Решение по дело №1222/2022 на Окръжен съд - Велико Търново

Номер на акта: 146
Дата: 16 март 2023 г.
Съдия: Десислава Чалъкова
Дело: 20224100201222
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване:

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 146
гр. Велико Търново, 16.03.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВЕЛИКО ТЪРНОВО, X СЪСТАВ, в публично
заседание на двадесет и осми ноември през две хиляди двадесет и втора
година в следния състав:
Председател:ДЕСИСЛАВА ЧАЛЪКОВА
при участието на секретаря МАЯ К. ТРИФОНОВА
като разгледа докладваното от ДЕСИСЛАВА ЧАЛЪКОВА Административно
наказателно дело № 20224110201222 по описа за 2022 година
за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.
Производството е образувано по жалба на Н. С. от с. Елешница, Община Елин Пелин,
който не е съгласен с Наказателно постановление № 7520 от 02.12.2021 г. на Началник отдел
"Контрол по РПМ", Дирекция "Анализ на риска и оперативен контрол", Агенция "Пътна
инфраструктура" - гр. София, с което на основание чл. 53, ал. 1, т. 2 от Закона за пътищата
/ЗП/ му е наложено административно наказание "Глоба" в размер на 1500 лева за нарушение
на разпоредбата на чл. 26, ал. 2, т. 1, б. "а" от ЗП. С жалбата се навеждат доводи, че
вмененото нарушение неправилно е квалифицирано като такова по ЗП, а е следвало да бъде
приложен Законът за движение по пътищата. Счита, че наказателното постановление е
издадено в пълно противоречие с практиката по аналогично дело - Решение №92 от
07.04.2021 г. по КНАХД № 10046/2021 г. по описа на Административен съд Велико
Търново. Претендира се отмяна на оспореното наказателно постановление по подробно
изложени съображения.
В съдебно заседание жалбоподателят, чрез пълномощника си, поддържа депозираната
жалба, излагайки съображения за незаконосъобразността на издаденото наказателно
постановление.
Административнонаказващият орган, чрез процесуалния си представител, изразява
становище, че наказателно постановление е правилно и законосъобразно, съобразено с
материалните и процесуалните правила при издаването му и моли същото да бъде
потвърдено.
Съдът, след като обсъди събраните по делото доказателства приема за установена
следната фактическа обстановка:
На 10.11.2021 г., в 14.50 часа, свидетелите М. К. и В. С., двамата служители в
Агенция "Пътна инфраструктура", в изпълнение на служебните си задължения, спрели за
проверка на път І-4, км. 132 на 200 м. преди бензиностанция „Петрол“, в посока гр. Врана –
гр. В. търново, съчленено ППС с 5 оси – МПС с 2 оси "Скания", рег. № А 2871 НС и
полуремарке с 3 оси, рег. № А 1974 ЕМ. ППС-то е управлявано от жалбоподателя Н. И. С..
1
При проверката е направено измерване, при което е констатирано, че са надвишени нормите
на Наредба № 11/03.07.2001 г. на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС,
като измереното натоварване на ос на тройната ос на полуремаркето е 25.480 т , при
максимално допустимо натоварване 24 тона, съгласно чл. 7, ал. 1, т. 3, б. "б" от Наредбата.
Измерването е извършено с одобрени по съответния ред технически средства ел. везна тип
CAPTELS ORA 10, фабр. № 785 и ролетка 1303/18/5м/. Водачът на ППС е бил поканен да
погледне нулевите й показания, след което е придвижил ППС-то по електронната везна и
след приключване на измерването е бил запознат с показанията на кантарната бележка, без
да има възражения и претенции.
Водачът на ППС-то не е представил на длъжностните лица на АПИ валидно
разрешение /разрешение или квитанция за платени пътни такси/ за движение на
извънгабаритно ППС по смисъла на § 1, т. 1 от ДР на Наредба № 11/03.07.2001 г. на МРРБ,
респективно тежко ППС по смисъла на чл. 3, т. 2 от Наредбата, издадено от
администрацията, управляваща пътя. За констатираното нарушение, на жалбоподателя е
съставен АУАН № 8131/10.11.2021 г., подписан от него, като в графа възражениея е отразил
– „Товаренето е извършено с фадрома, за това товара не е разпределен правилно. Насипен
товар“.
Въз основа на така съставения АУАН е издадено Наказателно постановление №
7520/02.12.2021 г. на Началник отдел "Контрол по РПМ", Дирекция "Анализ на риска и
оперативен контрол", Агенция "Пътна инфраструктура" - гр. София, с което на основание
чл. 53, ал. 1, във връзка с чл. 26, ал. 2 от Закона за пътищата на С. е наложено
административно наказание "Глоба" в размер на 1500 лева, за нарушение на разпоредбата на
чл. 26, ал. 2, т. 1, б. "а" от ЗП, във връзка с чл. 37, ал. 1, т. 1 от Наредба № 11 от 03.07.2001 г.
на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС.
Горната фактическа обстановка се установява от свидетелските показания, дадени в
съдебно заседание от актосъставителя и свидетеля В. С. /очевидец, присъствал при
установяване на нарушението и при съставянето на акта/, както и от приобщените по делото
писмени доказателства.
При така описаната фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:
Жалбата е допустима, като подадена в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН, от надлежно
легитимирано лице. Атакуваното наказателно постановление е издадено от компетентен
орган, спазени са формата и редът при издаването му и съдържа изискуемите от
разпоредбата на чл. 57 от ЗАНН реквизити.
Въз основа на събраните по делото доказателства настоящият съдебен състав намира,
че е безспорно доказано - на установените и посочени в АУАН и НП дата и място,
жалбоподателят да е извършил нарушение на чл. 26, ал. 2, т. 1, б. "а" от Закона за пътищата,
тъй като е управлявал тежко ППС по смисъла на чл. 3, т. 2 от Наредба № 11/03.07.2001 г. на
МРРБ по път от републиканската пътна мрежа, без изрично разрешение на
администрацията, управляваща пътя. С това си поведение е осъществил
административнонаказателния състав на чл. 53, ал. 1, т. 2 от ЗП, в каквато насока правилно е
санкциониран, като случаят не е маловажен, доколкото при надвишаване нормите на
Наредба № 11/03.07.2001 г. на МРРБ се повишават рисковете за безопасността на движение
по пътищата, както и рисковете за повреждане и преждевременно износване на пътната
инфраструктура. Настоящият съдебен състав намира, че правилно С. е санкциониран за
нарушение на чл. 26, ал. 2, т. 1, б. "а" от Закона за пътищата, който текст гласи: "За дейности
от специалното ползване на пътищата без разрешение се забраняват: 1. в обхвата на пътя и
ограничителната строителна линия: а) движението на извънгабаритни и тежки пътни
превозни средства. ". В случая няма спор, че управляваното от жалбоподателя превозно
средство е "тежко", както и че не е разполагал с такова разрешително или друг заместващ го
документ. Нормата на чл. 53, ал. 1 от Закона за пътищата предвижда, че се наказват с глоба
от 1 000 лева до 5 000 лева, ако деянието не представлява престъпление, физическите лица,
нарушили разпоредбите на чл. 25, чл. 26, ал. 1, т. 1, букви "в" и "г", т. 2, ал. 2 и ал. 5 и чл. 41
или които извършват или наредят да бъдат извършени следните дейности: 2. Движение на
2
извънгабаритни и тежки пътни превозни средства и товари без разрешение на собственика
или администрацията, управляваща пътя. Налага се извода, че в правомощията на
администрацията, управляваща пътя /АПИ/ е да прецени доколко допустимо е
преминаването на извънгабаритно или тежко ППС по конкретен път, като движението за
такива ППС се извършва въз основа на разрешителен режим с оглед недопускане на
неблагоприятни последици за поддържането му и отстраняване на такива. Законът за
движение по пътищата регулира други обществени отношения, а именно правилата за
движение по пътищата, отворени за обществено ползване, изискванията към пътните
превозни средства за участие в движението по тези пътища, изискванията за
правоспособност на водачите на ППС, правата и задълженията на участниците в
движението, на съответните служби и длъжностни лица, както и принудителните мерки,
които се прилагат, наказанията за нарушаване на разпоредбите на този закон. В този смисъл
съдът намира изложените и поддържани в хода на съдебното следствие възражения от
жалбоподателя, чрез пърномощника му за неправилно приложен ЗП, вместо ЗДвП, за
неоснователни. Неоснователни се явяват и възраженията на жалбоподателя в посока, че
практиката на касационната инстанция е в пълно противоречие с изложеното и възприетото
от административнонаказващия орган.
С атакуваното наказателно постановление е наложена глоба в размер на 1500 лева.
Настоящият съдебен състав намира, че при определяне на конкретния размер на наложената
санкция административнонаказващият орган е наложил глоба в необосновано завишен
размер, неотговарящ на степента на обществена опасност на извършеното нарушение. При
отчитане на обстоятелствата, че нарушението е извършено за първи път, че по делото
липсват данни за допуснати от С. други нарушения по ЗП, съобразявайки имотното му
състояние, и макар да не са изпълнени условията на чл. 37, ал. 3 от Наредбата, на
жалбоподателя е следвало да се определи наказание в минималния предвиден в закона
размер, а именно в размер на 1 000 лева.
Предвид изложените съображения, съдът намира, че оспореното НП следва да бъде
изменено, като за осъщественото нарушение по чл. 26, ал. 2, т. 1, б. "а" от ЗП, на Н. И. С.
вместо глоба от 1500 лева се наложи административно наказание „Глоба“ в размер на 1 000
лева.
Съдът не присъжда сторените от страните разноски по делото, доколкото няма
направено такова искане.
Водим от горното, съдът
РЕШИ:
ИЗМЕНЯ Наказателно постановление № 7520 от 02.12.2021 г., издадено от Началник
отдел "Контрол по РПМ", Дирекция "Анализ на риска и оперативен контрол", Агенция
"Пътна инфраструктура" - гр. София, с което на Н. И. С., ЕГН **********, с адрес: с.
Елешница, Община Елин Пелин, обл. София, на основание чл. 53, ал. 1 от Закона за
пътищата е наложено административно наказание "Глоба" в размер на 1500 лева за
нарушение на чл. 26, ал. 2, т. 1, б. "а" от ЗП, като НАМАЛЯВА размера на глобата на 1 000
лева.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Велико
Търново в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Велико Търново: _______________________
3