Решение по дело №383/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 558
Дата: 31 март 2022 г.
Съдия: Мария Илиева Златанова
Дело: 20227180700383
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 14 февруари 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№558/31.3.2022г.

гр. Пловдив,   31.03.2022 год.

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, ХХVІ състав, в открито заседание на седемнадесети март през две хиляди двадесет и втора година в състав:                      

                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ : МАРИЯ ЗЛАТАНОВА

                                                         ЧЛЕНОВЕ: МИЛЕНА ДИЧЕВА

                                                                              ХРИСТИНА ЮРУКОВА

 

при секретаря СТАНКА ЖУРНАЛОВА и участието на прокурора ДАНИЕЛА СТОЯНОВА, като разгледа докладваното от Председателя КАНД № 383 по описа за 2022 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на Глава Дванадесета от АПК, във връзка с чл. 63, ал. 1, пр. 2 от ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба на АГЕНЦИЯ ЗА ДЪРЖАВНА ФИНАНСОВА ИНСПЕКЦИЯ – гр. София, чрез процесуалния представител юр. К., против Решение № 5 от 04.01.2022 г., постановено по АНД № 6458/2021 г. по описа на Пловдивски районен съд, IIІ н. с., с което е отменено Наказателно постановление /НП/№ 11-01-246/10.09.2021 г. на Директора на Агенцията за държавна финансова инспекция гр. София /АДФИ/, с което на проф. д-р З.А. К., в качеството му на ректор на ПУ „Паисий Хилендарски“ към 2019 г., на основание чл. 256, ал. 2 от Закона за обществените поръчки е наложено административно наказание – ГЛОБА в размер на 639,44 лв. /шестстотин тридесет и девет лева и четиридесет и четири стотинки/ за нарушение на чл. 17, ал. 1, вр. чл. 20, ал. 3, т. 2, вр. чл. 3, ал. 1, т. 2 и т. 3 от Закона за обществените поръчки /ЗОП/.

Жалбоподателят моли да се отмени решението и да се потвърди наказателното постановление. Излага доводи за неправилност и незаконосъобразност на съдебното решение. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение за двете съдебни инстанции.

Ответникът по тази касационна жалба проф. д-р З.А. К., в качеството му на ректор на ПУ „Паисий Хилендарски“ към 2019 г., чрез пълномощника адв. К., изразява становище за неоснователност на касационната жалба и моли да бъде потвърдено решението на Районен съд - Пловдив.

 Участвалият по делото прокурор, представител на Окръжна прокуратура гр. Пловдив, изразява становище, че решението на ПРС е правилно и законосъобразно и моли да бъде потвърдено.

Пловдивският административен съд, като провери законосъобразността на въззивното решение и с оглед обхвата на служебната проверка по чл. 218, ал. 2 от АПК, във връзка с чл. 63, ал. 1, пр. 2 от ЗАНН, намери за установено следното:

Районният съд е бил сезиран с жалба против Наказателно постановление № 11-01-246/10.09.2021 г. на Директора на АДФИ, с което на проф. д-р К., в качеството му на ректор на ПУ „Паисий Хилендарски“ към 31.12.2019 г., е наложено административно наказание – ГЛОБА в размер на 639,44лв. за нарушение на чл. 17, ал. 1,вр. чл. 20, ал. 3, т. 2, вр. чл. 3, ал. 1, т. 2 и т. 3 от Закона за обществените поръчки.

От фактическа страна е установено, че за периода от 21.04.2015 г. до 02.09.2019 г. К. е бил ректор на ПУ „П. Хилендарски“ и е бил второстепенен разпоредител с бюджетни средства на публично правна организация по смисъла на § 2, т. 43 от ДР на ЗОП. За периода от 01.01.2019 г. до 02.06.2019 г. включително са извършено доставки на разнообразни материали и услуги, включително тениски с лого и без лого, химикалки, вестници, плакети, чанти с лого и без лого, копирни услуги, фотоснимки, чаши с лого, корекция на текст, страниране, дизайн, печат и предпечат на книги, доставка на папки, клипбордове, купи, медали, табелки, спортни тениски, предпечатна обработка на материали, доставка на баджове, фолио за ламиниране, памучни чанти и професионални торби и др.

На 10.08.2020 г. било възложено извършването на финансова инспекция от АДФИ за законосъобразност на отчетените през 2018 г. и 2019 г. разходи за строителство, доставки и услуги. Към момента на възлагане на инспекцията ректор на ПУ е проф. д-р Р.М.. Новият ректор на ПУ определил, че определени разходи следва да бъдат категоризирани като „изработка и доставка на печатни материали“, други – като „разходи за реактиви, реагенти и специални консумативи“. Изискано е изготвянето и представяне на справка за тези разходи, която е предоставена на проверяващия главен финансов инспектор. Според проф. д-р М., към първото полугодие на 2019 г., когато не е бил ректор на университета, са направени разходи за изработка и доставка на печатни материали.

При преглед на стопанските операции посочени във фактурите, проверяващият финансов инспектор установил, че има доставени артикули, които не са свързани пряко с печатни изделия, но получила уверение от новия ректор на ПУ, че се касае именно за такива артикули. Приела за достоверни данните в изготвената справка, но след извършване на математически изчисления констатирала, че на 11.04.2019 г., с ф-ра № 29105/11.04.2019 г., издадена от „К и К спорт“ ЕООД и с ф-ра № 2181/11.04.2019 г., издадена от Университетско издателство „Паисий Хилендарски“ ЕООД е премината сумата от 30 000 лв., която определила като стойностен праг на извършените разходи за „изработка и доставка на печатни материали“. Въпреки надвишения стойностен праг, не била обявена обществена поръчка с такъв предмет чрез събиране на оферти с обява или покана до определени лица.

Съставен е АУАН, а въз основа на него и обжалваното НП.

За да го отмени, районният съд, след като е обсъдил събраните по делото доказателства, е приел, че не се установява съставомерността на описаното деяние и виновното му извършване. При тълкуване на разпоредбите на чл. 17, ал. 1 и чл. 3, ал. 1 от ЗОП е направен извод, че не може да се намери несъмнено сходство в предмета на фактурите, описани в справката, тъй като са с голяма разлика в предметите и дейностите, за които са предназначени. Посочва се,че предмет на част от фактурите е доставка на стоки, на друга – извършване на услуги, както и че е спорно обстоятелството, дали извършените доставки на стоки и услуги не са до такава степен различни, че за субекта да не възникне задължението да ги обедини като един общ разход.

Направена е съпоставка на предмета на множеството фактури и е прието,че не може да се направи несъмнен извод, че всички фактури, посочени в справката, изготвена от следващия ректор на ПУ, могат да се обединят като „изработка и доставка на печатни материали“, тъй като не задоволяват едни и същи потребности.

Прието е още,че към момента, в който е следвало да се вземе решение за обявяване на процедура за обществена поръчка, лицето, определило нейния предмет – проф. д-р М., не е имало качеството на възложител.

При тълкуване на разпоредбата на чл. 20, ал. 3, т. 2 от ЗОП е направен извод, че при изключване на определени фактури от предмета на поръчката, което не е направено от актосъставителя, но със същите са извършени разходи, които задоволяват различни потребности на възложителя, не е преминат прага от 30 000 лв. по чл. 20, ал. 3, т. 2 от ЗОП.

Решението е правилно.

Правилен е изводът на ПРС, че фактическите констатации на актосъставителя и възприети впоследствие от АНО се базират единствено на данните от изготвената за нуждите на финансовата инспекция справка от новия ректор на ПУ „П. Хилендарски“. Актосъставителят се е задоволил да направи математически изчисления, без да анализира предмета на стопанските операции по фактурите и да събере допълнителни доказателства относно потребностите на възложителя от „изработка и доставка на печатни материали“ с оглед естеството им – издаване на книги или популяризиране дейността на университета. В този смисъл, настоящият съдебен състав споделя мотивите на Районен съд – Пловдив.

В допълнение към мотивите на въззивната инстанция следва да се отбележи, че отмененото НП е издадено  при съществено нарушение на административнонаказателните правила. Определеното наказание е едно общо за всички констатирани доставки, които обаче в момента на надхвърляне на прага от 30 000лв. съставляват, всяка една от тях по отделно, отделни административни нарушения. Този извод следва от самата санкционна норма на чл.256,ал.2 от ЗОП, в която се използват думите „договор“, „общественаТА поръчка“, „стойностТА на поръчката“, „стойността на сключения договор“. Т.е. размерът на наказанието глоба е върху стойността на сключения договор, както изрично е посочено в разпоредбата. Следвало е, след като не става въпрос за една обществена поръчка, а за множество стоки, закупувани чрез директно възлагане и съответно за множество отделни договорни правоотношения, за всяка една от доставките общо 139 на брой за проверявания период да се проведе отделно производство за установяване и санкциониране на всяко едно нарушение. Нарушени са разпоредбите на чл.42 и чл.57 от ЗАНН, както и императивното правило на чл.18 от ЗАНН.

Липсата на подробно и обосновано изследване на разглежданите и проверени от административнонаказващия орган доставки е довела и до необоснованост на обвинението. Твърди се, че в периода 01.01.2019г.-02.06.2019г. са извършени доставки на печатни материали за нуждите на университета на обща стойност 53 286лв. без ДДС. Нарушението се твърди да е извършено на 11.04.2019г.,като не се обосновава защо е прието,че именно на дата 11.04.2019г. е преминат прагът от 30 000лв. и ако е така, защо се изследва период след това до 02.06.2019г.

В резултат на горното, неправилно е определен и размерът на наложеното наказание като 1% от общата стойност на всички извършени доставки. При правилно определяне на всяко конкретно нарушение размерът на наказанието би следвало да е 1% върху съответния размер на всяка доставка. Отделно от това, видно е,че при определяне размера на наказанието е взета предвид общата стойност на всички извършени доставки без да се съобрази изрично допусканата от закона възможност за директно възлагане на обществени поръчки с прогнозна стойност по-малка от 30 000лв. До сумата на този праг нарушение няма и следователно тази сума не следва да се включва, а да се изключи от основата, върху която се прилага 1% за определяне на съответната санкция.

По изложените съображения съдът намира,че обжалваното НП е незаконосъобразно и правилно е било отменено с решението на районния съд, което ще се остави в сила.

 

Водим от горното, Съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 5 от 04.01.2022 г., постановено по АНД № 6458/2021 г. по описа на Пловдивски районен съд, IIІ н. с.

 

Решението е окончателно.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

ЧЛЕНОВЕ: