А.н.д. № 1056 / 2017 год. на ХРС
МОТИВИ:
Обвинението
срещу подсъдимия М.Г.М. ЕГН ********** *** е повдигнато за това, че на
22.08.2017г., в с.Узунджово, обл.Хасково, управлявал моторно превозно средство
– мотопед ******* с рама LBBB921106B101256, което не е регистрирано по
надлежния ред - престъпление по чл.345 ал.2 вр.ал.1 от НК.
В
съдебно заседание РП-Хасково редовно уведомени, не се явяват, не изпращат
представител и не вземат становище.
Подсъдимият
М.Г.М. признава фактическата обстановка, изложена в постановлението по чл.78а
от НК.
Моли
съда за минимална глоба.
Защитникът
пледира също за минимална по размер глоба.
Съдът,
след като прецени събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната
съвкупност, приема за установена от фактическа страна възприетата от обстоятелствената
част на постановлението по чл.78а от НК, а именно :
Подсъдимият М.Г.М. не притежавал и
никога не му било издавано свидетелство за управление на моторно превозно
средство, видно от справка на сектор „Пътна полиция" при ОД МВР - Хасково,
т.е не е бил правоспособен водач на МПС. С годините придобил опит и умеел
фактически да управлява моторни превозни средства. Същият бил наказван по
административен ред за административни нарушения по ЗДвП.
На неустановена дата през месец юни
2017г. М.Г.М. закупил мотопед "*******" с номер на рама №
LBBB921106В101256, който нямал поставени регистрационни табели. Според
справката на сектор „Пътна полиция" при ОД МВР - Хасково този мотопед
никога не бил регистриран по надлежния ред на територията на Р.България. След
закупуване на мотопеда подсъдимият М.Г.М. го управлявал без поставена
регистрационна табела, предимно в селото, в което живеел - с.Узунджово, общ.Хасково,
обл. Хасково.
На 22.08.2017г., около 18,00 часа
подсъдимият М.Г.М., управлявайки мотопед "*******" с номер на рама №
LBBB921106В101256, се движел в с.Узунджово, общ. Хасково. Същевременно св.Д.Т.Л.и
св.Т.И.П., двамата полицейски служители при РУП - Хасково, изпълнявали
служебните си задължения на територията на село Узунджово, общ. Хасково.
Около 18,25 часа, на 22.08.2017г., в
с.Узунджово, общ.Хасково, полицейските служители забелязали движещия се мотопед
"*******", управляван от М.Г.М.. Била извършена полицейска проверка на
мотопеда и на неговия водач, като М.М. оказал пълно съдействие и разказал
подробно историята, във връзка със закупуването на мотопеда.
За установените административни
нарушения по чл.150 от ЗДвП, чл.137е от ЗДвП и по чл.140 от ЗДвП – за това, че
управлявал МПС - мотопед "*******" с номер на рама №
LBBB921106В101256, който не е регистриран по надлежния ред /без peг.табели /,
на М.Г.М. бил съставен Акт с бланков № 008401/22.08.2017г. от св.Т.И.П.,
подписан без възражения.
Подсъдимият М.Г.М. е неосъждан, няма
криминални регистрации и не е освобождаван по чл.78а от НК.
При така установената фактическа
обстановка М.Г.М. ЕГН ********** *** от обективна и субективна страна е осъществил
състава на престъплението по чл.345 ал.2 вр.ал.1 от НК, като на 22.08.2017г., в
с.Узунджово, обл.Хасково, управлявал моторно превозно средство – мотопед *******
с рама LBBB921106B101256, което не е регистрирано по надлежния ред.
Деянието
е извършено при условията на пряк умисъл – подсъдимият е съзнавал обществено
опасния му характер, предвиждал е настъпването на престъпния резултат и е искал
именно настъпването на обществено опасните му последици.
