Решение по дело №1073/2019 на Районен съд - Добрич

Номер на акта: 430
Дата: 4 декември 2019 г. (в сила от 28 декември 2019 г.)
Съдия: Веселин Иванов Николов
Дело: 20193230201073
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 август 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№………….

 

гр.Добрич 04.12.2019г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Добрички районен съд, наказателна колегия, осемнадесети състав

в публично съдебно заседание на 14.11.2019г, в състав:

Съдия: Веселин Иванов Николов,

при  участието  на  съдебен  секретар  :Стела Димова ,

 разгледа  н.а.х.д.№  1073 по описа на ДРС за 2019г.

 

Производството е образувано по жалба М.А.С. с ЕГН ********** срещу наказателно постановление № ПИОС-150 от 31.07.2019 год. на Зам. Кмета на Община гр. Добрич .

С атакуваното наказателно постановление на жалбоподателя за нарушение на чл.4 ал.3 т.4  от НОБДДВПСП/Наредба за организацията , безопасността на движението и дисциплината на водачите на превозни средства и пешеходците / и на основание чл. 49 ал.1 приложеине 12 от  НОБДДВПСП е наложено административно наказание   глоба  в размер на 200/двеста / лева .

По същество жалбоподателят оспорва НП като неправилно и незаконосъобразно. Редовно уведомен не се явява лично в съдебно заседание , а се представлява от адвокат П.К. от ДАК.

Въззиваемата страна  оспорва депозираната до РС Добрич жалба и се представлява от  старши юрисконсулт М.Г.  .

Независимо от основанията, посочени от въззивника, съдът подложи на цялостна преценка атакуваното наказателно постановление, при което констатира следното:

На 23.04.2019 г., около 09:00 часа, в гр. Д. по ул. „****", пред комплекс „Луксор", жалбоподателя паркира л. а. марка „***" с per.**** на място предназначено за хора с трайни увреждания и обозначено с пътен знак и маркировка.На база така описаната фактическа обстановка бил съставен  АУАН № 1717а-1204 от 29.05.2019 и в последствие било издадено   НП № ПИОС-150 от 31.07.2019 година.

           Описаната фактическа обстановка се установява от показанията на актосъставителя- П.П.М.  и св. А.Н.А. и И.С.Т. ,както и от приобщените по делото писмени доказателства.

 В административнонаказателното производство не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила .

Наведените в жалбата основания за отмяна на атакуваното наказателно постановление не  кореспондират изцяло с установената в настоящото производство фактическа обстановка както следва:

Настоящият състав не е съгласен с възражението на жалбоподателя във връзка с нарушение при изписване на датата на която е извършено административното нарушение. В атакуваното наказателното постановление е допусната техническа грешка при изписване на датата на административното нарушението. Датата е изписана в НП като 23.04.2019 година , а в действително датата на извършенато административно нарушение и  28.04.2019  г., която се установява по безспорен начин от всички приложени материали и доказателства/разпит на свидетели и снимков материал/, поради което считам, че така допусната грешка не е попречило за жалбоподателката да упражни пълноценно правото си на защита. Настоящият състав считам, че допуснатата техническа грешка не представлява съществено процесуално нарушение, което да прави наказателното постановление незаконосъобразно.Такава е и константата практика на ВАС , а именно че става въпрос за техническа грешка .

Съобразно приложените в настоящото адм. Наказателно производство доказателства е видно че , г-н А. С. ,който се явява роднина на жалбоподателя, притежава карта за паркиране на хора с трайни увреждания, издадена от кмета на Община град Добрич, която дава право на притежателя да ползва място за преференциално паркиране на ППС, превозващи хора с трайни увреждания на обозначените за това места.Съгласно разпоредбите на Наредба за организацията, безопасността на движението и дисциплината на водачите на превозни средства и пешеходците на територията на Община град Добрич, следва на видно място от вътрешната страна на предното стъкло на автомобила, който обслужва лице с трайни увреждания да бъде поставена карта за паркиране, регламентирана в чл. 99а от ЗДвП. Това задължение е изрично посочено и върху самата карта, чийто образец е утвърден и отговаря на изискванията на съответното национално и европейско законодателство. Поставянето на картата е необходимо с цел удостоверяване на правото на преференциално паркиране на означените за това места за съответния автомобил. Видно от представените от Първо РУ писмени материали, никъде на видно място в автомобила на жалбоподателката няма поставена такава карта.Нарушението е установено в отсъствието на жалбоподателката. Тъй като не е констатирана надлежно поставена карта за паркиране на местата, определени за превозните средства, обслужващи хора с трайни увреждания, на собственика на автомобила е съставено и връчено уведомление за глоба с фиш по законоустановения ред.Представянето на картата с последващото възражение не доказва, че в конкретния момент автомобилът е бил паркиран на въпросното място с цел обслужването на лице с трайни увреждания. Към момента на извършване на проверката от контролните органи не е установено автомобилът да обслужва такова лице, както и не е удостоверено по надлежния ред, че автомобилът има право да ползва преференция за паркиране, като ППС, превозващо лице с трайни увреждания.

В атакуваното наказателното постановление не е обсъдено, че е постъпило възражение, тъй като възражението е постъпило срещу фиша, то не е постъпило срещу акта.  В законоустановения тридневен срок, след издаване на акта не са постъпили допълнителни обяснения и възражения. Поради тази причина в наказателното постановление не е обсъдено предвид, че такива възражения и обяснения допълнителни срещу акта не са депозирани. Това възражение е обсъдено в отговора, доколкото е получен като преписка от Първо РУ с изготвения фиш и съответно след като жалбоподателката е упражнила своето право да възрази срещу фиша е съставен според изискванията на закона акт, по който тя също е можела да депозира възражение, като тя не е упражнила своето право в законоустановения срок.

Видно е ,че е жалбоподателят е получил своевременно АУАН , съставен е в негово присъствие и е запознат с повдигнатото му обвинение за извършено административно нарушение и е имал възможност да направи възражения до Кмета на Община гр. Добрич.

Споделя се извода ,че нарушението е за първи път , но правилно и законосъобразно административнонаказващия орган не е приложил хипотезата на чл. 28 от ЗАНН.Именно за извършеното административно нарушение от   жалбоподателя и наложеното административно наказание „глоба” навежда на основанието ,че се касае за неуважение на Общинските служби и Общинските Наредби касаещи правата на хората с трайни увреждания.

Наложеното административно наказание от вида глоба в размер на 200/двеста/лева е към минималния установен от законодателя размер и  се явява  справедливо.Настоящият състав счита, че определеното от административно-наказващия орган би се явило законоустановено и   справедливо  и  отговарящо  на целите на чл. 12 от ЗАНН.

Предвид горното , обжалваното наказателно постановление следва да бъде потвърдено .

Воден от изложените фактически констатации и правни изводи, на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът

Р  Е  Ш  И :

 

        ПОТВЪРЖДАВАМ НП № ПИОС-150 от 31.07.2019 година на Зам.Кмета на Община гр. Добрич , с което  на  М.А.С. с ЕГН ********** за нарушение на чл. 4 ал.3 т.4  от НОБДДВПСП/Наредба за организацията , безопасността на движението и дисциплината на водачите на превозни средства и пешеходците / и на основание чл. 49 ал.1приложеине 12 от  НОБДДВПСП е наложено административно наказание   глоба  в размер на 200/двеста / лева .

Решението подлежи на  обжалване пред Административен съд гр. Добрич в 14 дневен срок от уведомяване на страните  по реда на АПК.

                                                                 

                                                                           Районен съдия:                       .