Решение по дело №1800/2020 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 1506
Дата: 4 ноември 2020 г.
Съдия: Павлина Енчева Стойчева
Дело: 20207040701800
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 31 август 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

         №1506                 дата  04 ноември 2020г.                 град Бургас

 

 В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – Бургас,   ІХ-ти състав,

в публично заседание на 12 октомври 2020г., в следния състав:

 

                                                                                   Съдия:  ПАВЛИНА СТОЙЧЕВА

           

Секретар: Кристина Линова

Прокурор: ………………….…

 

разгледа адм. дело № 1800 по описа за 2020 год.

и за да се произнесе взе предвид следното:

 

            Производството е по реда на чл.73, ал.4 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ) и чл.145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по жалба на „Ейнджъл - Дайвърс“ ООД, със седалище и адрес на управление в гр.Бургас, ж.к.“Славейков“ бл.27, вх.К, ет.3, представлявано от управителя М.Г.А.,  против Решение № РД-325/19.08.2020г. на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури, с което на дружеството е наложена финансова корекция в размер на 10 881,37лв., представляваща 10% от стойността на преизчислена безвъзмездна финансова помощ по Договор № 58/21.03.2012г., с предмет „изграждане на лодка – тип катамаран за обработка на култивирана мида“ по мярка 2.1 „Производствени инвестиции в аквакултурата“, приоритетна ос 2 “Аквакултура, риболов във вътрешни водоеми, преработка и маркетинг на продукти от риболов и аквакултура“ на оперативна програма за развитие на сектор „Рибарство“ на РБългария, финансирана от Европейски фонд за рибарство 2007-2013г.

Жалбоподателят възразява, че наложената финансова корекция е в противоречие с нормата на чл.71, ал.4 от ЗУСЕСИФ, като посочва, че с писмо изх.№ 2600-16069/29.09.2017г. и писмо-покана от ИАРА с изх.№ 2600-20718/06.12.2017г. за доброволно възстановяване на суми, на дружеството вече е наложена финансова корекция за същата нередност, като обжалваното решение се явява втори по ред индивидуален административен акт, поради което се иска неговата отмяна. 

В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от пълномощник, който поддържа жалбата на сочените в нея основания, претендира разноски. Депозирал е допълнителна писмена защита, в която подробно е развил становището си.

Ответникът – Изпълнителен директор на Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури не се явява и не се представлява.

Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства, от фактическа страна намира за установено следното:

Данните от административната преписка сочат наличието на сключен административен договор между „Ейнджъл - Дайвърс“ ООД и Управляващия орган чрез ДФЗ-РА за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ с № 58/21.03.2012г., регистрационен номер на проектното предложение УНП ВG0713EFF-212-20123, по мярка 2.1 „Производствени инвестиции в аквакултурата“, приоритетна ос 2 “Аквакултура, риболов във вътрешни водоеми, преработка и маркетинг на продукти от риболов и аквакултура“ на оперативна програма за развитие на сектор „Рибарство“ на РБългария за проект „изграждане на лодка – тип катамаран за обработка на култивирана мида“ с максимално одобрена обща стойност на проекта – 224 800,13лв. и срок за реализация – 9 месеца.

 В процеса на осъществяване на контрол от страна на ИАРА, в качеството и на УО по Оперативна програма за развитие на сектор „Рибарство“ за програмен период 2007-2013г., с писмо изх.№ 2600-5162/15.04.2016г., от дружеството – жалбоподател е изискано предоставянето на информация и документи за изпълнението на производствената програма за 2015г., заложена в таблица 4 от Инвестиционното намерение част Б, неразделна част от заявлението за кандидатстване по посочения проект. По искането е постъпила обяснителна записка с вх.№2600-5944/03.05.2016г. в ИАРА, видно от която, посочено е, че производствената програма за 2015г. не е изпълнена поради настъпили форсмажорни обстоятелства.

На 19.07.2016г. до Дирекция „Структурни фондове по рибарство“ е подаден сигнал за нередност вх.№ Z-10249/19.07.2016г., в който се сочи, че са възникнали съмнения за нарушаване на Общностното право по проект с УНП  ВG0713EFF-212-20123 с бенефициент „Ейнджъл - Дайвърс“ ООД. В сигнала е описана констатация за несъответствие между количеството заявена продукция заложена в Таблица 4 – в размер на 125 000,00кг. и действително декларираното количество произведена продукция – черноморска мида – 20 097,00кг. Обоснован е извод за неизпълнение на производствената програма с 83,92% и предприемане на действия по налагане на финансова корекция от УО, с предложение от дружеството да бъдат възстановени 10 881,37лв., представляващи 10% от одобрената субсидия – 108 813,66лв. За администриране на сигнала за нередност, „Ейнджъл – Дайвърс“ ООД е бил  уведомен с писмо изх.№ 2600-10560/25.07.2016г.

На 05.10.2016г. е изготвен Доклад по сигнал за нередност № Z-13801, изпратен до изпълнителния директор на ИАРА, в който е описана констатация за извършена нередност, а именно – неизползване на придобитите въз основа на одобрения проект активи по предназначение чрез неизпълнение на производствената програма заложена в таблица 4, спрямо действително декларираното количество реализирана продукция, в нарушение на чл.56 от Регламент № 1198/2006г., чл.40, ал.1, чл.41, ал.1 от Наредба № 6/03.05.2013г., чл.14, ал.1 и ал.4,т.1, чл.35 и чл.36 от ДПБФП № 58/21.03.2012г. Изчислено е, че процентът на неизпълнение възлиза на 88,94% (разликата в процентите на неизпълнение произлиза от некоректно посочено количество продукция в сигнала за нередност, като произведеното и реализирано количество черноморска мида всъщност е 13 820кг., а не посоченото в сигнала количество – 20 097,00кг.) и следва да се наложи санкция, представляваща финансова корекция от 5% върху изплатената БФП, но предвид това, че констатираното нарушение е за втора поредна година санкцията следва да се удвои. Посочено е, че нередността е с финансово изражение в размер на 10 881,37лв. и представлява санкция от 10% върху 108 813,66лв. – сертифицираната към момента на установяване на нарушението изплатена субсидия по договор за БФП № 58/21.03.2012г., по който са изплатени 134 000,12лв., има регистрирани два броя нередности 2014/EFF/000012 (за недопустимост на разходите на стойност 20 059,11лв.) и нередност 2016/EFF/000028 (за неизпълнение на ПП за 2014г. на стойност 5 127,35лв.), като след приспадането им, сумата върху която следва да се наложи санкцията е в размер на 108 813,66лв.

Въз основа на съдържащите се в доклада фактически констатации е издадено Решение № РД-300/05.10.2012016г. на изпълнителния директор на ИАРА за регистриране на нередност и е разпоредено тя да се впише в Регистъра на нередностите под своя национален идентификационен номер.

Въз основа на това решение е изпратено писмо-покана с изх.№ 2600-1421/13.10.2016г. на изпълнителния директор на ИАРА, с което  „Ейнджъл - Дайвърс“ ООД е задължено да възстанови сума в размер на 10 881,37лв., представляваща финансова корекция от 10% върху сертифицираната към момента на установяване на нарушението изплатена субсидия по ДБФП № 58/21.03.2012г. по проект „Изграждане на лодка – тип катамаран за обработка на култивирана мида“, по мярка 2.1 „Производствени инвестиции в аквакултурата“, приоритетна ос 2 “Аквакултура, риболов във вътрешни водоеми, преработка и маркетинг на продукти от риболов и аквакултура“ на оперативна програма за развитие на сектор „Рибарство“ на РБългария за проект. Поканата е редовно връчена на упълномощено лице на 08.11.2016г. съгласно ИД PS800001M8U8M.

Установява се по делото, че по повод подаден сигнал за нередност с вх.№ Z-14326/17.08.2017г. и изготвен по него доклад № Z-14504/22.08.2017г., с Решение № РД-378/22.08.2017г. на изпълнителния директор на ИАРА за регистриране на нередност е установена и вписана в Регистъра на нередностите под своя национален идентификационен номер, нова нередност, изразяваща се в 86,70% неизпълнение на производствената програма заложена в таблица 4 на инвестиционното намерение, неразделна част от ДПБФП № 58/21.03.2012г. Сумата на нередността е в размер на 9 793,23лв., като е  посочено, че нарушението е установено за трета година и нередната сума представлява удвоената финансова корекция от 5%, т.е. 10% върху сертифицираната към момента на установяване на нарушението изплатена субсидия по ДПБФП – 134 000,12лв., от която са приспаднати сумите по  предходно регистрираните нередности - 2014/EFF/000012 (за недопустимост на разходите) на стойност 20 059,11лв., нередност 2016/EFF/000028 (за неизпълнение на производствената програма за 2014г.) на стойност 5 127,35лв. и нередност 2016/EFF/000044 (за неизпълнение на производствената програма за 2015г.).

С писмо изх.№ 2600-16069/21.09.2017г. решението за регистрирана нередност и доброволно възстановяване на безвъзмездна финансова помощ по проекта е изпратено на дружеството-жалбоподател, с указана възможност за представяне на възражение и допълнителна информация.

С последващо писмо изх.№ 2600-20718/06.12.2017г. на ИАРА относно възстановяване на недължимо платени и надплатени суми, както и неправомерно получени или неправомерно усвоени средства по проекти финансирани от Оперативна програма за развитие на сектор „Рибарство“ 2007-2013г., „Ейнджъл - Дайвърс“ ООД е уведомено, че дължимите суми - главница и лихва не са възстановени и в случай, че не бъдат погасени в 14 дневен срок ще се пристъпи към принудителното им събиране.

Със Становище от 16.07.2020г. по сигнал за нередност с вх.№Z-10249/19.07.2016г. е информиран директорът на ИАРА, че процесът на администриране на нередност с национален идентификационен номер 2016/EFF/000044 следва да бъде продължен, като се стартира процедура по налагане на финансова корекция в съответствие с разпоредбите на ЗУСЕСИФ. Посочено е, след като административната проверка по сигнала за нередност, е констатирала неизпълнение на производствената програма от 88,94% и УО е регистрирал нередност с горепосочения номер с финансово изражение - 10 881,37лв., по която нередност няма влязъл в сила индивидуален административен акт, то в съответствие с чл.73, ал.2 от ЗУСЕСИФ бенефициерът следва да бъде уведомен за откриване на производство по налагане на финансова корекция.

По този повод на дружеството – жалбоподател е изпратено писмо с изх.№ 26-00-1015/16.07.2020г. относно откриване на производство по налагане на финансова корекция, като с вх.№ 2600-1056/29.07.2020г. е постъпило възражение с доводи за неговото прекратяване поради изпълнена производствена програма, ефективно усвояване на безвъзмездната финансова помощ и изтичане на сроковете за откриване на процедура по налагане на ФК, тъй като процесната нередност е извършена през 2015г.

На 18.08.2020г. е изготвено второ становище  по сигнал за нередност с вх.№ Z-10249/19.07.2016г., с което възражението на бенефициера е намерено за неоснователно, като е обоснован аналогичен извод, че на същия следва да се наложи финансова корекция и на основание чл.73, ал.1 от ЗУСЕСИФ и да се издаде Решение за финансова корекция по ДБФП № 58/ 21.03.2012г.

С издаване на процесното Решение № РД-325/19.08.2020г. на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция за рибарство и аквакултури, на „Ейнджъл - Дайвърс“ ООД е наложена финансова корекция в размер на 10 881,37лв., представляваща 10% от стойността на преизчислена безвъзмездна финансова помощ по Договор № 58/21.03.2012г., с предмет „Изграждане на лодка – тип катамаран за обработка на култивирана мида“ по мярка 2.1 „Производствени инвестиции в аквакултурата“, приоритетна ос 2 “Аквакултура, риболов във вътрешни водоеми, преработка и маркетинг на продукти от риболов и аквакултура“ на оперативна програма за развитие на сектор „Рибарство“ на РБългария, финансирана от Европейски фонд за рибарство 2007-2013г. В мотивите на решението е посочено, че процесната нередност е извършена през 2015г. като нарушението се изразява в неизползване на придобитите въз основа на одобрения проект активи по предназначение чрез изпълнение на производствената програма в обема заложен в таблица 4 от инвестиционното намерение, част Б, неразделна част от ДБФП № 58/ 21.03.2012г., като установеното неизпълнение за производствената година, спрямо действително декларираното по счетоводни документи количество на произведена и реализирана продукция за 2015г. е 88,94%.

Решението е незаконосъобразно.

В раздел III от Глава V от ЗУСЕСИФ са регламентирани процедурните правила за администриране на нередности и извършване на финансови корекции. В чл.69, ал.1 от ЗУСЕСИФ е предвидено, че управляващите органи провеждат процедури по администриране на нередности по смисъла на чл.2, т.36 и т.38 от Регламент (ЕС) № 1303/2013. Общите правила за започване на процедурата за администриране на нередности са посочени в чл.69, ал.2 и сл. от ЗУСЕСИФ, а съгласно чл.70, ал.1 от с.з. финансовата подкрепа със средства от ЕСИФ може да бъде отменена изцяло или частично чрез извършване на финансова корекция на посочените в закона основания.

Към момента на постановяване на Решение № РД-325/19.08.2020г. за налагане на финансова корекция на изпълнителния директор на ИАРА, действащ закон е Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове. С влизането му в сила, актът, с който се определя по основание и размер финансовата корекция е този по чл.73, ал.1 от закона и представлява  мотивирано решение на управляващия орган, одобрил проекта. В следващите алинеи на правната норма е разписана процедурата, която се провежда за издаването на това решение. Финансовата корекция е средство за отмяна, изцяло или частично на финансова подкрепа със средства от ЕСИФ. Според разпоредбата на чл.71, ал.2 от ЗУСЕСИФ финансова корекция може да се извърши за целия проект или за отделна дейност, отделен договор с изпълнител или за отделен разход.

Анализът на доказателствения материал по делото сочи, че производството по установяване на нередност 2016/EFF/000044, по повод на която е издадено и процесното решение, е започнало на 19.07.2016г., тъй като на тази дата е внесен сигналът пред съответния УО. В резултат на осъществен контрол от страна на ИАРА като Управителен орган  по Оперативна програма за развитие на сектор „Рибарство“ на РБългария за програмен период 2007-2013г. по изпълнение на производствени програми, заложени в инвестиционни намерения на одобрени проектни предложения, е констатирано несъответствие между количеството заявена продукция заложена в ПП и действително декларираното количество произведена продукция от страна на бенефициента „Ейнджъл Дайвърс” ООД за 2015г., представляващо 88,94% неизпълнение на производствената програма за втора поредна година. За този процент на неизпълнение санкцията, представлява финансова корекция от 5% върху изплатената безвъзмедна финансова помощ, но тъй като констатираното нарушение – неизпълнение на производствена програма е за втора поредна година (за неизпълнение на ПП за 2014г. е регистрирана нередност 2016/EFF/000028), то санкцията е удвоена и на дружеството е наложена финансова корекция в размер на 10% върху сертифицираната към момента на установяване на нарушението изплатена субсидия по ДБФП № 58/21.03.2012г. по проект „Изграждане на лодка – тип катамаран за обработка на култивирана мида“, по мярка 2.1 „Производствени инвестиции в аквакултурата“, приоритетна ос 2 “Аквакултура, риболов във вътрешни водоеми, преработка и маркетинг на продукти от риболов и аквакултура“ за проект с УНП ВG0713EFF-212-20123. С издаването на покана изх.№ 2600-1421/13.10.2016г. жалбоподателят е бил уведомен, че следва доброволно да възстанови получената безвъзмездна финансова помощ в размер на 10 881,37лв., с оглед регистрирана с предходно Решение № РД-300/05.10.2016г. нередност с национален идентификационен номер 2016/EFF/000044. По арг. от Наредбата за определяне на процедурите за администриране на нередности по фондове, инструменти и програми, съфинансирани от ЕС, тази покана е актът, който пряко засяга права и законни интереси на бенефициера и който компетентният административен орган издава в изпълнение на правомощието си по чл.28, т.2 от Наредбата, след като е установил и регистрирал нередност да предприеме корективни действия за доброволно или принудително възстановяване на средствата, предоставени като безвъзмездно финансиране.

Съгласно трайно установената практика на ВАС, с влизане в сила на ЗУСЕСИФ (Обн., ДВ, бр.101 от 22.12.2015г.) правоотношенията по установяване на нарушение и налагане на финансова корекция се уреждат от закона, а актът, с който се определя по основание и размер финансовата корекция, независимо от неговото наименование, е индивидуален административен акт и защитата срещу него се осъществява по реда на чл.27 ал.3 и 5-7 вр. с чл.73, ал.4 ЗУСЕСИФ, т.е. по реда на АПК. Тази съдебна практика е породена от трайното неизпълнение на ръководителя на УО на Оперативна програма за развитие на сектор „Рибарство“ 2007-2013г. на задължението му да издава акт по чл.73, ал.1 от ЗУСЕСИФ, поради което, за да се гарантира на бенефициерите правото на съдебна защита, актът със съдържание по чл.28,т.2 от Наредбата е приравнен на акт по чл.73, ал.1 от ЗУСЕСИФ. Такъв акт в случая е именно издадената през 2016г. покана с изх. № 2600-1421 от 13.10.2016г. за доброволно възстановяване на безвъзмездна финансова помощ в размер на 10 881,37лв.. Съгласно §8 от ПЗР на ЗУСЕСИФ действащите подзаконови нормативни актове, в частност НОПАНФИПСЕС  остават приложими след влизане в сила на закона само доколкото не му противоречат.

Същевременно, с процесното Решение № РД-325/19.08.2020г., компетентният административен орган отново е определил корекция с финансово изражение 10 881,37лв. за същата нередност, а именно неизпълнение в 88,94% на производствената програма от страна на „Ейнджъл Дайвърс“ ООД по одобрено инвестиционно намерение в заложения обем по договор за предоставяне на БФП № 58/21.03.2012г., по отношение на количеството произведена и реализирана продукция за 2015г. Корекцията представлява санкция от 10% върху 108 813,66лв. - сертифицираната към момента на установяване на нарушението изплатена субсидия по договора, наложена в удвоен коефициент 2 х 5%, тъй като нарушението - неизпълнение на производствена програма е констатирано за втори път.

Видно от обстоятелствената част на оспореното решение и писмената покана, в това число и приложените по преписката книжа, се установява, че и двата акта касаят санкциониране на жалбоподателя за неизпълнение на заложените в производствена програма, представляваща неразделна част от ДБФП № 58/21.03.2012г., прогнозни стойности за втора производствена година – 2015г. за неизползване на придобитите въз основа на одобрения проект активи по предназначение. Установеното неизпълнение на производствената програма е идентично като фактическо основание и размер и в двата акта, а именно 88,94%, идентична е и наложената финансова корекция с финансов израз 10 881,37лв., представляваща стойността на финансовата корекция в размер на 10% (2 х 5%) върху преизчислената безвъзмездна финансова помощ. В производството по издаване на решение РД-325/19.08.2020г. не са установени нови факти и обстоятелства, като административният орган изрично посочва, че процесната нередност е извършена през 2015г., като се позовава на доказателствата и писмените обяснения, както и извършените административни действия в производството по издаване на поканата за доброволно изпълнение през 2016г., в това число и на регистрирания сигнал за нередност с вх. № Z-10249/19.07.2016г. (НИН 2016/EFF/000044). Изрично в становище рег.№ Z-4467/16.07.2020г. административният орган посочва, че процесът по администрирането на нередност с НИН 2016/EFF/000044 следва да бъде продължен, като се стартира процедура по налагане на финансова корекция в съответствие с разпоредбите на ЗУСЕСИФ, с отбелязване, че към този момент по тази регистрирана нередност няма влязъл в сила индивидуален административен акт, игнорирайки напълно вече издадената покана с изх. № 2600-1421 от 13.10.2016г. за доброволно възстановяване на безвъзмездна финансова помощ за същата нередност, в същия размер.

Няма пречка по един и същи проект да бъдат извършени многократно проверки от управляващия орган, при което, ако бъдат установени различни нередности, същите да представляват основания за налагане на финансови корекции, но за едно и също нарушение корекция се налага само веднъж по арг. от чл. 71, ал. 4 от ЗУСЕСИФ, съгласно която разпоредба „за една и съща нередност може да бъде приложена само веднъж финансова корекция“. В случая са налице два индивидуални административни акта – оспореното решение и покана за доброволно изпълнение с изх. № 2600-1421 от 13.10.2016г., с които се определя финансова корекция за една и съща нередност. Както бе посочено по-горе, издадената при действието на ЗУСЕСИФ писмена покана за доброволно изпълнение има белезите на акт по чл. 73, ал. 1 от с.з. и с нея се приключва производството по налагане на финансова корекция, поради което вторият по ред административен акт, а именно оспореното Решение № РД-260/13.07.2020г., се явява незаконосъобразен по арг. от нормата на чл.71, ал.4 от ЗУСЕСИФ и на това основание следва да бъде отменен. С оглед този изход на процеса, дължими за присъждане са разноските за жалбоподателя.

Така мотивиран и на основание чл.172, ал.2 от АПК, Бургаският административен съд

 

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ Решение № РД-325/19.08.2020г. на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури.

ОСЪЖДА Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури да ЗАПЛАТИ на „Ейнджъл - Дайвърс“ ООД, със седалище и адрес на управление в гр.Бургас, ж.к.“Славейков“ бл.27, вх.К, ет.3, с ЕИК *********, сумата от 1310лв. разноски по делото.

 

Решението може да се обжалва пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                          СЪДИЯ: