Решение по дело №520/2019 на Районен съд - Ихтиман

Номер на акта: 300
Дата: 23 декември 2019 г. (в сила от 23 януари 2020 г.)
Съдия: Светозар Любомиров Георгиев
Дело: 20191840200520
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 септември 2019 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

гр. Ихтиман, 23.12.2019 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

РАЙОНЕН СЪД ИХТИМАН, ІII състав, в публично заседание на двадесет и осми ноември две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: СВЕТОЗАР ГЕОРГИЕВ

 

при секретаря Цветелина Велева, като разгледа докладваното от съдията АХД № 520/2019 г., за да се произнесе взе предвид следното:

производство по чл. 59 и сл. от ЗАНН

Образувано е по жалба на С.Ц.Ц., ЕГН **********, срещу електронен фиш серия К №2708356 на ОДМВР София, с който на основание чл. 189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 2, т. 4 от ЗДвП за нарушение на чл. 21, ал. 2 ЗДвП е наложено наказание „глоба“ в размер на 300 лв.

Твърди се, че фишът е незаконосъобразен, тъй като са нарушени разпоредбите на ЗАНН.

Жалбоподателят не се явява и изпраща представител в съдебно заседание, представя писмено допълнение към жалбата, в което твърди, че към преписката не е приложена снимка на разположението на АТСС и не било ясно точното място, на което е същото е разположено..

Въззиваемата страна не изпраща представител, не взема становище по жалбата.

Съдът, като обсъди доводите на страните и събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност и съобразно с чл. 18 НПК, приема за установено следното от фактическа и правна страна:

Жалбата е подадена от легитимирана страна и срещу подлежащ на съдебен контрол акт.

Съгласно разпоредбата на чл.189, ал.8 от ЗДвП електронният фиш подлежи на обжалване по реда на ЗАНН. Жалбата срещу електронния фиш се подава в 14-дневен срок от получаването му, а когато е направено възражение по ал. 6 - в 14-дневен срок от съобщаването на отказа за анулиране на фиша. В конкретния случай липсват данни за датата на връчване на електронния фиш, поради което следва да се приеме, че жалбата е подадена в срок.

На 17.03.2019 г. в 14,44 часа на автомагистрала Тракия, в района на км 49+800 с посока гр. Пловдив, чрез преносима система за контрол на скоростта на моторни превозни средство с вградено разпознаване на номера и комуникации тип "ARH CAM S1" с автоматизирано техническо средство № 11743с1 е заснето МПС ….., със скорост от 126 км/ч при разрешена скорост от 90 км/ч, въведена с пътен знак В26.

След преустановяване на извършвания контрол на скоростния режим на движещите се МПС на посочената дата и място е изготвен протокол съгласно чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение.

В отсъствие на жалбоподателя, съгласно разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП е издаден срещу него процесния ЕФ, с който за нарушаване на чл. 21, ал. 2 от ЗДвП му е наложено на основание чл. 182, ал. 2, т. 4 от ЗДвП административно наказание глоба в размер на 300 лв. В обжалвания фиш след приспадане на допустимата грешка отчетената скорост била редуцирана на 122 км/ч, т. е. превишаването на максимално допустимата скорост на движение било с 32 км/ч.

От разпечатка от показанията на радарното устройство – кадър от снимка № 0130181/17.03.2019 г., се установява, че на 17.03.2019 г. в 14,33 часа лек автомобил с рег. № …….е засечен със скорост от 126 км/ч.

От удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 17.09.5126 на преносима система за контрол на скоростта на моторни превозни средства с вградено разпознаване на номера и комуникации тип "ARH CAM S1" се установява, че срокът на валидност е до 07.09.2027г.

От протокол №54-С-ИСИ/11.10.2018г. от проверка на преносима система за контрол на скоростта на моторни превозни средства с вградено разпознаване на номера и комуникации тип "ARH CAM S1" се установява, че средство за измерване №11743с1 е проверено в периода от 03.10.2018г. до 10.10.2018г.

Представена е и Заповед на ръководителя на АПИ относно временна организация и безопасност на движението (ВОБД) чрез ограничение на скоростта в участък от 45км до 53км и в двете платна на АМ „Тракия“.

Процесният ЕФ е издаден от компетентен орган съгласно чл. 189, ал. 4, изр. 2-ро от ЗДвП, тъй като ОДМВР София е съответната териториалната структура на Министерство на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението.

Настоящият състав намира, че обжалвания ЕФ съдържа предвидените в чл. 189, ал. 4 от ЗДвП реквизити, чрез посочване на: мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока и сметката на доброволното й заплащане. В случая разпоредбата на чл. 54 от ЗАНН, визираща необходимите реквизити на наказателното постановление, не е приложима, тъй като чл. 189, ал. 4 от ЗДвП е специална норма за ангажиране на административнонаказателната отговорност на водачите на МПС при нарушения, установени и заснети с техническо средство, в отсъствието на контролен орган. В подкрепа на този извод е и легалното определение на електронен фиш, съдържащо се в т. 63 от ДР на ЗДвП, а именно, че като електронен документ, той има безспорно авторство, което не следва да бъде изрично посочвано. За същият, макар и съобразно нормата на чл. 189, ал. 11 от ЗДвП, да е предвидено, че е своеобразен аналог на наказателно постановление, то това е единствено по отношение на правните последици от влизане в сила на двата акта. Законодателят не е въвел пълно приравняване между електронния фиш и наказателното постановление нито по отношение на съдържанието им /предвид реквизитите, визирани в чл. 189, ал. 4 от ЗДвП/, нито във връзка с процедурата по съставянето им. Ето защо и след като в чл. 189, ал. 4 от ЗДвП не е предвидено като задължително условие посочването на датата на издаване на електронния фиш, то липсата на такава не представлява съществено процесуално нарушение на изискванията към формата и съдържанието на ЕФ.

Разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП е категорична, че когато самото нарушение е установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, се издава ЕФ на нарушителя в отсъствието на контролен орган. Това е специална норма по отношение на разпоредбите, регулиращи общия ред за налагане на административно наказание по ЗАНН, като същата дерогира приложението на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН.

По делото се установи, че процесното нарушение е фиксирано с преносима система за контрол на скоростта на моторни превозни средства с вградено разпознаване на номера и комуникации тип "ARH CAM S1" с автоматизирано техническо средство № 11743с1.

Разпоредбата на  чл. 10, ал. 3 от Наредба № 8121з-532/ 12.05.2015 г. на МВР въвежда в задължение на контролните органи към всеки протокол за използване на мобилно АТС, временно разположено на участък от пътя да се изготвя с снимка на разположението на уреда. В случая такава снимка не се съдържа в преписката и очевидно не е изготвена. Налице е нарушение, което само по себе си не би препятствало установяването на местоположението на АТС, ако същото можеше да бъде установено несъмнено от протокола за използване на техническото средства и местоположението на пътен знак В26, въвеждащ ограничение в скоростта, отразено в представената схема за организация на движението. В конкретния случай обаче, както възразява и жалбоподателят, от една страна не е представена снимка по чл. 10, ал. 3 от Наредбата, а от друга е налице разминаване касателно разположението на АТС между  протокола за използване на техническото средства и местоположението на пътен знак В26, въвеждащ ограничение в скоростта, отразено в представената схема за организация на движението. В този смисъл в Протокола е посочено, че АТС се намира на 49+800км. от АМ- Тракия и на 980м. от пътния знак с въведено ограничение, а от представената по делото схема за организация на движението е видно, че знакът с въведено ограничение в скоростта се намира на 48+266 км, което е на 1534м. от мястото на разположение на АТС, посочено в Протокола.

 Съгласно чл. 189, ал. 4 от ЗДвП един от задължителните реквизити на електронния фиш е именно мястото на извършване на нарушението. Липсата на приложена снимка, от която да е видно разположението на АТС спрямо ограничаващия скоростта пътен знак, както и невъзможността местоположението на АТС да бъде установено по несъмнен начин от останалите доказателства по делото поради горепосоченото разминаване между Протокола и схемата за организация на движението, води до извод, че по делото не е установено, че процесното АТС е законосъобразно приведено в работен режим на твърдяното място, респ. не е доказано мястото на извършване на нарушението. Липсата на яснота по отношение на мястото на извършване на нарушението води до невъзможност да се индивидуализира конкретното нарушение, за което наказващият орган е наложил наказание. С оглед на това електронният фиш следва да бъде отменен.

Воден от горното съдът

 

 

Р Е Ш И:

 

 

ОТМЕНЯ електронен фиш серия К №2708356 на ОДМВР София, с който на С.Ц.Ц., ЕГН **********, на основание чл. 189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 2, т. 4 от ЗДвП за нарушение на чл. 21, ал. 2 ЗДвП е наложено наказание „глоба“ в размер на 300 лв.

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Административен съд София област.

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: