Р Е Ш Е Н И Е
№ 398 /21.10.2019г., град Добрич
В ИМЕТО НА НАРОДА
ДОБРИЧКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД, в открито съдебно заседание на първи
октомври през две хиляди и деветнадесета година, първи състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: |
КРАСИМИРА ИВАНОВА |
ЧЛЕНОВЕ: |
ТЕОДОРА МИЛЕВА |
|
СИЛВИЯ САНДЕВА |
При участието на прокурора от
ОП – Добрич СВИЛЕНА КОСТОВА и секретаря СТОЙКА КОЛЕВА разгледа докладваното от
съдия Т. Милева к.а.н.х.д. № 496/2019 год. по описа на АдмС - Добрич и за да се
произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на
глава ХІІ от АПК и е образувано по подадена чрез пълномощник касационна жалба от „Триоагро“ ООД, ЕИК *********,
със седалище и адрес на управление гр.Добрич, ***, представлявано от управителя
Г.С.К., срещу решение № 238/21.06.2019г., постановено по н.а.х.д. № 127/2019г.
по описа на РС - Добрич. В
жалбата се излагат доводи за неправилност на решението поради допуснати
съществени нарушения на процесуалните правила и нарушение на материалния закон.
Твърди се, че изводите на съда за, че не са налице допуснати съществени
процесуални нарушения не се споделят от касатора. Сочи се, че в
обстоятелствената част на наказателното постановление е посочено, че
дружеството не е документирало ежедневен или друг вид инструктаж, а
повдигнатото обвинение е по чл.11, ал.5 във връзка с чл.16, ал.3 от Наредба
№РД-07-2 за условията и реда за провеждане на периодично обучение и инструктаж
на работниците и служителите по правилата за осигуряване на здравословни и
безопасни условия на труд, с които се вменява задължение да се проведе и
документира извънреден инструктаж. Излагат се доводи и за неправилно определяне
на адресата на нарушението, тъй като провеждането на инструктажа е възложено на
определено лице, което е следвало да проведе и документира проведения
инструктаж. Оспорват се и твърденията на въззивната инстанция, че в деня на
инцидента работника Костадин К. е извършвал различна дейност, от възложената му
с длъжностната характеристика. Иска се отмяна на решението и постановяване на
друго по същество, с което да се отмени изцяло обжалваното НП.
Ответникът – Дирекция
“Инспекция по труда” - Добрич, не изразява становище по жалбата.
Представителят на ДОП дава
заключение, че решението на районния съд е правилно и законосъобразно и следва
да бъде оставено в сила.
Съдът, като прецени доводите на
страните и събраните по делото доказателства, в рамките на наведените от
жалбоподателя касационни основания, намира за установено следното:
Касационната жалба е подадена в
срока по чл.63, ал.1 от ЗАНН, от легитимирана страна с правен интерес от
обжалване на решението, като неизгодно за нея и е процесуално допустима.
Разгледана по същество, тя е основателна по следните съображения.
С обжалваното решение районният
съд е изменил наказателно постановление № 08-001074/474 от 13.12.2018г. на директора
на Дирекция “Инспекция по труда” - Добрич, с което на „Триоагро“ ООД, гр.Добрич
за извършено нарушение на чл.11, ал.5, във вр. чл.16, ал.3 от Наредба № РД-07-2
за условията и реда за провеждане на периодично обучение и инструктаж на
работниците и служителите по правилата за осигуряване на здравословни и
безопасни условия на труд (по-нататък Наредбата) е наложена имуществена санкция
в размер на 3000 лева на основание чл.413, ал.3 от КТ. За да постанови този
резултат, съдът е приел, че жалбоподателят в качеството си на работодател по
смисъла на §1, т.1 от ДР на КТ не е изпълнил задължението да документира
инструктаж на работника Костадин К. на 02.08.2018 г. в Книгата за инструктажи.
Приел е, че предвид смяната на дейността, която обичайно е извършвал
пострадалия по силата на длъжностната му характеристика е следвало да документира един от изброените
в разпоредбата на ал.3 на чл.10 от Наредбата инструктажи. Районният съд е изменил НП, като е определил имуществена
санкция на работодателя в размер на 1 500 лева.
Тези изводи на въззивния
съд, не се споделят от настоящия съдебен състав.
Съдът намира, че е
основателно възражението, посочено в касационната жалба, че са допуснати
съществени процесуални нарушения при издаване на наказателното постановление.
