Решение по дело №6922/2019 на Районен съд - Плевен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 31 януари 2020 г.
Съдия: Зорница Димитрова Банкова
Дело: 20194430106922
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 22 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

гр. Плевен, 31.01.2020год.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Плевенският районен съд, VІI граждански състав, в публичното заседание на  двадесет и осми януари през две хиляди и  двадесета година в състав:

                                             ПРЕДСЕДАТЕЛ:ЗОРНИЦА БАНКОВА

 

при секретаря Поля Цанева като разгледа докладваното от съдията БАНКОВА гр. д. № 6922 по описа за 2019година, и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе, взе предвид следното:

Иск с правно основание чл.206, ал.2 вр. с чл.203 от КТ.

Пред ПлРС е депозирана искова молба от “*** против Г.Н.П., с която е предявен иск с правно основание чл.210, ал.3 вр. с чл.206, ал.2 , вр. с чл.203, ал.1 от КТ, ал.1 т.2 от КТ за сумата 670лв., обезщетение за причинена вреди при изпълнение на трудовите задължения, ведно със законната лихва върху главницата, считано от датата на предявяване на ИМ-22.10.2019г. до окончателното изплащане на сумата.Твърди се, че между страните :ищецът, в качеството на работодател и Г.Н.П., заемащ длъжността „***" в гара Плевен-запад към Бизнес център Г.Оряховица, при ПТП Г.Оряховица съществува безсрочно трудово правоотношение видно от Допълнително споразумение № 34/21.01.2014г.Посочва се, че на основание Писмо рег. № ***. на Ръководител Регионално звено Бизнес център Г.Оряховица, е проведено разследване на инцидент, при който са повредени товарни вагони и работодателят е преценил, че ответникът следва да носи имуществена отговорност за причинените щети. Твърди се, че от данните по случая е установено, че на 01.08.2019г. в гара Плевен-запад, ответникът е ръководил извършване на маневра, състояща се в прегариране на 13 пълни вагон-зърновози от четвърти на седми гаров коловоз, където е имало група от 18 пълни вагон-зърновози. При гарирането на 13-те вагона на 7-ми коловоз се е установило, че всички 31 вагона трябва да се набутат по коловоза, защото три вагона от първата група от 13 вагона не са се събрали на 7-ми коловоз и закриват дистанция. Посочва се, че след свързване на двете групи вагони /между тринадесетият от първата и осемнадесетият вагон от втората група/ и напълване с въздух на автоматичните спирачки на всички 31 вагона, целият състав е набутан на 7-ми коловоз и дистанционните указатели са открити. Поради нуждата двете групи от 13 и 18 вагона да бъдат оставени на коловоза разделени една от друга, тъй като групата от 18 вагона е трябвало да замине с влак № *** за гара *** на 02.08.2019г. в 04,40ч., видно от натурния лист на влака, а групата от тринадесет вагона в обратната посока за Г.Оряховица-разпределителна на 02.08 2019г., заедно е още 5 вагона, съгласно Натурен лист на влак №***, е бил прекъснат въздухопровода и е разхлабена куплата между двете групи, но без да бъдат разкачени. Впоследствие при издърпване с локомотива на първата група от 13 вагона са се получили скъсвания /в посоката на дърпането/ на тракционния прът на вагон № *** /шестнадесети по ред в групата от 18 вагона/ и на куплата - винтовия спряг на вагон № ***/седемнадесети по ред в групата от 18 вагона/ поради това, че първата група от 13 вагона не е била разкачена от втората група от 18 вагона, които са били със задържани автоматични спирачки вследствие напълването им с въздух преди набутването на вагоните по 7-ми коловоз.Твърди се, че горните обстоятелства се потвърждават частично от първоначалното писмено обяснение на ответника, приложено към Писмо рег. № ***., в което е заявено:“… трябваше да прегарираме тринадесет зърновоза с царевица на седми коловоз в/у осемнадесет зърновоза с царевица. Прекачихме и пуснахме въздух за да набутаме три вагона, за да открием дистанция. При преустановяване на набутването се скъса тракционният прът на вагон ***и винтов спряг на вагон № ***".

Посочва се, че от установените факти в Писмо рег. № ***., работодателят е заключил, че ответникът не е упражнил достатъчен контрол за правилното и безопасното извършване на маневрената дейност, като е допуснал изтегляне на първата група от 13 вагона, без да е разкачена от останалите вагони и не е съобразил, че втората група от 18 вагона е с държащи спирачки и при изтеглянето на 13-те вагона ще се получи разкъсване на състава. Прекъсването на връзките между вагони е възможно да се получи при тегленето им от локомотива, а не в резултат от набутване, при което вагоните се сближават. Направено е възражението на ответника, че разкъсването на състава от вагони се е получило при преустановяване на набутването.Твърди се, че за нарушение на правилата, регламентиращи движението на подвижния състав, със Заповед № ***., изпратена по пощата, работодателят е ангажирал имуществената отговорност на ответника, защото, в качеството на ръководител на маневрата, не е изпълнил задълженията си по чл. 396, ал. 1, ал. 3, т. 1 и 2 , чл. 399, т. 3, чл. 400, т.4 от Правила за движението на влаковете и маневрената работа в железопътния транспорт" /в сила от 24.02.2019г./: ..Ръководителят на маневрата ръководи работата на всички работници в маневрената и локомотивната бригада във връзка с маневрената работа''; ..Ръководителят на маневрата е длъжен: 1. да организира безопасно извършване на маневрената работа и осигурява личната безопасност на работниците, заети в маневрата: 2. ...да осигурява правилно разпределение и съгласуваност в дейността на всички работници, които участват в извършването на маневрата": ..Преди да започне маневрената работа ръководителят на маневрата е длъжен: 3. да провери прикачени ли са вагоните, с които ще се маневрира, и има ли пречки за тяхното придвижване (спирателни обувки, дървени клинове, вагони, на които да се извършва ремонт, и др.) : „При извършване на маневра ръководителят на маневрата е длъжен: 4. да ръководи всички придвижвания на маневрения локомотив и работата на маневрените стрелочници /ПДВ и МР в жп транспорт са публикувани на: http://www.rail-infra.bg/безопасност/безопасност-на-превозите/.

Излага се становище, че вследствие неизпълнението на трудовите му задължения и неспазването от страна на ответника на нормативните правила, обезпечаващи правилното и безопасно извършване на маневрената дейност, са причинени повреди на товарни вагони - скъсан тракционен прът на вагон № *** и скъсана купла /винтов спряг/ на вагон № ***, което е и основанието за търсене на имуществена отговорност. Винтовият спряг на вагон № ***, е бил сменен в гара Плевен-запад на 01.08.2019г. и вагонът е заминал с останалите 16 вагона за получаващата гара *** в състава на влак № *** на 02.08.2019г. в 04,40ч., съгласно натурния лист на влака. Вагон № *** е бил изваден от групата от 18 вагона и е потеглил за гара *** на 02.08.2019г. по-късно в състава на влак № ***, в 15,30ч., видно от натурния лист, заедно с още три други вагона, като е бил прикачен последен откъм здравия му тракционен прът. На вагона е извършен ремонт за подмяна на счупената част във Вагоноремонтен цех ***, видно от приложените документи /Известие обр. ВП-2; Известие обр. ВП-10; Наряд вложен труд за текущ ремонт/.

Предвид горните обстоятелства и с оглед депозираното от ответника писмено възражение, получено с рег. № ***., за работодателя е възникнал правен интерес да предяви иск на основание чл. 203, ал. 1 във вр. с чл. 210. ал. 3 от КТ за заплащане на допълнителните разходи за смяна на повредените части по вагоните в размер на 670,00лв.. който е в границите на определения в чл. 206, ал. 2 от КТ максимален размер на имуществената отговорност от три месечни трудови възнаграждения.

Във връзка с изложените твърдения в настоящата искова молба, подкрепени с писмени доказателства, моли съда, след като се убеди в истинността на твърденията , да се произнесе с решение, с което ответникът да бъде осъден да заплати на ***, Г.Оряховица сума в размер на 670,00лв. /шестстотин и седемдесет лева/, представляваща обезщетение за причинената вреда при изпълнение на трудовите задължения, заедно със законната лихва върху тази сума, считано от датата на предявяване на исковата молба — 22.10.2019г. до окончателното й изплащане, както и да бъде осъден да заплати направените разноски по образуване и водене на делото.

Ответникът не е депозирал отговор в срока по чл.131 от ГПК.

Съдът, като прецени събраните по делото писмени доказателства и съобрази доводите на страните, намира за установено следното:

Предявен е иск за ангажиране ограничената имуществена отговорност на работника за вреда при изпълнение на служебни задължения.Ищецът следва да докаже наличието на трудово правоотношение между страните за периода, в който претендира че е причинена вредата, наличието на вреда, причинена от ответника при или по повод изпълнение на трудовите му задължения, размера на причинената вреда, причинна връзка между неизпълнение на трудовите задължения и настъпването на вредата, издаване и връчване в сроковете по чл. 210, ал. 2 КТ на писмена заповед за налагане на ограничена имуществена отговорност, в която да са посочени основанието и размера й, размерът на уговореното месечно трудово възнаграждение на ответника и неговата длъжност - обикновен работник или такъв с ръководни функции, с оглед определяне на точните граници на ограничената имуществена отговорност съгл. чл. 206 КТ.

Не е спорно, видно от ***., че ответникът е в ТПО с ищеца и и заема длъжност“ „***" в гара Плевен-запад към Бизнес център Г.Оряховица, при ПТП Г.Оряховица,“ с ръководни функции, съгласно представена дл. характеристика. Не  е спорно, че 01.08.2019г. в гара Плевен-запад,  при извършване на маневра, за която е отговарял ответникът, като ръководител, състояща се в прегариране на 13 пълни вагон-зърновози от четвърти на седми гаров коловоз, където е имало група от 18 пълни вагон-зърновози, е възникнал инцидент , при който са настъпили вреди и работодателят е преценил, че ответникът следва да носи имуществена отговорност за причинените щети, за нарушение на правилата, регламентиращи движението на подвижния състав.Издадена е Заповед № ***., изпратена по пощата, получена на 09.09.2019г., като работодателят е ангажирал имуществената отговорност на ответника, защото в качеството на ръководител на маневрата, не е изпълнил задълженията си по чл. 396, ал. 1, ал. 3, т. 1 и 2 , чл. 399, т. 3, чл. 400, т.4 от Правила за движението на влаковете и маневрената работа в железопътния транспорт" /в сила от 24.02.2019г./: ..Ръководителят на маневрата ръководи работата на всички работници в маневрената и локомотивната бригада във връзка с маневрената работа''; ..Ръководителят на маневрата е длъжен: 1. да организира безопасно извършване на маневрената работа и осигурява личната безопасност на работниците, заети в маневрата: 2. ...да осигурява правилно разпределение и съгласуваност в дейността на всички работници, които участват в извършването на маневрата": ..Преди да започне маневрената работа ръководителят на маневрата е длъжен: 3. да провери прикачени ли са вагоните, с които ще се маневрира, и има ли пречки за тяхното придвижване (спирателни обувки, дървени клинове, вагони, на които да се извършва ремонт, и др.) : „При извършване на маневра ръководителят на маневрата е длъжен: 4. да ръководи всички придвижвания на маневрения локомотив и работата на маневрените стрелочници /ПДВ и МР в жп транспорт са публикувани на: http://www.rail-infra.bg/безопасност/безопасност-на-превозите/. Не е спорно, с оглед депозираното от ответника писмено възражение, получено с рег.№ ***., за работодателя е възникнал правен интерес да предяви иск на основание чл. 203, ал. 1 във вр. с чл. 210. ал. 3 от КТ за заплащане на допълнителните разходи за смяна на повредените части по вагоните в размер на 670,00лв.Представени са и доказателства за размера на отремонтираната част.Спазен е срокът по чл.210, ал.2 от КТ.Меродавен е моментът на връчването на заповедта, която по същината е едностранното изявление, което  произвежда действие, след получаване от лицето, за което е предназначено.

 Спорен по делото въпросът за причинната връзка между поведението на ответника и настъпилата за работодателя вреда.

По делото е разпитан свид.А. и допусната СТЕ относно механизма на причиняване на вредата, на база събраните доказателства.

От доказателствата по делото, се установява изложеното в обстоятелствената част на ИМ, че на 01.08.2019г. в гара Плевен-запад, ответникът е ръководил извършване на маневра, състояща се в прегариране на 13 пълни вагон-зърновози от четвърти на седми гаров коловоз, където е имало група от 18 пълни вагон-зърновози. При гарирането на 13-те вагона на 7-ми коловоз се е установило, че всички 31 вагона трябва да се набутат по коловоза, защото три вагона от първата група от 13 вагона не са се събрали на 7-ми коловоз и закриват дистанция. След свързване на двете групи вагони /между тринадесетият от първата и осемнадесетият вагон от втората група/ и напълване с въздух на автоматичните спирачки на всички 31 вагона, целият състав е набутан на 7-ми коловоз и дистанционните указатели са открити. Поради нуждата двете групи от 13 и 18 вагона да бъдат оставени на коловоза разделени една от друга, тъй като групата от 18 вагона е трябвало да замине с влак № *** за гара *** на 02.08.2019г. в 04,40ч., видно от натурния лист на влака, а групата от тринадесет вагона в обратната посока за Г.Оряховица-разпределителна на 02.08 2019г., заедно е още 5 вагона, съгласно Натурен лист на влак №***, е бил прекъснат въздухопровода и е разхлабена куплата между двете групи, но без да бъде разкачена. Впоследствие при издърпване с локомотива на първата група от 13 вагона са се получили скъсвания /в посоката на дърпането/ на тракционния прът на вагон № *** /шестнадесети по ред в групата от 18 вагона/ и на куплата - винтовия спряг на вагон № ***/седемнадесети по ред в групата от 18 вагона/ поради това, че първата група от 13 вагона не е била разкачена от втората група от 18 вагона, които са били със задържани автоматични спирачки вследствие напълването им с въздух преди набутването на вагоните по 7-ми коловоз.

Свидетелят е посочил, че е проверил на място дали е имало на други места скъсвания до последния вагон.Установено е скъсан тракционен прът и  и на съседния вагон скъсана купла.Проверил е , че на всички други вагони свързването е било в изправност, със задържани спирачки до последния вагон, по посока на набутването.Заявява, че ако се приеме, че набутването е било по посока на движение,  скъсването е било  в посока обратна на движението, от страна на вагоните, които са били набутани.

 ВЛ посочва, че когато е двете композици са били доближени, се закачва купла и  се свързва главния въздухопровод , за да постъпи  въздух за всичките вагони -31на брой  / 18 стоящи на коловоз -7 и 13 с локомотива/.Изчаква се известно време, да постъпи въздух и  по този начин настъпва разхлабване на спирачките, за да може да се набутат вагоните, тъй като е трябвало около 60 метра навътре да стане в коловоз 7-ми, за да не пречат на движението на съседен коловоз 8-ми. По този начин може да се командват от спирачката на машиниста. След набутването, се задейства спирачката на машиниста и тъй като е закачен въздухопроводът, всички вагони задържат еднакво, поради  равномерно натоварване на  спирачките. Тъй като е трябвало да заминат в различни посоки двете композиции,  е необходимо да се разкачи въздухопровода и куплата и по този начин спирачките на 18-те вагони да задържат.При изтеглянето на тринадесетте, машинистът набира скорост и тъй като не е била разкачена куплата, внезапно се издърпват и 18-те, които имат вече задействано спирачното устройство и се къса най- тънкото място.Посочва, че е проверил в склада тегличния прът  и е установил  прясно скъсване, без стари шупли.ВЛ посочва, че това е механизмът, по който може да стане скъсването и не може при набутване, когато държат всички спирачки да се получи.Заявява, че ако машинистът е задействал другата спирачка, която е само на локомотива, то ще се скъсат връзките между локомотива и останалите вагони.Заявява/л.10 гърба на протокол/, че напъването на локомотива е било с голяма мощност, защото самият състав/  целия/ се е съпротивлявал.Посочва, че наклонът на терена е незначителен и не е оказал влияние за скъсването.Заявява, че  се е скъсала куплата  не между 13 и 14 вагон, а на друга място, защото има значение якостта на куплата  на двете места.В тази връзка свид.А. посочва, че при посещението на място установил,  че всички купли са били на свързани, а само на място на скъсване 16 и 17 вагон - куплата скъсана/л.9 от протокола/.

Предвид изложеното, съдът приема, че е доказан състава на ограничената имуществена отговорност.Установен е механизма на настъпване на вредата, като отговорността е за лицето, с ръководни функции, тъй като не е упражнил контрол за извършване на маневрата , лично да се увери, че са разкачени композиците, преди разделянето им.

Предвид гореизложеното, съдът намира, че исковата претенция срещу ответника е основателна и доказана и следва да бъде уважена.

С оглед изхода на спора  и на основание чл.78, ал.1 от ГПК следва да бъде осъден ответникът да заплати на ищеца сумата от 450лв., представляваща направени по делото разноски.

По така изложените съображения Плевенският районен съд

Р      Е      Ш      И:

ОСЪЖДА на осн. чл.210, ал.3 вр. с чл.206, ал.2 , вр. с чл.203, ал.1 от КТ, ал.1 т.2 от КТ, Г.Н.П., ЕГН**********, ДА ЗАПЛАТИ на „***, със седалище ***, с ЕИК***, сумата от 670лв., представляваща обезщетение за  вреда ,настъпила на 01.08.2019г., причинена поради небрежност при изпълнение на трудови задължения, ведно със законната лихва считано от датата на ИМ-22.10.2019г. до окончателното изплащане на сумата.

ОСЪЖДА на основание чл.78, ал.1 от ГПК, Г.Н.П., ЕГН**********, ДА ЗАПЛАТИ на „***, със седалище ***, с ЕИК***,  сумата 450лв. представляваща направени разноски.   

 Решението подлежи на обжалване пред Плевенски окръжен съд в двуседмичен  срок от връчването му на страните, с въззивна жалба.

                                                                 РАЙОНЕН СЪДИЯ: