Решение по дело №2175/2019 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 1535
Дата: 31 юли 2019 г. (в сила от 22 ноември 2019 г.)
Съдия: Валентин Тодоров Пушевски
Дело: 20193110202175
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 май 2019 г.

Съдържание на акта

      Р Е Ш Е Н И Е

 

      №…………………......./ 31.07.2019 г., гр. Варна

 

          В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ВАРНЕНСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, НАКАЗАТЕЛНО ОТДЕЛЕНИЕ, XLIV състав, в открито съдебно заседание на трети юни две хиляди и деветнадесета година в състав:             

                       РАЙОНЕН СЪДИЯ: ВАЛЕНТИН ПУШЕВСКИ                         

  с участието на секретаря Мария Миланова, след като разгледа докладваното от съдията НАХД № 2175 по описа за 2019 г., за да се произнесе, съобрази следното:

 

  Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.

         Образувано е по жалба на „Ж.т.2.“ ЕООД, с ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление:***, търговски комплекс ет. 2 и посочен съдебен адрес ***, офис № 4 срещу Наказателно постановление № 23 – 0000563 от 22.06.2018 г., издадено от Началника на Областен отдел „Автомобилна администрация“ – гр. Варна, с което на дружеството – жалбоподател, на основание разпоредбата на чл. 97, ал. 1, предл. последно от Закона за автомобилните превози, е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 5000 лева (пет хиляди лева) за това, че на 16.01.2018 г. в гр. Варна, ул. „Тролейна“ № 48, в административната сграда на ОО „Автомобилна администрация“ – гр. Варна, след извършена съвместна проверка на 05.12.2017 г. със служители на ТД на НАП – гр. Варна в офиса на „Ж.т.2.“ ЕООД *** на документи, свързани с транспортната дейност на дружеството, съгласно Заповед № РД – 12 – 1611/ 05.12.2017 г. и последващо получена покана изх. № 11 – 10 – 8463/1/ 11.12.2017 г. за предоставянето им от дружеството – превозвач е установено, че на 22.12.2017 г. в гр. Варна, ул. „Тролейна“ № 48, в административната сграда на ОО „Автомобилна администрация“ – гр. Варна, дружеството „Ж.т.2.“ ЕООД не предоставя за проверка на служителите на ИА „Автомобилна администрация“ изисканите с покана изх. № 11 – 10 – 8463/1/11.12.2017 г., получена с известие за доставяне на 14.12.2017 г. документи по т. II – 4 копия от карти за квалификация на водачите, съгласно Наредба № 41/2008 г. на Министерството на транспорта, управлявали МПС с рег. № В 6577 СС, № В 0209 КА, № 5906 КХ и № В 3460 КА, при извършване на превози на товари във вр. с 43 бр. товарителници, установени с приемо – предвателен протокол с отказ за предоставяне, приложен към доклад за извършена проверка, издадени за извършени превози на товари с гореописаните МПС от кат. N 3, собственост на дружеството – нарушение на разпоредбата на чл. 91б, ал. 1, т. 1 от Закона за автомобилните превози.

         Дружеството – жалбоподател „Ж.т.2.“ ЕООД намира издаденото наказателно постановление за неправилно, незаконосъобразно и необосновано, без обаче в самата въззивна жалба да представя някакви конкретни аргументи в защита на своята позиция. Изразява несъгласие с фактическата обстановка, описана в обстоятелствената част на АУАН и издаденото въз основа на него наказателно постановление, поради което и моли за отмяна на наказателното постановление.

         В проведеното на 03.06.2019 г. открито съдебно заседание по НАХД № 2175 по описа за 2019 г. на Варненския районен съд, въззивното дружество „Ж.т.2.“ ЕООД се представлява от своя процесуален представител адв. П.Б.от АК – Варна, който поддържа жалбата на посочените в нея основания и моли за отмяна на наказателното постановление, поставяйки акцент в своята пледоария, че поканата за представяне на документи не е била изпратена на адреса – седалище и адрес на управление на дружеството, както и, че липсват доказателства, че дружеството е осъществявало превозна дейност, поради което и липсват основания органите на ОО „Автомобилна администрация“ – гр. Варна да изискват фотокопия на картите на квалификациите на водачите на превозните средства.

         В проведеното на 03.06.2019 г. открито съдебно заседание по НАХД № 2175 по описа за 2019 г. на Варненския районен съд, въззиваемата страна ОО „Автомобилна администрация“ – гр. Варна се представлява от своя процесуален представител гл. експерт с юридическа правоспособност И.Г., който моли за потвърждаване на наказателното постановление, изразявайки мотивирана позиция за неоснователност на всички наведени възражения срещу законосъобразността на наказателното постановление и поставяйки акцент в своята пледоария, че самото дружество е декларирало пред НАП приходи от осъществявана на транспортна дейност.

 

         От фактическа страна, съдът намира за установено следното:

         На 05.12.2017 г. била извършена съвместна проверка от страна на ТД на НАП – гр. Варна и ОО „Автомобилна администрация“ – гр. Варна в офис на дружеството „Ж.т.2.“ ЕООД, ***. Съставна част от екипа на ОО „Автомобилна администрация“ гр. Варна, извършващ проверката бил св. Б.Г.Г. – гл. инспектор в ОО „Автомобилна администрация“ – гр. Варна.

         В хода на съвместната проверка в офиса на дружеството били установени 43 броя товарителници за извършени обществени  превози на товари, извършени в периода 20.10.2017 г. – 02.12.2017 г., с 4 броя товарни автомобили, собственост на въззивното дружество. По време на проверката в офиса се намирал управителят на въззивното дружество, който бил уведомен от св. Г., че товарителниците ще бъдат взети с приемо – предавателен протокол.  Св. Г. описал съдържането на товарителниците и изготвил приемо – предавателен протокол, описвайки в него подробно товарителниците по номера и дати. След като протокола бил изготвен, управителят на въззивното дружество отказал да го подпише и да предаде доброволно на св. Г. документите.

         Констатациите от тази проверка св. Г. обективирал в доклад рег. № 11 -10 – 8463/07.12.2017 г., към който приложил приемо – предавателния протокол, както и изготвеното по време на проверката описание на съдържанието на товарителниците.

         На 11.12.2017 г. до управителя на въззивното дружество „Ж.т.2.“ ЕООД – г-н. Ж.Г. Ж.била изпратена покана с изх. № 11 – 10 – 8463/1/11.12.2017 г.  с указание в 7 – дневен срок от получаване на поканата да представи документи във връзка с четири индивидуализирани с рег. № автомобила, а именно с рег. № В 6577 СС; № В 0209 КА; № В 5609 КХ; № В 3460 КА в това число копия от карти за квалификация на водачите, съгласно Наредба № 41/2008 г. на Министерството на транспорта, управлявали МПС с посочените регистрационни номера. В цитираната покана била упомената отговорността, която се носи при непредставяне на изискуемите документи по чл. 91б, ал. 1 от Закона за автомобилните превози.

         Поканата била получена лично от представляващия въззивното дружество г-н. Ж.Г. Ж.на 14.12.2017 г. (видно от обратната разписка приложена по преписката).  В дадения в поканата срок въззивното дружество не представило нито един от документите посочени в поканата, в това число и карти за квалификация на водачите, съгласно Наредба № 41/2008 г. на Министерството на транспорта, управлявали превозни средства с рег. № В 6577 СС; № В 0209 КА; № В 5609 КХ; № В 3460 КА

          На 19.12.2017 г. дружеството „Ж.т.2.“ ЕООД, чрез адв. Н.И.депозирало в ОО „Автомобилна администрация“ гр. Варна заявление в което посочило, че във връзка с поканата заявява, че на описаните дати по цитираните документи дружеството не било извършвало обществен превоз на товари в това число и за собствена сметка, поради което и не било в състояние да представи документите по т. ІI „копия на документи от водачите“ от поканата. Посочило още, че след като не бил извършван обществен превоз на товари и превоз за собствена сметка, то не следва да представя и документите по т. Іа, т. ІІ и т. ІІІ от поканата.

      На 09.01.2018 г. до г-н. Ж.Ж.– управител на въззивното дружество била изпратена по пощата покана изх. № 11 – 10 – 8463/5/09.01.2018 г. с указание да се яви в 3 – дневен срок от получаване на поканата в сградата на ОО „Автомобилна администрация“ – гр. Варна с оглед съставяне на АУАН. Поканата била изпратена на адреса, на който била получена преди това предходна покана. Същата била връчена на 10.01.2018 г. на лицето „Д.“ без яснота в какво качество лицето е получило поканата.

      Приемайки, че със своето поведение, в частност бездействие, дружеството „Ж.т.2.“ ЕООД е нарушило разпоредбата на чл. 91б, ал. 1, т. 1 от Закона за автомобилните превози, на 16.01.2018 г. в отсъствието на представител на въззивното дружество, св. Б.Г.Г. съставил акт за установяване на административно нарушение, с който санкционирал дружеството за нарушение на посочената нормативна разпоредба.

         В предвидения в разпоредбата на чл. 44, ал. 1 от ЗАНН срок постъпило писмено възражение срещу съставения АУАН, което било разгледано от административно – наказващия орган, но след като било преценено за несъстоятелно, на 22.06.2018 г. Началникът на ОО „Автомобилна администрация“ – гр. Варна, приемайки идентична фактическа обстановка, като тази изложена в обстоятелствената част на АУАН, издал наказателно постановление, с което на основание разпоредбата на чл. 97, ал. 1, предл. последно от Закона за автомобилните превози, наложил на въззивното дружество „Ж.т.2.“ ЕООД административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 5000 лева за нарушение на чл. 91б, ал. 1, т. 1 от Закона за автомобилните превози

        

         По отношение на доказателствата и от правна страна, съдът намира за установено следното:

         Жалбата срещу наказателното постановление е подадена в установения в чл. 59, ал. 2 от ЗАНН 7 – дневен срок, от надлежна страна, срещу акт, който подлежи на обжалване, поради което се явява процесуално допустима.

          Разгледана по същество, съдът я намира за неоснователна, поради следните причини:

         На първо място следва да се има предвид, че съдът не установи в рамките на извършената служебна проверка в хода на административно – наказателното производство да са били допуснати съществени процесуални нарушения. Акта за установяване на административно нарушение е изготвен от длъжностно лице със съответната компетентност, съдържа необходимите реквизити, кумулативно предвидени в разпоредбата на чл. 42 от ЗАНН и е надлежно предявен по реда на чл. 43, ал. 1 от ЗАНН. Самото наказателно постановление също е издадено от компетентен орган, отговаря на изискванията на чл. 57 от ЗАНН и е надлежно връчено по реда на чл. 58, ал. 1 от ЗАНН. Не на последно място, следва да се отбележи, че вмененото във вина на въззивното дружество нарушение е индивидуализирано в степен, позволяваща му да разбере в какво се изразява административното нарушение, поради което не е накърнено правото му на защита.

         В тази връзка съдът би желал да допълни, че действително АУАН е бил съставен в отсъствието на представляващия въззивното дружество – г-н. Ж.Ж.без по делото да са налице доказателства за хипотезата на чл. 40, ал. 2 от ЗАНН. Поканата за съставяне на АУАН е била изпратена на адрес, който не е адреса седалище и адрес на управление на въззивното дружество и е била получена от лице различно от неговия представляващ без яснота кое е това лице и каква е връзката му с дружеството „Ж.т.2.“ ЕООД. Доколкото обаче АУАН е бил връчен впоследствие на представляващия дружеството, той се е запознал с неговото съдържание и още в срока по чл. 44 от ЗАНН е подал възражение срещу АУАН, то съществено нарушение на процесуалните правила не е налице.

         Наредба № Н – 14 на Министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията от 27.08.2009 г. е издадена на основание разпоредбата на чл. 91а, ал. 11 от Закона за автомобилните превози и урежда по – специално начина на провеждане, обхвата и организацията на контролните проверки на пътя и в предприятията от компетентността на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ за спазване на изискванията на  Закона за автомобилните превози, подзаконовите нормативни актове по прилагането му и Регламенти (ЕО) № 561/2006 и (ЕС) № 165/2014. Съгласно чл. 12 от тази наредба се извършват контролни проверки в предприятията, като ал. 2 определя начина на селектиране на предприятията за извършване на проверка. Съгласно чл. 12, ал. 4 от Наредба № Н – 14 от 27.08.2009 г. Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ може да извършва контролни проверки на предприятията чрез изискване на документи, свързани с елементите на проверката, а съгласно чл. 91б, ал. 1, т. 1 от Закона за автомобилните превози превозвачите и собствениците на автогари са длъжни предоставят на служителите от Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ за проверка всички документи, свързани с превозите на пътници и товари. Безспорно видно от приложените по делото доказателства елемент на проверката е била документацията касателно транспортната дейност на дружеството, попадаща в обхвата на Регламент (ЕО) № 561/2006г., като в тази връзка в поканата до дружеството подробно са описани документите, които е следвало да бъдат представени. Безспорно сред тези документи са били картите за квалификация на водачите на четирите превозни средства с регистрационни номера № В 6577 СС; № В 0209 КА; № В 5609 КХ; № В 3460 КА. Изисканите документи са били изрично посочени в поканата, като по никакъв начин не е нарушено правото на защита на въззивното дружество да разбере в какво е обвинено, още повече, че същото в хода на проверката е депозирало заявление, че не следва да представя документите по т. Іа, т.ІІ и тези от т.ІІІ от поканата, в това число картите за квалификация на водачите на четирите превозни средства с регистрационни номера № В 6577 СС; № В 0209 КА; № В 5609 КХ; № В 3460 КА. Определеният в ал. 5 срок от Наредба № Н – 14 от 27.08.2009 г. за представяне на документите за проверката е 7 – дневен. Подзаконовата норма задължава съответното подразделение на ИА „Автомобилна администрация“ да извършва контролни проверки на предприятия чрез изискване на документи свързани с елементите на проверката, като документите следва да се представят в 7 – мо дневен срок от получаване на уведомлението за проверката. Видно от доказателствата по делото е, че с покана изх. № 11 – 10 – 8463/1/11.12.2017 г.  ОО „Автомобилна администрация“ гр. Варна е изискала от дружеството да представи документи във връзка с извършвана контролна проверка на дружеството свързана с неговата транспортна дейност, като изрично в т. ⅠⅠ е визирано да се представят картите за квалификация на водачите на четирите превозни средства с регистрационни номера № В 6577 СС; № В 0209 КА; № В 5609 КХ; № В 3460 КА.

         Видно от приложените по делото писмени доказателства (известие за доставяне), поканата е била получена лично от управителя на дружеството Ж.Ж.на 14.12.2017 г. Без значение е, че същата не е изпратена до седалището и адреса на управление на дружеството, щом в крайна сметка е доведена до знанието на управителя на същото. Обстоятелството, че поканата е достигнала до своя адресат  е видно и от депозирането от самия управител на 19.12.2017 г. заявление до ОО „Автомобилна администрация“ - гр. Варна, от което е видно, че същото не счита за нужно да представи изисканите му с поканата документи.

         Въззивното дружество именно чрез своите органи на управление е било длъжно да представи в указаният му срок – до 21.12.2017 г. съответните документи, което му е вменено в задължение предвид нормата на чл. 91б, ал. 1 от Закона за автомобилните превози – Превозвачите и собствениците на автогари са длъжни: да предоставят на служителите от Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ за проверка всички документи, свързани с превозите на пътници и товари.

         Не се оспорва от въззивното дружество, че в указания му срок не са представени изисканите с поканата карти за квалификация на водачите на четирите превозни средства с регистрационни номера № В 6577 СС; № В 0209 КА; № В 5609 КХ; № В 3460 КА – нещо повече, документите не са представени до приключване на проверката от страна на ОО „Автомобилна администрация“ – гр. Варна.

         Възраженията, наведени от въззивното дружество в заявлението му до органите на ОО „Автомобилна администрация“ – гр. Варна са ирелевантни за настоящия спор, тъй като поканата касае проверка на документацията, свързана с транспортната дейност на дружеството за периода от 01.10.2017 г. до 01.12.2017 г., а видно от приложените по преписката доказателства превозните средства са били собственост на въззивното дружество, същите са от категория N3 и с тях съобразно описаното в приемо – предавателния протокол и описа към него, съставени  от св. Г. и съобразно депозираните от свидетеля показания са били извършвани превози на товари с превозвач въззивното дружество. Изготвеният протокол не е оспорен от въззивното дружество във въззивното производство.

         Поради гореизложените съображения, съдът намира, че дружеството със своето бездействие в срока до 21.12.2017 г. е нарушило разпоредбата на чл. 91б, ал. 1, т. 1 от Закона за автомобилните превозни, поради което и съвсем правилно е била ангажирана административно – наказателната му отговорност.

         Размерът на наложеното административно наказание „имуществена санкция“ е строго фиксиран в разпоредбата на чл. 97, ал. 1, предл. последно от Закона за автомобилните превози, а именно в размер на 5000 лева, административно – наказващият орган изцяло се е съобразил с този размер при индивидуализация на административното наказание, поради което и пред съда не е поставен въпроса за неговата завишеност, респ. евентуална несправедливост.

         Поради гореизложените съображения съдът намира, че Наказателно постановление № 23 – 0000563 от 22.06.2018 г., издадено от Началника на областен отдел „Автомобилна администрация“ – гр. Варна, следва да бъде потвърдено.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

 

 

 

Р Е Ш И:

 

         Потвърждава Наказателно постановление № 23 – 0000563 от 22.06.2018 г., издадено от Началника на Областен отдел „Автомобилна администрация“ – гр. Варна, с което на Ж.т.2.“ ЕООД, с ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление:***, търговски комплекс ет. 2, на основание разпоредбата на чл. 97, ал. 1, предл. последно от Закона за автомобилните превози, е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 5000 лева (пет хиляди лева) за това, че на 16.01.2018 г. в гр. Варна, ул. „Тролейна“ № 48, в административната сграда на ОО „Автомобилна администрация“ – гр. Варна, след извършена съвместна проверка на 05.12.2017 г. със служители на ТД на НАП – гр. Варна в офиса на „Ж.т.2.“ ЕООД *** на документи, свързани с транспортната дейност на дружеството, съгласно Заповед № РД – 12 – 1611/ 05.12.2017 г. и последващо получена покана изх. № 11 – 10 – 8463/1/ 11.12.2017 г. за предоставянето им от дружеството – превозвач е установено, че на 22.12.2017 г. в гр. Варна, ул. „Тролейна“ № 48, в административната сграда на ОО „Автомобилна администрация“ – гр. Варна, дружеството „Ж.т.2.“ ЕООД не предоставя за проверка на служителите на ИА „Автомобилна администрация“ изисканите с покана изх. № 11 – 10 – 8463/1/11.12.2017 г., получена с известие за доставяне на 14.12.2017 г. документи по т. II – 4 копия от карти за квалификация на водачите, съгласно Наредба № 41/2008 г. на Министерството на транспорта, управлявали МПС с рег. № В 6577 СС, № В 0209 КА, № 5906 КХ и № В 3460 КА, при извършване на превози на товари във вр. с 43 бр. товарителници, установени с приемо – предвателен протокол с отказ за предоставяне, приложен към доклад за извършена проверка, издадени за извършени превози на товари с гореописаните МПС от кат. N 3, собственост на дружеството – нарушение на разпоредбата на чл. 91б, ал. 1, т. 1 от Закона за автомобилните превози.

           Решението подлежи на касационно обжалване в 14 – дневен срок от получаване на съобщение за изготвянето му пред Административен съд – Варна.

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: