Решение по дело №306/2023 на Софийски районен съд

Номер на акта: 1288
Дата: 20 март 2023 г.
Съдия: Петя Николова Топалова
Дело: 20231110200306
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 януари 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 1288
гр. София, 20.03.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 121-ВИ СЪСТАВ, в публично
заседание на петнадесети март през две хиляди двадесет и трета година в
следния състав:
Председател:ПЕТЯ Н. ТОПАЛОВА
при участието на секретаря АЛ
като разгледа докладваното от ПЕТЯ Н. ТОПАЛОВА Административно
наказателно дело № 20231110200306 по описа за 2023 година
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.
Образувано е по жалба от А. В. В., с ЕГН ********** срещу електронен
фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано
техническо средство или система Серия К №6464964/17.10.2022 г., издаден от
СДВР, с който на основание чл. 189 ал.4 вр. с чл. 182 ал.1 т.2 ЗДвП, му е
наложена глоба в размер на 50 лв. за нарушение на чл.21 ал.1 ЗДвП.
В жалбата, подадена чрез процесуалния представител на В. – адв. Д Ш.
- САК се прави искане за отмяна на ЕФ. Излагат се подробни доводи, че в ЕФ
липсват – вид на съответното АТСС, мястото на нарушението, /извън или в
землището на с.Янковци/, липсва изготвена снимка, протокол за използване
на АТСС, данни кога и пред кой орган подлежи на обжалване ЕФ.
Претендират се разноски, представляващи адвокатско възнаграждение,
Жалбоподателят редовно призован на адреса, посочен в жалбата - не се
явява в съдебно заседание и не изпраща представител. Видно от оформената
призовка, изпратена на адреса по жалбата /л.21 от делото/, адв. Ш. лично е
получил призовката.
Въззиваемата страна редовно призована се представлява от
юрисконсулт А, която моли съда да потвърди ЕФ като правилен и
законосъобразност. Претендира юрисконсултско възнаграждение, прави
възражение за прекомерност на исканите от жалбоподателя разноски и
представя подробни писмени бележки.
1

Съдът като съобрази и прецени доказателствата по делото по отделно и
в тяхната съвкупност намира, жалбата за ДОПУСТИМА, като подадена в
срок от лице, което има правен интерес от това. Разгледана по същество,
същата е НЕОСНОВАТЕЛНА, като мотивите за това са следните:

По делото е установена следната фактическа обстановка:

Обжалваният електронен фиш за налагане на глоба за нарушение,
установено с автоматизирано техническо средство или система Серия К №
6464964/17.10.2022 г. е издаден за това, че на 17.10.2022 г. в 13:29 часа в гр.
София по АДРЕС, с посока от бул. „Свети Наум” към бул. „Евлоги и Христо
Георгиеви”, л.а. „ТОЙОТА Ц ХР” с рег.№СВ 0699 МТ, при ограничение на
скоростта 50 км/ч. за населено място, същият управлява с 68 км/ч, респ. след
приспаднат толеранс от 3% - превишена скорост от 18 км/ч.
Нарушението е установено с автоматизирано техническо средство ARH
CAM S1.
Видно от база данни КАТ собственик на процесния лек автомобил е
именно жалбоподателят А. В..
На базата на всички събрани по делото доказателства, съдът намира за
установено, че действително на датата, отразена по електронния фиш,
описаният в него лек автомобил е извършвал движение с превишена скорост.
Това обстоятелство е било установено и надлежно заснето със съответно
техническо средство, с издадено удостоверение за одобрен тип средство за
измерване при БИМ, приложено по делото и валидно към датата на
нарушението.
Мястото и времето на нарушението са отразени по надлежния ред и
достатъчно подробно в електронния фиш, за да стане ясно на наказаното лице
какво именно поведение се санкционира, като в тази връзка оплакванията в
жалбата са изцяло неоснователни. Видно отг отразеното в ЕФ мястото е гр.
София по АДРЕС, с посока от бул. „Свети Наум” към бул. „Евлоги и Христо
Георгиеви”, а не твърдяното в жалбата „извън или в землището на
с.Янковци”.
Обжалваният електронен фиш е издаден по отношение на
жалбоподателя като ползвател на вписаното в него МПС към момента на
нарушението и което обстоятелство не се оспорва.


2
При така установената фактическа обстановка, съдът намира
следното от правна страна:

Съобразно, правилото на чл. 189 ал. 4 ЗДвП, при нарушение,
установено и заснето с техническо средство, в отсъствието на контролен
орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в
размер, определен за съответното нарушение. Настъпилата законодателна
промяна в чл.189 ЗДвП (обн., ДВ, бр.19 от 13.03.2015 г.) и приетата Наредба
№8121з-532 за условията и реда за използване на автоматизирани технически
средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата (обн.,
ДВ, бр.36 от 19.05.2015 г.), които изцяло са съобразени с основните
положения на Тълкувателно решение №1/26.02.2014 г. по тълкувателно дело
№1/2013 г. на ОС на колегиите на ВАС, налагат извод, че използването на
техническа система, /без значение мобилна или стационарна/, е допустима,
като законът и наредбата изрично сочат на неучастието на контролния орган в
нейното функциониране и възможността за такова нарушение, установено и
заснето с автоматизирано техническо средство или система, в отсъствието на
контролен орган и на нарушител, да се издава електронен фиш. Именно с цел
гарантиране правата на гражданите и с оглед установяване на обективната
истина при евентуално съдебно обжалване на електронните фишове,
Наредбата предвижда към административната преписка, която се изпраща в
съда, освен доказателствата в подкрепа на обжалвания фиш, да се предоставя
и информация за участъка от пътя, с описание на мястото и координатите,
действащото ограничение на скоростта по чл.21 ЗДвП, посоката на движение
на автомобила, схемата на разположението на автоматизираното техническо
средство, неговия вид, датата на последната метрологична проверка.
Всички посочени данни са приобщени по делото, поради което съдът
счита че не е нарушено правото на защита на жалбоподателя.
Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на
Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено
нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението,
регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на
когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението,
нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката или мястото на
доброволното й заплащане. Образецът на електронния фиш се утвърждава от
министъра на вътрешните работи.
Съгласно § 1 от ДР на ЗАНН, по смисъла на този закон "електронен
фиш" е електронно изявление, записано върху хартиен, магнитен или друг
носител, създадено чрез административно-информационна система въз
3
основа на постъпили и обработени данни за нарушения от автоматизирани
технически средства или системи.
Електронния фиш съдържа предвидените от закона реквизити, като на
констатираното превишение на скоростта е дадена правилната правна
квалификация. В тази насока следва да се посочи, че в нормата на чл. 189 ал.
4 ЗДвП, законодателят е определил изчерпателно реквизитите, които следва
да съдържа електронния фиш, като по никакъв начин не е предвидено
препращане към разпоредбата на чл. 57 ЗАНН, където са предвидени
реквизитите на наказателното постановление, поради което не може да се
счита за съществено процесуално нарушение липсата на подробно описание
на нарушението. Посочената норма е специална спрямо нормите в ЗАНН,
отнасящи се до реквизитите на наказателното постановление.
В случая е налице нарушение, установено с мобилна радарна система,
като в електронния фиш са описани всички негови съставомерни признаци.
Нарушението е безспорно установено от приложения снимков материал
от техническо средство, като в случая скоростта е била ограничена до 50 км/ч
за населено място, а същата е била превишена от водача, обстоятелство, като
няма данни, вкл. видно и от снимковия материал за обстоятелства пречещи на
правилното отчитане на скоростта от техническото средство.
Техническото средство е годно такова, като по делото са представени
писмени доказателства установяващи това обстоятелство – Протокол за
проверка на техническото средство, установяващи изправността на същото
към датата на нарушението – 12.09.2022 г. характеристики на мобилната
видео-радарна система за наблюдение и регистрация на пътни нарушения
ARH CAM S1, както и удостоверение за одобрен тип на същото, издаден от
БИМ.
По отношение на определената санкция съдът счита, че размерът на
същата е правилно определен от административнонаказващия орган, тъй като
за превишаване на скоростта от 11 до 20 km/ч - се налага глоба от 50 лв.,
съгласно чл. 182 ал.1 т.2 ЗДвП.
С оглед изложеното съдът намира, че обжалваният ЕФ като правилен и
законосъобразен следва да бъде потвърден изцяло.
При този изход на делото основателна е претенцията на въззиваемата
страна за присъждане на юрисконсултско възнаграждение, като искането е
направено своевременно.
Възнаграждението следва да бъде определено в посочения размер в чл.
27е от Наредбата за заплащане на правната помощ, издадена въз основа на
законовата делегация по чл. 37 от ЗПП размер на 120 лв.
Мотивиран от изложеното и на основание чл. 63 ал. 1 ЗАНН, съдът
4

Р Е Ш И :
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА електронен фиш за налагане на глоба за нарушение,
установено с автоматизирано техническо средство или система Серия К №
6464964/17.10.2022 г., издаден от СДВР, с който на А. В. В., с ЕГН
**********, на основание чл. 189 ал.4 вр. с чл. 182 ал.1 т.2 ЗДвП му е
наложена глоба в размер на 50 лв. за нарушение на чл.21 ал.1 ЗДвП.
ОСЪЖДА А. В. В., с ЕГН **********, да заплати на СДВР сума в
размер на 120 лв. - юрисконсултско възнаграждение за една инстанция.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от
съобщаването му на страните пред Административен съд София-град.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
5

Съдържание на мотивите


Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.
Образувано е по жалба от А. В. В., с ЕГН ********** срещу електронен
фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано
техническо средство или система Серия К №6464964/17.10.2022 г., издаден от
СДВР, с който на основание чл. 189 ал.4 вр. с чл. 182 ал.1 т.2 ЗДвП, му е
наложена глоба в размер на 50 лв. за нарушение на чл.21 ал.1 ЗДвП.
В жалбата, подадена чрез процесуалния представител на В. – адв. Д Ш.
- САК се прави искане за отмяна на ЕФ. Излагат се подробни доводи, че в ЕФ
липсват – вид на съответното АТСС, мястото на нарушението, /извън или в
землището на с.Янковци/, липсва изготвена снимка, протокол за използване
на АТСС, данни кога и пред кой орган подлежи на обжалване ЕФ.
Претендират се разноски, представляващи адвокатско възнаграждение,
Жалбоподателят редовно призован на адреса, посочен в жалбата - не се
явява в съдебно заседание и не изпраща представител. Видно от оформената
призовка, изпратена на адреса по жалбата /л.21 от делото/, адв. Ш. лично е
получил призовката.
Въззиваемата страна редовно призована се представлява от
юрисконсулт АЛИПИЕВА, която моли съда да потвърди ЕФ като правилен и
законосъобразност. Претендира юрисконсултско възнаграждение, прави
възражение за прекомерност на исканите от жалбоподателя разноски и
представя подробни писмени бележки.

Съдът като съобрази и прецени доказателствата по делото по отделно и
в тяхната съвкупност намира, жалбата за ДОПУСТИМА, като подадена в
срок от лице, което има правен интерес от това. Разгледана по същество,
същата е НЕОСНОВАТЕЛНА, като мотивите за това са следните:

По делото е установена следната фактическа обстановка:

Обжалваният електронен фиш за налагане на глоба за нарушение,
установено с автоматизирано техническо средство или система Серия К №
6464964/17.10.2022 г. е издаден за това, че на 17.10.2022 г. в 13:29 часа в гр.
София по бул. „Черни връх” до №7, с посока от бул. „Свети Наум” към бул.
„Евлоги и Христо Георгиеви”, л.а. „ТОЙОТА Ц ХР” с рег.№СВ 0699 МТ, при
ограничение на скоростта 50 км/ч. за населено място, същият управлява с 68
км/ч, респ. след приспаднат толеранс от 3% - превишена скорост от 18 км/ч.
Нарушението е установено с автоматизирано техническо средство ARH
CAM S1.
1
Видно от база данни КАТ собственик на процесния лек автомобил е
именно жалбоподателят А. В..
На базата на всички събрани по делото доказателства, съдът намира за
установено, че действително на датата, отразена по електронния фиш,
описаният в него лек автомобил е извършвал движение с превишена скорост.
Това обстоятелство е било установено и надлежно заснето със съответно
техническо средство, с издадено удостоверение за одобрен тип средство за
измерване при БИМ, приложено по делото и валидно към датата на
нарушението.
Мястото и времето на нарушението са отразени по надлежния ред и
достатъчно подробно в електронния фиш, за да стане ясно на наказаното лице
какво именно поведение се санкционира, като в тази връзка оплакванията в
жалбата са изцяло неоснователни. Видно отг отразеното в ЕФ мястото е гр.
София по бул. „Черни връх” до №7, с посока от бул. „Свети Наум” към бул.
„Евлоги и Христо Георгиеви”, а не твърдяното в жалбата „извън или в
землището на с.Янковци”.
Обжалваният електронен фиш е издаден по отношение на
жалбоподателя като ползвател на вписаното в него МПС към момента на
нарушението и което обстоятелство не се оспорва.


