АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
|||||||||||
РЕШЕНИЕ № 56 |
|||||||||||
гр. Видин,
16.06.2021 г. |
|||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
|||||||||||
Административен
съд – Видин, |
Шести административен състав |
||||||||||
в публично заседание на |
седемнадесети май |
||||||||||
през две хиляди двадесет и първа година в състав: |
|||||||||||
Председател: |
Борис Борисов |
||||||||||
при секретаря |
Валерия Шутилова |
и в присъствието |
|||||||||
на прокурора |
|
като разгледа докладваното |
|||||||||
от съдия |
Борис Борисов |
|
|||||||||
Административно дело № |
85 |
по описа за |
2021 |
година |
|||||||
и за да се произнесе, съобрази
следното: |
|||||||||||
Производството е по реда на чл. 45 ал. 5 от Закона за
местното самоуправление и местната администрация. Образувано е
по жалба на кмета на община Чупрене против решение № 158, взето с протокол №
21 от 26.03.2021г. на Общински съвет Чупрене, в частта с която е определена
основната месечна заплата на кмета на общината в размер на 1300лв. Твърди се,
че решението е незаконосъобразно и неправилно, като прието в противоречие с
материалния закон и административно производствените правила. Ответникът Общински съвет Чупрене, чрез процесуалния
си представител оспорва жалбата, като неоснователна и счита обжалваното
решение за законосъобразно. Съдът, след като обсъди представените доказателства,
доводите на страните и законосъобразността на атакувания АА, намира за установено
следното: Жалбата е подадена в предвидения законов срок от активно
легитимирана страна, поради което е допустима. Разгледана по същество е неоснователна
поради следното: Решение 158, взето по Протокол
21/26.03.2021 г. е прието след връщане на решение № 133 от Областен управител
за ново обсъждане до Общински съвет и се отнася до повторно приемане на
Решение 133, взето с Протокол 20/26.02.2021 г. относно определяне размера на
трудовите възнаграждения на кметовете в рамките на действащата нормативна
уредба, в частта касаеща определената основна месечна заплата на Кмета на
община Чупрене. С предложение вх. ОС №
30/15.02.2021 г. Кмета на Община Чупрене е внесъл за разглеждане в ОС Чупрене
приемане на бюджета на общината за 2021 г. В Точка 3 от приложение № 3 към
Проектобюджета се съдържа предложение до Общински съвет да определи размера
на основните месечни заплати на кметовете от общината за 2021 г., като е
посочена основна месечна заплата за кмет на общината - 2 400 лв. На 24.02.2021 г. Кмета на
Община Чупрене е входил в Общински съвет отделно предложение отнасящо се до
определяне размера на трудовите възнаграждения на кметовете в рамките на
действащата нормативна уредба на община Чупрене за 2021 г., съответно за Кмет
на Община - 2 400 лева и Кмет Горни Лом - 1 320 лв. Предложението съдържа
правни и фактически основания, които по същество представляват мотиви.
Предложението изхожда от Кмета на община Чупрене, при съобразяване с чл. 21,
ал. 1, т. 5 от ЗМСМА. На 26.02.2021 г. е проведено заседание на Общински
съвет Чупрене. Според съдържанието на Протокол № 20, при гласуването на
дневния ред е определено предложението на Кмета на община Чупрене относно
размера на трудовите възнаграждения на кметовете да бъде включено като т. 1
от дневния ред, което по съществото си представлява отделно разглеждане на
въпроса относно възнагражденията на кметовете, а не заедно с бюджета. При
гласуването на дневния ред е прието Предложението относно бюджета да бъде
разгледано като т. 14. След гласуване на дневния ред Общински съвет е преминал
към разисквания по т. 1 от дневния ред. След разяснения на вносителя,
председателят на Общински съвет е направил предложение заплатата на Кмета на
Община Чупрене да възлиза на 1 300 лева. След гласуване е прието Решение 133,
с което Общински съвет определя основната месечна заплата на кмет на Община
Чупрене за 2021 г. - 1300 лв. Видно
от Решение № 87 на Общинска избирателна комисия Чупрене от 03.11.2019г. е
избран за кмет на община Чупрене А.Ц.Д. /реш.е достъпно в сайта на ОИК, не е
приложено по делото, но няма спор/. Оспореното решение № 158, взето
с протокол № 21 от 26.03.2021г. на Общински съвет Чупрене представлява
мотивиран административен акт, издаден от компетентен орган по см. на чл. 21, ал.1, т.5 от ЗМСМА, в предвидената от закона форма и при спазване
административно производствените правила. В преписката по приемането на
оспорения акт се съдържат доказателства, от които може да се изведе волята на
органа и които да се считат за мотиви на акта. Решението на ОС е постановено в съответствие с
релевантните за правния спор факти и правилно приложен закон /ЗМСМА/. На
основание разпоредбата на чл. 21, ал. 1, т. 5 от ЗМСМА, законодателят е предоставил правомощия -
компетентност на общински съвет да определя трудовите възнаграждения на
кметовете в рамките на действащата нормативна уредба. Определен е размерът на
възнаграждението съобразно предвидените нормативно граници от законово
оправомощен по място, степен и материя орган - общински съвет. Общинският съвет Чупрене е
съобразил разпоредбите на ПМС
№ 67/14.04.2010 г. където в чл. 5 ал. 16 размерът на определените заплати
на кметове на общини не може да надхвърля основната месечна заплата на
министър. Основните месечни заплати на министрите са приравнени към заплатата
на председателите на парламентарни комисии съгласно Решение № 240 от
06.12.1990 г. на Министерски съвет за определяне заплатите на ръководни кадри
в държавните органи (изм. с Решение № 466 на МС от 1994г и Решение №485 на МС
от 1997 г.). Основното месечно възнаграждение на председател на парламентарна
комисия съгласно чл. 6, ал. 1 от Финансовите правила по бюджета на Народното
събрание (Приложение към Правилника за организацията и дейността на НС) е с
35 на сто повече от това на народните представители. Народните представители
получават основно месечно възнаграждение равно на три средномесечни работни
заплати на наетите лица по трудово и служебно правоотношение в обществения
сектор, съобразно данни на НСИ. Или казано в цифри по данни на НСИ за 2021г. размерът
на основната месечна заплата на министър възлиза на около 6 000лв. Това е и
максималният размер на възнаграждението на кмета на община, който общинският
съвет може да определи със свое решение. Проверката за законосъобразност
на обжалваното решение следва да се ограничи до тези граници, определени от
закона. Конкретният паричен размер на възнаграждението представлява преценка
по целесъобразност, направена от ОС в рамките на нормативните граници и не
подлежи на съдебен контрол. ОС има правомощието да определи точния размер на
възнаграждението на кмет на кметство, като прецени числеността на населеното
място, възможностите на бюджета и други критерии, които той счита за важни и
определящи. Воден от
горното и на основание чл. 172, ал. 2 АПК, Административен съд Видин
Р Е Ш И: ОСТАВЯ БЕЗ
УВАЖЕНИЕ жалбата на кмета на община Чупрене против
решение № 158, взето с протокол № 21 от 26.03.2021г. на Общински съвет
Чупрене, в частта с която е определена основната месечна заплата на кмета на
общината в размер на 1300лв. Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщението
пред ВАС. Съдия: |
|||||||||||