Р Е Ш Е Н И Е
№ 114
гр.Габрово, 22.07.2020 година
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ГАБРОВО в открито съдебно заседание на двадесет и трети юни две хиляди и двадесета
година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ : СВЕТЛОЗАР РАЧЕВ
при секретаря Мариела Караджова и в присъствието на прокурора ................ като разгледа докладваното от съдия РАЧЕВ адм. д. № 148 по описа за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството по делото е по реда на
чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК). Образувано е по
жалба с вх. № 709/8.04.2020г. по описа на Административен съд – гр. Габрово на М.В.А.
с ЕГН ********** *** против Заповед за
прилагане на принудителна административна мярка /ЗППАМ/ № 700002 от
10.01.2020г. на Началника на Сектор „Пътна полиция“ към ОД на МВР - Габрово.
В жалбата и в становищата по делото се
иска отмяна на обжалвания административен акт. Основен довод е, че налагането
на ПАМ следва да бъде уредено в закон или указ, но не и в наредба, какъвто бил
настоящия случай. В заповедта се съдържала неяснота какво се разпорежда с нея и
срещу кого. Иска се отмяната на заповедта. Претендират се разноски.
Ответният
административен орган - Началник Сектор “Пътна полиция” при ОДМВР – Габрово не
изразява становище по жалбата.
Административен съд – Габрово, след
като прецени допустимостта на жалбата и изложените в нея доводи, както и
данните по делото, приема за установено следното от фактическа страна.
В
обжалваната заповед буквално е изписано:
„Налагам
на М.В.А. /с посочени ЕГН и адресни данни/ ЗАПОВЯДВАМ: Свидетелство за
управление на МПС, издадено или подменено въз основа на документ с невярно
съдържание или не по реда, установен в тази наредба, се изземва с писмена
заповед на началника на съответното звено "Пътна полиция", който го е
издал или подменил.“
1.Така
формулирана заповедта не отговаря на изискванията на чл. 59, ал.1, т.5 от АПК.
Липсва разпоредителна част. Дословното пренасяне на текста на правната норма /в случая тази на чл. 19 от НАРЕДБА № I-157 от 1.10.2002 г. за условията и
реда за издаване на свидетелство за управление на моторни превозни средства,
отчета на водачите и тяхната дисциплина, наричана за краткост Наредбата/ не е достатъчно за да изпълни посоченото
изискване на чл.59, ал.2, т.5 от АПК. Необходимо е да бъде посочено кое точно
свидетелство за управление на МПС се изземва и от кого.
Обжалваната
заповед е постановена в нарушение на административнопроизводствените правила –
чл. 146, т. 3 от АПК.
2.Административния
орган се е позовал и копирайки я, е пренесъл в заповедта правна норма която не
е част от позитивното право. Текстът на чл. 19 от Наредбата „Свидетелство за управление на МПС, издадено
или подменено въз основа на документ с невярно съдържание или не по реда,
установен в тази наредба, се изземва с писмена заповед на началника на
съответното звено "Пътна полиция", който го е издал или подменил.“
е бил в сила от 22.02.2013г. до 3.09.2018г. С изменението на Наредбата
публикувано в ДВ бр.75 от 2018 в сила от 4.09.2018г. чл. 19 придобива,
актуалната и към настоящия момент редакция, а именно: „За свидетелство за
управление на МПС, издадено или подменено въз основа на документ с невярно
съдържание, неистински или преправен документ или не по реда, установен в тази
наредба, административното производство във връзка с издаването се
възобновява.“. Действащата редакция не позволява изземване на свидетелството, а
предвижда възобновяване на производството.
Позовавайки
се правна норма, която не е в сила, административният орган е постановил
незаконосъобразен административен акт – основание за отмяна по чл. 146, т.4 от АПК.
3.Основната
причина, която налага отмяната на оспорената заповед е твърдяното и в жалбата
противоречие с нормата на чл.23 от ЗАНН. Според тази новела случаите, когато
могат да се прилагат принудителни административни мерки, техният вид, органите,
които ги прилагат, и начинът за тяхното приложение, както и редът за тяхното
обжалване се уреждат в съответния закон или указ. Следователно не е възможно да
бъде наложена принудителна административна мярка, основана на друг нормативен
акт, различен от закон или указ. Основавайки процесната ЗППАМ на чл. 19 от Наредба
№ І-157 /със всичките недостатъци посочени по-горе/ ответникът е постановил
незаконосъобразен административен акт.
С
оглед тези констатации, издадения Заповед за прилагане на принудителна
административна мярка следва да бъде отменена.
При този изход на делото, основателна
се явява претенцията на жалбоподателя за присъждане на разноски – 250.- лева
адвокатско възнаграждение и 10.- лева д.т.
Така мотивиран и на основание чл. 172,
ал.2, предл. второ от Административнопроцесуалния кодекс Административен съд –
Габрово.
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Заповед за прилагане на
принудителна административна мярка № 700002/2020 от 10.01.2020г. на Началника
на Сектор „Пътна полиция“ към ОД на МВР - Габрово.
ОСЪЖДА Областна дирекция на МВР –
Габрово да заплати на М.В.А. с ЕГН ********** *** сумата 260.- /двеста и
шестдесет/ лева, сторени деловодни разноски.
Решението подлежи на обжалване с
касационна жалба в 14 дневен срок от съобщаването му пред Върховен
административен съд на Република България, чрез Административен съд - Габрово.
Препис от настоящото да се изпрати на
страните.
СЪДИЯ: