Решение по дело №1111/2019 на Районен съд - Хасково

Номер на акта: 334
Дата: 12 ноември 2019 г. (в сила от 28 февруари 2020 г.)
Съдия: Мартин Димитров Кючуков
Дело: 20195640201111
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

Номер  334                                         12.11.2019г.                              град Хасково

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

Хасковският Районен съд                                                             наказателен състав

На тридесет и първи октомври              през две хиляди и деветнадесета година

В публичното заседание в следния състав :

                                       Председател: Мартин Кючуков                    

Секретар Велислава Ангелова

Прокурор

като разгледа докладваното от Съдията

а.н. дело 1111 по описа за 2019 година.

                  Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

Обжалвано е Наказателно постановление №6431/20.09.2019г. на Началник отдел „Контрол по републиканската пътна мрежа“ към Агенция „Пътна инфраструктура“ – гр.София, с което за нарушение на чл.26 ал.2 т.1 б.“а“ от ЗПътища вр.чл.37 ал.1 т.1 от Наредба №11/03.07.2001г. на МРРБ на Л.Д.Б. ЕГН ********** *** ал.1 от ЗПътищата е наложено административно наказание „глоба” в размер на 2 500 лв.

Недоволен от така издаденото наказателно постановление е останал жалбоподателят, поради което го обжалва в срок. Същият го счита за незаконосъобразно и неправилно. Прави се анализ на правната уредба в Наредба №11/2001г. Твърди се, че не се касаело за нарушение на чл.26 ал.2 т.1 б.“а“ от ЗПътищата, тъй като тази норма съдържала забрана за движение на тежки и извънгабаритни ППС, без разрешение, а не без заплатена такса. Цитира се чл.14 ал.3 от Наредбата и се прави анализ.

Моли съда да отмени изцяло обжалваното наказателно посткановление.

Ответникът по жалбата – „Агенция пътна инфраструктура“-гр.София вземат становище. От всички доказателства – писмени и гласни се установявало, че жалбоподателят осъществил вмененото му с НП нарушение. НП било издадено в съответствие с разпоредбите на чл.42 и чл.57 от ЗАНН и следвало да се потвърди, като правилно и законосъобразно.

Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства поотделно и в съвкупност, приема за установено от фактическа страна следното:

На 29.08.2019г., около 15,35 часа, в района на гр.Хасково на АМ-Марица км.47+500 в посока гр.Свиленград, проверки извършвали св.Х.Г. и св.Г.Г. – главен инспектор и инспектор в отдел „Контрол по републиканската пътна мрежа“ към Агенция „Пътна инфраструктура“-гр.София. По това време от там преминало съчленено МПС с 5 оси - товарен автомобил – „***********“ рег.№*********** с 2 оси и полуремарке с 3 оси с рег.№***********, управлявано от жалбоподателя Л.Б.. Жалбоподателят бил спрян. При проверката св.Хр.Г. и Г.Г.  извършили замерване на теглото на товарния автомобил с електронна мобилна везна “PW 10 №К0200007 и разстоянието между осите на МПС – с Ролетка 1306/18 – 5 м.

При тези замервания било констатирано, че натоварването на задвижващата 2 ос на ППС е 12 850 кг., при максимално допустимо натоварване на оста 11 500 кг. – по чл.7 ал.1 т.4 б.“а“ от Наредба №11/03.07.2001г. на МРРБ.

Било измерено разстояние между осите – 1,37 м, като сумата от натоварването на ос на тройната ос на полуремаркето била 26 200 кг., при максимално допустимо натоварване  на тройната ос от 24 000 кг. – съгласно чл.7 ал.1 т.3 б.“б“ от Наредба №11/03.07.2001г. на МРРБ.

 Фактическата обстановка по делото се потвърждава и от разпита на Хр.Г. и Г.Г..

 При тази фактическа обстановка е бил издаден АУАН №0007136/29.08.2019г., в присъствие на жалбоподателя и връчен лично.

 Въз основа на него е издадено атакуваното Наказателно постановление.

                      При така установената фактическа обстановка, съдът намира от правна страна следното:

                      Разпоредбата на чл.26 ал.2  т.1 б.“а“ от ЗПътищата предвижда, че за дейности от специалното ползване на пътищата без разрешение се забраняват - в обхвата на пътя и ограничителната строителна линия - движението на извънгабаритни и тежки пътни превозни средства.

                      Жалбоподателят се е движел със съчленено МПС с 5 оси - товарен автомобил – „***********“ рег.№***********с 2 оси и полуремарке с 3 оси с рег.№***********.

                       Измереното от инспекторите натоварване на 2 движеща ос на МПС е било 12 850 кг. Това измерване е направено с калибрована електронна мобилна везна “PW 10“ №К0200007.

                       Съгласно чл.7 ал.1 т.4 б.“а“ от Наредба №11/03.07.2001г. на МРРБ допустимото максимално натоварване на ос за ППС с допустими максимални маси по чл.6 ал.1 с пневматично или признато за еквивалентно на него окачване за движение по всички пътища, отворени за обществено ползване, както и за ППС със същите маси без пневматично или признато за еквивалентно на него окачване за движение само по дадените в приложение № 2 отворени за обществено ползване пътища, е за - единична ос – зaдвижвaщa - на ППС при условията на чл.6 ал.1 т. 2 и 3 - 11,5 t – 11 500 кг.

                       Така натоварването на 2 задвижваща ос на влекача е било над установените в Наредбата максимални 11 500 кг.

                       Освен това измереното от инспекторите разстояние между осите било 1,37 м, като сумата от натоварването на ос на тройната ос на полуремаркето била 26 200 кг.

                       Съгласно чл.7 ал.1 т.3 б.“б“ от Наредба №11/03.07.2001г. на МРРБ сумата от натоварванията на ос на една тройна ос на ремаркета и полуремаркета, когато разстоянието между осите е над 1,3 m – е 24 t – т.е 24 000 кг.

                       Така сумата от натоварването на ос на една тройна ос на ремаркето е било над установените в наредбата максимални 24 000 кг.

                       Съгл.чл.3 ал.2 от Наредба №11/03.07.2001г. на МРРБ тежки ППС или състав от ППС са тези, които имат - натоварване на ос, по-голямо от стойностите по чл.7

                       И двете неща означават, че управляваното от жалбоподателя МПС – влекач и ремарке е било „тежко“ по смисъла на закона.

                       Ето защо съдът прие за установено описаното в АУАН и НП административно нарушение.

                       За такова нарушение нормата на чл.53 ал.1 от ЗПътищата предвижда, че се наказват с глоба от 1000 до 5000 лв., ако деянието не представлява престъпление, физическите лица, нарушили разпоредбите на чл. 25, чл. 26, ал. 1, т. 1, букви "в" и "г", т. 2, ал. 2 и ал. 5 и чл. 41 или които извършат или наредят да бъдат извършени следните дейности – т.2 - движение на извънгабаритни и тежки пътни превозни средства и товари без разрешение на собственика или администрацията, управляваща пътя.

                       Именно такъв е конкретния случай.

                       На жалбоподателя Б. е наложена глоба в размер на 2 500 лв., което означава, че АНО е индивидуализирал наказанието около средата. Съдът не споделя този извод. Налице е превес на смекчаващи вината обстоятелства. Претоварването на МПС е с и в 2-та случая е малко над максимално допустимите стойности. Съдът намира, че глобата следва да се определи малко над минималния размер т.е на 1 500 лв. НП следва да се измени, като глобата се намали от 2 500 лв. – на 1 500 лв.

              Предвид изложеното, съдът

 

 

Р Е Ш И :

 

  ИЗМЕНЯ Наказателно постановление №6431/20.09.2019г. на Началник отдел „Контрол по републиканската пътна мрежа“ към Агенция „Пътна инфраструктура“ – гр.София, с което за нарушение на чл.26 ал.2 т.1 б.“а“ от ЗПътища вр.чл.37 ал.1 т.1 от Наредба №11/03.07.2001г. на МРРБ на Л.Д.Б. ЕГН ********** *** ал.1 от ЗПътищата е наложено административно наказание „глоба” в размер на 2 500 лв., като НАМАЛЯВА наложената глоба от 2 500 лв. – на 1 500 лв.

 

 Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд-гр.Хасково, в 14-дневен срок от съобщаването му.

 

 

                                                                         Районен съдия: /п/ не се чете

 

Вярно с оригинала!

Секретар: В.А.