РЕШЕНИЕ №….
гр. Добрич, 07.09.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ДОБРИЧКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, четвърти състав, в
открито съдебно заседание на четвърти септември две хиляди двадесет и трета
година в състав:
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: ЛЮБОМИР ГЕНОВ
при участието на секретаря Ирена Димитрова сложи за разглеждане адм. дело №434 по
описа за 2023 г. на ДАС,
докладвано от административния
съдия, и за да се произнесе,
взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК във връзка
с чл.172 ал.5 от Закона за движението по пътищата.
Образувано е по жалба на Р.Р.Р. с ЕГН ********** ***, представляван от
процесуалния представител адвокат К.К. с адрес ***, срещу Заповед за прилагане
на принудителна административна мярка №23-1717-000105/12.06.2023 г. на началник
сектор „Охранителна полиция“ в I РУ – Добрич при ОД на МВР – Добрич, с
която на основание на чл.171 т.2а) буква б) от Закона за движението
по пътищата му е наложена принудителната административна мярка „прекратяване на
регистрацията на ППС за срок от 190 дни“. В жалбата се излагат подробни твърдения за нейната
незаконосъобразност поради неспазване на компетентността на издалия я орган,
противоречие с материалния закон, неспазване на процесуалния закон и
несъответствие с целта на закона. Посочва се, че издалият я орган не притежава
материалната и териториална компетентност за нейното издаване; издадената с
такъв дълъг срок на действие заповед необосновано ограничава и накърнява
правата на жалбоподателя; жалбоподателят твърди, че не е извършил описаното в
текста на заповедта нарушение и установената концентрация на алкохол в кръвта
не е точна. Настоява се за отмяна на обжалваната заповед.
По делото е постъпило становище от
административния орган, с което се желае оставянето без уважение на жалбата и
се прави евентуалното възражение за прекомерност на платеното адвокатско
възнаграждение от другата страна.
Съдът, като прецени доводите на страните и събраните по
делото доказателства, намира за установено от фактическа и правна страна следното:
Жалбата е подадена в законоустановения срок и от
легитимирано лице - адресат на оспорената заповед, поради което е процесуално
допустима.
Разгледана по същество, тя е неоснователна.
От данните по административната преписка се установява,
че на
12.06.2023 г.
от старши полицай Д.П.Д.от I РУ – Добрич при ОД на МВР –
Добрич е съставен акт за установяване на
административно нарушение серия GA №824143 на Р.Р.Р. за това,
че на 12.06.2023 г. около 21.03 часа в гр. Добрич при
движението си по бул.“Добруджа“ в посока към ул.“Калиакра“ в близост до „Рилски
блокове“ управлявал собствения си лек автомобил „Ландровер Фрилендер“ с рег. №******** с концентрация на алкохол в издишания въздух от 0.88 промила, установена с
техническо
средство „Алкотест Дрегер 7510“ с фабричен номер ARPL 0259. Издаден му е талон
за медицинско изследване №101864. Актът е предявен и връчен лично на водача, което е надлежно удостоверено.
Той е съставен на базата на извършена проверка от актосъставителя в
присъствието на свидетеля Радослав Керанов Милков. Въз основа на съставения АУАН е издадена Заповед за прилагане на принудителна
административна мярка №23-1717-000105/12.06.2023 г. на началник сектор
„Охранителна полиция“ в I РУ – Добрич при ОД на МВР – Добрич, с
която на основание на чл.171 т.2а) буква б) от Закона за движението
по пътищата му е наложена принудителната административна мярка „прекратяване на
регистрацията на ППС за срок от 190 дни“. Като правно
основание за издаването на заповедта е посочена разпоредбата на чл.171 т.2а)
буква б) от Закона за движението по пътищата, а за фактическо основание -
управлението на моторно превозно средство с концентрация на алкохол в кръвта
между 0.8 и 1.2 промила. Деянието на водача е квалифицирано като нарушение по чл.5 ал.3 т.1 пр.1-во
от Закона за движението по пътищата. Според т.1.6.
от изисканата Заповед №357з – 924/07.04.2022
г., издадена на основание на чл.172 ал.1 от Закона за движението по пътищата и чл.43 ал.4 от Закона за Министерството на вътрешните работи, директорът
на ОД на МВР – Добрич е оправомощил началниците на сектори и групи в „Охранителна полиция“ в РУ при
ОД на МВР – Добрич с правомощия на
територията, обслужвана от съответното РУ при ОД на МВР
– Добрич, да прилагат с мотивирани
заповеди принудителните
административни мерки по чл.171 т.1, т.2, т.2а), т.4, т.5
буква а), т.6 и т.7 от Закона за движението по пътищата.
Обжалваната заповед е издадена от материално и
териториално компетентно длъжностно лице, в кръга на предоставените му
правомощия съгласно приложената по делото оправомощаваща заповед на директора
на ОД на МВР – Добрич, в установената от закона форма и съдържание съгласно
чл.59 ал.2 т.4 от АПК във връзка с чл.172 ал.1 от Закона за движението по
пътищата. В заповедта е посочената процесната законова разпоредба,
регламентираща условията за налагане на обжалваната принудителна
административна мярка - чл.171 т.2а) буква б) от Закона за движението по
пътищата. Изложени са и фактическите
основания, които са мотивирали административния орган да я издаде, включително
чрез препращане към съдържанието на съставения срещу жалбоподателя АУАН, който
е част от административната преписка. Затова твърденията на жалбоподателя в
обратната насока са неоснователни.
В производството по издаване на оспорената заповед не са
допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, на
материалноправните разпоредби и целта на закона.
Чл.171 от Закона за движението по пътищата предвижда за
осигуряване на безопасността на движението и за преустановяване на
административните нарушения да се прилагат принудителни административни мерки,
една от които (чл.171 т.2а) от същия закон) е прекратяване
на регистрацията на пътно превозно средство на собственик, който управлява
моторно превозно средство с концентрация на алкохол в кръвта над 0.5 на хиляда - за срок
от 6 месеца до една година. Следователно необходимата предпоставка за прилагането на
мярката по този текст е лицето да е управлявало моторно превозно средство с
концентрация на алкохол в кръвта над 0.5 на хиляда, установена по един от
посочените в закона начини, което в случая безспорно е налице. От съдържанието
на АУАН е видно, че на посочените дата, час и място Р.Р.Р. е управлявал лек
автомобил с концентрация на алкохол в кръвта 0.88 на хиляда, отчетена с
техническо средство. Според представения протокол за химическа експертиза за
определяне на концентрацията на алкохол или друго упойващо вещество в кръвта
№595/13.06.2023 г. на специализираната химическа лаборатория за изследване на
алкохол при МБАЛ“Св. Анна – Варна“АД в изпратената за изследване кръвна проба на
жалбоподателя се доказва наличието на етилов алкохол в количество от 0.83
промила, т.е. също над допустимата. АУАН е редовно съставен по предвидения за
това ред и има задължителна за административния орган презумптивна
доказателствена сила на основание на чл.189 ал.2 от Закона за движението по
пътищата. Констатираното с акта нарушение по чл.5 ал.3 т.1 от Закона за
движението по пътищата е основание за прилагане на мярката при условията на
обвързана компетентност, поради което началникът на сектор „Охранителна полиция“ в I РУ – Добрич при ОД на МВР – Добрич не е имал право на преценка дали да издаде обжалваната заповед или не. Към
момента на проверката отчетеният с техническото средство (а впоследствие –
отчетеният при химико – токсикологично изследване) резултат е показвал
съдържание на алкохол в кръвта на водача над 0.5 на хиляда и правилно в
съответствие с този резултат административният орган е приел, че са налице
предпоставките за прилагането на чл.171 т.2а) буква б) от Закона за движението
по пътищата.
Неоснователни
са възраженията в жалбата, че не е доказано по безспорен и категоричен начин
жалбоподателят да е извършил описаното нарушение – това се установява от АУАН, като
жалбоподателят не е ангажирал каквито и да е доказателства в обратната насока. Процесната заповед е издадена за минималния
посочен в закона срок от около 6 месеца и твърденията за необоснован дълъг
период на действие на мярката също са неоснователни.
След като жалбоподателят не е представил надлежни
доказателства, с които да обори установената от контролните органи фактическа
обстановка , правилно и обосновано административният орган е приел, че именно
той е управлявал автомобила с концентрация на алкохол в кръвта над допустимата,
зачитайки презумпцията за истинност на акта по чл.189 ал.2 от Закона за
движението по пътищата.
При безспорността на основния правнорелевантен факт
– управление на МПС след употреба на
алкохол с концентрация над 0.5 на хиляда – правилно и законосъобразно
административният орган е наложил принудителната административна мярка по чл.171
т.2а) буква б) от Закона за движението по пътищата. Приложената принудителна
административна мярка има превантивен и преустановителен характер – да прекрати
извършването на нарушението и да предотврати настъпването на вредни последици
от него, както и извършването на други правонарушения от страна на водача. С
временното прекратяване на регистрацията на пътно
превозно средство на собственик, който управлява моторно превозно средство с концентрация на алкохол в кръвта над 0.5 на хиляда, е изпълнена непосредствената цел на закона да се
преустанови шофирането в нетрезво състояние и да се гарантира живота и здравето
на участниците в движението, поради което процесната заповед не е в
противоречие с целта на закона. Не е налице и нарушение на принципа за съразмерност,
регламентиран в чл.6 от АПК. При произнасянето на компетентния орган
относно административнонаказателната отговорност на водача или след
изтичането на законоустановения срок принудителната административна мярка следва да се
счита за отпаднала с оглед настъпването на
прекратителното условие, с което е обвързано нейното действие.
По изложените съображения
обжалваната заповед е правилна и законосъобразна, постановена при изяснена
фактическа обстановка и в съответствие с материалния закон, поради което не са
налице основания за нейната отмяна по смисъла на чл.146 от АПК и жалбата следва
да бъде отхвърлена като неоснователна.
Водим от горното и на основание на чл.172 ал. 2 от АПК, Добричкият
административен съд
Р Е Ш
И :
ОТХВЪРЛЯ жалбата на Р.Р.Р. с ЕГН ********** *** срещу
Заповед за прилагане на принудителна административна мярка
№23-1717-000105/12.06.2023 г. на началник сектор „Охранителна полиция“ в I РУ – Добрич при ОД на МВР – Добрич.
РЕШЕНИЕТО не подлежи на обжалване.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: