Решение по дело №707/2022 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 1066
Дата: 5 октомври 2022 г.
Съдия: Даниела Динева Драгнева
Дело: 20227040700707
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 април 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер 1066            Година 05.10.2022          Град Бургас

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд гр.Бургас, десети състав, на двадесети септември две хиляди двадесет и втора година в закрито заседание в следния състав:

 

                                                                                    Председател: Даниела Драгнева

 

Секретар: Вяра Стоянова

Прокурор

Като разгледа докладваното от съдия Драгнева административно дело № 707 по описа за 2022 година и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 и следващите Административно процесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл.33а, ал.6 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП).

Образувано е по жалба на Р.С.М. с ЕГН: **********, с постоянен адрес ***, чрез адвокат Н.М.М. ***, със съдебен адрес ***, кантора № 4 против заповед № РД-09-150/25.02.2020г. на министъра на земеделието, храните и горите, в частта по отношение на имоти подадени за подпомагане в заявление Кампания 2021г, но невключени в слой „Площи, допустими за подпомагане“, а именно: площта от 0.08 ха, попадаща в парцел №07291-130-13-2, находящ се в землището на с. Българи; площта от 0.03 ха, попадаща в парцел №07291-89-1-1, находящ се в землището на с. Българи; площта от 0.37 ха, попадаща в парцел №38947-100-1-2, находящ се в землището на с.Кости; площта от 1.10 ха, попадаща в парцел №38947-107-2-2, находящ се в землището на с.Кости; площта от 0.21 ха, попадаща в парцел №38947-107-3-1, находящ се в землището на с.Кости; площта от 0.74 ха, попадаща в парцел №38947-107-8-1, находящ се в землището на с.Кости; площта от 0,33 ха, попадаща в парцел №38947-110-10-2, находящ се в землището на с.Кости; площта от 0.44 ха. попадаща в парцел №38947-110-11-3, находящ се в землището на с.Кости; площта от 0.52 ха, попадаща в парцел №38947-110-12-2, находящ се в землището на с.Кости; площта от 0.40 ха, попадаща в парцел №38947-110-13-1, находящ се в землището на с.Кости; площта от 0.72 ха, попадаща в парцел №38947-110-2-2, находящ се в землището на с.Кости; площта от 0.82 ха, попадаща в парцел №38947-110-3-1, находящ се в землището на с.Кости; площта от 0.37 ха. попадаща в парцел №38947-110-9-8, находящ се в землището на с.Кости; площта от 0.17 ха, попадаща в парцел №38947-12-10-1, находящ се в землището на с.Кости; площта от 0.28 ха, попадаща в парцел №38947-12-11-1, находящ се в землището на с.Кости; площта от 0.10 ха, попадаща в парцел №38947-12-7-2, находящ се в землището на с.Кости; площта от 0.16 ха, попадаща в парцел №38947-200-5-1, находящ се в землището на с.Кости; площта от 0.20 ха, попадаща в парцел №38947-244-1-4, находящ се в землището на с.Кости; площта от 0.00 ха, попадаща в парцел №38947-256-3-2, находящ се в землището на с.Кости; площта от 0.00 ха, попадаща в парцел №38947-30-7-1, находящ се в землището на с.Кости; площта от 2.89ха, попадаща в парцел №38947-329-1-1, находящ се в землището на с.Кости; площта от 0.12 ха, попадаща в парцел №38947-338-2-1, находящ се в землището на с.Кости; площта от 0.31 ха, попадаща в парцел №38947-35-9-1, находящ се в землището на с.Кости; площта от 1.07 ха, попадаща в парцел №38947-362-1-3, находящ се в землището на с.Кости; площта от 0.20 ха. попадаща в парцел №38947-362-2-1, находящ се в землището на с.Кости; площта от 0.60 ха, попадаща в парцел №3894737-1-2, находящ се в землището на с.Кости; площта от 0.23 ха. попадаща в парцел №38947-7-3-1, находящ се в землището на с.Кости; площта от 0.38 ха, попадаща в парцел №38947-7-4-1, находящ се в землището на с.Кости; площта от 1.56 ха, попадаща в парцел №67307-174-1-3, находящ се в землището на с.Сливарово. Счита заповедта, в обжалваната ѝ част, за незаконосъобразна и прави искане за нейната отмяна и преписката да бъде върната на административния орган за произнасяне, съобразно дадените указания за тълкуването и прилагането на закона, както и да се присъдят направените по делото разноски. В съдебно заседание поддържа жалбата и прави искане да бъде уважена.

Ответникът – Министъра на земеделието, храните и горите, редовно уведомен, чрез процесуалния си представител оспорва жалбата и прави искане да бъде оставена без уважение.

Административен съд Бургас, намира, че жалбата е процесуално допустима като подадена в срока по чл.149, ал.1 от АПК, от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването. Разгледана по същество е неоснователна.

Р.М. е земеделски производител, регистриран с Универсален регистрационен номер (УРН) 604067, УИН 02/200521/50575 и е заявил за подпомагане общо 88 броя парцела от които: 21 парцела с обща площ 6,61 ха находящи се в землището на с.Българи, общ.Царево; 66 парцела с обща площ 50,95 ха находящи се в землището на с.Кости, общ.Царево, и 1 парцел с площ 1,56 ха в землището на с.Сливарово, общ.Царево, (л.6-32 от делото).

Със заповед № РД09-1194/15.12.2021г. на министъра на земеделието е одобрен проект на специализирани слоеве „Физически блокове“ (ФБл) и  „Площи, допустими за подпомагане“ (ПДП) за кампания 2021,г., като част от Системата за идентификация на земеделските парцели (СИЗП), обновени за 2021г. чрез дешифрация на нова цифрова ортофото карта (ЦОФК) на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2021г. и отразяване на резултатите на извършени през годината теренни проверки от страна на областните и общински структури на МЗ (л.35-36 от делото).

След запознаване с обхвата на проекта от Р.М. е подадено възражение № РД-12-05-667/29.12.2021г. (в оптичен носител), срещу границите/ начина на трайно ползване на цифровите географски данни, с искане да бъдат преразгледани по отношение на ФБл, в които попадат посочените от него 29 броя земеделски парцели с посочени идентификатори и площи, находящи се в землището на с.Българи, с.Кости и с.Сливарово.

Със заповед № РД 09-150/25.02.2021г. на министъра на земеделието (л.36 от делото) на основание чл. 25, ал. 4 от Закона за администрацията, чл.33а, ал.2 от ЗПЗП и чл.16г, ал. 4 от Наредба № 105/22.08.2006г. са одобрени окончателни специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2021.

Заповедта е публикувана в ДВ бр.20/11.03.2022г. и е обжалвана частично от Р.М. с жалба вх.№ 94-644/25.03.2022г., подадена в срока по чл.149, ал.1 от АПК. Заповедта е оспорена в частта в която заявени от лицето площи от парцелите за подпомагане, с посочени идентификатори, не са включени в одобрените специализирани слоеве.

С писмо вх.№ 5238/03.06.2022г. от ответника е представено писмо на дирекция „Идентификация“ на земеделските парцели“ с рег.№11-225/31.05.2022г. (л.49-50 от делото), видно от което дирекцията не може да предостави данни в друг формат, освен вече представените такива на хартиен и електронен носител, представляващи пълната административна преписка. На хартиен носител са представени заповеди № РД-091194/15.12.2021г. и № РД 09-150/25.02.2022г. (л.35-36 от делото). Приложени са и цифрови данни на оптичен носител (л.37 от делото), съдържащ таблица с подробни данни за заявените от кандидата парцели за кампания 2021г., както и извадки от ЦФОК в pdf формат изготвени по самолетни снимки от 27.06.2021г. с нанесени контури на физически блокове от СИЗП в лилав цвят, процесния парцел в жълт цвят и допустимите за подпомагане площи в син цвят. За подаденото възражение с рег.№ РД-12-05-667/29.12.2021г. е посочено, че е представено като сканиран документ, в приложения оптичен носител.

При така изложените фактически данни, които се подкрепят от приложените по делото писмени доказателства съдът достигна до следните правни изводи:

Съобразно разпоредбата на чл.168, ал.1 от АПК, съдът преценява законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл.146 от АПК.

Обжалваната заповед е издадена от компетентен орган, а именно министъра на земеделието, храните и горите, съобразно правомощията му по чл.33а, ал.2 от ЗПЗП.

В хода на административното производство не са допуснати съществени процесуални нарушения, които да са довели до незаконосъобразност на обжалваната заповед.

Съгласно чл. 33а, ал. 1 от ЗПЗП, министерството на ЗХГ създава в системата за идентификация на земеделските парцели специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“, който включва площите, допустими за подпомагане в рамките на всеки физически блок, въз основа на критериите, определени в наредбата по чл.40. В ал.2 е предвидено, че данните в Системата за идентификация на земеделските парцели, които се отнасят до физическите блокове и обхвата на специализирания слой „ПДП“, се одобряват със заповед на министъра на ЗХГ по ред, определен в наредбата по чл.30, ал.6, като заповедта се обнародва в Държавен вестник.

На основание чл.30, ал.6 от ЗПЗП е издадена Наредба № 105/2006г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол. В чл.15, ал.2 от Наредбата е предвидено, че цифровите географски и атрибутивни данни за референтни парцели – физически блокове, слой „Площи, допустими за подпомагане“ и екологично насочени площи, се обновяват ежегодно с цел отразяване на реалното състояние и ползване на площите чрез: 1.дешифриране на актуална ЦОФК, изготвена чрез самолетно или сателитно заснемане; 2.отразяване на резултати и констатации от специализирани теренни проверки на референтни парцели по чл.33, ал.4, т.2 от ЗПЗП; 3.отразяване, след анализ и при съществуваща техническа възможност за това, на резултатите от проверките на място по чл.37, ал.3 от ЗПЗП, които предоставят допълнителна, различна и непротиворечива информация спрямо съществуващите към момента данни в СИЗП; 4.други източници на ортогонални изображения и цифрови данни за съответната година, до които министерството на ЗХГ има достъп и може да използва при липса на информация по т.1-3.

В хода на съдебното производство по искане на жалбоподателя е допуснато извършване на съдебно-техническа експертиза. Видно от приетото и неоспорено от страните по делото заключение, за кампания 2021г. Р.М. е заявил за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ 88 парцела, с обща площ от 59,12 ха., които вещото лице е изнесло в таблица № 1. Съответно,  заявените за подпомагане площи, които са попаднали извън проекта и окончателния слой ПДП за Кампания 2021г. са отразени в таблица 2 от заключението. Вещото лице сочи, че всички извадки от ЦОФК, които са ползвани за дешифриране и очертаване границите на слоя ПДП за ФБ, в които са разположени процесиите парцели са с разделителна способност не по-малка от 0,5 м., т.е. един пиксел от изображението е по-малък от 0,50м. АФС от които е съставена ЦОФК са с дата на заснемане 26.06.2021г. По землища, парцелите и площите са разпределени както следва: с.Българи – 21 парцела с обща площ 6,61 ха, с.кости – 66 парцела с обща площ 50,95ха и с.Сливарово - 1 парцел с площ 1,56 ха., като по код и култура те са разпределени, както следва: ливади за косене – 72 парцела с обща площ 37,1 ха, ПВППЖ (постоянни и временни пасища за паша на животни) – 5 парцела с обща площ 3,23 ха, картофи – 6 парцела с обща площ 10,04 ха, площи с угари – 1 парцел с площ 4,38 ха и люцерна - 4 парцела с обща площ. На всички заявени за подпомагане парцели и площи са извършени всички административни проверки, включващи кръстосани проверки в ИСАК и вътрешни проверки в самото заявление. Вещото лице е установило, че извадките от ЦОФК, използвани за дешифриране, определяне и изчертаване границите на слоя ПДП за ФБ, в които са разположени процесиите парцели, са актуални за Кампания 2021г., като самолетното заснемане е извършено на 27.06.2021г. в интервала 07-07,30ч., а ЦОФК в частта си, в която е извършено дешифрирането на процесиите имоти отговаря на изискванията 1Мр<0,50 м, М 1:5000 и по- едър. Всички парцели с площи извън слоя ПДП са с код култура 314000 или 315000 и култура Постоянни и временни пасища за паша на животни или ливади за косене. Всички те са приети за недопустими, като площи заети от дървета и храсти в слята повърхност, без следи от земеделска дейност към момента на заснемане. Недопустимите площи са определени автоматично. В един от слоевете на ИСАК са въведени изчертаните (заявените за подпомагане) парцели. След въвеждане на слоя ПДП, за всеки от парцелите се определя площта в и извън слоя ПДП. Според вещото лице субективният фактор (човешката намеса) се свежда само и единствено до извършване на дешифрирането на ЦОФК и определяне границите на слоя ПДП, а определянето на допустимите и недопустими площи за всеки парцел, за всеки бенефициент се извършва автоматично. По отношение на вида растителност в процесните парцели, във връзка с преценяване основанията за недопустимост на същите, вещото лице сочи, че заснетата растителност не е еднородна и ясно се наблюдават множество храсти и дървета, във всички случаи над определените като допустими - 100 бр./ха, при това те не са в разпръсната, а в слята конфигурация. Височината на храстите и дърветата е значителна, на места надминава 2м., а височината на тревослоя може да се определи само по границата с пътища и просеки, т.е. там където може да се наблюдава сянка. По отношение допустимостта на процесните площи посочва също, че не само гъстотата на храстите и дърветата, височината на храстите и тревослоя определят недопустимостта им, а за тях липсват каквито и да са следи от селскостопанска дейност. В съдебно заседание, вещото лице подробно обяснява действията по изчертаването, измерването и заснемането на слоевете.

Обжалваната заповед на министъра на ЗХГ, в частта, в която от окончателно одобрения специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ са изключени площите на процесните парцели, заявени от жалбоподателя, е издадена в съответствие с приложимия материален закон.

Относно критериите за допустимост приложими са нормите на Наредба № 2/26.03.2018г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ, а относно редът за установяването им - Наредба № 105/22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол.

Въз основа приложените с административната преписка материали на електронен носител, събраните писмените доказателства по делото и заключението на вещото лице се установява, че жалбоподателят за кампания 2021 като бенефициент е заявил за подпомагане 88 парцела, като 29 от тях са оценени изцяло или отчасти от административния орган като негодни за подпомагане съгласно Наредба № 2/26.03.2018г. Границите на слоя площи допустими за подпомагане физически блокове, в които са разположени всички заявени за подпомагане площи и парцели, по заявлението на Р.М. са определени на основание чл.15, ал.2, т.1 от Наредба № 105/22.08.2006г., чрез дешифриране на актуална ЦОФК, изготвена чрез самолетно заснемане на 27.06.2021г. По подадено от жалбоподателя възражение са извършени повторни проверки, за определяне коректността на границите на проекта за слой ПДП, като в резултат на извършените проверки и последвалото частично изменение на границите на слоя ПДП, площите извън слоя ПДП за заявените парцели са се увеличили от 14,40 ха на 16,06 ха. и същите се определят като недопустими за подпомагане

Критериите, на които трябва да отговарят площите, за определянето им като допустими за подпомагане за целите на създавания специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“, са регламентирани в раздел ІІІ Условия за допустимост за подпомагане на земеделските площи от Наредба № 2/26.03.2018г. В чл.4, ал.1 от Наредба № 2/26.03.2018г. е предвидено, че допустимите за подпомагане земеделски площи съгласно чл.32, §2  от Регламент (ЕС) № 1307/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013г. за установяване на правила за директни плащания за земеделски стопани по схеми за подпомагане в рамките на общата селскостопанска политика и за отмяна на Регламент (ЕО) № 637/2008 на Съвета и Регламент (ЕО) № 73/2009 на Съвета (ОВ L 347, 20.12.2013 г.) (Регламент (ЕС) № 1307/2013), които: т.1.се поддържат в състояние, годно за производство, трябва да отговарят на изискванията на чл.5, 6 и 9 и т.2.се използват за производство, трябва да отговарят на изискванията на чл.7-9. Съгласно чл.5 за поддържането на земеделските площи в състояние, годно за производство по смисъла на чл.4, параграф 1, буква „в“, подточка „ii)“ от Регламент (ЕС) № 1307/2013, трябва да бъде приложена поне една от следните дейности на обработваеми земи – изораване, дисковане, косене на тревата без изнасяне на сено/сенаж, обработка с хербициди, а на постоянно затревени площи – косене на тревата без изнасяне на сено/сенаж.

В чл.8, ал.1 от Наредба № 2/26.03.2018г. са определени кои площи се приемат за постоянно затревени, според начина им на ползване, а в ал.2 на какви условия следва да отговарят те, за да са допустими за подпомагане. Прието е, че допустими за подпомагане са постоянно затревените площи по ал.1, когато на тях: 1.има не повече от 100 бр. дървета и/или храсти на хектар с височина над 0,5 м (за видовете от чл.10, ал.1, т.2 - независимо от височината), които са с мозаечно разположение; 2.има мозаечно разположени сгради, съоръжения, скали, скални участъци, ерозирали или оголени терени, които заемат не повече от 10 % от общата площ, след изключване на неподходящите за подпомагане площи по чл.10, ал.1, т.4; 3. следите от паша или косене са разпознаваеми през цялата календарна година.

Нормата на чл.10, ал.1 от Наредба № 2/26.03.2018г., сочи като трайно неподходящи за подпомагане са земеделските площи или части от тях, заети от: 1.дървесна и храстовидна растителност; 2.нежелана растителност – орлова папрат (Pteridium aquilinum), чемерика (Veratrum spp.), айлант (Ailanthus altissima), къпина (Rubus spp.), клек (Pinus mugo), хвойна (Juniperus spp.), аморфа (Amorpha fruticosa);3. бързорастящи дървесни видове с кратък цикъл на ротация извън изброените в приложение № 1 на Наредба № 3 от 2015 г. за условията и реда за прилагане на схемите за директни плащания; 4. сгради, съоръжения, скали, скални участъци, ерозирали или оголени терени. В чл.10, ал.2 са определени като временно неподходящи за подпомагане земеделските площи или части от тях, за които в календарната година се установи, че: 1. са изоставени – земеделски площи без наличие на земеделска дейност (производство на продукция или поддържане в състояние, годно за производство), които могат да бъдат приведени в състояние, годно за подпомагане чрез стандартни земеделски мероприятия или чрез премахване на камъни, дървесна, храстовидна и друга нежелана растителност; 2.височината на тревостоя е над: а)0,5 м за земи под угар и междуредията в трайни насаждения; б)0,7 м за ливади по чл.8, ал.1, т.2 и временно затревени площи; в)0,35 м за постоянно затревени площи, поддържани в състояние, годно за производство съгласно чл.5, т.2; 3.са опожарени; 4. са наводнени. Съответно според ал.3 гореизброените площи не се включват в слой „Площи, допустими за подпомагане“, когато заедно или поотделно заемат повече от 100 кв. м.

Недопустимостта на спорните площи, респ. изключването им от одобрените окончателни специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“ за Кампания 2021, предмет на обжалваната заповед се установява както от представените по делото доказателства, така и от заключението на вещото лице, като същите правилно са приети за недопустими, съответно не са включени в слоя площи допустими за подпомагане на основание чл.8, ал.2, т.1 и чл.10, ал.1, т.1 от Наредба № 2/26.03.2018г. 

В случая, процесните площи от заявените парцели са с код култура 314000 или 315000 и култура Постоянни и временни пасища за паша на животни или ливади за косене и са заети от дървета и храсти в слята повърхност, без следи от земеделска дейност към момента на извършеното заснемане. По отношение на вида растителност в тях, с оглед преценката на основанията за недопустимост, вещото лице сочи, че растителността не е еднородна и ясно се наблюдават множество храсти и дървета, във всички случаи над определените като допустими - 100 бр./ха, при това те не са в разпръсната – мозаечна конфигурация, а в слята, тоест не са налице изискванията на чл.8, ал.1, т.1 от Наредба № 2/23.03.2018г. за приемането им за допустими за подпомагане. С оглед изискванията на чл.8, ал.2, т.3 от Наредба № 2/26.03.2018г., вещото лице не е установило и каквито и да е следи от селскостопанска дейност, при извършеното заснемане, височината на храстите и дърветата е значителна, на места надминава 2 м., а височината на тревослоя може да се определи само по границата с пътища и просеки, т.е. там където може да се наблюдава сянка. От жалбоподателя не се оспорва, че не са извършвани селскостопански дейности, като от него се сочи, че тъй като процесните парцели попадат в Натура 2000 до 15.07 е забранено тяхното косене, а заснемането е извършено преди тази дата на 27.06.2021г. Съответно, от него не са ангажирани никакви доказателства посредством които да се установи, че и след 15.07.2021г. са извършвани някакви селскостопански дейности в парцелите, за да може да се приеме, че в случая не намира приложение нормата на чл.8, ал.2, т.3 от Наредба № 2/26.03.2018г.

С оглед на изложеното, правилно и законосъобразно процесните парцели са били изключени от обхвата на обжалваната заповед, с която са одобрени окончателните специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“ за Кампания 2021, тъй като те по своята същност са изоставени, без следи от земеделска дейност и не отговарят на изискванията на чл.8, ал.2, т.1 и т.3 и чл.10, ал.1, т.1 от Наредба № 2/26.03.2018г. за определянето им като допустими за подпомагане. Ето защо и на основание чл.172, ал.2 от АПК жалбата на Р.М. следва да бъде отхвърлена, като неоснователна.

Мотивиран от изложеното, Административен съд Бургас, десети състав

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Р.С.М. с ЕГН: **********, с постоянен адрес *** против заповед № РД-09-150/25.02.2020г. на министъра на земеделието, храните и горите, в частта по отношение на подадените от него имоти за подпомагане в заявление Кампания 2021г., но невключени в одобрените окончателни специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи допустими за подпомагане“, находящи се в землището на с.Българи, с.Кости и с.Сливарово, общ.Царево, обл.Бургас.

Решението може да се обжалва в 14-дневен срок от съобщението му с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България.

 

СЪДИЯ: