Решение по дело №559/2022 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 731
Дата: 10 октомври 2022 г.
Съдия: Десислава Димитрова Кривиралчева
Дело: 20227150700559
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 май 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

   731/10.10.2022г.

 

гр. Пазарджик

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд – Пазарджик – ІІІ – административен състав, в открито съдебно заседание на тринадесети септември, две хиляди  двадесет и втора  година в състав:

 

                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ:

ДЕСИСЛАВА КРИВИРАЛЧЕВА

 

 

 

при секретар

Димитрина Георгиева

и с участието

на прокурора

 

изслуша докладваното

от съдия

ДЕСИСЛАВА КРИВИРАЛЧЕВА

по адм. дело № 559 по описа на съда за 2022 г.

                                                  

Производството е по реда на чл. 145 от АПК, във връзка с чл. 172, ал. 5 от ЗДвП и е образувано по жалбата на ТП „Държавно горско стопанство – Селище“, ЕИК 2016195800210, със седалище и адрес на управление местност „Селище“, община Сърница, обл. Пазарджик, представлявано от директора А. Р. К., подадена чрез адв. С. ***, против Заповед за прилагане на принудителни административни мерки № 22-0367-000083/19.05.2022 г. на Началник Група към  РУ – Велинград при ОД на МВР гр. Пазарджик.

В жалбата се твърди, че обжалваната заповед е неправилна и незаконосъобразна, постановена при съществено нарушение на материалноправните и процесуалноправните разпоредби. Моли се да бъде отменена изцяло оспорената заповед. Претендират се направените по делото разноски.

В проведеното съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, се представлява от адв. С., която по изложени съображения моли съда да отмени обжалваната заповед като неправилна и незаконосъобразна. Счита, че липсва адресат на наложената принудителна мярка, не е налице пълно, точно и ясно описание на превозното средство, чиято регистрация се прекратява, и не на последно място сочи, че водачът на посоченото МПС притежава валидно удостоверение за управление на МПС за категориите АМ, В1, В, С1, С и Т. Представя списък на разноските.

Ответникът по жалбата – Началник Група към РУ – Велинград при ОД на МВР гр. Пазарджик, редовно призован не се явява и не се представлява. По делото е постъпила писмена защита вх. № 6708/15.08.2022 г., в която юрк. П. е взела становище по съществото на спора.

Административен съд – Пазарджик, в настоящия съдебен състав, след като обсъди доводите на страните и прецени приетите по делото писмени доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

Предмет на административното производство е Заповед за прилагане на принудителни административни мерки № 22-0367-000083/19.05.2022 г. на Началник Група към  РУ – Велинград при ОД на МВР гр. Пазарджик, с която е наложена принудителна административна мярка (ПАМ) – Прекратяване на регистрацията на ППС – специален автомобил „Ивеко Магирус 190Е“ с рег. № *** за срок от 6 месеца, считано от 18.05.2022 г., както и са отнети СРМПС № ********* и два броя регистрационни табели с № ***.

Обжалваният административен акт е връчен лично на представляващия ТП Държавно горско стопанство „Селище“ на 25.05.2022 г., като получаването му е удостоверено с подпис в разписката към обжалваната заповед. В законоустановения 14-дневен срок е упражнено и правото на жалба пред Административен съд гр. Пазарджик.

Обжалваната заповед е издадена след извършена проверка от служители на РУ – Велинград към ОД на МВР гр. Пазарджик на 18.05.2022 г. в 10:01 часа, в община Сърница, път ІІІ-843, след разклон за гр. Сърница посока с. Побит Камък, при която е установено, че Р. Н. Б. управлява специален автомобил „Ивеко Магирус 190Е“ с рег. № ***, собственост на ТП ДГС „Селище“, без да притежава валидно СУМПС за категорията, към която спада управляваното от него МПС.

Към административната преписка е приложено копие на АУАН № 586874/18.05.2022 г., както и Заповед № 312з-1237 от 14.04.2022 г. на Директора на ОД на МВР Пазарджик, с която е оправомощил началниците на групи в районните управления към ОД на МВР Пазарджик да прилагат с мотивирана заповед принудителни административни мерки по чл. 171, т. 1, т. 2, т. 2а, т. 4, т. 5, б. „а“, т. 6 и т. 7 от ЗДвП.

Въз основа на тази фактическа обстановка, от правна страна съдът прави следните изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена в законоустановения срок и от лице имащо правен интерес от обжалването.

Разгледана по същество жалбата е основателна.

Принудителната мярка е наложена от компетентен орган. Съгласно разпоредбата на чл. 172, ал. 1 от ЗДвП, принудителните административни мерки по чл. 171, т. 1 се прилагат от ръководителите на службите за контрол по този закон, съобразно тяхната компетентност. Началник Група към РУ – Велинград при ОД на МВР гр. Пазарджик е компетентен да налага ПАМ, видно от представената по делото Заповед № 312з-1237 от 14.04.2022 г.  на Директора на ОД на МВР гр. Пазарджик.

Съдът намира, че оспорената заповед е издадена при съществено нарушение на административнопроизводствените правила и неправилно приложение на материалния закон, поради което същата е неправилна и незаконосъобразна.

Съгласно разпоредбата на чл. 171, т. 2а, б. „а“ от ЗДвП, въз основа на която е наложена принудителната административна мярка в настоящия казус, предвижда прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство на собственик, който управлява моторно превозно средство без да е правоспособен водач, не притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство, или след като е лишен от право да управлява моторно превозно средство по съдебен или административен ред, или свидетелството му за управление е временно отнето по реда на чл. 171, т. 1 или 4, или по реда на чл. 69а от Наказателно-процесуалния кодекс, както и на собственик, чието моторно превозно средство е управлявано от лице, за което са налице тези обстоятелства – за срок от 6 месеца до една година.

Спазването на административнопроизводствените правила са гаранция от една страна за постановяването на законосъобразен административен акт, а от друга за защита правата и интересите на участниците в административното производство. Разпоредбата на чл. 59, ал. 2 от АПК регламентира задължителното съдържание на административните актове, когато те са издадени в писмена форма. При липсата на един от посочените реквизити е налице нарушение, свързано с изискването на закона относно формата на издадения административен акт. Не всяко нарушение на административнопроизводствените правила е основание за отмяна на акта, а само това, което е съществено. Теорията и съдебната практика трайно са установили кога едно нарушение е съществено по смисъла на чл. 146, т. 3 от АПК и следователно е основание за отмяна на акта. Необходимо е то да е повлияло или е могло да повлияе на съдържанието на акта, или е довело до нарушаване правото на защита на неговия адресат. Когато това нарушение е от категорията на съществените, то винаги е основание акта да бъде отменен като незаконосъобразен.

Съгласно разпоредбата на чл. 59, ал. 2, т. 3 и т. 4 от АПК, административният акт следва да има адресат и да съдържа фактическите и правни основания за издаването му, за да бъде законосъобразен. По съществото си те представляват юридическия факт (респ. фактическия състав), от който органът черпи упражненото от него субективно административно право и са необходим ограничителен белег на това право. Това са конкретните факти, въз основа на които същият е счел, че следва да упражни предоставената му компетентност и на базата на които се извършва последващата съдебна преценка за законосъобразността на акта. Затова липсата на фактически основания в оспорваната заповед не може да бъде запълвана пред съда чрез доказателства, тъй като на практика няма предмет на доказване по смисъла на чл. 168 от АПК.

В настоящия случай, в издадения административен акт липсват данни за лицето, спрямо което е наложена принудителната административна мярка. В този смисъл липсват каквито и да било фактически основания за издаването му на правните основания, посочени в акта. Нарушеното изискване за форма на акта по чл. 59, ал. 2, т. 3  и т. 4 от АПК е абсолютно основание за отмяната му. Административният орган не е събрал и изяснил релевантните факти и обстоятелства, не е анализирал всички данни по съставената административна преписка и не е изложил обосновани изводи за това, на кое лице следва да се наложи принудителната административня мярка – прекратяване на регистрацията на ППС. В оспорената заповед е посочено „Налагам на ……….с ЕИК 2016195800210, със законен представител А. Р. К.“, без да е посочен конкретен адресат, който с оглед приложимата правна норма се явява част от фактическия състав.

Освен това в оспорената заповед не е индивидуализирано правилно и ППС, чиято регистрация се прекратява. В АУАН, към който препраща оспорената заповед, и въз основа на който е издадена същата е посочено, че се управлява състав от превозни средства специален автомобил с рег. № *** и ремарке за товарен автомобил с рег. № ***, и двете собственост на ТП ДГС „Селище“, а в процесната заповед се прекратява регистрацията на специален автомобил „Ивеко Магирус 190Е“ с рег. № ***, собственост на ТП ДГС „Селище“.

Посоченото несъответствие е съществено процесуално нарушение, тъй като препятства лицето, собственик на превозното средство, чиято регистрация се прекратява, да разбере в пълен обем волята на административния орган относно налагането на ПАМ. Тук следва да се посочи също така, че описаното по този начин ППС в обжалваната заповед изключва обстоятелството, че лицето, което го управлява не притежава валидно за категорията СУМПС. Видно от представените по делото доказателства, водачът на МПС Р. Н. Б. притежава СУМПС № ********* от 14.02.2022 г. за категориите АМ, В1, В, С1, С и Т, които му дават право да управлява описаното в обжалваната заповед МПС.

С оглед на гореизложеното, съдът намира, че при издаване на обжалваната заповед са допуснати съществени процесуални нарушения, като на първо място не е посочен адресат на заповедта, не е направено ясно и точно описание на фактическата обстановка и обстоятелствата, при които е извършено нарушението, налице е разминаване и несъответствие между описанието в АУАН, на който се основава издадената заповед, и обстоятелствената част на самата заповед, липсва ясен и точен диспозитив за налагане на ПАМ, като всички тези нарушения представляват нарушение на чл. 59, ал. 2, т. 3 и 4 от АПК

Предвид на това, съдът намира оспорената заповед за неправилна и незаконосъобразна, поради което ще следва да бъде отменена.

При този изход на делото на жалбоподателя ще следва да бъдат присъдени направените по делото разноски в размер на 415 лева, от които 50 лева – държавна такса, 360 лева за адвокатско възнаграждение и 5 лева – държавна такса за издаване на съдебно удостоверение.

Съгласно чл. 172, ал. 5 от ЗДвП, решението на административния съд не подлежи на обжалване.

По изложените съображения и на основание чл. 172, ал. 2, пр. 1 от АПК, Административен съд – Пазарджик, ІІІ състав,

 

 

                                             Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Заповед за прилагане на принудителни административни мерки № 22-0367-000083/19.05.2022 г. на Началник група към  РУ – Велинград при ОД на МВР гр. Пазарджик, с която е наложена ПАМ – прекратяване на регистрацията на ППС – специален автомобил „Ивеко Магирус 190Е“ с рег. № *** за срок от 6 месеца, считано от 18.05.2022 г., както и са отнети СРМПС № ********* и два броя регистрационни табели с № ***.

ОСЪЖДА Началник група РУ – Велинград към ОД на МВР гр. Пазарджик да заплати от бюджета на ОД на МВР гр. Пазарджик на ТП „Държавно горско стопанство – Селище“, ЕИК 2016195800210, със седалище и адрес на управление местност „Селище“, община Сърница, обл. Пазарджик, представлявано от директора А. Р. К., направените по делото разноски в размер на 415 (четиристотин и петнадесет) лева.

РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване.

                                                         

 

                                                         СЪДИЯ: