Протокол по дело №1359/2023 на Районен съд - Сливен

Номер на акта: 168
Дата: 30 януари 2024 г. (в сила от 30 януари 2024 г.)
Съдия: Никола Георгиев Маринов
Дело: 20232230201359
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 октомври 2023 г.

Съдържание на акта

ПРОТОКОЛ
№ 168
гр. С., 29.01.2024 г.
РАЙОНЕН СЪД – С., VII СЪСТАВ, в публично заседание на двадесет и
девети януари през две хиляди двадесет и четвърта година в следния състав:
Председател:Никола Г. Маринов
при участието на секретаря Христина П. Панайотова
Сложи за разглеждане докладваното от Никола Г. Маринов
Административно наказателно дело № 20232230201359 по описа за 2023
година.
На именното повикване в 10:00 часа се явиха:
Жалбоподателят, редовно призован се представлява от редовно
упълномощен процесуален представител адв. Т. Т. от АК С..
За въззиваемата страна, редовно призована се явява юриск. Г.Р.
Актосъставителят пореден № 3, редовно призован се явява лично.
Свидетели поредни №№ 4, 5 и 6, редовно призовани се явяват лично.
Адв. Т.: Да се даде ход на делото.
Юриск. Р.: Да се даде ход на делото.
Съдът счита, че няма процесуални пречки за даване ход на делото,
поради което
О П Р Е Д Е Л И:

ДАВА ХОД на делото.
САМОЛИЧНОСТ НА СВИДЕТЕЛЯ:
Д. Е. Т. роден на 14.05.1958г. в с.К., общ. Н.З., живущ в гр. С.,
български гражданин, женен, с висше образование, работи, неосъждан, ЕГН
**********.
ПРЕДУПРЕДЕН за наказателната отговорност по чл. 290 от НК
обещава да говори истината.
Съдът отстрани от залата свидетелите М., Ц. и Т..
1
Юриск. Р.: Представям и моля да приемете три броя митнически
декларации касаещи настоящото административно наказателно производство.
Всяка декларация е разпечатана в два варианта единия е в Excel, а другия
вариант в PDF формат.
Адв. Т.: Противопоставям се на приемане на тези доказателства. Ще
искам възможност да се запозная с тях, защото става дума за информация.
Самият актосъставител, който действа като юрисконсулт на Агенция
„Митници“ каза, че е генерирала тя тези митнически декларации въз основа
на система, която към момента на съставянето на актовете вероятно не е
съществувала.
Съдът счита, че следва да бъдат приети като доказателства по делото
представените декларации изискани в предходното с.з. от съда, поради което

О П Р Е Д Е Л И:

ПРИЕМА и ПРИЛАГА три броя митнически декларации всяка в два
варианта единия формат Excel другия в PDF формат.
Актосъст. Р. Д. Т., РАЗПИТАНА КАЗА: Проверката в рамките на
последващия контрол се извърши на основание заповед на директора на ТД
Митница Бургас. Проверката беше извънпланова. Поводът за извършването и
е сигнал от Кралство Мароко предвид следните обстоятелства, че след
въвеждане на антидопингово мито за килими с произход Турция в Кралство
Мароко рязко е спаднал вноса на килими с турски произход произведени от
„Милат Хали“ за сметка на което се увеличил вноса на килими от България от
„Милат Карпет България“ с произход България, като „Милат Карпет
България“ е собственост на Милат Хали-Турция. В хода на проверката от
дружеството беше изискана счетоводна и материална отчетност, с цел да се
установи кои килими са произведени в България, от какви материали и на
кого са продадени, респективно да се установи предвид големия внос на
килими от Турция закупени от собственика на българското дружество Милат
Хали Турция на кого са продадени готовите килими. Представената
материално счетоводна отчетност не даваше такава информация и
продължава да не дава, поне което е събрано в хода на последващия контрол,
тъй като се установи, че дружеството внася прежди и други спомагателни
2
материали с които произвежда килими. На второ място внася полуготови
килими, мисля че беше някъде до към март 2021г., което изрично е
упоменато във фактурите и документите към вносовете, че тези килими са
полуготови и на трето място изнасянето на напълно готови килими, което
изрично е упоменато в документите по вноса, че са готови като всичко това
прежди, полуготови и готови килими се заприхождава по сметка 302
материали. Полуготовите и готовите килими, като искам да уточня, че
полуготови имаше внос до март 2021г. с което се внасят само готови килими
и се заприхождават не като стоки, а като материали и те не се заприхождават
по техните специфични характеристики като вид, гъстота, квадратни метри и
други специфики, а като общо количество и обща стойност. Впоследствие
както готовите килими така и материалите се изписват за производството
счетоводно единствено и само стойностно, т.е. не може да се направи
разграничение дали в съответния месец са влезли прежди или прежди и
готови килими или само готови килими. Впоследствие като готова продукция
също се изписват само стойностно и отново не може да се установи от
данните от счетоводната и от материалната отчетност готовата продукция
дали е готов килим внесен от Турция, или килим произведен от материали
закупени от Турция. В хода на проверката от дружеството беше изискана
информация за да може това да се уточни, в това число първични документи,
като складови разписки, материали, искания за изписвания от склад с цел
влагане в производството и всякакви други първични документи, като
складовите разписки примерно които бяха дадени бяха формирани по същия
начин, единствено и само общо количество и стойност. Дори в хода на
проверката беше съставен акт срещу дружеството по чл. 238а за
непредставяне информация в исканите от митническите органи срокове, акта
не е обжалвано от „Милат Карпет“ и наказателното постановление е влязло в
сила. Тъй като стана ясно, че от материалната и счетоводната отчетност не
може да се установи кои готови килими на кого са продадени и в какви
количества са произведени от дружеството беше изискана справка готовите
килими внесени от Турция на кого точно са продадени. Такава справка беше
предоставена на проверяващия екип и в тази справка, тя е приложена към
делото изрично се вижда, че процесните килими внесени в Турция със
съответните фактури към декларациите за внос са продадени именно на
клиента в Мароко Al Buraq Carpet Sarl Au.Наред с това от „Милат Карпет
3
Българи“ бяха изискани поръчки и оферти. Такива ни бяха предоставени от
управителя на дружеството. От тях беше видно, че част от тях са натоварени
в програмен продукт enterprise, а друга част от програмен продукт на Милат
Халит Турция. При едно от посещенията ни във фабриката на „Милат
Карпет“ в присъствие на едно от лицата за съдействие на дружеството,
определено от управителя ни беше показан програмен продукт enterprise, в
който се вкарват поръчките за производство. От проверяващия екип беше
изискано да бъде предоставена справка за всички поръчки. Беше изискана
справка за всички вкарани поръчки в програмен продукт за производство и за
всяка една поръчка по отношение на клиентите от Кралство Мароко.
Доколкото си спомням килими Magnolya в програмен продукт enterprise не
бяха въведени като поръчки за производство от „Милат Карпет България“,
нито от клиента Al Buraq Carpet Sarl Au, нито към който и да било друг
клиент на дружеството. Наред с това искахме да установим точно кои килими
от внос на кого са продадени. При следващо посещение във фабриката беше
изискана информация дали има програмен продукт в който се задават
програмите на становете за производство, да можем да видим този програмен
продукт какви прежди са влагани точно в производството, за какви килими, с
каква сплитка и какви квадратни метри, като ние сме протоколирали това
обстоятелство и се оказа, че в този програмен продукт не се пазят данни за
килимите, които влизат в проверявания период които влизат в България през
периода. За да бъдем максимално точни бяха проверени абсолютно всяка
митническа декларация за внос с всички приложени към нея документи, като
бяха въведени данни за всички спецификации, характеристики и други
всякакви други белези на внесените килими. Същото нещо беше направено с
всяка една декларация за износ на килими, като отново на база на всички
документи, фактури, опаковъчни листи и други, абсолютно всички специфики
за изнасяните килими бяха въведени като данни. Наред с това от дружеството
при едно от последващите посещения във фабриката, тъй като се твърди, че
проверяващия екип не е посещавал фабриката от управителя на дружеството
и в присъствие на лице за съдействие по проверката беше обяснено, че
всякакви документи във връзка на доставка на килими от Турция и документи
във връзка с продажба на килими не само в Мароко и клиенти установени в
трети държави се съхраняват в електронен формат в споделена папка, като
цялата информация беше изискана и беше предоставена и тя беше надлежно
4
проверена. В крайна сметка след анализа на цялата тази информация се
установи, че внесените килими „Magnolya“ с митническите декларациите за
допускане за свободно обращение са продадени на клиента Al Buraq Carpet
Sarl Au с износни декларации посочени в акта. Тези килими при вноса в
България са декларирани като килими с турски произход приложени са
съответните сертификати, а при изнасянето им в митническите декларации за
износ дружеството е декларирало български произход на стоките. Установено
е нарушение на чл. 15 пар.2 б. „а“ от Регламент № 952/2013г. декларирайки
български произход на стоките в износните декларации е подало заявление за
издаване на сертификат за движение Еur 1, в които е декларирало, че стоките
са с български преференциален произход. Предвид установения турски
произход на килимите е установено и нарушение чл. 16 пар.2 допълнение 1 от
Регионалната конвенция за паневросредиземноморските преференциални
правила за произход. В папките, които се съхраняваха в дружеството по
отношение на вноса на тези килими „Magnolya“ с посочените в акта три
митнически декларации за внос се съхраняваха етикети „Magnolya“, в които е
изписано, че килимите са произведени в България. Заради това беше изготвен
писмен констативен доклад БГ 001000/1/5 от 19.12.2022г. с който е
установено нарушението. Искам да уточня, че последващия контрол по
принцип изпълнява по-специфична дейност на митническата администрация
и проверява факти и събития по отношение на митническо оформяне на стоки
след като режимите вече са били разрешени и стоките са били вдигнати от
митническите органи. Обикновено обхваща период 3 години назад. Целта на
последващия контрол е да гарантира изпълнение на митническото
законодателство, а в същото време при оформяне на стоките да може по-
бързо стоките да се обработват и да се приемат митническите декларации, да
не се затрудняват икономическите оператори. В тази връзка последващ
контрол се явява един коректив. Служителите в отдел последващ контрол
имат достъп до митническа информационна система 3А в която се наливат
данни за всичките митнически режими и процедури, които се регистрират и
тази система се наливат абсолютно всички данни за целите на извършване на
анализ на риска, и за целите на проверката, за цялостен поглед. Аз лично
имам достъп до тази система. Не всеки има достъп до система „Мистрия“.
Относно представените документи. До 2025г. в момента сме в преходен
период. Предстои всичко да мине електронно. В тази връзка РБългария е
5
поела ангажимент електронните системи да се мине абсолютно на
електронно, всичко да е електронно. Просто в онзи момент настройките на
системата са едни, към настоящия момент са други. Данните не се губят.
Надявам се никой да не, разбира се може да се изиска информация от
Дирекция ИСАД Информационни системи и сигурност. Всякакви намеци, че
информацията е различна към този момент не, системите се унифицират за да
може те да достигнат и България да си изпълни ангажиментите. Данните са
абсолютно едни и същи както към онзи момент, така и към настоящия момент
и след 10 години да ги изкараме пак ще бъдат едни и същи. Декларираните
данни няма как да се променят, освен ако не се издаде решение на
митническия орган. Единствено и само с решение на митническата
администрация могат да се променят данни в тази система. Аз в качеството си
на служебните ми задължения имам достъп до митническа информационна
3А. Декларациите са разпечатани от колегите в С.ското митническо бюро. До
тази глобална система „Мистрия“ няма достъп всеки митнически служител.
Тази система е за целите на анализа и за целите на извършване на такива
проверки. Ако не се лъжа дружеството имаше над 1000 декларации за внос и
над 1000 декларации за износ. Имали сме проверки с по 2-3000 декларации.
Данните не се променят. До 2025г. може да има още актуализации. След две
години може да е в някакъв друг формат, но това не означава, че данните не
са абсолютно същите. За по-голяма яснота и по-стриктно обяснение, защото
аз нямам информационно образование техническо може да се изиска
становище от дирекция ИСАТ в Агенция „Митници“ за да се дадат
разяснения защо това излиза така, другото иначе. Пак казвам данните ще
останат едни и същи и след 10 години и след 20 години също. Те се
декларират електронно от лицето, декларират се в системата, не се
декларират с хартиена декларация както беше преди 20 години и няма как да
се променят тези данни. Аз се позовавам на тези данни, защото ги виждам
като декларирани. В такъв случай може да се изиска и техническа
експертиза. Срещу доклада беше подадена жалба, тя беше януари 2023г.,
като респективно беше издадено становище от Дирекция последващ контрол
по законосъобразността на извършване на проверката. Становището беше, че
проверката е извършена спрямо всички регламентирани правила в
митническото законодателство. Доклада излезе на 19.12.2022г., сега сме
януари 2024г. До този момент „Милат Карпет“ не е представил документи,
6
които да установяват, че тези килими внос от Турция „Magnolya“ са
продадени на друг клиент. Може да се изиска становище от Агенция
„Митници“. Трябва да стане ясно, че при извършването на последващ
контрол ние изискваме по-голяма информация за цял период от време в
рамките на три години и тогава може да се направи щателна проверка за да
бъдат много точно и ясно установени съответствието на декларираните
данни с това което реално се е случило. Отговора на въпроса защо тогава не
се е генерирало, а сега да може да даде Дирекция ИСАТ към Агенция
„Митници“, които се занимават със системите. Тези системи се актуализират
и те могат да ни дадат много ясен отговор защо тогава не е излязла клетка 34.
Ако това се види на екран, то се вижда и е факт, че дружеството е
декларирало български произход за стоките. Технически издържан отговор
може да ви даде човек с такова образование, който се занимава с това. Аз
техническо образование нямам. Мога да отговоря само, че в системите на
Агенция „Митници“ дружеството е декларирало български произход на
стоките.
Съдът предяви на актосъставителка първата декларация в която във
формат Еxsel има клетка 34 1 където пише произход на стоката БГ а в
декларацията формат PDF не виждам такава информация.
Актосъст. Р. Т.: В момента са дадени елементи от данни. Това е по най-
новата версия, най-новото изменение на Регламент 2446. Ето го елемента от
данни. Това е клетка 34 но излиза с елемент от данни. Ако европейското
митническо законодателство след 5 години се промени на 25 същата
информация същите данни ще излизат, но под друг номер. За това казах, че
ясна, точна информация обяснителна може да даде лице, което има такова
образование Дирекция ИСАТ. В проверката се установи, че дружеството има
производство на български килими. Посещавахме производствения цех на
дружеството. В акта съм написала, че в резултат на извършената проверка на
издадените сертификати за движение EUR. 1 на заявленията за издаване на
сертификат за движение е установено, че и това е на страница 2 са установени
случаи на некоректно попълване. За конкретните евросертификати EUR. 1 не
мога да помня, трябва да ги погледна. Не съм присъствала на попълването и
приемането на декларациите от митническите органи. За места и събития на
които не съм присъствала не мога да дам информация. Има акт по чл. 238А
неизпълнение на лицето да предостави информация в определените от
7
митническите органи срокове, става въпрос за първични счетоводни
документи, които да установят това което е отразено в счетоводната и
материалната отчетност, за какви точно килими става въпрос, да се уточни
точно производството, с какви прежди са произведени, точно готовите
килими къде са отишли, на кого са продадени. Това го има в доклада като
отделна точка. Материалната и счетоводната отчетност не дават информация
какво е количеството на произведените килими, от какви прежди са
произведени и внесените килими с турски произход на кого са продадени, не
може да се направи такова проследяване. За това се използва цялата
информация и за това и делата са толкова обемисти.
СТРАНИТЕ: Нямаме въпроси.
Свид. М. Г. М., РАЗПИТАНА КАЗА: Участвах в проверката на „Милат
Карпет“ ООД. Установено е, че „Милат Карпет“ е поставил под режим износ
стоки килими „Magnolya“ , за които е декларирал некоректен произход в
износните митнически декларации. Попълнил неверни информации при
съставяне и издаване на заявление за издаване сертификат за движение EUR.
1. Констатациите на последващия контрол на декларирането са изложени в
доклад, който е връчен на лицето. На основание констатациите е съставен
АУАН. Същият е предявен и връчен на упълномощено лице. Проверката е
извършена и е установено, че „Magnolya“ килимите са допуснати на свободно
обращение в РБългария с произход Турция и изпращач и вносител на стоките
„Милат Хали Турция“. След извършен анализ на цялата информация в хода
на проверката, а именно митнически декларации за предоставена
информация, сертификатите за движение EUR.1 информацията, извлечение
от програмния продукт и други се установи, че „Милат Карпет“ е
декларирало некоректно държава за произход на стоките. Клетката в която се
декларира произхода към онзи момент е била клетка 34 съгласно данните от
нашите информационни системи.
Съдът предяви на свид. М. файла в exel формат и файла в PDF формат.
Свид. М.: Всяка година задължително има актуализация на данните в
информационните ни системи на база на Европейското законодателство. В
момента излизат така документите които се разпечатват. Това са
извлеченията, които извличаме. Клетка 34 е задължителна за попълване. В
нея е попълнен държава на произход на стоките BG. Това е произхода на
8
стоките. Казах, че тази клетка е задължителна. Системата е давала тогава
такива възможности за разпечатване в PDF формат. Преди 20 дни изглеждаха
по съвсем друг начин. Данните вътре няма как да се променят. Без тези данни
няма как да се приеме митническата декларация. И в Регламента е посочено,
че тази клетка е задължителна и тя трябва да се попълни. Съгласно новото
законодателство тази клетка сега се казва 1608, говоря за клетките.
СТРАНИТЕ: Нямаме въпроси.
Свид. Н. Н. Ц., РАЗПИТАН КАЗА: Участвах в извършената проверка.
Многократно сме посетили самото предприятие. Документи най-вече
свързани с митническите режими, които са декларирали за стоките ни
представиха. Документите бяха представени, доколкото си спомням част от
тях не бяха представени в срок за което беше съставен акт за установяване на
административно нарушение.
Съдът предяви на свид. Ц. митническите декларации първата в PDF
формат и в Exel.
Свид. Ц.: По делото няма клетка 34 защото това се получава във връзка
с постоянното надграждане, промяна в системите на Агенция Митници.
Декларирания произход на стоките в декларацията за износ от „Милат Карпет
България“ е български, а не турски произход. Във връзка с надграждането на
системата тогава не се отпечатваше клетка 34, сега се разпечатва. Може да се
направи справка в електронните масиви на Агенция „Митници“. Не считам,
че само последващия контрол може да извърши такъв контрол. Митническата
администрация имат такъв достъп, аз не мога да кажа точно кои лица от
митническата администрация имат такъв достъп. Не съм компетентен да кажа
дали колежката на адвоката има право на такъв достъп.
СТРАНИТЕ: Нямаме въпроси.
Свид. Д. Е. Т., РАЗПИТАН КАЗА: Работя в „Милат Карпет България“
от началото на 2020г. като мениджър производство. В началото на 2020г.
„Милат Карпет България“ започва да произвежда килими в България. По
технологията, работния процес на предприятието мога да кажа, че
предприятието е работещо, има осем тъкачни стана, две контролни маси за
проверка след тъкане на суровия плат, евентуално за отстраняване на тъкачни
грешки. Има линия за стригане, изравняване височината на велура,
промазваща линия за фиксиране гърба на килимите с латекс. Накрая на
9
промазващата линия има секция за напречно рязане, изцепване на килимите в
зависимост от ширината на килимите. След това има секция за първичен
контрол и етикиране. От там килимите минават на надлъжно обримчване,
след надлъжното обримчване в зависимост от поръчката напречното
финиширане е с оверлог, оресняване или подлепяне. Следва краен контрол,
рулиране и през през автоматична опаковачна линия се опаковат килимите и
влизат в склад за готова продукция. От началото на 2020г. „Милат Карпет“
произвежда килими в България, но до април-май 2020-2021г. се внасяха
полуготови килими от Турция и паралелно се финишираха тук при нас. В
зависимост от вида в който пристигат ако е суров непосредствено след тъкане
минава през контролни маси, стригане, латексиране, етикиране и последващи
процеси. Ако е промазан плата минава директно за надлъжно изцепване,
първичен контрол, етикиране и финиширане. Вилурените прежди са
полипропилен и полиестър, вътъка е юта. Основата е също полиестър.
Килимите „Magnolya“ са част от асортимента в предприятието.
Производствения капацитет на стана е в зависимост от качеството. За 24 часа
мога да кажа един стан може да произведе до 950 или 2200 кв.м. в зависимост
от качеството. Работят 8 стана, но различни качества. Тъкането е на три
смени, контролните маси са на две смени. До юни 2020-2021г. в апритурата
също бяха на две смени след латексирането първичен контрол, етикирането и
останалите процеси бяха на две смени. Броя работници беше от 175 до 180
човека. Митническите органи са посещавали производствените цехове края
на август. Няколко пъти са идвали но края на август 2022г. групата която е
тук тримата съм им показал целия технологичен процес, включително склада
за суровини и готовата продукция. Не зная някой да е осъществявал броене в
склада за готова продукция. Поне не съм присъствал на подобно броене. По
принцип не може да се случи без началник производство, трябва да има
заповед. Счетоводния продукт Enterprise беше въведен края на 2022г.,
началото на 2023г. официално. Тогава в дневниците се водеха суровините
когато пристигнат и процесите. Причината за това закъснение беше понеже
системата е на турски и малко трудно се въведе програмата. Налагаше се да
идват специалисти да правят преводи, трудно се въведе, отне доста време.
Преди се използваше продукт на „Милат Халит Турция“. При нас всичко се
водеше на дневници регистрацията на суровините и готовата продукция.
Дневниците даваха вярна информация за продукцията която се произвежда,
10
почти 100%. В момента се заприхождават със системата, но тогава бяха в
дневници. Килимите полуготови идваха на рула в зависимост на какъв стан са
тъкани дали на 5 метров стан или на 4 метров. Финиширащите линии са на 4
метра и там се изцепват. Рулата пристигат на 2,50 или 3 метра дължина. За
килими Магнолията идвали са и полуготови, но са тъкани също и тук при нас,
те са част от асортимента.
СТРАНИТЕ: Нямаме въпроси.
Адв. Т.: Моля да не приключвате съдебното следствие. Искам да мога
да се запозная обстойно с представените доказателства в днешното съдебно
заседание, за да мога да проверя какво е декларирано от страна на
дружеството.
Съдът счита искането за основателно, следва да се уважи и да не се
приключва съдебното следствие, а да се даде възможност на адв. Т. да се
запознае с представените доказателства в днешното съдебно заседание.
Воден от горното, съдът
О П Р Е Д Е Л И:

ОТЛАГА делото и го насрочва за 25.03.2024г. от 10.00 часа, за която
дата страните да се считат редовно призовани.
Протоколът се изготви в съдебно заседание.
Заседанието се закри в 11.20 часа.
Съдия при Районен съд – С.: _______________________
Секретар: _______________________
11