При така установената фактическа обстановка, съдът намира
следното от правна страна:

Съобразно, правилото на чл. 189 ал. 4 ЗДвП, при нарушение,
установено и заснето с техническо средство, в отсъствието на контролен
орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в
размер, определен за съответното нарушение. Настъпилата законодателна
промяна в чл.189 ЗДвП (обн., ДВ, бр.19 от 13.03.2015 г.) и приетата Наредба
№8121з-532 за условията и реда за използване на автоматизирани технически
средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата (обн.,
ДВ, бр.36 от 19.05.2015 г.), които изцяло са съобразени с основните
положения на Тълкувателно решение №1/26.02.2014 г. по тълкувателно дело
№1/2013 г. на ОС на колегиите на ВАС, налагат извод, че използването на
техническа система, /без значение мобилна или стационарна/, е допустима,
като законът и наредбата изрично сочат на неучастието на контролния орган в
нейното функциониране и възможността за такова нарушение, установено и
заснето с автоматизирано техническо средство или система, в отсъствието на
2
контролен орган и на нарушител, да се издава електронен фиш. Именно с цел
гарантиране правата на гражданите и с оглед установяване на обективната
истина при евентуално съдебно обжалване на електронните фишове,
Наредбата предвижда към административната преписка, която се изпраща в
съда, освен доказателствата в подкрепа на обжалвания фиш, да се предоставя
и информация за участъка от пътя, с описание на мястото и координатите,
действащото ограничение на скоростта по чл.21 ЗДвП, посоката на движение
на автомобила, схемата на разположението на автоматизираното техническо
средство, неговия вид, датата на последната метрологична проверка.
Всички посочени данни са приобщени по делото, поради което съдът
счита че не е нарушено правото на защита на жалбоподателя.
Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на
Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено
нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението,
регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на
когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението,
нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката или мястото на
доброволното й заплащане. Образецът на електронния фиш се утвърждава от
министъра на вътрешните работи.
Съгласно § 1 от ДР на ЗАНН, по смисъла на този закон "електронен
фиш" е електронно изявление, записано върху хартиен, магнитен или друг
носител, създадено чрез административно-информационна система въз
основа на постъпили и обработени данни за нарушения от автоматизирани
технически средства или системи.
Електронния фиш съдържа предвидените от закона реквизити, като на
констатираното превишение на скоростта е дадена правилната правна
квалификация. В тази насока следва да се посочи, че в нормата на чл. 189 ал.
4 ЗДвП, законодателят е определил изчерпателно реквизитите, които следва
да съдържа електронния фиш, като по никакъв начин не е предвидено
препращане към разпоредбата на чл. 57 ЗАНН, където са предвидени
реквизитите на наказателното постановление, поради което не може да се
счита за съществено процесуално нарушение липсата на подробно описание
на нарушението. Посочената норма е специална спрямо нормите в ЗАНН,
отнасящи се до реквизитите на наказателното постановление.
В случая е налице нарушение, установено с мобилна радарна система,
като в електронния фиш са описани всички негови съставомерни признаци.
Нарушението е безспорно установено от приложения снимков материал
от техническо средство, като в случая скоростта е била ограничена до 50 км/ч
за населено място, а същата е била превишена от водача, обстоятелство, като
3
няма данни, вкл. видно и от снимковия материал за обстоятелства пречещи на
правилното отчитане на скоростта от техническото средство.
Техническото средство е годно такова, като по делото са представени
писмени доказателства установяващи това обстоятелство – Протокол за
проверка на техническото средство, установяващи изправността на същото
към датата на нарушението – 12.09.2022 г. характеристики на мобилната
видео-радарна система за наблюдение и регистрация на пътни нарушения
ARH CAM S1, както и удостоверение за одобрен тип на същото, издаден от
БИМ.
По отношение на определената санкция съдът счита, че размерът на
същата е правилно определен от административнонаказващия орган, тъй като
за превишаване на скоростта от 11 до 20 km/ч - се налага глоба от 50 лв.,
съгласно чл. 182 ал.1 т.2 ЗДвП.
С оглед изложеното съдът намира, че обжалваният ЕФ като правилен и
законосъобразен следва да бъде потвърден изцяло.
При този изход на делото основателна е претенцията на въззиваемата
страна за присъждане на юрисконсултско възнаграждение, като искането е
направено своевременно.
Възнаграждението следва да бъде определено в посочения размер в чл.
27е от Наредбата за заплащане на правната помощ, издадена въз основа на
законовата делегация по чл. 37 от ЗПП размер на 120 лв.
4