Определение по дело №72/2020 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 726
Дата: 29 юли 2020 г. (в сила от 5 ноември 2020 г.)
Съдия: Любомира Любенова Кръстева
Дело: 20207130700072
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 18 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

град Ловеч, 29.07.2020 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

 ЛОВЕШКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, тричленен административен състав, в открито съдебно заседание на тридесети юни две хиляди и двадесета година в състав:

                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГАБРИЕЛА ХРИСТОВА

                                                         ЧЛЕНОВЕ: ЛЮБОМИРА КРЪСТЕВА

                                                                  ДИМИТРИНА ПАВЛОВА

при секретаря Татяна Тотева и в присъствието на прокурора Светла Иванова, като разгледа докладваното от съдия Кръстева адм.д. №72/2020 г. по описа на Административен съд - Ловеч, на основание данните по делото и закона, за да се произнесе съобрази:

Производството е по реда на чл.185 и сл. от АПК.

Административното дело е образувано по жалба с вх.№ 826/18.02.2020 г. подадена от Г.А. ***, против чл. 22, ал. 1 от Правилник за организацията и дейността на Общински съвет Луковит, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация Мандат 2019 -2023 г.

В жалбата се прави искане за отмяна на разпоредбата като незаконосъобразна, противоречаща на нормите на чл. 34, ал. 1 от ЗМСМА. Твърди се, че в хода на гласуването на Правилника в Общински съвет Луковит не са отчетени направените предложения. Иска се отмяна на чл. 22, ал. 1 от Правилника за организацията и дейността на Общински съвет Луковит като незаконосъобразен.

Предмет на оспорване е отделна разпоредба от подзаконов нормативен акт на орган на местното самоуправление. Подзаконовите нормативни актове съдържат административно-правни норми, които се отнасят за неопределен и неограничен брой адресати и имат многократно правно действие по смисъла на чл. 76, ал. 3 вр. чл. 75 от АПК.

Иска се отмяна на оспорената разпоредба като незаконосъобразна. Съдът намира, че за подателя на жалбата не е налице правен интерес от оспорване, с оглед качеството му на общински съветник и член на колективния орган, приел оспорения правилник.

Общият конституционен критерий за съдебна обжалваемост на административните актове е да са нарушени или застрашени правата или законните интереси на правните субекти. Решаващ е правният ефект на административния акт - дали и доколко с него се засягат такива права и интереси. Правото на обжалване обаче не е неограничено. Правният интерес да се иска отмяната на един административен акт се обуславя от непосредственото негативно въздействие в правната сфера на лицето, до което се отнася този акт.

Общинският съветник на общо основание като физическо лице, а не в качеството си на общински съветник, ако има личен правен интерес, може да атакува издаден административен акт, в това число и подзаконов нормативен такъв. Съгласно чл. 186, ал.1 от АПК право да оспорват подзаконов нормативен акт имат гражданите, организациите и органите, чиито права, свободи и законни интереси са засегнати или могат да бъдат засегнати от него или за които той поражда задължения. Заинтересоваността от оспорването трябва да е правомерна, лична и обоснована. Изискването за доказването на правен интерес от оспорването е императивно. То е и условие за допустимост на жалбата.

Общинският съвет е колективен орган на местното самоуправление и приема своите решения съобразно правилата на  ЗМСМА. Процесният правилник е приет с решение на Общински съвет Луковит. Общинският съветник не е индивидуален участник в административното правоотношение, което се развива, от една страна, между общинския съвет като колективен орган и от друга - субекта - адресат на административния акт. По общите правила общинският съветник може да обжалва само тези решения на колективния орган, част от който е, които засягат, и то негативно, негови лични права и интереси, но не и такива, които са били предмет на обсъждане и гласуване от колективния орган, в чийто състав е участвал. При формирането на волята на колективния орган участва волята на всеки един от общинските съветници, изразено чрез неговото гласуване, независимо дали е гласувал за, против, въздържал се или не е присъствал на сесията, което означава, че отделният общински съветник няма правен интерес да обжалва приетото вече със съответното мнозинство решение на общинския съвет.

За да е налице пряк интерес е необходимо със самата отмяна на оспорения нормативен акт, в случая на конкретния текст на чл. 22, ал.1 от Правилника, непосредствено да се отстрани настъпила или настъпваща щета от изпълнението му, да е налице действително и незабавно удовлетворяване на лицето. Личният правен интерес предполага лицето да има право на жалба само в защита на своите субективни права, свободи и законни интереси. Правният интерес е непосредствен, когато оспореният нормативен административен акт засяга негативно правната сфера на жалбоподателя като отнема, изменя или ограничава права или създава задължения за него.

Очевидно от съдържанието на оспорената разпоредба на Правилника, тя по никакъв начин не засята негативно правната сфера на оспорващия, няма представени доказателства за това, нито твърдения за такова засягане. Разпоредбата определя размера на възнаграждението на общинския съветник за месец. Същата разпоредба съответства напълно на взето предходно Решение № 7 от Протокол №3/29.11.2019 г. на ОбС – Луковит, по никакъв начин не се засягат негативно права и законни интереси на жалбоподателя.

Интерес от съдебно обжалване на подзаконов нормативен акт притежават само онези лица, по отношение на които актът нарушава права или законни интереси. За да има правен интерес да обжалва определен административен акт, оспорващият трябва да докаже, че той рефлектира негативно пряко и непосредствено в правната му сфера и предизвиква неблагоприятни последици. Пред съда не са представени никакви доказателства за наличие на правен интерес от оспорване на разпоредбата на чл. 22, ал.1 от Правилника – тази разпоредба не засяга пряко и непосредствено по негативен начин права и интереси на жалбоподателя.

Следва да се отмени протоколното определение за даване ход по същество на спора и да се остави без разглеждане жалбата, като се прекрати производството по делото.

Воден от горното, на осн. чл. 144 от АПК във вр. с чл. 253 от ГПК, Ловешки административен съд, тричленен административен състав

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОТМЕНЯ протоколно определение от 30.06.2020 г. за даване ход по същество на спора.

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба с вх.№ 826/18.02.2020 г. подадена от Г.А.А. с ЕГН **********,***, против чл. 22, ал. 1 от Правилник за организацията и дейността на Общински съвет Луковит, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация Мандат 2019 -2023 г. и ПРЕКРАТЯВА производството по делото.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

Препис от определението да се изпрати на страните по делото.

 

 ПРЕДСЕДАТЕЛ:                        

 

                                                        ЧЛЕНОВЕ:1.               

 

2.