От фактическа страна в същото е посочено, че „“ТРИОАГРО“ ООД в качеството си на
работодател не е документирал ежедневен или друг вид инструктаж по безопасност
и здраве при работа на 02.08.2018 г. на К.К.– водач на селскостопанска машина,
след като устно му е възложено от управителя, заедно с Н.И.Т.– полевъден
работник, да събират разпръснатото зърно от рапица при товаренето“. Посочено е,
че тази работа е различна от задълженията му по длъжностната характеристика,
поради което не е документирал извънреден, ежедневен или друг вид инструктаж.
За нарушена е посочена разпоредбата на чл.11, ал.5 във връзка с чл.16, ал.3 от
Наредбата. Според чл.11, ал.5 „Инструктажите, проведени по реда на наредбата се
документират в Книги за инструктажи …“, а ал.3 на чл.16 гласи: „По преценка на
работодателя или прекия ръководител при организиране на ремонтни или други
дейности с участие на работници и специалисти с различни професии и
квалификация, както и при работи, изискващи специфични мерки за безопасност и
здраве при работа, преди започване изпълнението на задачите на работещите се
провежда извънреден инструктаж“. Т.е. административния орган приема, че не е документиран извънреден
инструктаж на работника К.. Но от посочената фактическа обстановка не става
ясно какъв инструктаж е следвало да бъде документиран. Посочено е един път
„ежедневен или друг вид инструктаж“, после „извъндреден, ежедневен или друг вид
инструктаж“, т.е. това са различни видове инструктажи. Същите са посочени и в
различни норми от наредбата. От гореизложеното се установява, че словесното
описание на нарушението не съответства на използваната правна квалификация на
вмененото нарушение.
Ако приемем, че
дружеството е санкционирано, за недокументирането на извънреден инструктаж, то
чл.16 от Наредбата посочва кога се провежда извънреден инструктаж. Ал. 3
/посочената като нарушена/ гласи, че такъв се провежда по преценка на
ръководителя или прекия ръководител, ако участието на работниците е с различна
професия или квалификация. Т.е. касае се за извънреден инструктаж, който се
провежда по преценка на ръководителя, а не е задължителен, за да се вменява за
неизвършването му санкция. Безспорно е установено от събраните писмени и гласни
доказателства, че на К. са били проведени всички необходими инструктажи, като
при постъпването му на работа, същият е бил запознат и с инструкциите за работа
с повдигачи-товарачи и за безопасна работа на зърноплощадки и сушене на зърно.
Дейността, която е извършвал в момента на злополуката е свързана с товаренето
на рапица, което пък е част от процеса на прибиране на селскостопанската
продукция, а събирането на разпръснатото зърно с метла е съпътстваща дейност и
не може да се разглежда като различна от основната му длъжност „водач на
селскостопанска машина“, тъй като изрично в длъжностната му характеристика е
посочено, като задължение да прибира селскостопанската продукция. Поради което
и съдът намира, че на първо място работодателят е нямал задължението да
провежда извънреден инструктаж /същият се провежда само по преценка/ и на второ
място няма основание да го провежда, тъй като работникът не е изпълнявал
различна дейност от посочената му в длъжностната характеристика.
Тежестта за установяване на конкретното деяние, съставляващо административно нарушение по Наредбата, неговия извършител и вината е на
административно-наказващия орган, който е следвало да проведе пълно доказване на
спорните по делото факти и обстоятелства. Това е следвало да установи и
административно наказващия орган преди да издаде обжалваното НП. Това видно от
събраните доказателства не е направено. Ето защо съдът приема, че е нарушен и чл.
52, ал. 4 от ЗАНН. Административният орган е следвало да проведе разследване
на спорните обстоятелства, преди да издаде
НП.
С
оглед гореизложеното, настоящият съдебен състав, че при издаване на АУАН и НП
от административния орган са допуснати съществени процесуални нарушения и
нарушение на материалния закон, водещи до отмяна на наказателното
постановление.
В обобщение на гореизложеното,
касационната съдебна инстанция намира, че атакуваното съдебно решение се явява
неправилно и незаконосъобразно и като такова следва да бъде отменено, а потвърденото от районния съд
наказателно постановление следва да бъде отменено.
Водим от горното Добричкият административен съд, І състав
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Решение №238/ 21.06.2019 г., постановено
по НАХД №127/2019 г. по описа на Районен съд – Добрич и вместо него постановява:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 08-001074/474 от 13.12.2018г. на Директора на Дирекция “Инспекция по труда”
– Добрич.
Решението е окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:......................
ЧЛЕНОВЕ:
1..........................
2........................