РЕШЕНИЕ
№ 1693 дата 04 ноември
2021г. град Бургас
В ИМЕТО НА
НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – Бургас, ХIII-ти състав,
в публично заседание на 14 октомври
2021г., в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: РУМЕН ЙОСИФОВ
ЧЛЕНОВЕ: 1. ПАВЛИНА СТОЙЧЕВА
2.
ВЕСЕЛИН БЕЛЕВ
Секретар: С.А.
Прокурор: Дарин Христов
разгледа докладваното от съдия
СТОЙЧЕВА
КНАХ дело № 1900 по описа за 2021г. и за да се произнесе
взе предвид следните обстоятелства:
Производството
е по реда на чл.208 и сл. от Административно процесуалния кодекс, във вр. с
чл.63 от ЗАНН.
Образувано е по касационна жалба на
„Бургасволан“ ЕООД, гр.Бургас против Решение № 4/04.06.2021г. постановено по
НАХД № 24/2021г. по описа на Районен съд – Средец, с което е потвърдено Наказателно постановление №
РД-05-90/23.12.2020г. на директора на РЗИ – гр.Бургас, с което, на основание
чл.211, ал.3 във вр. с чл.231, ал.1 от Закона за здравето и за
нарушение на чл.36, ал.1 от с.з., във вр. с чл.2, ал.1 от Наредба №
9/21.03.2005г. за условията и реда за създаване и поддържане на публичен
регистър на обектите с обществено предназначение, контролирани от регионалните
здравни инспекции, на касатора е наложена имуществена санкция в размер на 2 000
лева.
Съдебното решение се обжалва като постановено
в нарушение на материалноправните разпоредби и при съществени процесуални
нарушения. Касаторът възразява за неясноти
във фактическата обстановка, в частност относно датата на извършване на
нарушението. Счита, че АУАН е съставен и връчен в нарушение на чл.42 и чл.43 от ЗАНН, а НП издадено след изтичане на преклузивния срок по чл.34 от с.з. Иска
отмяна на съдебния акт и на потвърденото наказателно постановление.
В съдебно заседание касаторът се представлява
от пълномощник, който поддържа жалбата на сочените в нея основания.
Ответникът по касация не изпраща представител.
Прокурорът от Окръжна прокуратура – Бургас
дава становище за неоснователност на жалбата и оставяне в сила на съдебния акт.
Касационната жалба е процесуално допустима,
като подадена от надлежна страна и депозирана в законоустановения срок.
Разгледана по същество е неоснователна.
Административният съд обсъди доводите на касатора, а съобразно разпоредбата на чл.218, ал.2 от АПК, извърши и служебна проверка относно допустимостта, валидността и съответствието на постановеното решение с материалния закон.
Касаторът е санкциониран за това, че при извършена проверка на
06.11.2020г., в транспортно средство за обществен превоз на пътници с рег.№ А
4277 МА, по линия гр.Средец – гр.Дебелт, от контролни длъжностни лица при РЗИ –
Бургас е констатирано, че дружеството осъществява дейност в обект с обществено
предназначение по §1, т.9, б."в" от ДР на Закон за здравето, без да
уведоми РЗИ – Бургас в определения срок – не по-късно от деня на започване на
дейността. За това нарушение е съставен е АУАН, като впоследствие, въз основа
на него е издадено процесното НП, с което, на основание чл.211,
ал.3 от Закона за здравето е наложена имуществена санкция в размер на
2 000 лв. за нарушение на чл.36, ал.1 от с.з., с фактическо описание на
нарушението, идентично с посоченото в акта. Съдът е обосновал извод за
съставомерност на констатираното деяние и правилно ангажиране отговорността на
търговеца, поради което е потвърдил НП.
Решението
е правилно и за него не се констатират отменителни основания.
Първоинстанционният
съд е формирал правилна фактическа обстановка, която се подкрепя от данните по
делото, съвсем подробно е описана и се възприема изцяло и от настоящия съдебен
състав. Твърдяните от касатора съществени процесуални нарушения допуснати в
хода на административно наказателното производство не се установиха от
касационния състав на съда. АУАН е съставен, а НП издадено в предвидените за
това срокове, като съдържат изискуемите реквизити по чл.42 и чл.57 от ЗАНН.
Относно възражението за липса на дата на извършване на нарушението, за което е
санкционирано юридическото лице, следва да се посочи, че същото е осъществено
посредством бездействие, което е установено по време на извършената проверка,
към който момент същото продължава.
При правилно
изяснена фактическа обстановка, съответни на нея са и правните изводи на съда
относно съставомерността на административното нарушение. Процесният обект безспорно е такъв с обществено
предназначение – транспортно средство за обществен превоз по смисъла на §1, т.9, б.“м“ от ДР ЗЗ и доколкото касаторът не е изпълнил вмененото му с нормата
на чл.36, ал.1 от с.з. задължение да уведоми РЗИ-Бургас за откриването на
обекта, същият от обективна страна е осъществил състава на административното
нарушение, за което е ангажирана отговорността му. Според
разпоредбата на чл.36, ал.1 от ЗЗ всеки, който открие обект
с обществено предназначение е длъжен да уведоми за това съответната регионална
здравна инспекция по местонахождение на обекта не по-късно от деня на започване
на дейността, като посочва адреса на обекта, видовете дейности, които се
извършват в него, както и името и постоянния адрес на лицето, което упражнява
дейността. Когато това задължение не е изпълнено, законът предвижда
административно наказание за носителя му, когато той е юридическо лице, а
именно имуществена санкция от 2 000 лева до 15 000 лева. В случая се касае за начална липса на
уведомяване на компетентната РЗИ, като е видно, че уведомлението за откриване на
обект с обществено предназначение – транспортно/и средство/а с вх. №
АУ-1552-36/16.02.2021г,. в което са изброени транспортните средства – автобуси
и микробуси, с които дружеството оперира, сред които фигурира и този с рег.№
А4277МА, е подадено доста след проверката, като към момента на извършването
ù за този обект с обществено предназначение е липсвала първоначална
регистрация. Следва да се приеме, че нарушението е безспорно установено и като
е потвърдил наказателното постановление, с което дружеството е санкционирано,
въззивният съд е постановил правилен съдебен акт, който, поради липса на
отменителни основания, следва да бъде оставен в сила.
На
основание изложените мотиви, Административен съд Бургас, ХІІІ-ти състав,
РЕШИ:
ОСТАВЯ в
сила Решение № 4/04.06.2021г.
постановено по НАХД № 24/2021г. по описа на Районен съд – Средец.
Решението е
окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: