Р
Е Ш Е
Н И Е
№ 97
гр.Свищов, 7.11.2019 година
Свищовският районен съд в публично заседание
на 7.10.2019 година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: Пенка
Йорданова
при
секретаря Василка Лалова, като разгледа докладваното от съдията НАХД № 169, по
описа за 2019 год., за да се произнесе, взема предвид:
Жалба
против НП № 358125-0205148 от 12.09.2018 год. на Началник Отдел „Оперативни
дейности“ – Велико Търново в ЦУ на Национална агенция за приходите.
Жалбоподателят „Д.0.“***, представляван от Б.Б.Р. обжалва изцяло наказателното
постановление 358125-0205148 от 12.09.2018
год. на Началник Отдел „Оперативни дейности“ – Велико Търново в ЦУ на
Национална агенция за приходите, с което на основание чл. 185 ал. 2 вр. чл. 185 ал. 1 от ЗДДС на дружеството е наложено
административни наказание имуществена санкция в размер на 500 лева за нарушение по чл. 39 ал. 1 от Наредба
Н-18/13.12.2006г. на МФ. Счита, че
наказателното постановление е незаконосъобразно и неправилно, като при
издаването му са допуснати съществени процесуални нарушения. Счита, че
наказателното постановление е изготвено и изпратено извън срока по чл. 34 ал. 3
ЗАНН. Налице била неяснота
относно лицето получило наказателното постановление и дали същото е от кръга на
лицата посочени в чл. 180 ал. 5 НПК. Такова нарушение – неотпечатване на пълен
дневен финансов отчет от ЕКАФП не било посочено в протокола от проверката.
Счита, че с налагането само на едно административно наказание за три нарушения
бил нарушен принципа на чл. 18 от ЗАНН,
тъй като ако се приемело, че е извършено нарушение, то за всеки отделен
ден следва да се приеме че е извършено нарушение по чл. 39 ал. 1 от Наредбата.
Не било дадено пълно описание на нарушението, както и не било обсъдено
приложението на чл. 28 от ЗАНН, още повече, че се касаело за инцидентен случай.
Моли наказателното постановление да бъде отменено, като незаконосъобразно и
неправилно. В хода по същество не взема становище.
Ответник жалбата – ТД на
НАП В.Търново, чрез процесуалният си представител гл.юрисконсулт Б. оспорва
жалбата. В хода по същество взема становище, че наказателното постановление е
законосъобразно и правилно и не страдало от пороци, водещи до неговата отмяна.
По безспорен начин било установено нарушението, същото било правилно
квалифицирано, НП било издадено в сроковете по ЗАНН. Счита, че не са налагани
три отделни административни наказания за да не се утежни положението на
жалбоподателя. Моли наказателното постановление да бъде потвърдено.
След като се запозна с представените по
делото доказателства, становището на жалбоподателя и разпита свидетелите, съдът
намери за установено следното:
С Наказателно постановление № 358125-0205148
от 12.09.2018 год. на Началник Отдел „Оперативни дейности“ – Велико Търново в
ЦУ на Национална агенция за приходите, издадено въз основа на Акт за установяване
на административно нарушение № 0205148 от 01.08.2018 год., на жалбоподателя „Д.0.“ЕООЗ, е наложено административно наказание
имуществена санкция в размер на 500 лева на основание на основание
чл. 185 ал. 2 от ЗДДС вр. чл. 185 ал. 1 ЗДДС, за това, че при
извършена проверка в 13,50 часа на 25.07.2018г. в търговски обект – Кафе клуб –
***, находящ се в гр.
Свищов, ул. ****, стопанисван и експлоатиран от „Д.0.“ЕООД е установено, че видно от разпечатаните по
време на проверката копия от контролни ленти от наличното в обекта фискално
устройство модел Tremol FP01-KL N: ФУ ZK***** в
дните 21.07.2018г., 23.07.2018г. и 24.07.2018г. търговския обект е функционирал
и чрез ФУ са регистрирани продажби, но ЗЛ-„Д.0.“ЕООД не е изпълнил задължението
си да отпечата пълни дневни финансови отчети с нулиране и запис във фискалната
памет за всички от дните , през които във фискалното устройство са регистрирани
продажби, с което нарушил разпоредбите на чл. 39 ал. 1 от Наредба
Н18/13.12.2006г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти,
чрез фискални устройства. Наказателното
постановление е връчено на жалбоподателя на 13.05.2019г., видно от известието
за доставяне.
Приложен по делото е АУАН №
0205148/01.08.2018г., в което фактическото описание на нарушението е идентично
с това в издаденото въз основа на акта наказателно постановление. АУАН е
съставен в отсъствието на представител
на дружеството, като екземпляр от акта му е връчен, видно от отразяването в него на
08.08.2019г..
В протокол за извършена проверка от
25.07.2018г. са отразени констатации от извършена проверка на дейността на
дружеството – жалбоподател в стопанисвания обект кафе-клуб, включително че дневните отчети не
се водят съгласно изискванията на чл. 39 ал. 1 от Н-18. Посочено е да се яви представител на
дружеството в 7 дневен срок за съставяне
на АУАН. Отразено е, че при проверката е присъствал Б.Р. – упълномощен
представител . Посочено е лицето на трудово правоотношение – Р.Х., за което в
административно-наказателната преписка се съдържа декларация от ице, работещо по трудово правоотношение. Същото лице се е
подписало за изготвил опис на паричните средства в касата към момента на
започване на проверката, общо 93,97 лева.
В преписката се съдържа и декларация от упълномощен представител на
дружеството – Б.А. във връзка с проверката .
Приложени по делото са фискални бонове за
извършени продажби на датите
21.07.2018г. , 22.07.2018г. и, 23.07.2018г., 24.07.2018г., както и са
приложени печат Клен , дневен финансов
отчет, от 21-25.07.2018г.
Актосъставителят Д.Д. изнесе, че актът е съставен за нарушение на чл. 39 ал. 1
от Наредба Н-18 на МФ, изразяващо се в неотпечатване на дневен финансов отчет
за всеки един от дните, в които търговския обект функционира. Посочи, че
проверката била извършена на 25.07.2018г., като посетил заедно с колегата си Д.
търговски обект кафе-клуб ***, находящ се в гр.
Свищов, ул. ***, стопанисван от дружеството жалбоподател. Допълни, че при
проверката присъствал бащата на управителя на дружеството, както имало и лица
от персонала. Документите, които проверили били книга за дневни отчети и
разпечатана контролна лента от фискалното устройство, налично в обекта. Обясни,
че книгата не може да бъде иззета като доказателство, но контролната лента била
приложена към преписката и от нея било видно, че има дни в които са извършвани
продажби, издавани са касови бележки, но в книгата няма съхранени дневни
финансови отчети за всеки ден, в който са извършвани продажби. Това се
потвърждавало и от контролната лена, която се пускала за период и давала
информация за това какви продажби са извършвани, кога са пускани отчетите. При
съставянето на акта не си спомня дали е присъствал представител на дружеството,
но след предявяване на акта заяви, че същият бил съставен след покана, но
представител на дружеството не се явил .
Св. Д.
потвърди, че заедно с колегата му извършили проверка на 25.07.2018г. в
обект кафе-клуб *** в гр. Свищов, за която бил съставен протокол. Видно от
показанията му било констатирано, че за определени дни, в които обектът е
работил е издавал касови бележки, но лицето не е извършвало ежедневно нулиране
на фискалното устройство и в това се изразявало нарушението. Обясни, че
изискали контролни ленти за конкретните дати и касовата книга, в която се
съхраняват дневните отчети на фискалното устройство. Било констатирано, че
в книгата не са съхранени отчетите, а те
не били съхранени, защото не били нулирани. Потвърди, че при проверката
присъствал бащата на управителя на дружеството. При предявяването на акта
заяви, че същият е подписан от него за свидетел и вижда, че при съставянето му
не е присъствал представител на дружеството. Заяви, че актът бил връчен на
дружеството.
С представената
Заповед № ЗЦУ-ОПР -17 от 17.05.2018г.
на Изпълнителния директор на НАП се доказа компетентността на наказващия орган за издаване на НП.
При така установената фактическа
обстановка, съдът намира жалбата за допустима. Същата е подадена в законовия срок.
Предвид установеното, съдът намира жалбата за основателна, по следните
съображения.
Видно от обжалваното наказателно постановление, на дружеството - жалбоподателя е наложено наказание имуществена санкция в размер на 500 лева за допуснато нарушение на чл. 39
ал. 1 от Наредба Н18/13.12.2006г. за регистриране и отчитане на продажби в
търговските обекти, чрез фискални устройства. И в съставения
АУАН и съответно в издаденото
въз основа на него наказателно
постановление е възприета една
и съща фактическа
обстановка-от разпечатаните по време на
проверката копия от контролни ленти от наличното в обекта фискално устройство
модел Tremol FP01-KL N: ФУ ZK***** в
дните 21.07.2018г., 23.07.2018г. и 24.07.2018г. търговския обект е функционирал
и чрез ФУ са регистрирани продажби, но ЗЛ-„Д.0.“ЕООД не е изпълнил задължението
си да отпечата пълни дневни финансови отчети с нулиране и запис във фискалната
памет за всички от дните , през които във фискалното устройство са регистрирани
продажби. Според настоящият съдебен състав, предвид използвания от законодателя израз
в нарушената норма „…за всеки ден…” и това, че търговецът не е изпълнил
изискванията на нарушената разпоредба на горепосочените три дати, то същият е осъществил три отделни
нарушения, а именно – нарушение на чл. 39, ал.1 от горепосочената Наредба,
извършено на 21.07.2018г. и такива, извършени на 23.07.2018г. и 24.07.2018г. В случая обаче е прието, че се касае за едно
нарушение, за което с издаденото НП е наложена една имуществена санкция. Настоящата инстанция счита, че при издаването на наказателното постановление е допуснато
съществено процесуално
нарушение, което е довело до ограничаване
правото на защита на жалбоподателя
и е основание за отмяната му,
без да се разглежда спора по
същество. От изложеното по-горе се установява, че наказващият орган е определил за 3 отделни административни нарушения едно
наказание-имуществена
санкция в размер на
500 лева. Според настоящия
съдебен състав жалбоподателят е извършвал вмененото му във вина нарушение за
всяка от посочените дати, като за всеки
от дните се е осъществявал самостоятелен състав на административно нарушение.
Прието е обаче и от актосъставителя и от наказващия орган, че извършеното от
дружеството жалбоподател е едно
административно нарушение и следва да се наложи едно административно наказание.
Този извод не се споделя от съда. Неправилно за повече от едно административни
нарушения е било наложено едно наказание, което не позволява да се прецени и
разбере за кое всъщност от тези нарушения е санкциониран жалбоподателя. Така
съставеното наказателно постановление е в противоречие с принципа, залегнал в
чл.18 от ЗАНН, че за всяко отделно нарушение се налага самостоятелно и отделно
наказание.
По този
начин е допуснато нарушение от наказващия
орган на разпоредбата
на чл. 18 от ЗАНН, която предвижда,
че за всяко отделно
нарушение се налага и се изтърпява
поотделно отделно
наказание. Налагайки едно наказание за извършените административни
нарушения /неиздаване на пълен
финансов отчет с нулиране и запис
във фискалната памет/, е осъществявало състава на нарушението/ наказващият орган не
само не е спазил
принципа на законоустановеност на нарушенията
и наказанията, нарушавайки
чл. 18 от ЗАНН, а и е ограничил правото на защита на
административно наказаното
лице, като го е поставил в невъзможност да прецени за
кое точно нарушение му се налага
това административно наказание, респективно
как да се защити срещу дадената
мотивация на наказващия
орган при квалифицирането на нарушението,
съответно и определяне на наказанието.
По изложените съображения съдът намира, че издаденото наказателно постановление е незаконосъобразно, поради което следва да бъде отменено. Налице е нарушение на процесуалните правила, предвид на което не е необходимо спорът да се разглежда по същество-има ли извършено нарушение, виновно ли е извършено то и от кого. По тази причина съдът намира, че не следва да бъдат обсъждани останалите доводи на жалбоподателя в жалбата му.
Воден
от горното, съдът
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 358125-0205148 от 12.09.2018
год. на Началник Отдел „Оперативни дейности“ – Велико Търново в ЦУ на
Национална агенция за приходите, издадено въз основа на Акт за установяване на административно
нарушение № 0205148 от 01.08.2018 год., с което на „Д.0.“ЕООЗ, ЕИК ***, седалище и адрес на
управление *** ***, представляван от Б.Б.Р. е
наложено административно наказание имуществена санкция в размер на 500 лева на основание на
основание чл. 185 ал. 2 от ЗДДС вр. чл. 185 ал. 1 ЗДДС, за това, че при
извършена проверка в 13,50 часа на 25.07.2018г. в търговски обект – Кафе клуб –
***, находящ се в гр.
Свищов, ул. ****, стопанисван и експлоатиран от „Д.0.“ЕООД е установено, че видно от разпечатаните по
време на проверката копия от контролни ленти от наличното в обекта фискално
устройство модел Tremol FP01-KL N: ФУ ZK***** в
дните 21.07.2018г., 23.07.2018г. и 24.07.2018г. търговския обект е функционирал
и чрез ФУ са регистрирани продажби, но ЗЛ-„Д.0.“ЕООД не е изпълнил задължението
си да отпечата пълни дневни финансови отчети с нулиране и запис във фискалната
памет за всички от дните , през които във фискалното устройство са регистрирани
продажби, с което нарушил разпоредбите на чл. 39 ал. 1 от Наредба
Н18/13.12.2006г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти,
чрез фискални устройства, като
НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
Решението подлежи на касационно обжалване в 14 дневен срок от получаване на
съобщението пред Великотърновски Административен съд.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: