, данък не се дължи от месеца, следващ месеца
на прекратяване на регистрацията за движение. В случаите на обявено за
издирване превозно средство регистрацията се прекратява след подадено писмено
заявление от собственика в съответното звено „Пътна полиция“ по
месторегистрация на превозното средство. За излезлите от употреба моторни
превозни средства, за които в нормативен акт е предвидено задължение за
предаване за разкомплектоване, данък не се дължи след прекратяване на
регистрацията им за движение. Ал.4 не се прилага и данъкът се дължи за превозни
средства, чиято регистрация е служебно прекратена по реда на чл. 143 ал.10 от ЗДвП – при неплатена застраховка ГО, както и за превозните средства със
служебно прекратена регистрация поради това, че са с табели с регистрационен
номер, които не отговарят на изискванията на БДС.
Видно от прегледа на относимата нормативна уредба,
прекратяването на регистрацията на МПС е необходимо условие за отпадане на
задължението за плащане на данък МПС и следователно едностранният отказ от
правото на собственост не е достатъчно, за да породи целените от жалбоподателя
правни последици относно данъчното облагане.
А за да настъпят те, е необходимо да подаде и съответната декларация по
образец с приложени доказателства за промяна на декларираните обстоятелства.
В случая, видно от справката от СПП – Плевен за
регистрацията на МПС „Сеат Ибиза“ с Рег.
№ ЕН **** ВА, автомобилът е собственост на П.Г.П. и няма данни да е поискал прекратяване
регистрацията на автомобила по съответния ред. Неколкократно – на 24.06.2019г.,
на 08.07.2019г. и на 22.02.2021г. регистрацията на автомобила е била прекратена
служебно на осн. чл. 143 ал.10 ЗДвП – поради неплатена ГО, в който случай
съгласно чл. 58 ал.5 ЗМДТ данъкът е дължим. Това доказва, че автомобилът е в
движение и се ползва.
Жалбоподателят твърди, че не знае къде и в чие
владение се намира автомобилът му и че от полицията са отказали да образуват
наказателно производство по подаден от него сигнал. От представеното
прокурорско постановление от
17.01.2019г. за прекратяване на досъдебно производство № 689/2018г. по описа на
РП - Плевен, е видно, че е било прекратено поради липса на достатъчно
доказателства за извършено престъпно посегателство по смисъла на чл. 206 ал.1 /обсебване
– противозаконно присвояване на чужда движима вещ, която лицето владее или пази/
или друго престъпление от общ характер по НК. В хода на наказателното
производство са събрани данни за евентуално извършено разпореждане с вещта –
продажба, но без формалното прехвърляне на собствеността, изискуемо по закон -
чрез писмен договор с нотариална заверка на подписите съгласно чл. 144 ал.1 и
ал.2 ЗДвП, затова транслативният ефект на сделката не е настъпил и
собствеността върху вещта не е била прехвърлена и съответно не е вписана промяна в регистрите на МВР, откъдето
органите по приходите черпят информация относно данъчното облагане. Няма данни
МПС да е обявено за издирване, в който случай съгласно чл. 58 ал.4 ЗМДТ
регистрацията се прекратява след подадено писмено заявление от собственика в
съответното звено „Пътна полиция“ и данък не се дължи.
Данъкът на регистрираните за движение в страната пътни
превозни средства е дължим от собствениците им, докато не бъде прекратена
регистрацията на ППС. В случая това обстоятелство не е настъпило, а за целта е
необходимо жалбоподателят да поиска прекратяване на регистрацията от СПП. Едва
след прекратяване на регистрацията ще отпадне и данъчното задължение.
По тези съображения отказът на органите по приходите
при Община Плевен е законосъобразен. Постановен е от компетентен орган, в
необходимата писмена форма, съдържа правните и фактически основания, които го
мотивират, при правилно тълкуване и приложение на закона и в съответствие с
целта му, при достатъчно изяснена фактическа обстановка и при липса на допуснати съществени процесуални
нарушения, а жалбата следва да се отхвърли като неоснователна.
При този изход на делото на осн. чл. 143 ал.3 АПК в полза на ответника следва да се
присъди юрисконсултско възнаграждение в минимален размер от 100 лв. съгласно
чл. 24 от Наредбата за заплащане на правната помощ.
Водим от горното и на осн. чл. 172 ал.2
от АПК съдът
Р
Е Ш И :
ОТХВЪРЛЯ жалбата
на П.Г.П. *** срещу писмо Изх. № МДТ-4435/13.12.2021г. на Кмета на Община
Плевен за отказ за закриване на данъчна партида по чл. 54 от ЗМДТ по подадено
от жалбоподателя заявление с Вх. № НОМ002243/29.11.2021г. на ДМДТ относно МПС
„Сеат Ибиза“ с рег. № ЕН****ВА.
ОСЪЖДА П.Г.П. *** да заплати на Община – Плевен юрисконсултско възнаграждение
в размер на 100 лв.
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен
Административен съд, подадена чрез Административен съд - Плевен в 14-дневен
срок от съобщението.
ПРЕПИС от решението да се изпрати на
страните.
С Ъ Д И Я :/П/