Решение по дело №151/2019 на Районен съд - Дулово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 9 март 2020 г.
Съдия: Емил Василев Николаев
Дело: 20193410200151
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 16 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

14

гр. Дулово, 09.03.2020 год.

                                                                                               

Районен съд - Дулово, в открито съдебно заседание на седми януари две хиляди и двадесета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Емил Н.

 

при секретаря Велемира Иванова като разгледа докладваното от районния съдия АНД № 151 по описа на съда за 2019 г. и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по чл.59 и следващи от ЗАНН.

Обжалвано е Наказателно постановление № 39-0000173/26.09.2019 год., издадено от началник Областен Отдел „Автомобилна Администрация“, с което на И.А.П., ЕГН **********,***, за нарушаване на чл. 8, §. 6, второ тире, изр.1 от Регламент 561/06 г., във вр. с чл.4, буква „з“ и чл. 78, ал. 1, т. 1 от ЗАвПр, на основание на чл. 53 от ЗАНН и чл. 93б, ал. 11,т.3 от Закона за автомобилните превози му е наложена имуществена санкция в размер на 1 000.00 /хиляда/ лв.

 

В жалбата се прави искане за отмяна на атакуваното НП поради допуснати съществени нарушения на процесуалните правила и материалния закон.

 

Жалбоподателят, редовно призован, не се явява, в съдебно заседание не се представлява. Депозирана е молба.

 

Въззиваемата страна  Областен Отдел „Автомобилна Администрация“ - Силистра - редовно призована, не се явява представител.

 

Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства и във връзка с направеното оплакване, намира следното от фактическа и правна страна:

Атакуваното Наказателно постановление № 39-0000173/26.09.2019 г. на началник Областен Отдел „Автомобилна Администрация“ - Силистра е издадено въз основа на акт за установяване на административно нарушение № 261902/04.09.2019 г., съставен от Б.М.Р., на длъжност „Инспектор“ в Областен Отдел „Автомобилна Администрация“ срещу И.А.П., ЕГН **********,***, за това, че на 04.09.2019 г. около 09:40 часа по път I-7 Силистра –Шумен, на км. 47+793 м., отклонение за с. р., извършва обществен превоз на товари /слънчоглед/, попадащ под обхвата на Регламент ЕО № 561/2006 г., по маршрут от с. Пристое до с. Ситово със заверено копие на лиценз на ЕО № ***с товарен автомобил, марка ***, с peг. № ***, оборудван с аналогов тахограф, марка Simens ***, с прикачено полуремарке с рег. № ***, собственост на „***” ЕООД, като в момента на проверка водачът не спазва изискванията на нормалната седмична почивка, като намаляването е с над 9 часа и 30 минути, видно от тахографски листи на водача за 29.08.2019 г. на 30.08.19 г., 31.08.19 г., 01.09.19 г., 02.09.19 г., 03.09.19 г. и на 04.09.19 г. - 7 бр., с което виновно е нарушил чл. 8, §. 6, второ тире, изр.1 от Регламент 561/06 г., във вр. с чл.4, буква „з“ и чл. 78, ал. 1, т. 1 от ЗАвПр.

Актът е съставен в присъствието на И.А.П., посочен като нарушител. Подписан е от актосъставителя – св. Б.М.Р. - инспектор в Областен Отдел „Автомобилна Администрация“ – Силистра и П.Н.П. - „Старши инспектор“ в Областен Отдел „Автомобилна Администрация“ - Силистра, като свидетел по установяване на нарушението. На датата на съставянето му - 04.09.2019 г. - е връчен препис от акта на жалбоподателя. С издаденото наказателно постановление е ангажирана административнонаказателната отговорност на шофьора като за нарушението, на основание на чл. 53 от ЗАНН и чл. 93б, ал. 11, т.3 Закона за автомобилните превози му е наложена имуществена санкция в размер на 1 000.00 /хиляда/ лева.

Тази фактическа обстановка съдът намира за безспорно доказана от показанията на   разпитания по делото свидетел П.Н.П., който изложи факти, идентични с отразените в акта и приложените по делото тахографски листи, от които личи ясно времето на почивка и часовете на същата.

 

При така установената фактическа обстановка съдът направи следните правни изводи:

Жалбата е подадена в срок от легитимирано лице, поради което е процесуално ДОПУСТИМА.

Разгледана по същество, жалбата се преценя като НЕОСНОВАТЕЛНА.

 

За да се произнесе по съществото на правния спор /по основателността на жалбата/, съдът съобрази, че настоящото производство е от административно - наказателен характер и същественото при него е да се установи има ли извършено административно нарушение от лицето посочено в АУАН и НП. Тук следва да се отбележи, че актовете за установяване на административно нарушение нямат обвързваща доказателствена сила, т. е. посоченото в акта не се счита за доказано. Това означава, че в тежест на административно - наказващия орган, тъй като именно той е субектът на административно - наказателното обвинение, е да докаже по безспорен начин пред съда, с всички допустими доказателства, че има административно нарушение и че то е извършено виновно от лицето, посочено като нарушител. Критерият за определяне на съществените нарушения на процесуалните правила е този, че нарушението е съществено, когато ако не е било допуснато, би могло да се стигне и до друго решение по въпроса, или когато е довело до ограничаване на правата на страните в която и да е фаза на процеса. Когато са спазени всички процесуални правила и срокове, то НП е законосъобразно издадено и именно тогава съдът следва да провери дали то е правилно, т. е. дали има извършено  административно нарушение. Именно административно наказващия орган е този, който следва да установи пред съда, че има извършено административно нарушение (такова, каквото е описано в акта) и че същото е извършено от лицето, посочено като нарушител. Ако това не бъде доказано пред съда, то НП следва да бъде отменено като неправилно, тъй като не е доказано извършването на нарушението. Едва когато НП е законосъобразно и се докаже извършване на съответното нарушение, може да бъде разгледан и въпросът за съответствието на наложената санкция с тежестта на нарушението (само когато размерът на административното наказание или имуществената санкция  може да бъде определен в някакви граници, а не е фиксиран в закона).

Като прецени изложената фактическа обстановка с оглед нормативните актове, регламентиращи процесните отношения и при цялостната служебна проверка на акта, на основание чл.313 и чл.314 от НПК, вр. чл.84 от ЗАНН,  настоящият състав на Дуловския районен съд,  достигна до следните правни изводи:

 

С оглед изложеното,  във връзка с приложение на процесуалните правила съдът след запознаване със приложените по дело Акт за установяване на административно нарушение № 261902/04.09.2019 г. и Наказателно постановление № 39-0000173/26.09.2019 г. на началник Областен Отдел „Автомобилна Администрация“ - Силистра, намира, че обжалваното НП отговаря на формалните изисквания на ЗАНН, като издадено от компетентен орган, притежаващ  правомощия за тези действия. Както в АУАН, така и в НП са изложени всички обстоятелства в съответствие с изискванията на чл.42 и чл.57 от ЗАНН, както и че АУАН е съставен в рамките на визирания в чл.34, ал.1 от ЗАНН срок. Обжалваното НП също е издадено в срок и следва да бъде потвърдено поради следните основания:

 

Отговорността на водача е ангажирана за нарушение на разпоредбата на чл.8, §6, второ тире, изр.1, вр.чл.4, буква „з“ и чл.78, ал.1, т.1 от ЗАвП. 

Съгласно чл.78, ал.1, т.1 от ЗАвП, при извършване на превози на пътници с автобуси и превози на товари с автомобили, които самостоятелно или в състав от пътни превозни средства имат допустима максимална маса над 3,5 тона, лицата, осъществяващи превози за собствена сметка, превозвачите и водачите спазват изискванията на Регламент (ЕО) № 561/2006 на Европейския парламент и на Съвета за хармонизиране на някои разпоредби от социалното законодателство, свързани с автомобилния транспорт, за изменение на регламенти (ЕИО) № 3821/85 и (ЕО) № 2135/98 на Съвета и за отмяна на Регламент (ЕИО) № 3820/85 на Съвета, наричан по-нататък „Регламент 561/2006“ и на Европейската спогодба за работата на екипажите на превозните средства, извършващи международни автомобилни превози, съставена в Женева на 1 юли 1970г. (ратифицирана със закон - ДВ, бр. 28 от 1995 г.) (обн., ДВ, бр. 99 от 1995 г.; изм., бр. 27 от 2012 г.), наричана по-нататък „AETR“;

Товарен автомобил, марка ***, с допустима максимална маса над 3,5 тона попада в обхвата на попада в обхвата на посочената разпоредба.

Съгласно чл.8, §6 от Регламент № 561/2006, през всеки две последователни седмици водачът ползва поне:

- две нормални седмични почивки, или

- една нормална седмична почивка и една намалена седмична почивка от поне 24 часа. Намалението обаче се компенсира с равностоен период на почивка, ползван без прекъсване преди края на третата седмица след въпросната седмица.

Седмичната почивка започва не по-късно от края на шест 24-часови периода от края на предишната седмична почивка.

Съгласно чл.4, буква з) от Регламент № 561/2006, „седмична почивка“ означава седмичен период от време, през който водачът може свободно да разполага със своето време и който включва „нормална седмична почивка“ и „намалена седмична почивка“:

- „нормална седмична почивка“ означава всеки период с продължителност от поне 45 часа,

„намалена седмична почивка“ означава всеки период, който е по-къс от 45 часа, който може, при спазване на условията, предвидени в член 8, параграф 6, да бъде съкратен до минимум 24 последователни часа;

Извършеното нарушение безспорно се установява от приложените по делото тахографски листи, от които личи ясно времето на почивка и часовете на същата. Неоснователно жалбоподателят твърди, че в АУАН и НП нарушението не било описано ясно. Както в АУАН, така и в НП изрично е посочен периодът, в който е следвало да ползва нормална седмична почивка.

Предвид обществената опасност на деянието и дееца съдът преценява, че правилно е определен размера на глобата. Нарушението не може да се квалифицира като маловажно, тъй като е нарушен европейски регламент, който има за цел спазване правата на почивка на водачите на МПС, извършващи превоз на пътници и товари и осигуряване безопасността на останалите участници в движението.

 

Водим от горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН,  съдът

 

Р Е Ш И:

 

Потвърждава Наказателно постановление № 39-0000173/26.09.2019 год., издадено от началник Областен Отдел „Автомобилна Администрация“, с което на И.А.П., ЕГН **********,***, за нарушаване на чл. 8, §. 6, второ тире, изр.1 от Регламент 561/06 г., във вр. с чл.4, буква „з“ и чл. 78, ал. 1, т. 1 от ЗАвПр, на основание на чл. 53 от ЗАНН и чл. 93б, ал. 11,т.3 от Закона за автомобилните превози му е наложена имуществена санкция в размер на 1 000.00 /хиляда/ лв.

 

Решението подлежи на обжалване пред Силистренския административен съд в 14-дневен срок от съобщаването на представителя на жалбоподателя.

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: