Решение по дело №133/2020 на Районен съд - Първомай

Номер на акта: 260014
Дата: 29 декември 2020 г. (в сила от 29 март 2021 г.)
Съдия: Спасимир Спасов Здравчев
Дело: 20205340200133
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 юни 2020 г.

Съдържание на акта

 

260014

 

град Първомай, 29.12.2020 година

 

 

Районен съд - Първомай, първи съдебен състав, в открито заседание на четиринадесети юли две хиляди и двадесета година със

Съдия докладчик Спасимир Здравчев

при секретаря Венета Хубенова,

разгледа докладваното от съдията АНД № 133 по описа на Съда за 2020 година и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.

Обжалвано е Наказателно постановление № 20-0325-000231 / 11.05.2020 година на Началника на Районно управление към Областна дирекция на МВР - Пловдив, Районно управление - Първомай, с което на Й.З.Г., ЕГН **********, с адрес: ***, са наложени:

·  глоба в размер на 200 (двеста) лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от шест месеца на основание чл. 175, ал. 3, предложение 2 от Закона за движението по пътищата за нарушение по чл. 140, ал. 1 от същия закон, като на основание Наредба № Iз-2539 / 2012 година на Министъра на вътрешните работи са отнети 10 контролни точки;

·  глоба в размер на 10 (десет) лева на основание чл. 183, ал. 1, т. 1, предложения 1 и 2 от Закона за движението по пътищата за нарушение по чл. 100, ал. 1, т. 1 от същия закон.

В Жалбата си и в съдебно заседание на въззивната инстанция чрез процесуалния си представител адвокат Н.Ш.Б. от Адвокатска колегия - *** Й.З.Г. моли за отмяна на Наказателното постановление, поради маловажност на случая, а ако липсват основания за приложението чл. 28 от ЗАНН – да се отмени наказанието лишаване от правоуправление.

Въззиваемата страна – Районно управление на МВР - Първомай – редовно призована чрез Началника, не изпраща представител; с Молба-становище, с която е изпратена административнонаказателната преписка, моли Жалбата да се остави без уважение и да се потвърди Наказателното постановление.

След преценка на събраните по делото доказателства във връзка с направеното оплакване и съобразно задължението си по чл. 314 от НПК във връзка с чл. 84 от ЗАНН в качеството си на въззивна инстанция да провери изцяло правилността на обжалвания акт на наказващия орган, независимо от основанията, посочени от страните, Съдът намира от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е депозирана в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН и е процесуално допустима, а разгледана по същество е неоснователна.

 

От фактическа страна:

 

Около 17:00 часа на 20.04.2020 година в село Искра, община Първомай, област Пловдив (населеното място, в което живее жалбоподателят), от органите на реда е констатирано, че на улица „Георги Бенковски“ до № 6 лек автомобил „Мицубиши Л 200“ (пикап) с ДК № ***, собственост на Й.З.Г., се управлява от непълнолетния му син М. Й. Г., ЕГН **********, – неправоспособен водач. За нарушението е съставен Акт за установяване на административно нарушение (бланка серия АА № 628273) и регистрационните табели на автомобила са свалени, като впоследствие същият е дерегистриран.

На 27.04.2020 година разузнавач в група „Криминална полиция“ в РУ на МВР - Първомай Д.Г.В. с началника на групата извършват проверка в село Искра за спазване на противоепидемичните мерки във връзка със Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13.03.2020 година, и за преодоляване на последиците. Двамата са със служебна червена „Шкода“, която е оперативен автомобил – без отличителни белези на Полицията (лампи и надписи).

Около 11:45 часа полицаите, излезли от селото с шкодата, управлявана от началник-групата, се движат по общински път PDV1217 (І-8, Поповица - Бяла река / - Първомай, кв. Дебър - Брягово - Искра - / PDV3219), когато на 16 км и 500 м (участък в община Първомай) настигат мицубишито на Й.Г. и Д.В. забелязва, че отзад автомобилът е без поставена регистрационна табела на съответното място, нито се вижда другаде. Следват го известно време и го задминават на подходящ пътен участък, като виждат, че зад волана е жалбоподателят. След изпреварването констатират, че колата няма регистрационна табела и отпред и решават да я спрат. За целта разузнавачът сваля стъклото си, поставя подвижна синя лампа на покрива на шкодата, включва я и с ръка подава знак на мицубишито зад тях къде да спре, като през това време началникът му намаля скоростта на движение. Й.Г. също намаля скоростта, но не преустановява движението си, а отбива вдясно по черен полски път и продължава в полето.

Органите на реда спират до отбивката, но не следват жалбоподателя, защото колата им не е високопроходима и е вероятно да не премине по черния път, а и на двамата водачът на пикапа мицубиши е известен – знаят, че е от село Искра и че се занимава със земеделие.

Служителите от група „Криминална полиция“ решават, че Й.Г. ще се върне във фермата си и отиват там, но не го намират. Беседват с един от работниците му и чрез него разговарят с жалбоподателя, питат го къде е и по-старшият от двамата полицаи му разпорежда да се върне на мястото, на което е отбил преди това, и малко по-късно тримата пристигат там почти едновременно.

Поискани са документите на Й.Г., но същият заявява, че не ги носи, тъй като имал работа на полето и признава, че автомобилът му е дерегистриран преди дни, тъй като непълнолетният му син го е управлявал.

В. и ръководителят му се обаждат на дежурния автопатрул и местопроизшествието е посетено от младши автоконтрольор Г.Д.Г., който, след установяване на обстоятелствата по инцидента, в присъствието на жалбоподателя му съставя и връчва Акт за установяване на административно нарушение (бланка серия АА № 629578), въз основа на който е издадено атакуваното Наказателно постановление.

 

Горната фактическа обстановка Съдът приема за безспорно установена от показанията на разпитаните в съдебно заседание на въззивната инстанция полицейски служители в качеството на свидетели, които се кредитират като обективни и логични, от приетите по съответния по НПК ред писмени доказателства и от приложената административнонаказателна преписка.

 

От правна страна:

 

Правилно от наказващия орган се сочат нарушения по чл. 140, ал. 1 от Закона за движението по пътищата, чието изречение първо към инкриминираната дата визира: По пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места, и по чл. 100, ал. 1, т. 1 от Закона за движение по пътищата: Водачът на моторно превозно средство е длъжен да носи свидетелство за управление на моторно превозно средство от съответната категория и контролния талон към него, а е констатирано по безспорен начин, че на 27.04.2020 година жалбоподателят шофира собствения си лек автомобил без регистрационни табели и не може да представи изискуемите по закон документи на органите на реда при проверката.

Спазено е от наказващия орган и изискването за точно определяне на санкционните норми по чл. 175, ал. 3, предложение 1 от Закона за движението по пътищата: Наказва се с лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 до 12 месеца и с глоба от 200 до 500 лв. водач, който управлява моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред или е регистрирано, но е без табели с регистрационен номер, и по чл. 183, ал. 1, т. 1, предложения 1 и 2 от Закона за движението по пътищата: Наказва се с глоба 10 лв. водач, който не носи определените документи – свидетелство за управление, контролен талон и свидетелство за регистрация на управляваното моторно превозно средство.

Наложените наказания са в съответствие с разпоредбата на чл. 27, ал. 1 от ЗАНН, тъй като са в границите на предвиденото в законовия текст.

Санкцията за неизпълнението на чл. 100, ал. 1, т. 1 от Закона за движение по пътищата е конкретно посочена и наказващият орган не може да преценя размера й, като в случая не е спазено правилото на чл. 18, ал. 1 от ЗАНН за всяко нарушение да се наложи отделно наказание, тъй като неносенето от водача на моторно превозно средство и на свидетелството за правоуправление, и на контролния талон към него са отделни нарушения, но определянето на едно наказание е по-благоприятно за дееца.

За нарушението по чл. 140, ал. 1 от Закона за движението по пътищата размерът на наказанията глоба и лишаване от право да се управлява МПС, които се налагат кумулативно, не е определен в съответствие с ал. 2 на чл. 27 от ЗАНН – и двете санкции са в минимума на предвиденото, а липсата на каквото и да е смекчаващо отговорността обстоятелство обуславя налагането на по-високи наказания – до момента е ангажирана административнонаказателната отговорност на Й.З.Г. за 13 нарушения на правилата за движение по пътищата с 5 влезли в сила наказателни постановления и с 6 фиша, като е установено и че на инкриминираната дата, предмет на делото, автомобилът на жалбоподателя, освен че е без регистрационни табели на съответните места, е и дерегистриран (отделно нарушение), но принципът на reformatio in peius пречи да бъде коригирано Наказателното постановление в тази насока.

Никое от вменените в отговорност на Й.З.Г. нарушения не е с по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с други нарушения от този вид, за да се счете, че е налице маловажност на случая и да се приложи чл. 28 от ЗАНН.

Съгласно чл. 157, ал. 1 от Закона за движението по пътищата, контролните точки служат за отчет на извършваните нарушения и се отнемат съобразно допуснатото нарушение – това не е нито наказание, нито принудителна административна мярка, а фактическо действие с контролно-отчетен характер, извършвано от наказващия орган в условията на обвързана компетентност, но следва да се отбележи, че в случая правилно е приложена Наредба № Iз-2539 от 17.12.2012 година за определяне на първоначалния максимален размер на контролните точки, условията и реда за отнемането и възстановяването им, списъка на нарушенията, при извършването на които от наличните контролни точки на водача, извършил нарушението, се отнемат точки съобразно допуснатото нарушение, както и условията и реда за издаване на разрешение за провеждане на допълнително обучение, съгласно чийто чл. 6, ал. 1, т. 5 за управление на моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред или е регистрирано, но е без табели с регистрационен номер се отнемат 10 контролни точки.

И Актът, и издаденото въз основа на него Наказателно постановление са конкретизирани по време, място, извършител и са в съответствие с всички други изисквания на чл. 42, чл. 43 и чл. 57 от ЗАНН, като документите са издадени от компетентен орган, съгласно Заповед № 8121з-515 / 14.05.2018 година (допълнена със Заповед рег. № 8121з-825 / 19.07.2019 година) на Министъра на вътрешните работи.

С оглед на гореизложеното и на основание чл. 63 от ЗАНН, Районен съд - Първомай, първи съдебен състав,

 

РЕШИ:

 

Потвърждава Наказателно постановление № 20-0325-000231 / 11.05.2020 година на Началника на Районно управление към Областна дирекция на МВР - Пловдив, Районно управление - Първомай, с което на Й.З.Г., ЕГН **********, с адрес: ***, са наложени:

·  глоба в размер на 200 (двеста) лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от шест месеца на основание чл. 175, ал. 3, предложение 2 от Закона за движението по пътищата за нарушение по чл. 140, ал. 1 от същия закон, като на основание Наредба № Iз-2539 / 2012 година на Министъра на вътрешните работи са отнети 10 контролни точки;

·  глоба в размер на 10 (десет) лева на основание чл. 183, ал. 1, т. 1, предложения 1 и 2 от Закона за движението по пътищата за нарушение по чл. 100, ал. 1, т. 1 от същия закон.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд - Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.

 

Районен съдия:                     (п)              

СЗ