Съгласно чл.140 ал.1 изр. 1-во от ЗДвП
по пътищата, отворени за обществено ползване се допускат само моторни превозни
средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен
номер, поставени на определените за това места, а съгласно чл.140 ал.2 от ЗДвП,
условията и редът за регистриране, отчет, пускане в движение и спиране от
движение на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, се
определя с наредба на министъра на вътрешните работи, съгласувано с министъра
на транспорта, информационните технологии и съобщенията и министъра на
отбраната.
Наредба №1-45 от 24.03.2000г. за
регистрацията, отчета, пускането в движение и спирането от движение на
моторните превозни средства и на ремаркета, теглени от тях, предвижда в чл.3
ал.1, че моторните превозни средства и ремаркетата се регистрират в 14-дневен
срок от придобиване на собствеността или оформянето на вноса (постоянен или
временен) от съответния митнически орган. Срокът по ал.1 не се отнася за
придобитите с цел продажба, нерегистрирани в страната моторни превозни средства
и ремаркета от стопански субекти. Временно внесените моторни превозни средства
и ремаркета се регистрират за срока на временния внос, но за не по-малко от 3
месеца. Всяка промяна в данните за регистрирано превозно средство и собственика
се заявява за регистрация пред съответните звена "Пътна полиция" в
14-дневен срок от настъпването й. Разпоредбата на ал.4 не се прилага при
промяна на данните за вида на горивото в свидетелството за регистрация.
За дейностите по регистрацията и
промяната на регистрацията на превозно средство се заплащат такси, които се
събират в системата на Министерството на вътрешните работи по Закона за
държавните такси.
Освен това чл.4. ал.1 от същата наредба
задължава собственикът да представи превозното средство и необходимите
документи определения срок за извършване на регистрация, промяна в
регистрацията или прекратяване на регистрацията, а чл.10 ал.1 от Наредбата
предвижда, че за всяко регистрирано превозно средство се предоставят табели с
регистрационен номер.
Съгласно чл.10 ал.3 табелите с
регистрационен номер се предоставят на собствениците за ползване срещу
заплащане на стойността им и такса, която се събира в системата на
Министерството на вътрешните работи по Закона за държавните такси, а ал.4 –
предвижда, че табелите с регистрационен номер се монтират в пунктовете за
регистрация от служители на отдел/сектор "Пътна полиция" при
СДВР/ОДМВР на местата, определени от производителя. Монтаж на табели с
регистрационен номер извън пунктовете за регистрация и идентификация на звената
"Пътна полиция" се извършва по реда на чл. 6.
По отношение на мотопедите чл.10 ал.6 и
чл.7 разпореждат, че табелите с регистрационен номер се закрепват по начин,
непозволяващ неправомерното им демонтиране, а на мотоциклетите, мотопедите и
ремаркетата табела с регистрационен номер се поставя само отзад.
Съгласно § 6 т.18а от ДР на ЗДвП,
регистрацията се определя като административно разрешение за превозното
средство да участва в пътното движение, включващо идентификацията на превозното
средство и издаването на табели с регистрационен номер.
Поради изложеното следва да се приеме,
че подсъдимият М.Г.М. е управлявал мотопед "*******" с номер на рама
№ LBBB921106В101256, който не е бил регистриран по надлежния ред.
Съдът
определи наказанието при условията на чл.78а НК, тъй като са налице
предпоставките за това – подсъдимият не е осъждан, не е освобождаван по чл.78а
от НК, няма имуществени вреди и за деянието по чл.345 от НК се предвижда
наказание в рамките на 78а ал.1 от НК.
При определяне на наказанието съдът взе в предвид като смекчаващи
отговорността обстоятелства добрите характеристични данни на подсъдимия, признанията
за вината и пълните обяснения за
извършеното по време и място. Така съдът определи глобата на минималния размер
– а именно 1 000 лв., при пълен превес на смекчаващите вината обстоятелства.
Така мотивиран съдът
постанови решението си.
Районен съдия: /п/ не се чете
Вярно с оригинала!
Секретар: В.А.