Определение по дело №32/2022 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 73
Дата: 4 февруари 2022 г. (в сила от 6 април 2022 г.)
Съдия: Ирена Илкова Янкова
Дело: 20227240700032
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 19 януари 2022 г.

Съдържание на акта

О   П   Р   Е   Д   Е   Л   Е   Н   И   Е

 

                    

                             73      04.02.2022г.      град Стара Загора

 

 

Старозагорският административен съд, ІІІ състав, в закрито заседание на четвърти февруари през две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

                                           

СЪДИЯ: ИРЕНА ЯНКОВА

 

 

при секретар                                                                                                            

и с участието на прокурора                                                                                                        като разгледа докладваното от съдия    ИРЕНА ЯНКОВА

административно дело № 32 по описа за 2022г., за да се произнесе, съобрази следното:                                                       

 

            Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/.

 

Образувано по жалба на М.Н.М. против писмо изх.№ УРИ-1228-00-35238 от 30.12.2021 година на началник сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР гр. Стара Загора.

 С оспореното писмо административният орган  е указал на заявителя, че следва да отстрани нередовностите си по подаденото от него заявление вх.№ 18723/29.12.2021 година, като представи протокол от ТОЛЕК, а не удостоверение за здравословно състояние, издадено му от общо практикуващ лекар.

 

Съдът намира, че оспорването е процесуално недопустимо, по следните съображения: 

 

Правото на жалба възниква и може да бъде упражнено при наличието на определени процесуални предпоставки, които обуславят и процесуалната допустимост на съдебното производство. По аргумент от разпоредбите на чл.159, т.1 и т.4 от АПК, две от предпоставките за възникване и съществуване право на оспорване, са наличието на акт, подлежащ на съдебно обжалване и правен интерес от оспорването. Тези процесуални предпоставки са от категорията на абсолютните, за които съдът следи служебно. Съответно на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност подлежат  административни актове /индивидуални, общи и подзаконови нормативни/, доколкото не са изключени от приложното поле на действие на АПК респ. с изрична нормативна разпоредба по отношение на тях не е установено изключение от общия принцип за съдебен контрол за законосъобразност на административната дейност и на постановяваните в хода на нейното осъществяване актове.

 

В случая съдът намира, че на първо място обжалваното писмо, по своята правна същност не представлява индивидуален административен акт по см. на чл.21, ал.1 – ал.4 от АПК, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност по реда на АПК. Видно от съдържанието на оспорения акт в същия са обективирани констатации за установени недостатъци по подадено заявление и указания как същите да бъдат отстранени.

За преценката дали един акт носи белезите на индивидуален административен такъв, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност по реда на АПК, от съществено значение е съдържанието и характерът на обективираното в акта волеизявление и на следващите се от него правни последици. В случая оспореното в настоящото съдебно производство писмо съдържа констатация на нередовност на подадено заявление. Ето защо следва да се приеме, че оспореното писмо има само уведомителен характер и не накърнява пряко субективни права и/или защитени от правото интереси т.е. не рефлектира неблагоприятно върху правната сфера на жалбоподателя.  Актът, който би засегнал правата на заявителя в производството за подновяване на СУМПС, е  акт за прекратяването му поради неотстраняване на нередовностите, а  такъв не е постановяван.  С оглед на което следва да се приеме и че за жалбоподателя не е налице правен интерес от оспорването на писмо  изх.№ УРИ-1228-00-35238 от 30.12.2021 година на началник сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР гр. Стара Загора.

Предвид изложеното съдът намира че оспорването, като направено против  акт, който не подлежи на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност по реда на АПК и при липса на правен интерес за оспорващия, е процесуално недопустимо, поради което следва да бъде оставено без разглеждане, а производството по делото – прекратено.

 

Водим от горните мотиви и на основание чл.159, т.1 и т.4 от АПК, съдът

 

 

 

  О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И:

 

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на М.Н.М.  против писмо изх.№ УРИ-1228-00-35238 от 30.12.2021 година на началник сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР гр. Стара Загора.

 

            ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 32/2022г. по описа на Административен съд – Стара Загора. 

 

            Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от неговото съобщаване. 

                       

 

 

                                                                                              СЪДИЯ: