Решение по дело №8806/2019 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 282
Дата: 21 януари 2020 г. (в сила от 3 август 2020 г.)
Съдия: Андон Вълков Вълков
Дело: 20192120108806
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 16 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№282/21.01.2020 г.

гр. Бургас

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

БУРГАСКИ РАЙОНЕН СЪД, ГРАЖДАНСКО ОТДЕЛЕНИЕ, LI състав, в открито съдебно заседание, проведено на 13.01.2020 г., в състав:

 

                                                            РАЙОНЕН СЪДИЯ: АНДОН ВЪЛКОВ

 

при участието на секретаря Зинаида Монева, като разгледа докладваното от съдията гражданско дело 8806 по описа на съда за 2019 г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е образувано по предявени от ищеца Г.Д.Г. срещу Главна дирекция «Пожарна безопасност и защита на населението» МВР осъдителни искове с правно основание чл. 178, ал. 1, т. 3 от ЗМВР вр. с чл. 187, ал. 5, т. 2 от ЗМВР и чл. 86 ЗЗД, за заплащане /съгласно приетото от съда намаление на иска чрез частичен отказ в съдебно заседание от 13.01.2020 г./ на сумата от 451.57 лв., представляваща дължимо допълнително възнаграждение за положен извънреден труд в размер на 74.36 часа, за периода от 01.10.2016 г. до 20.11.2017 г., получен в резултат на преизчисляване на положения нощен труд с коефициент 1.143, както и сумата от 106.17 лв., представляваща лихва за забава върху дължимите от ответника суми за периода от 01.01.2017 г. до 30.09.2019 г., ведно със законната лихва от датата на депозиране на исковата молба в съда – 16.10.2019 г. до окончателното изплащане на задължението.

Ищецът твърди, че през периода от 01.10.2016 г. до 20.11.2017 г. е полагал труд при 24-часови работни смени, предварително определени с график за всеки месец, като старши пожарникар в Регионална дирекция ПБЗН Бургас към Регионална дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“ - Бургас при Главна дирекция ПБЗН МВР. За процесния период ищецът полагал нощен труд, като преизчисляването на нощен към дневен труд водило до извънреден труд от 74.36 часа, който следвало да бъде допълнително заплатен от ответника. При изчисляване на база основно месечно възнаграждение, увеличено с 50% съгласно чл. 187, ал. 5 от ЗМВР, всеки извънреден час следва да бъде компенсиран приблизително с по 6 лв., т. е. задължението било 451.57 лв. Претендира лихва за забава в размер на 106.17 лв., за периода от 01.01.2017 г. до 30.09.2019 г.

В срока по чл. 131 ГПК ответникът оспорва предявения иск. През процесния период ищецът бил в служебно правоотношение с МВР. През това време ищецът полагал труд на смени по график. По отношение на държавните служители приложение намирали специалните разпоредби от чл. 187 и следващите от ЗМВР. Нормалната продължителност на дневното работно време на държавните служители в МВР била 8 часа, а положения труд през нощта 8 часа за всеки 24-часов период. Прави искане за отхвърляне на исковата претенция.

В съдебно заседание процесуалният представител на ищеца поддържа молбата, като прави изменение на иска и отказ на част от спорното право, на основание чл. 214, ал. 1 от ГПК вр. чл. 233 от ГПК.

В съдебно заседание ответникът не се представлява. С подадена до съда молба от 10.01.2020 г. поддържа изразеното в отговора на исковата молба становище за отхвърляне на исковете.

Съдът, след като взе предвид исканията и доводите на страните, обсъди поотделно и в тяхната съвкупност събраните по делото доказателства, и след като съобрази закона, намира за установено следното:

Предявени са осъдителни искове по чл. 178, ал. 1, т. 3 ЗМВР вр. чл. 187, ал. 5, т. 2 ЗМВР и чл. 86 ЗЗД.

Страните по делото не спорят, а и от събраните доказателства се установява, че между тях е съществувало служебно правоотношение, по силата на което ищецът е полагал труд като старши пожарникар в Регионална дирекция ПБЗН Бургас към Регионална дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“ - Бургас при Главна дирекция ПБЗН МВР. Страните не спорят и че с оглед характера на заеманата от ищеца длъжност през процесния период същият е полагал труд и през нощта /за времето от 22.00 часа до 06.00 часа/, съгласно утвърдени графици, а отработеното работно време се е изчислявало сумарно.

Съгласно чл. 178, ал. 1, т. 3 от ЗМВР, към основното месечно възнаграждение на държавните служители се изплаща и допълнителни възнаграждения за положен извънреден труд. Съгласно разпоредбата на чл. 179, ал. 1 и 2 от ЗМВР, на държавните служители се изплащат допълнителни възнаграждения за научна степен, за полагане на труд през нощта от 22,00 до 6,00 ч., за полагане на труд на официални празници и за времето на разположение. Условията и редът за изплащане на допълнителните възнаграждения се определят с наредба на министъра на вътрешните работи, а техният размер – с негова заповед.

Работното време на държавните служители се изчислява в работни дни – подневно, а за работещите на 8-, 12- или 24-часови смени – сумирано за тримесечен периодчл. 187, ал. 3 от ЗМВР. От ал. 5 на същата разпоредба е видно, че работата извън редовното работно време до 280 часа годишно се компенсира със допълнителен платен годишен отпуск за работата в работни дни и с възнаграждение за извънреден труд за работата в почивни и празнични дни – за служителите на ненормиран работен ден; възнаграждение за извънреден труд за отработени до 70 часа на тримесечен период – за служителите, работещи на смени.

Съгласно чл. 187, ал. 9 от ЗМВР, редът за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители се определят с наредба на министъра на вътрешните работи.

През процесния исков период са издадени Наредба № 8121з-592/25.05.2015 г., Наредба № 8121з-776 от 29.07.2016 г. за реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в Министерството на вътрешните работи, и Наредба № 8121з-908 от 2.08.2018 г. за условията и реда за изплащане на допълнителни възнаграждения на държавните служители в Министерството на вътрешните работи за научна степен, за полагане на труд през нощта от 22,00 до 6,00 ч., за полагане на труд на официални празници, за времето на разположение и за изпълнение на специфични служебни дейности.

Съгласно чл. 3, ал. 2 от Наредба № 8121з-776 от 29.07.2016 г., за държавните служители в МВР е възможно полагането на труд и през нощта между 22,00 и 6,00 ч., като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период.

Разпоредбата на чл. 31, ал. 2 от  Наредба № 8121з-407 от 11.08.2014 г. за реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в Министерството на вътрешните работи (отм.), предвижда, че при сумирано отчитане на работното време се прилага коефициент 0.143 на общия брой часове положен труд между 22.00 ч. и 6.00 ч. за отчетния период. След отмяната на Наредба № 8121з-407 от 11.08.2014 г. са издадените Наредба № 8121з-592 /в сила от 01.04.2015 г., отменена с Решение № 8585 от 11.07.2016 г. на ВАС на РБ - бр. 59 от 29.07.2016 г./ и Наредба № 8121з-779 /в сила от 02.08.2016 г./, които обаче не регламентират отчитане на отработените часове нощен труд с коефициент, аналогично на чл. 31, ал. 2 от отменената Наредба № 8121з-407/2014 г. Следователно този ред на преизчисляване е неприложим след отмяната на Наредба № 8121з-407/11.08.2014 г., поради празнота в уредбата на реда за организацията, отчитането и компенсацията на полагания труд, извън редовното работно време, за държавните служители в МВР. Липсата на изрична норма обаче не следва да се тълкува като законово установена забрана за преизчисляване на положените от служителите в МВР часове нощен труд в дневен и отчитането и заплащането му като извънреден, тъй като такава забрана би била и противоконституционна, а представлява празнота в уредбата относно реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в МВР. Доколкото в Наредба № 8121з-776 от 29.07.2016 г. е посочено, че отново се касае за сумарно отчитане на работното време, но не е посочен алгоритъм за преизчисляване, е налице нормативна празнота по този въпрос. Съдът намира, че при наличие на такава непълнота в специалната уредба, касаеща служителите в МВР, следва субсидиарно да се приложи общата Наредба за структурата и организацията на работната заплата (обн., ДВ, бр. 9 от 26.01.2007 г., в сила от 1.07.2007 г.). Обратното разбиране би поставило в неравностойно положение държавните служители в МВР спрямо другите държавни служители, а също и спрямо служителите по трудови правоотношения.

Съгласно чл. 9, ал. 2 от Наредба за структурата и организацията на работната заплата, при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното време за съответното работно място. Съдът намира, че превръщането на нощните часове в дневни съгласно чл. 9, ал. 2 НСОРЗ се извършва при сумирано изчисляване на работното време, но това не означава, че спрямо нощните часове не се прилага чл. 8 от НСОРЗ. Съгласно чл. 8 за всеки отработен час или за част от него между 22,00 ч. и 6,00 ч. на работниците и служителите се заплаща допълнително трудово възнаграждение за нощен труд в размер не по-малък от 0,25 лв. С оглед на това двете разпоредби се прилагат едновременно, т.е. при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с коефициент 1.143 и за същите тези нощни часове се заплаща допълнително трудово възнаграждение за нощен труд.

По делото е извършена съдебно-счетоводна експертиза, неоспорена от страните и приета от съда, от чието заключение се установява, че за исковия период ищецът е работил на смени, като за същият период е полагал нощен труд за времето от 22 часа до 6.00 часа общо за целия процесен период от общо 520 часа, като при превръщане на часовете нощен труд в дневни часове с приложен коефициент 1.143 се получават общо 594.36 часа. При което се установява, че разликата възлиза в размер на 74.36 часа и е на стойност 451.57 лв., не е отчитана и не е заплатена от ответника.

По делото ответникът не твърди, нито е представил доказателства за заплащане на ищеца на дължимото допълнително възнаграждение за положения за исковия период нощен труд, преизчислен като извънреден труд по горепосочения коефициент в установения от експертизата размер. Предвид на това исковата претенция за заплащане на нощен труд за горепосочения период, получен след преобразуване на положените часове нощен труд в дневен и отчитането му като извънреден е основателна, и следва да се уважи в изчисления от вещото лице размер от 451.57 лв., който съвпада с исковата претенция след намаляването на размера й по реда на чл. 214, ал. 1 от ГПК във вр. с чл. 233 ГПК.

На основание чл. 86 от ЗЗД следва да се уважи и акцесорния иск за претендираното обезщетение за забавено плащане за периода от 01.01.2017 г. до 30.09.2019 г. в размер на 106.17 лв., съгласно приетото и неоспорено от страните заключение на вещото лице.

Като последица от уважаване на исковата претенция ответникът дължи на ищеца и законната лихва от датата на депозиране на исковата молба в съда – 16.10.2019 г. до окончателното изплащане на задължението.

Предвид изхода на спора и прекратяване на делото за част от спорното право, разноски следва да бъдат присъдени в полза и на двете страни, съразмерно с уважената част от иска, респ. съразмерно отхвърлената (прекратената) част от иска.

Съдът, като взе предвид фактическата и правна сложност на делото, проведеното едно открито съдебно заседание и минималните размери на адвокатските възнаграждения, намира, че възражението на ответника за прекомерност на адвокатското възнаграждение на ищеца, направено с отговора на исковата молба, е основателно и следва да бъде намалено. Изложените по делото съображения за извършени допълнителни разходи и дейности от защитника не се подкрепят от събраните по делото доказателства, а и видно от представения договор за правна защита и съдействие, възнаграждението е било уговорено и заплатено само за процесуално представителство по делото. С оглед на което същото следва да се определи в минимален размер от 300 лв., съгласно разпоредбата на чл. 78, ал. 5 ГПК вр. чл. 7, ал. 2, т. 1 от Наредба № 1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения. Така ответникът следва да бъде осъден да заплати на ищеца сторените от него разноски в размер на 279.24 лв. - адвокатско възнаграждение, съразмерно с уважената искова претенция, на основание чл. 78, ал. 1 от ГПК.

На основание чл. 78, ал. 4 от ГПК ответникът има право на разноски и при частично прекратяване на делото. Съдът прие направения частичен отказ от спорното право и по отношение на разноските, дължими на ответника, последиците са идентични с тези на отхвърлянето на иска като неоснователен (в този смисъл е Определение № 52 от 26.03.2018 по ч.гр.д. № 788/2018 на Второ гр.о. ВКС). Съгласно чл. 78, ал. 8 ГПК, в полза на юридически лица се присъжда и възнаграждение в размер, определен от съда, ако те са били защитавани от юрисконсулт. Размерът на присъденото възнаграждение не може да надхвърля максималния размер за съответния вид дело, определен по реда на чл. 37 от Закона за правната помощ. Отчитайки фактическата и правна сложност на делото съдът намира, че следва да определи юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лв., на основание чл. 25, ал. 1 от Наредбата за заплащането на правната помощ във връзка с чл. 37 от ЗПП, но с оглед на изхода на делото и прекратената част от спорното право, сумата, която следва да се присъди в полза на ответника е в размер на 6.92 лв., която следва да се възложи в тежест на ищеца.

На основание чл. 78, ал. 6 вр. с чл. 83, ал. 1, т. 1 от ГПК вр. с чл. 1 от ТДТКССГПК, ответникът следва да бъде осъден да заплати държавната такса в размер на 100 лв., дължима върху уважения размер на исковите претенции, както и направените разноски от 195.47 лв. за извършената съдебно-счетоводна експертиза, съобразно уважената част от исковете. Разноските за вещото лице по отношение на прекратената част от спорното право, остават в тежест на бюджета на съда, на основание чл. 83, ал. 1, т. 1 и ал. 3 от ГПК.

Мотивиран от горното, съдът

Р Е Ш И :

 

ОСЪЖДА Главна дирекция «Пожарна безопасност и защита на населението» МВР – гр. София да заплати на Г.Д.Г., ЕГН **********, на основание чл. 178, ал. 1, т. 3 от ЗМВР вр. с чл. 187, ал. 5, т. 2 от ЗМВР и чл. 86 ЗЗД, сумата от 451.57 лв., представляваща дължимо допълнително възнаграждение за положен извънреден труд в размер на 74.36 часа, за периода от 01.10.2016 г. до 20.11.2017 г., получен в резултат на преизчисляване на положения нощен труд с коефициент 1.143, както и сумата от 106.17 лв., представляваща лихва за забава върху дължимите от ответника суми за периода от 01.01.2017 г. до 30.09.2019 г., ведно със законната лихва от датата на депозиране на исковата молба в съда – 16.10.2019 г. до окончателното изплащане на задължението.

 

ОСЪЖДА Главна дирекция «Пожарна безопасност и защита на населението» МВР – гр. София да заплати на Г.Д.Г., ЕГН **********, направените по делото разноски за платено адвокатско възнаграждение в размер на 279.24 лв., на осн. чл. 78, ал. 1 ГПК.

 

ОСЪЖДА Главна дирекция «Пожарна безопасност и защита на населението» МВР – гр. София да заплати в полза на бюджета на съдебната власт, по сметка на БРС, дължимата върху уважения размер на исковете държавна такса в размер от 100 лв., както и направените по делото разноски от бюджета на съда за извършената експертиза в размер на 195.47  лв., на основание чл. 78, ал. 6 от ГПК.

 

ОСЪЖДА Г.Д.Г., ЕГН **********, да заплати на Главна дирекция «Пожарна безопасност и защита на населението» МВР– гр. София, направените по делото разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 6.92 лв., на основание чл. 78, ал. 4 от ГПК.

 

РЕШЕНИЕТО, в частта за присъденото допълнително възнаграждение за положен извънреден труд, подлежи на предварително изпълнение, на основание чл. 242, ал. 1 от ГПК.

 

РЕШЕНИЕТО може да бъде обжалвано в двуседмичен срок от съобщаването му на страните, пред Окръжен съд - Бургас, а в частта, с която е допуснато предварително изпълнение, решението има характер на определение и може да бъде обжалвано с частна жалба пред Окръжен съд – Бургас в седемдневен срок от получаване на настоящото решение.

 

ПРЕПИС от решението да се връчи на страните, на основание чл. 7, ал. 2 ГПК.

 

                                                                                    РАЙОНЕН СЪДИЯ: (П)

Вярно с оригинала!

ММ