Решение по дело №2226/2020 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 312
Дата: 26 февруари 2021 г. (в сила от 2 февруари 2022 г.)
Съдия: Лилия Александрова
Дело: 20207040702226
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 октомври 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

гр.Бургас, № 312 / 26.02.2021г.

 

 

В     ИМЕТО     НА     НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД гр.Бургас, в съдебно заседание на двадесет и шести януари, две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

                                                                              СЪДИЯ:  ЛИЛИЯ АЛЕКСАНДРОВА

 

при секретар С.А., като разгледа докладваното от съдия Л.Александрова адм.д. №2226 по описа за 2020 година, за да се произнесе, съобрази:

 

Производството е по реда на чл.156 и следващите от ДОПК, във връзка с чл.9б от ЗМДТ и чл.4 ал.1 от ЗМДТ.

Жалбоподателят С.И.Д. с ЕГН ********** *** е оспорил акт по чл.107, ал.3 от ДОПК за установяване на задължения № СВ 80860-1/10.06.2020г. на гл.експерт в Дирекция „МПДТР“ при Община Бургас, потвърден с решение № 94-01-19064/3/17.08.2020г. на директора на същата дирекция.

Жалбоподателят твърди, че оспореният административен акт е незаконосъобразен. Поддържа, че в акта за установяване на задълженията липсват фактически и правни основания за издаването му. Иска отмяната на АУЗД и претендира присъждане на разноски.

В съдебно заседание жалбоподателят чрез адвокат Ч. поддържа жалбата. Пледира за отмяна на административния акт. Претендира разноски, за които представя списък.

Ответникът – директор на дирекция „Местни приходи от данъци, такси и реклама” при Община Бургас, чрез юрисконсулт М., оспорва жалбата. Представя административната преписка. Пледира за отхвърляне на жалбата. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

ФАКТИТЕ:

С декларация по чл.14 от ЗМДТ с вх. № 31086/19.08.1998 г. (л.30-35 от адм.дело № 2337/2020г.), подадена от наследниците на С. П. – Е.Д.К.и Х.Д.Д., по приложение № 3 е декларирано право на собственост – по наследство, на следните недвижими имоти с адрес гр. Бургас, ул. „Антим І“ № 34: земя с площ от 372 кв.м и застроена площ от 120 кв.м (л.49 от адм.дело № 2337/2020г.) и жилище - тавански етаж, построен 1942г., представляващ ІІІ-ти етаж от четириетажна сграда, с РЗП – таван от 120 кв.м и прилежащо мазе с РЗП-10 кв.м.

С молба с рег. № 94-00-1906 от 02.11.1998г. Е.Д.К.и Х.Д.Д. са представили препис от удостоверение № ИД 05-00-165/04.05.1998г. за вписване в регистъра на паметниците на културата на сграда намираща се на адрес: гр. Бургас, ул. „Антим І“ № 32 и 34 (л.52 от адм.дело № 2337/2020г.). По подадената декларация е образувана партида № 2606156716003.

С последваща декларация по чл.14 от ЗМДТ с вх. 35011/16.07.2001 г. (л.62 от адм.дело № 2337/2020г.) жалбоподателката е посочена като съсобственик на ½ ид.ч. от имот, находящ се в гр. Бургас, ул. „Антим Първи“ № 34 – земя с площ от 221 кв.м и жилище, представляващо втори етаж от четириетажна сграда в имота, с РЗП от 120 кв.м и мазе 13 кв.м. Декларацията е подадена във връзка с решение № 165/2001г., постановено по дело № 746/2000г. по описа на ВКС и промяна в застроителния план на града. Със съдебното решение е обявен за нищожен договор за продажба на недвижим имот, находящ се в гр.Бургас, ул. „Антим Първи“ № 34, представляващ апартамент на втори жилищен етаж с площ 119.10 кв.м, ведно с избено помещение от 13.32 кв.м, като собствеността върху обекта е възстановена на Е.К.и Х.Д.. Към декларациията е приложена молба от 19.07.2001г. (л.61 от адм.дело № 2337/2020г.), в която е посочено, че поради промяна в квартално застроителния план на града площта на поземлен имот с административен адрес гр. Бургас, ул. „Антим І“ № 34 е намалена от 370 кв.м. на 221 кв.м.

На 19.07.2001г. е подадена нова декларация по чл.14 от ЗМДТ с вх. 35033/19.07.2001г. (л.53 от адм.дело № 2337/2020г.), с която жалбоподателката е посочена като съсобственик на ½ ид.ч. от имот, находящ се на ул. „Антим Първи“ № 34 – земя с площ от 221 кв.м и застроена площ от 120 кв.м; жилище - апартамент, представляващо втори етаж от четириетажна сграда в имота, с РЗП от 120 кв.м и мазе 13 кв.м и тавански жилищен етаж, с година на построяване 1945 г., с РЗП 120 кв.м и мазе с РЗП 10 кв.м.

С декларация с вх. № **********/07.11.2019 г. (л.92 от адм.дело № 2337/2020г.), подадена от С.Д., е декларирано, че същата заедно с М.К., притежават ½ ид.ч. от следните имоти, находящи се на в гр. Бургас, ул. „Антим І“ № 34: поземлен имот с площ от 223 кв.м и застроена площ (ЗП) 116 кв.м; жилище, представляващо втори етаж от четириетажна сграда в имота, с РЗП от 116 кв.м и мазе 13.32 кв.м и тавански жилищен етаж, с година на построяване 1942 г., с РЗП 116 кв.м и мазе с РЗП 10 кв.м. Отбелязано е в декларацията, че сградата представлява паметник на културата въз основа на писмо № 2187/08.05.1989г. и писмо № 2412/02.07.2009г.

По делото са представени: препис от нотариален акт № 33, том ІV, рег. № 2155, дело № 562 от 2001г., съгласно който Е.Д.К.и Х.Д.Д. са собственици на ½ ид.ч. от следния имот, находящ се в гр. Бургас, ул. „Антим І“ № 34: апартамент на втори жилищен етаж от двуетажна жилищна сграда, с площ от 119.70 кв.м, ведно с тавански жилищен етаж с площ от 119.70 кв.м и две избени помещения с РЗП 13.32 кв.м и 10 кв.м (л.105 от адм.дело № 2337/2020г.); препис от удостоверение за наследници от 11.07.2019г., видно от който С.И.Д. е единствен наследник на Х.Д.Д. (л.103 от адм.дело № 2337/2020г.) и справки от Община Бургас за данъчната оценка на процесните имоти за 2018г. и 2019 г. (л.16 и л.17 от адм.д. № 2337/2020г.).

На 10.06.2020г. на основание чл.107, ал.3 от ДОПК и съгласно подадените декларации е издаден процесния АУЗД № СВ 80860-1/10.06.2020г. (л.27 от адм.дело № 2337/2020г.), с който орган по приходите – гл.експерт в Дирекция „МПДТР“ при Община Бургас е установил задължения на жалбоподателката Д., както следва:

- за 2018г. за данък върху недвижимите имоти (ДНИ) в общ размер на 11,31 лв., от които главница 9,95 лв. и лихва 1,72 лв. и за такса битови отпадъци (ТБО) в общ размер на 116,33 лв., от които 98,57 лв. главница и лихва 17,76 лв.

- за 2019г. за данък върху недвижимите имоти в общ размер на 10,35 лв., от които главница 9,95 лв. и лихва 0,76 лв. и за такса битови отпадъци в общ размер на 106,34 лв., от които 98,57 лв. главница и лихва 7,77 лв.

Актът е обжалван по административен ред (л.23 от адм.дело № 2337/2020г.) и с решение № 94-01-19064/3/17.08.2020г. (л.8 от адм.дело № 2337/2020г.) на директора на Дирекция „МПДТР” към Община Бургас е потвърден.

Според мотивите му задълженията са определени въз основа на данните от декларация с вх. № **********/07.11.2019г. Посочено е, че при определяне на ДНИ за 2018г. и 2019г. е ползвана данъчната ставка 1,75 промила, а като основа – данъчната оценка на имотите. Същата за 2018г. и 2019г. е посочена в справки, издадени от Община Бургас и представени по адм.дело № 2337/2020г. (л.16 и л.17), а именно: земя – 10 964,70 лв., жилище – 92 715,80 лв. и жилище – 93 468,40 лв. В решението е посочено, че ДНИ за 2018г. и 2019г. е определен единствено за земята, тъй като двата жилищни имота са паметници на културата, съгласно удостоверение № ИД 05-00-165/04.05.1998г. (л.52 от адм.дело № 2337/2020г.). По отношение на ТБО в мотивите на решението е посочено, че общата ставка за трите услуги за жилищни имоти е 1 промил за 2018г. и 2019г. върху данъчната оценка на облагаемите имоти.

ПРАВНИ ИЗВОДИ:

Жалбата, предмет на настоящото производство, е подадена в срок, от надлежно легитимирано лице и е процесуално допустима.

Съгласно чл.9б от ЗМДТ установяването, обезпечаването и събирането на местните такси по този закон се извършват по реда на чл.4, ал.1-5 от ЗМДТ.

Съгласно чл.4, ал.1 от ЗМДТ установяването, обезпечаването и събирането на местните данъци се извършват от служители на общинската администрация по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс.

Според разпоредбата на чл.4, ал.3 от ЗМДТ в производствата по ал.1 служителите на общинската администрация имат правата и задълженията на органи по приходите, а в производствата по обезпечаване на данъчни задължения - на публични изпълнители, а съгласно ал.4 служителите по ал. 3 се определят със заповед на кмета на общината.

Оспореният акт е издаден от главен експерт в на Дирекция „МПДТР” при Община Бургас, съобразно правомощията предоставени със заповед № 1681/01.07.2014г. на кмета на Община Бургас (л.108 от адм.дело № 2337/2020г.).

Предвид изложеното съдът намира, че обжалваният административен акт е издаден в предвидената от закона писмена форма и от компетентен административен орган. Актът е мотивиран, като мотивите му се съдържат и в решение № 94-01-19064/3/17.08.2020г. (л.8 от адм.дело № 2337/2020г.) на директора на Дирекция „МПДТР” към Община Бургас. В преписката има доказателства, от които се установява размера на основата, върху който се начислява ставката за дължимата ТБО – това е размера на данъчната оценка на всеки от имотите, а в решението на решаващият орган е описан механизма и размера на ставките на всяка от компонентите на ТБО. Същото се отнася и до определения като дължим ДНИ.

АУЗД е издаден въз основа на декларация с вх. № 31086 от 19.08.1998г., на основание чл. 107, ал.3 от ДОПК. В него дължимият размер на ТБО е посочен общо за недвижим имот партиден № 2606156716003 без да е посочено разпределението му по трите вида услуги, които се включват в таксата.

Това процесуално нарушение не е съществено, тъй като разяснения за начина, по който е формирана дължимата сума се съдържат в административната преписка, където е посочена основата, послужила за определяне на ТБО, размерът на всяка от ставките съобразно трите вида услуги. След като механизмът на образуване на определената с АУЗД ТБО се съдържа в административната преписка, обстоятелството, че той не е изложен надлежно и в самия акт, не обосновава неговата порочност поради допуснато съществено нарушение на процедурата, тъй като не е нарушено правото на защита на лицето, на което се вменява задължението да плати съответното ТБО. В този смисъл Тълкувателно решение № 16 от 31.III.1975 г., ОСГК.

Съдът намира, че оспорения акт е издаден в съответствие с материалноправните разпоредби на закона.

АУЗД е издаден по реда на чл.107, ал.3 от ДОПК, съгласно който органът по приходите служебно издава акт за установяване на задълженията по декларация, при установяване на несъответствие между декларираните данни и данните, получени от трети лица и организации, след като е изчерпан редът по чл.103, както и когато не е подадена декларация или задължението не е платено в срок и не е извършена ревизия. В случая са налице предпоставките за служебно издаване на акт, доколкото не е налице спор по делото, че жалбоподателят не е платил задължението за такса битови отпадъци за 2018г. и 2019г. и ДНИ за същите периоди, за притежаваната от нея идеална част от правото на собственост върху недвижим имот на територията на Община Бургас.

В процесния случай между страните няма спор относно това дали услугата по сметосъбиране и сметоизвозване, поддържане на чистотата на обществените територии и третирането на отпадъците в депа е предоставена. Страните са съгласни, че такава услуга е предоставена. Затова доказателства в тази насока не са събирани. Няма спор и относно обстоятелството, че жалбоподателят има задължение да плаща ДНИ и ТБО за имота с партиден № 2606156716003, съобразно съсобствената си квота. Спорът касае начина, по който е мотивиран акта, предмет на това дело. В с.з. на 26.01.2021г. пълномощникът на жалбоподателя изрично заяви, че оспорването касае отсъствието на мотиви в акта, което не позволява да се проверят изчисленията направени от административния орган при определяне на дължимото задължение.

Обжалваният АУЗД е определил такса битови отпадъци за имот с посочен в акта партиден номер в размер общо на 98,57 лв. за 2018г. и същата сума за 2019г., дължими от един от съсобствениците на имота – настоящ жалбоподател. Размерът на дължимата такса е определен въз основа на данъчната оценка на имота, която е в размер на : 1) земя – 10 964,70 лв., 2) жилище – 92 715,80 лв. и 3) жилище – 93 468,40 лв. за целия имот и съответно земя – 5482,35 лв., жилище – 46 357,90 лв. и жилище – 46 734,20 лв. за 1/2 ид.част, каквато е собствеността притежавана от жалбоподателя. Според т.7.1.1 от приложение №1 към Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Бургас (https://burgascouncil.org/node/1617) за жилищни и вилни имоти на граждани, както и за жилищни имоти на предприятия, намиращи се в строителните граници и застроени територии на гр. Бургас и кварталите му размерът на годишната такса за битови отпадъци е 1 промил върху данъчната оценка на имота. При прилагането й спрямо данъчните оценки на процесните имоти след съобразяване на притежаваната от жалбоподателя част от имота се получава точно сумата от 98,57 лв. на година, колкото е определил и административният орган в обжалвания акт.

         Същото се отнася и до определения ДНИ за периоди 2018г. и 2019г. Данъчно задължени лица са собствениците на облагаеми с данък недвижими имоти – чл.11, ал.1 от ЗМДТ. Според чл.12, ал.1 от същия закон, когато върху облагаем недвижим имот правото на собственост или ограниченото вещно право на ползване е притежание на няколко лица, те дължат данък съответно на частите си. Данъкът се определя върху данъчната оценка на недвижимите имоти – чл.19, ал.1 от ЗМДТ. В чл.22 от ЗМДТ е регламентирано, че Общинският съвет определя с наредбата по чл. 1, ал. 2 размера на данъка в граници от 0,1 до 4,5 на хиляда върху данъчната оценка на недвижимия имот. Според чл.18 от Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията на Община Бургас (https://burgascouncil.org/node/1616) данъкът се определя върху данъчната оценка на недвижимия имот в размер 1,75 на хиляда.

         Размерите на данъчните оценки са същите, посочени по-горе при излагане на механизма, по който са определени задълженията за ТБО. В случая данък е начислен само за земята, защото на основание чл.24, ал.1, т.11а от ЗМДТ сградите – паметници на културата са освободени, т.е. собствениците на такива сгради не дължат ДНИ. Данъчната оценка на земята съобразно притежаваната от жалбоподателя квота от собствеността е 5482,35 лв., което води до извода, че дължимия данък за всеки от процесните периоди е в размер на 9,59 лв., колкото е определил и органът в обжалвания акт.

         Горният анализ на механизма, по който е определено всяко от задълженията в процесния АУЗД се съдържа и в мотивите на решаващият орган, а данните за приложимите ставки и данъчни оценки са представени като документи, съдържащи се в административната преписка. За това съдът счита, че възраженията на жалбоподателя изложени в жалбата и в изявление на процесуалния представител, направено в съдебно заседание са неоснователни.

Изходът от оспорването обуславя възлагането на разноските по делото върху жалбоподателя. Такива са своевременно претендирани в хода на устните състезания от ответника. Жалбоподателят дължи на ответника юрисконсултско възнаграждение в размер на 300 лв., определен по реда на чл.161, ал.1 от ДОПК, във вр. чл.8, ал.1, т.1 от Наредба № 1 от 9.07.2014г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

Така мотивиран и на основание чл.160, ал.1 от ДОПК, Административен съд Бургас,

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ОТХВЪРЛЯ ЖАЛБАТА на С.И.Д. с ЕГН ********** *** против акт по чл.107, ал.3 от ДОПК за установяване на задължения № СВ 80860-1/10.06.2020г. на гл.експерт в Дирекция „МПДТР“ при Община Бургас, потвърден с решение № 94-01-19064/3/17.08.2020г. на директора на Дирекция „МПДТР“ при Община Бургас.

ОСЪЖДА С.И.Д. с ЕГН ********** *** да заплати на Община Бургас юрисконсултско възнаграждение в размер на 300 (триста) лева.

Решението не подлежи на обжалване.

 

 

                                                                  СЪДИЯ: