Решение по дело №569/2020 на Районен съд - Радомир

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 25 февруари 2021 г. (в сила от 11 май 2021 г.)
Съдия: Антон Рангелов Игнатов
Дело: 20201730100569
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 3 август 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

гр.Радомир, 25.02.2021 г.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

Районен съд- Радомир, гражданска колегия, ІІ състав, в публичното заседание на 11 февруари две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

                                                                       Районен съдия: Антон Игнатов

 

с участието на секретаря Веска Китанова, като разгледа гражданско дело № 569 по описа за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Предявените искове са с правно основание чл.344, ал.1, т.1, т.2, т.3 и т.4, вр. с чл.225, ал.1 КТ.

 

По изложените в исковата молба от ищеца Б.Р.К., ЕГН **********,***., чрез адв.Е.П. - САК, притежаващ личен номер ********** със служебен адрес: град С. ., ул.„Л.” № ., ет.., оф.. и доразвити в съдебно заседание от адв.П. обстоятелства и съображения, са предявени срещу ответника О.К. обективно съединени искове, с които моли съда да постанови решение, с което:

-           Да признае уволнението на Б.Р.К. с ЕГН **********, извършено със заповед № 17/04-06.2020 г. за незаконно и да го отмени;

-           Да възстанови Б.Р.К. с ЕГН ********** на предишната му работа;

-           Да присъди на Б.Р.К. с ЕГН ********** обезщетение за времето, през което е останал без работа поради уволнението, а именно за периода от 08.06.2020 г. до 08.12.2020 г., в размер на 400,00 лева месечно, както и законната лихва за забава, върху претендираното обезщетение, за периода от предявяването на настоящите искови претенции до окончателното плащане на сумата;

-           Да постанови поправка на основанието за уволнение, вписано в трудовата книжка или в други документи.

Направено е искане а му бъдат присъдени направените по делото разноски.

На ответника са връчени преписи от исковите молби с доказателствата, като същият, чрез своя представител- ВрИД Кмет на О.К. И.С., е подал отговор в срока по чл.131, ал.1 ГПК, като е изразил становище, че исковете са допустими, а разгледани по същество- неоснователни. В съдебно заседание процесуалната представителка на ответника- адв.М.Ш.от АК- Кюстендил, е изразила становище, че исковете са изцяло неоснователни и като такива следва да бъдат отхвърлени, като бъдат присъдени на о.К. направените по делото разноски.

Съдът, след като обсъди събраните по делото доказателства по реда на чл.12 и чл.235 ГПК, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

От фактическа страна.

Възраженията за незаконност на прекратяването на трудовото правоотношение се свеждат на първо място до това, че реално закриване на предприятието изобщо не е извършвано. Според ищеца фактическият състав „закриване на предприятието“, като основание за прекратяване на трудовото правоотношение, е налице когато дейността на същото за в бъдеще се преустановява напълно, а преструктуриране или реорганизация представлява сливане, вливане, отделяне или разделяне на дейността на предприятието или на част от нея, но не и преустановяване на същата. В този смисъл се позовава на постоянната практика на ВКС - Определение № 906/29.09.2017 г., постановено по гр.д. № 1834/2017 г. по описа на ВКС и Решение № 526/30.06.2010 на ВКС, Ill г. о. по гр.д. № 1643/2009 г. Според ищеца в случая е налице закриване на предприятието, но без да е преустановена дейността му, тъй като е налице разпоредбата на чл.123, ал.1 КТ - запазване на трудовото правоотношение при универсално правоприемство, в случая вливане на едно предприятие в друго (чл.123, ал.1, т.2 КТ). При тази хипотеза на универсално правоприемство вливащото се предприятие представа да съществува, като структурна и организационна единица, а дейността на предприятието преминава в приемащото предприятие.

Относно задължението на работодателя за извършване на подбор се позовава на чл.329 от КТ, според който при закриване на част от предприятието, както и при съкращаване в щата или намаляване на обема на работата, работодателят има право на подбор и може в интерес на производството или службата да уволни работници и служители, длъжностите на които не се съкращават, за да останат на работа тези, които имат по-висока квалификация и работят по-добре. В този смисъл, според ищеца, работодателят е следвало безусловно да извърши процедура по подбор, тъй като на първо място не е налице закриване на предприятието, а от друга страна в щатното разписание на О.К. със сигурност съществуват длъжности, които имат идентични функции и трудови задължения с длъжността, която е заемал ищецът, а именно „Касиер- счетоводител“. В този смисъл, преди да издаде заповед за прекратяване на трудовото правоотношение, О.К. е следвало да извърши процедура по подбор между всички служители, които имат сходна или идентична трудова функция с тази, която доверителят ми е изпълнявал в „БКС И ОБЩИНСКИ ИМОТИ“ с код по БУЛСТАТ ………..

Относно посоченото правно основание в издадената заповед за прекратяване на трудово правоотношение се посочва, че в същата като правно основание за прекратяването е посочена разпоредбата на чл.328, ал.1, т.2 от КТ, а в същото време в заповедта е налице писмено изписване на друго основание „съкращаване в щата“.

Ответната о.К. не оспорва наличието на трудово правоотношение с ищеца към момента на закриване на ОП „БКС и общински имоти” с Решение на компетентен орган /Решение № 89/30.04.2020 г. на ОбС/ и създаване на структурно звено „Чистота” в Общината, като в Решение № 90/30.04.2020 г. на ОбС е предвидено уреждане отношенията с работниците и служителите на закритото предприятие по реда на чл.123 от КТ. Твърди, че в изпълнение на закона са сключени допълнителни споразумения с новия работодател, а именно О.К. Твърди се, че тази реорганизация е била свързана с икономическия ефект от Пандемията с Ковид 19 и крайната необходимост от действия за намаляване на разходите с оглед драстично намалените приходи в Общината, поставящи под въпрос функционирането й и само част от дейността на закритото предприятие е преминала в звено „Чистота”. Позовава се на ново щатно разписание, приложено към делото и неразделна част от трудовото досие в оригинал, представено на съда по искане на ищеца, според което щатните бройки заемани от ищеца са съкратени, както и на това, че процесното трудово правоотношение е за допълнителен труд при същия работодател на 4 часов работен ден. В подкрепа на това са и трудовите договори и допълнителни споразумения, както и заявление от ищеца, че изрично желае да сключи допълнителен договор по чл.110 от КТ.

С оглед горното се позовава на Определение №179/06.03.2019 по дело №3937/2018 на ВКС, ГК, IV г.о.,Решение № 169/06.07.2015 г. по гр.дело № 427/2015 г. на IV-то гр. отд. на ВКС.

По делото са разпитани като свидетели М.З.и Л.Г.. Според първата свидетелка, която е главен счетоводител на О.К. и познава ищеца, поради настъпилата пандемия рязко спаднали постъпленията в общината и съответно се наложило намесата от Кмета, за да може да се предприемат мерки. Трябвало да се внесе Решение на Общинския съвет и такова било направено със закриване дейността на БКС, с което трябвало да се прекратят трудовите договори по чл.123 да се слеят с общината. К. бил с две трудови правоотношения. Вторият му допълнителен трудов Договор бил за „касиер- счетоводител“. Първият, тъй като по щатно разписание към общината нямало такъв, бил прекратен. Г-н К. изпълнявал една много малка, незначителна част от работа, която изпълнявал „касиер- счетоводител“ в общината. Неговата работа като счетоводна функция включвала 2 функции, а счетоводителката- касиерка имала 13. Липсвала 4 часова длъжност, тъй като се касаело за малко работа. Свидетелката е участвала в комисията, която разгледала работата на Б. и касиер- счетоводителите, съпоставяли ги и надделяла бройката на касиер- счетоводителя в общината. Знае, че по закон срокът за прекратяването е 15 дневен, но тъй като било счетоводно, нямало да стигне времето за подаване на документите, трябвало да ги представи в общината и затова сложили 1 месец предизвестие. Ищецът си получил заповед за първия и втория договор и предизвестията. Нямало други служители в общината да работят на 4 часа. Всички били на 8 часа. Имало молба от негово име написана саморъчно, да бъде назначен на втори трудов договор.

Според свидетелката Г., която работи като старши специалист „Човешки ресурси, труд и работна заплата“ и също познава ищеца, той е идвал в общината за представяне на документи. Работил е в общинско предприятие „БКС и Общински имоти“, изпълнявал е длъжността „Организатор дейност чистота“ основен трудов договор, на 4 часа, непълно работно време. Вторият трудов договор бил за касиер- счетоводител, също на 4 часов работен ден. Както първия, така и втория е сключен по искане на лицето, по негово заявление. Предполага, че едната длъжност се изпълнява с едни функции, а с другата длъжност, която е касиер изпълнява други функции. На 4 часов работен ден и да може да съвместява и двете длъжности. На 30.04.2020 г. Общински съвет приел решение, с което Общински предприятие БКС Общински имоти закрива дейността си и служителите били прехвърлени към О.К. по чл.123. В същото заседание на Общински съвест със следващо решение № 90/30.04.2020 г. било утвърдено длъжностно разписание, в смисъл структурата, с която новото звено „Чистота“ ще бъде обособено в О.К. В това звено „Чистота“ били определени 6 щатни бройки - 3 бр. шофьори и 3 бр. сметосъбирачи за изпълнение функциите по чистота. В решението на Общински съвет било записано, че същото влиза в сила веднага. По новото щатно разписание нямало длъжност „касиер- счетоводител“. Имало само 3 шофьори и 3 бр. сметосъбирачи. Само функцията „Чистота“ била прехвърлена към общината. Другите дейности били разпределени в друга фирма. Като длъжности, в счетоводството били 7 длъжности в структурата и толкова по щатно. Директор и главен счетоводител, една бройка, 2 старши счетоводител, счетоводител- 1, главен специалист „Финанси и счетоводство“, старши специалист- касиер и старши специалист “Човешки ресурси“. Съвместно с директора на дирекция, в което звено, в която дирекция е длъжността. Всяка длъжност си имала специфични функции, всички са различни. Обединяващото за всички е, че всички носят отговорност за действията, които извършват.

По делото е допуснато изслушване на заключение по съдебно- икономическа експертиза на вещото лице Б.П., което е прието от съда без възражения от страните и съдът кредитира като вярно, обективно и компетентно дадено. Видно от същото, месечният размер на брутното трудово възнаграждение на Б.Р.К. на длъжност „касиер- счетоводител“ при ОбС - Ковачевци по Трудов договор № 2/12.02.2020 г и Допълнително споразумение № 67/04.05.2020 г., към него е в размер на 400,00 лева без други доплащания.

Размерът на обезщетението по чл.225, ал.1 от КТ, е в размер на 400,00 лева за един месец или общо за периода от 08.06.2020 г. до 08.12.2020 година е в размер на 2 400,00 лева равняващо се на брутното трудово възнаграждение за шест месеца.

От правна страна.

Спорният момент в настоящия случай се свежда до това дали е налице фактическият състав на чл.328, ал.1, т.2 КТ, а именно- съкращаване в щата, довело до издаване на заповед № 17/04.06.2020 г. за прекратяване на трудовото провоотношение.

От доказателствата по делото се установи, че е закрито ОП „БКС и общински имоти” с Решение на Общинския съвет и създаване на структурно звено „Чистота” в Общината. С Решение № 90/30.04.2020 г. на ОбС е предвидено уреждане отношенията с работниците и служителите на закритото предприятие по реда на чл.123 от КТ. Според разпоредбата на чл.123, ал.2 КТ,  в случаите по ал.1 (в която влиза и хипотезата на вливане на едно предприятие в друго) правата и задълженията на работодателя прехвърлител преди промяната, които произтичат от трудовите правоотношения към датата на промяната, се прехвърлят на новия работодател. В този смисъл, правоотношенията между работника/служителя с новия работодател възникват от момента на вливането. Така в изпълнение на закона са сключени допълнителни споразумения с новия работодател- О.К.

Безспорно се установи също, че е налице реорганизация, свързана с икономическия ефект от Пандемията с Ковид 19 и крайната необходимост от действия за намаляване на разходите, с оглед драстично намалените приходи в Общината. Налице е ново щатно разписание, утвърдено от Общинския съвет. В този смисъл съдът намира, че не са налице условията за извършване на подбор чл.329 от КТ, според който при закриване на част от предприятието, както и при съкращаване в щата или намаляване на обема на работата, работодателят има право на подбор и може в интерес на производството или службата да уволни работници и служители, длъжностите на които не се съкращават, за да останат на работа тези, които имат по-висока квалификация и работят по-добре. Условията за такъв подбор биха били налице в случай, че длъжността на работника/служителя съществува при новото щатно разписание. 

Видно от показанията на разпитаните по делото свидетели, както и от приложения протокол № 10/30.04.2020 г., към общината е създадено бюджетно звено „Чистота“, което е поело функциите на заритото предприятие „БСК и общински имоти“, вляло се в общината. По отношение на длъжностите е утвърдено следното разписание: шофьор, специален тежкотоварен автомобил-1, шофьор товарен автомобил- 1, шофьор лекотоварен автомобил- 1 и сметосъбирач- 3. С оглед така утвърденото щатно разписание, липсва длъжността на ищеца „касиер- счетоводител“. Ето защо, основният иск за признаване на уволнението за незаконно следва да бъде отхвърлен, което води до отхвърляне и на останалите искове.

По отношение на разноските.

С оглед изхода на делото и на основание чл.78, ал.3 от ГПК, ищецът следва да бъде осъден да заплати на ответника направените разноски по делото в размер на 610 лв.

Водим от гореизложеното, съдът

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                

Р   Е   Ш   И   :

 

ОТХВЪРЛЯ обективно съединените искове на ищеца Б.Р.К., ЕГН **********,***., чрез: адв.Е.П. - САК, със служебен адрес: ***, оф.2, срещу ответника О.К. обективно съединени искове, с които моли съда да постанови решение, с което:

-           Да признае уволнението на Б.Р.К. с ЕГН **********, извършено със заповед № 17/04-06.2020 г. за незаконно и да го отмени;

-           Да възстанови Б.Р.К. с ЕГН ********** на предишната му работа;

-           Да присъди на Б.Р.К. с ЕГН ********** обезщетение за времето, през което е останал без работа поради уволнението, а именно за периода от 08.06.2020 г. до 08.12.2020 г., в размер на 400,00 лева месечно, както и законната лихва за забава, върху претендираното обезщетение, за периода от предявяването на настоящите искови претенции до окончателното плащане на сумата;

-           Да постанови поправка на основанието за уволнение, вписано в трудовата книжка или в други документи като неоснователни и недоказани.

ОСЪЖДА Б.Р.К., ЕГН **********,***., чрез: адв.Е.П. - САК, със служебен адрес: ***, оф.2, да заплати на О.К. сумата от 610 лв. /шестстотин и десет лева/- направени разноски по делото.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Окръжен съд- Перник в двуседмичен срок, смятано от днес.

 

                                  

 

 

Районен съдия:/п/

ВЯРНО С ОРИГИНАЛА,

СЕКРЕТАР:/И.С./