РЕШЕНИЕ
№ 83
гр. гр. Хасково, 22.03.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ХАСКОВО, VІІІ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на двадесет и втори февруари през две хиляди двадесет и
трета година в следния състав:
Председател:Гроздан Б. Грозев
при участието на секретаря Павлина Ст. Николова
като разгледа докладваното от Гроздан Б. Грозев Административно
наказателно дело № 20235640200074 по описа за 2023 година
и за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 59 и сл. от Закона за административните
нарушения и наказания.
Делото е образувано по жалба от Mилица И. Т. от с.************, срещу
Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, Серия К № ******, издаден от ОД на
МВР-гр. Хасково, с който на основание чл. 189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 2,точка 3 от ЗДвП на
жалбоподателя е наложено административно наказание – "Глоба" в размер на 100 лева за
извършено нарушение по чл. 21, ал. 2 вр. чл. 21 ал.1от ЗДвП. В подадената жалба се
релевират оплаквания за незаконосъобразност на издадения електронен фиш, като се излагат
и доводи относно недоказаност на нарушението. Моли съда да постанови решение, с което
атакуваният електронен фиш да бъде отменен. В съдебно заседание пред Районен съд –
Хасково, жалбоподателят, редовно призован, се явява лично . Издателят на електронния
фиш - ОД на МВР – Хасково, редовно призован, не изпраща представител по делото.
Издателя на електронният фиш редовно призован не изпраща представител
и не взема становище.
Съдът намира жалбата за допустима, тъй като е подадена от лице, имащо
право на жалба, съдържа необходимите реквизити и е подадена в срок. Процесният фиш
подлежи на обжалване по реда на ЗАНН и производството по жалбата е редовно образувано
пред РС-Хасково.
ХАСКОВСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, за да се произнесе по основателността й
и след като се запозна и прецени събраните доказателства при извършената проверка на
обжалваното наказателно постановление, намира за установено следното:
На 16.06.2022 г. в 11: 08 часа, с автоматизирана преносима система за
контрол на скоростта на моторни превозни средства тип АТСС (ARH CAM-S1), било
установено и заснето движение на лек автомобил марка "********** ", с регистрационен
номер ***** със скорост от 86 км. /ч. – над разрешената за движение – ограничение,
въведено с пътен знак В-26 (60км/ч.) и е посочено превишение от 26км/ч. От представената
1
справка за собственик/ползвател от АИС –КАТ е видно, че И.М.Т. е собственик на
въпросното МПС. ЕФ е издаден първо на негово собственика на автомобила, като в
последстие с Декларация във връзка с разпоредбитее на чл.189,ал.5 от ЗДвП, И.М.Т.
декларира, че на посочената дата – 16.06.22г. е предоставил за ползване посоченото МПС на
жалбоподателката – М. И. Т.. В тази връзка първоначално издаденият ЕФ е анулиран и е
издаден обжалваният ЕФ серия К № ****** в който като нарушетел е посочена
жалбоподателката. Деянието е квалифицирано като нарушение по чл. 21, ал. 2, вр.с
чл.21,ал.1 от ЗДвП като съответно на основание чл. 182, ал. 4,вр.чл.182,ал.2 от ЗДвП, на М.
И. Т. е наложено административно наказание глоба в размер на 100 лева.
Според чл. 189, ал. 4 ЗДвП, в редакцията, относима към датата на
процесното деяние редакция, изм. ДВ бр. 19 от 13.03.2015 г., при нарушение, установено и
заснето с автоматизирано техническо средство или система, в отсъствието на контролен
орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за
съответното нарушение. При нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо
средство или система, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава
електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение.
Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на
вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния
час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно
средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на
нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката или мястото на
доброволното й заплащане. Образецът на електронния фиш се утвърждава от министъра на
вътрешните работи. Според текста на Параграф 6, т. 65 (нова – ДВ, бр. 19 от 2015 г.) от ДР
на ЗДвП "автоматизирани технически средства и системи" са уреди за контрол, работещи
самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за
измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или
отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни – прикрепени към земята и
обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни – прикрепени към превозно
средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в
присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес. С
Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани
технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, издадена
на основание чл. 165, ал. 3 от ЗДвП от Министъра на вътрешните работи, обн. ДВ, бр. 36 от
19.05.2015 г. се уреждат условията и редът за използване на автоматизирани технически
средства и системи (АТСС) за контрол на правилата за движение по пътищата. В чл. 2 от
Наредбата е прокарано разграничение между стационарни и мобилни АТСС, като чл. 3 от
същата гласи, че за установените от АТСС нарушения на правилата за движение по
пътищата се издават електронни фишове чрез използване на автоматизирана
информационна система.
От анализа на съдържанието на цитираните норми се обосновава извод, че
към момента на извършване на описаното нарушение на правилата за движение по
пътищата, деянията от този вид могат да се установяват и санкционират чрез издаване на
електронен фиш не само чрез използване на стационарни АТСС, обозначени със съответен
пътен знак и оповестени по законово определения начин, а и чрез мобилни автоматизирани
технически средства и системи за контрол. Нормативно регламентираните изисквания
относно въвеждането в експлоатация, реда за използване, начина на обозначаване на зоната
за контрол с АТСС и автоматизирания режим на работа, който не изисква обслужване от
контролния орган, освен включването и изключването на мобилното АТСС (чл. 9 от
Наредбата), отговарят на изискванията, залегнали в Тълкувателно решение № 1 от
26.02.2014 г. на ВАС – Общо събрание на колегиите, относно непълнотите в
регламентацията на работата на "техническите средства" преди изменението на чл. 189, ал. 4
от ЗДвП с ДВ. бр. 19 от 2015 г. В обобщение, електронен фиш за санкциониране на
допуснато нарушение на Закона за движението по пътищата може да бъде издаден, когато
нарушението бъде установено и заснето с мобилно автоматизирано техническо средство или
система, но при условие, че са изпълнени изискванията на Наредба № 8121з-532 от
12.05.2015 г.
2
В конкретния случай, съставеният електронен фиш за налагане на глоба за
нарушение, установено с автоматизирано техническо средство формално отговаря на
изискванията на чл. 189, ал. 4 от Закона за движението по пътищата, установяваща вида на
данните, които следва да бъдат вписани в него и съответства на утвърдения със Заповед №
Iз – 305 от 04.02.2011 г. на Министъра на вътрешните работи образец. Поставя се въпросът
дали в процеса по установяване и заснемане на нарушението са изпълнени изискванията на
цитираната по – горе наредба, съдържаща правила, гарантиращи законосъобразното
протичане на този процес.
След преценка на събраните по делото доказателства, съдът намира за
установено от фактическа страна следното:
На 16.06.2022 г., в обл.Хасково на ПП-I-5 км 287+705,разклон за завод Астика
в посока към гр.Димитровград в 11:08 часа, с техническо средство за измерване –АТСС тип
(ARH CAM S1) било заснето движение на МПС - марка "********** ", с регистрационен
номер ***** със скорост от 86 км/ч., като разрешената за движение скорост в този участък
от пътя е 60 км/ч., ката същата е ограничена с пътен знак В26, респ. превишената стойност
на скоростта е 26 км/ч. С него на основание чл. 189, ал. 4 вр. чл. 182, ал. 2, т. 3 ЗДвП
/актуална редакция към момента на нарушението/ на жалбоподателя е наложено
административно наказание глоба в размер на 100 лв. за извършено нарушение на чл. 21, ал.
2 ЗДвП , вр. чл.21 , ал.1 - превишаване на разрешената скорост с 26 км/ч, което се
сигнализира с пътен знак.
Видно от приложения Протокол от проверка № 87-СГ-ИСИС / 25.11.2021г.
техническото средство е преминало техническа проверка. Изложената фактическа
обстановка е установена от представените по делото писмени доказателства, както и
приложения снимков материал от заснет клип № 120ССЕF с техническо средство ATCC тип
(ARH CAM S1) Така приложения снимков материал, съгласно чл. 189, ал. 15 от Закона за
движението по пътищата, като изготвено с техническо средство и система, заснемаща и
записваща датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на моторното
превозно средство, съставлява веществено доказателствено средство в
административнонаказателния процес и като такова е приобщено по съответния ред по
делото.
При така установените факти съдът намира от правна страна следното:
Посредством приложения снимков материал към електронния фиш, който е
годно доказателствено средство, се установяват видът, марката и регистрационният номер
на управлявания автомобил, и измерената скорост на движение. Въз основа на изброените
доказателства по безсъмнен начин се установява описаната в електронния фиш фактическа
обстановка.
В разпоредбата на чл. 189, ал. 4 ЗДвП са изрично регламентирани
реквизитите, които следва да съдържа електронният фиш, а именно „териториалната
структура на МВР, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния
час на извършване на нарушението, регистрационния номер на МПС, собственика, на когото
е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби,
размера на глобата, срока, сметката или мястото на доброволното й заплащане”.
Съдът намира, че електронният фиш е издаден в законоустановената форма
и притежава всички предвидени в разпоредбата на чл. 189, ал. 4 ЗДвП реквизити - посочена
е териториалната структура на МВР, на чиято територия е установено нарушението, мястото
и времето на осъществяването му, регистрационният номер на заснетото МПС и
собственикът, на когото е регистрирано. Описани са извършеното нарушение, нарушената
разпоредба - чл. 21, ал. 1 ЗДвП, и наложеното наказание глоба в размер на 100лв.
Издаденият електронен фиш е със задължителното съдържание и
реквизити, посочени в чл. 189, ал. 4, изр. 2-ро от ЗДвП. В него са отразени данни за
териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е
установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението,
3
регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е
регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби,
размера на глобата, срока, сметката или мястото на доброволното й заплащане. Оформен е в
утвърдения със заповед № Із – 305/04.02.2011 г. на министъра на вътрешните работи
образец. Отразената в него фактическа обстановка е безспорно установена от събраните по
делото доказателства. Същата се субсимира от състава на нарушението по чл. 21, ал.
2,вр.чл.21 , ал.1 от ЗДвП. Административното наказание за него е предвидено в нормата на
чл. 182, ал. 2, т. 3 от ЗДвП - чл. 182, ал. 2. Водач, който превиши разрешената скорост извън
населено място, се наказва, както следва: т.3. (изм. - ДВ, бр. 10 от 2011 г.) за превишаване от
21 до 30 km/h - с глоба 100 лв. тоест правилно е наложено и наказанието за извършеното и
описано в ЕФ нарушение, а именно глоба в размер на 100 лв.
Предвид така изложеното съдът намира, че електронният фиш, предмет на
съдебен контрол е законосъобразен и следва да се потвърди.
Мотивиран така, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с
автоматизирано техническо средство или система, Серия К № ******, издаден от ОД на
МВР - Хасково.
Решението подлежи на обжалване пред Административен съд - Хасково в 14 –дневен
срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Хасково:/п/ не се чете
Вярно с оригинала!
Секретар: Г.А.
4