№ 23
гр. Г.Т., 26.09.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – Г.Т. в публично заседание на седемнадесети септември
през две хиляди двадесет и четвърта година в следния състав:
Председател:Динко М. Динков
при участието на секретаря Димитричка Й. Иванова
като разгледа докладваното от Динко М. Динков Административно
наказателно дело № 20243220200064 по описа за 2024 година
и за да се произнесе взе предвид следното:
Съдебното производството е по жалба от К. В. К. ЕГН ********** от
гр. Г.Т., ул.“Х.А.” №17, чрез пълномощник адв. Н. Г. със съдебен адрес гр. С. ,
ул. „П.“№** срещу наказателно постановление № 005517/25.01.2024г. на
Директор Национално тол управление /НТУ/ към Агенция пътна
инфраструктура /АПИ гр. С., с което е наложено административни наказание
„глоба” в размер на 1 800, 00 лв. на осн. чл.179, ал.3а от ЗДвП.
Жалбата е с правно основание чл.59,ал.І ЗАНН, подадена в законово
установения срок и е процесуално допустима. Претендират се сторените по
делото разноски за адвокатско възнаграждение.
Твърди се, че наказателното постановление е незаконосъобразно,
издадено е при нарушение на административно-наказателните правила.
От приложените по делото доказателства се установява следната
фактическа обстановка: В акт за установяване на административно
нарушение, съставен на 26.09.2023г. е констатирано, че на 31.08.2023г., в 16:05
ч. жалбоподателят управлявал извън населено място ППС с рег№ *** товарен
автомобил, марка „ДАФ ФТ ХФ 105“ модел влекач с обща техническа
допустима маса над 12 тона, собственост на „Г.г.“ ЕООД, по път 29 К. –Г.Т.,
включен в обхвата на платената пътна мрежа, като за посоченото ППС не е
1
заплатена такса съгласно чл.10,ал.1, т.2 от Закона за пътищата.
Посочено е, че с деянието е нарушена разпоредбата на чл.1**, ал.7 от
Закона за движение по пътищата.
Извършеното нарушение е установено с контролно устройство с
идентификатор 10512.
Актът е съставен в присъствието на един свидетел и подписан от
жалбоподателя, който отбелязал, че има възражения.
В издаденото наказателно постановление е приета за установена
изложената в акта фактическа обстановка. Наказващият орган е приел, че
жалбоподателят управлявал ППС по републиканските пътища с максимална
маса над 12 тона, за което няма валидна маршрутна карта или валидна тол
декларация за преминаване.
За извършеното нарушение е наложена санкция на осн. 179,ал.3а във вр.
с чл.1**,ал.7 от ЗДвП.
В показанията си по делото актосъставителя и свидетеля по АУАН
потвърждават констатираните в акта обстоятелства.
Като писмени доказателства по делото са приложени снимков материал,
становище от АПИ с приложена таблица, справка от МВР за автомобил,
доклад от електронната система за събиране на пътни такси по чл.167а,ал.3 от
ЗДвП.
При така установената фактическа обстановка, съдът намира от правна
страна следното: Наказателното постановление е издадено от компетентен
орган, надлежно оправомощен съгласно чл. 189е, ал. 12 ЗДвП със Заповед
№РД-11-324 от 06.03.2023 г. на Председателя на УС на Агенция "Пътна
инфраструктура" при МРРБ.
Актът за установяване на административно нарушение и издаденото
въз основана същия наказателно постановление е издадено в сроковете по чл.
34 ЗАНН и не страдат от съществени нарушения на процесуалните изисквания
относно законоустановените форма и съдържание.
В акта е посочено пълно и детайлно описание на нарушението, датата и
мястото на извършване, както и на обстоятелствата при които е извършено.
Посочена е законовата разпоредба, която е нарушена
Същите фактически обстоятелства се съдържат в обстоятелствената
2
част на НП с допълнителна информация, че лицето не е изпълнило указанието
за плащане на компенсаторна такса в предоставения 14-дневен срок.
Съгласно чл. 179, ал.3а от ЗДвП, водач, който управлява пътно превозно
средство от категорията по чл. 10б, ал. 3 ЗП по път, включен в обхвата на
платената пътна мрежа, за което не са изпълнени съответните задължения за
установяване на изминатото разстояние, съгласно изискванията на ЗП, за
участъка от път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, който е
започнал да ползва, или няма закупена маршрутна карта за същата, съобразно
категорията на пътното превозно средство, се наказва с глоба в размер 1800
лв.
Приобщените доказателства установяват категорично, че процесното
пътно превозно средство е с обща технически допустима максимална маса
над 12 тона и следователно, за движението му по път, включен в обхвата на
платената пътна мрежа е дължима такса по чл. 10, ал. 1, т. 2 ЗП. Поради това
неговият водач е следвало да управлява превозното средство по посочената
пътна отсечка само след заплащане на визираната в посочената норма тол
такса.
Разпоредбата на чл. 179,ал.3а от ЗДвП визира като субект на
административно-наказателната отговорност водачът на превозното средство
от категорията на чл. 10б, ал. 3 ЗП. Когато обаче нарушението е установено
посредством техническо средство - в случая контролно устройство с
идентификатор № 10512, в отсъствието на водача на пътното превозно
средство, то обективно е невъзможно по категоричен начин веднага да се
установи, кое лице е извършител на нарушението. Поради това за
нарушенията по чл. 179, ал. 3 - ал. 3б ЗДвП, които са установени в отсъствие
на нарушителя, чл. 187а, ал. 1 ЗДвП въвежда оборима презумпция, че
превозното средството е управлявано от неговия собственик, респективно от
вписания ползвател в свидетелството за регистрация на превозното средство.
Пак в тази връзка чл. 188, ал. 2 ЗДвП предвижда, че когато нарушението е
извършено при управление на моторно превозно средство, собственост на
юридическо лице, установеното по този закон наказание се налага на законния
му представител или на лицето, посочено от него, на което е предоставил
управлението на моторното превозно средство. За да се освободи вписаният
собственик от административно-наказателна отговорност по чл. 187а, ал. 1 и,
3
ал. 2 ЗДвП във връзка с административните нарушения по чл. 179, ал. 3 - ал.
3б ЗДвП, чл. 187а, ал. 4 ЗДвП изрично изисква, в 7-дневен срок от връчването
на акта за установяване на административно нарушение или електронния фиш
собственикът на превозното средство да представи декларация, в която да
посочи данни за лицето, което е извършило нарушението, и копие от
свидетелството му за управление на моторно превозно средство.
Несъобразявайки в случая оборимата презумпция на чл. 187а, ал. 1 ЗДвП при
налагане на наказанието и наказвайки водача на превозното средство наместо
собственика му в лицето на представляващия "Г.г." ЕООД, наказващият орган
е допуснал нарушение на закона относно субекта на нарушението, чиято
отговорност е ангажирал на основание чл. 179, ал. 3а ЗДвП, рефлектиращо при
това пряко върху правата на наказания водач.
Предвид изложеното, съдът намира, че процесното НП следва да бъде
отменено като незаконосъобразно относно материалния закон.
С оглед изхода на спора основателно е искането на жалбоподателя за
присъждане на сторени разноски за адвокатско възнаграждение в размер на
400 лв. Следва да се посочи, че направеното възражение за прекомерност на
адвокатското възнаграждение е неоснователно, тъй като определената
парична сума е под минималния размер съгласно чл.18,ал.4 от Наредба №1 от
9.07.2004г. за минималните размер на адвокатските възнаграждения.
Като съобрази изложеното и на осн. чл.63,ал.І ЗАНН, съдът :
РЕШИ:
Отменя наказателно постановление № 005517/25.01.2024г. на Директор
Национално тол управление /НТУ/ към Агенция пътна инфраструктура /АПИ
гр. С., с което на К. В. К. ЕГН ********** от гр. Г.Т., ул.“Х.А.” №17, е
наложено административни наказание „глоба” в размер на 1 800, 00 лв. на осн.
чл.179, ал.3а от ЗДвП.
Осъжда Национално тол управление /НТУ/ към Агенция пътна
инфраструктура /АПИ гр. С. да заплати на К. В. К. ЕГН ********** сумата от
400 лв. сторени разноски по делото.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен
4
съд Добрич в четиринадесет дневен срок от съобщаването.
Съдия при Районен съд – Г.Т.: _______________________
5