Решение по дело №3524/2019 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 416
Дата: 9 март 2020 г.
Съдия: Ивета Жикова Пекова
Дело: 20197050703524
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 декември 2019 г.

Съдържание на акта

Р      Е      Ш     Е      Н      И      Е

 

N……….

 

Гр.Варна………………2020г.

 

В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

Варненският административен съд, Първи касационен състав, в публично заседание на двадесет и седми февруари две хиляди и двадесета година  в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЕЛЕНА ЯНАКИЕВА

         ЧЛЕНОВЕ: ИВЕТА ПЕКОВА

      ИСКРЕНА Д.

                  

при секретаря Галина Владимирова и в присъствието на прокурора Владислав Томов, като разгледа докладваното от съдията Ивета Пекова к.адм.дело № 3524 по описа на Административен съд гр.Варна за 2019 година, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.208 от АПК вр. чл. 63, ал. 1 ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба на Държавна комисия по хазарта, подадена чрез ю.к.Балканска против Решение №1939/29.10.19г. по НАХД № 2433/2019г. на ВРС, ХХХІІ състав, с което е отменено наказателно постановление 233/07.05.2019г. на Председателя на Държавната комисия по хазарта, с което на „Ларис Вега”ООД на основание чл. 108 ал.1 от Закона за хазарта са наложени две имуществени санкции в размер на по 3 000 /три хиляди/ лева за две нарушения на чл.3 ал.2 вр. чл. 3 ал.1 т.4 от Общите правила за организацията на работата и финансовия контрол при организиране на хазартни игри в игрално казино и задължителни образци за счетоводна отчетност /Правилата/, обн., ДВ, бр. 87 от 4.11.2016 г. Касаторът твърди, че решението на въззивният съд е неправилно, постановено при неправилно тълкуване и прилагане на закона. Твърди, че издаденото НП е незакосъобразно, постановено при спазване на процесуалните правила и в съответствие с материалния закон. Твърди, че неправилно ВРС е счел, че се касае за типичен маловажен случай, тъй като не са налице основания за приложението на чл.28 ЗАНН. Твърди, че от доказателствата по делото не се установява, че неизпълнението на административното задължение на организатора на хазартни игри притежава значително по-ниска степен на обществена опасност от обичайните случаи на нарушения от посочения вид, още повече, че същият е разполагал с два дни преди проверката да коригира пропуските. Липсват доказателства за извънредни причини довели до неизпълнение на вмененото на дружеството нарушение, деянието е извършено от юридическо лице чрез бездействие, като в случая разпоредбата на чл.28 ЗАНН не би могла да се ползва в противоречие с целите на налагане на наказанието. В случая се касае за две еднотипни нарушения, допуснати от специализирано търговско дружество, което професионално, по занятие, извършва хазартна дейност и всеки такъв организатор следва да е наясно със завишените регулаторни и контролни изисквания за осъществяване на тази специфична дейност, включително и относно воденето на свързаната с него отчетност.Моли настоящата инстанция да отмени обжалваното решение и да потвърди издаденото  НП.

Ответната страна –„Ларис Вега”ООД, чрез процесуалния си представител адв.М. оспорва жалбата и моли решението на ВРС като правилно и законосъобразно да бъде оставено в сила.

Представителят на ВОП дава заключение, че жалбата е неоснователна и решението на ВРС следва да се остави в сила.

Съдът, като прецени събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, съотнесени към наведените касационни основания, прие за установено следното от фактическа и правна страна:

Производството пред ВРС е образувано по жалба на „Ларис Вега”ООД против наказателно постановление 233/07.05.2019г. на Председателя на Държавната комисия по хазарта, с което на дружеството на основание чл. 108 ал.1 от Закона за хазарта са наложени две имуществени санкции в размер на по 3 000 лв. за две нарушения на чл.3 ал.2 вр. чл. 3 ал.1 т.4 от Общите правила за организацията на работата и финансовия контрол при организиране на хазартни игри в игрално казино и задължителни образци за счетоводна отчетност.

За да се произнесе по спора районният съд е установил от фактическа страна, че на основание Заповед № П-402/25.06.2018 г. на председателя на ДКХ, на 03.07.2018г. е извършена проверка по Закона за хазарта в игрално казино с адрес: гр. Варна, бул. ,Сливница33, Интерхотел „Черно море, в което се организират хазартни игри в игрално казино от „Ларис – Вега ООД с Удостоверение за издаден лиценз № 000030-5902/15.05.2017 г. на ДКХ. Проверката е извършена в присъствието на Валентин Николаев Николов на длъжност гейм мениджър и П. Д. Д. на длъжност пит бос. Установено е, че в  дневен протокол за приключване на игралното казино за 29.06.2018 г. и 30.06.2018 г. не е попълнен задължителен реквизит, а именно липсва подпис на гейм мениджър. С оглед установеното св. Д. – ст. инспектор в Държавна комисия по хазарта съставил на дружеството- жалбоподател АУАН за две нарушения на чл.3 ал.2 вр. чл.3 ал.1 т.4 от Общите правила за организацията на работата и финансовия контрол при организиране на хазартни игри в игрално казино и задължителни образци за счетоводна отчетност, извършени на всяка една от двете дати, в които процесният протокол е изготвен без положен подпис на гейм мениджър. Въз основа на акта е издадено и обжалваното НП. Сезираният със спора съд е приел в мотивите си, че АУАН и НП са издадени от компетентни органи и в срок, в хода на административнонаказателното производство не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, НП е съобразено с с нормата на чл. 57 от ЗАНН, вмененото във вина на въззивника нарушение е индивидуализирано в степен, позволяваща да разбере какво е обвинението и срещу какво да се организира защитата, като са посочени нарушените материалноправни норми и наказанията за нарушенията са индивидуализирани. ВРС е обсъдил и направените с жалбата възражения за допуснати съществени процесуални нарушения, които е приел за неоснователни. Въззивният съд е приел за безспорно установено, че жалбоподателят е осъществил нарушенията, описани в НП, които и не се оспорват от него, като правилно е приложена и санкционната норма на чл.108 ал.1 от ЗХ, но случаят е маловажен по смисъла на чл.28 ЗАНН, тъй като осъществените нарушения са формални, видно от образец № 5, визиран в Правилата, който определя съдържанието на дневния отчет за приключване на игралното казино, посоченият документ инкорпорира множество реквизити и подписите на повече от едно лице, като в хода на проверката е установено, че всички реквизити и изискуеми  подписи на длъжностни лица в двата процесни протокола са били налични с изключение на един от тях, а именно на гейм мениджърът, поради което, както и предвид инцидентния характер на пропускът и незабавното отстраняване на нарушението след констатирането му, които факти се установяват от разпита на св. Н., обществената опасност на деянията е явно незначителна и съответно наложеното наказание се явява несъразмерно тежко.

Касационната жалба е подадена в срок, от надлежна страна и при наличие на правен интерес от обжалване, поради което е допустима за разглеждане.

Разгледана по същество, жалбата е основателна по следните съображения:

Решението на ВРС е неправилно.

От събраните по делото писмени и гласни доказателства въззивният съд правилно и законосъобразно е приел, че на 29.06.2018г. и 30.06.18г. като не е попълнен задължителен реквизит в дневните протоколи за приключване на игралното казино- липсва подпис на гейм мениджър дружеството е извършило вменените му с НП нарушения по чл.3 ал.2 вр. чл.3 ал.1 т.4 от Общите правила за организацията на работата и финансовия контрол при организиране на хазартни игри в игрално казино и задължителни образци за счетоводна отчетност. Нарушенията не се и оспорват от наказаното лице.

Нарушенията са безспорно установени, правилно квалифицирани съобразно предвидените законови норми визираща състава и наказанието за извършено такова нарушение. Въззивният съд е изложил всички обстоятелства, релевантни за извършените нарушения, като фактическата обстановка се установява по безспорен и категоричен начин от събраните по делото гласни и писмени доказателства.

Безспорно в случая от събраните писмени и гласни доказателства е установено, че наказаното лице е осъществило състава на вменените нарушения.

Неправилно е приел ВРС, че нарушенията са маловажни по смисъла на чл.28 ЗАНН.

В ЗАНН не е предвиден критерий за маловажен случай на административно нарушение, като следва да се изхожда от цялата съвкупност на смекчаващи и отегчаващи вината обстоятелства на конкретното деяние, стойността на вредата, кръга на засегнатите интереси, времетраенето на нарушението, значимостта на конкретно увредените обществени отношения. Преценката за „маловажност на нарушението подлежи на съдебен контрол, тъй като е свързана с правилното приложение на материалния закон и е в правомощията на съда при извършване на служебна проверка на обжалваното НП. Случаят не е маловажен по смисъла на чл.28 ЗАНН. Наложените наказания са съобразени със законовия минимум, тежестта на нарушенията и тяхната специфика. Определени са наказания в рамките на закона, предвидени за извършеното нарушение и съответстват на целите на чл.12 от ЗАНН. Дори вменените нарушения да са инцидентни, то не може да се приеме, че тяхната обществена опасност е незначителна. Това обстоятелство е относимо при преценка за определяне размера на наложеното наказание. Извод за незначителна обществена опасност на деянията не обосновава и факта, че в образец № 5, визиран в Правилата са инкорпорирани множество реквизити и подписите на повече от едно лице. Законът не въвежда изисквания за подпис на който и да е от тях, а всеки протокол следва да съдържа всички реквизити и подписи на описаните в приложението длъжностни лица. Изводите на ВРС, че нарушенията са отстранени след тяхното установяване не се установява нито от събраните писмени доказателства, нито от показанията на св.Н.. Съгласно показанията на последния към датите на вменените нарушения същият е отсъствал и не е бил определен негов заместник, а след това е започнало да бъде определян такъв. Последното по никакъв начин не обосновава отстраняване на нарушенията, за които е санкционирано дружеството. Законът за хазарта урежда специфични дейности, сред които организиране на хазартни игри и контролът върху дейността. Обект на увреждане или засягане от нарушенията са обществените отношения, свързани именно с тази специфична дейност на наказаното дружество. Административнонаказателната отговорност на нарушителя правилно и законосъобразно с оглед обществената опасност на извършените деяния е ангажирана от АНО. Фактическата обстановка е установена и в НП и АУАН. За извършените нарушения на наказаното лице са наложени наказания в предвидения от закона минимален размер. АНО е отчел обществената опасност от извършените деяния- нарушение на задължителните правила при организиране на хазартни игри и задължитилните образци за счетоводна отчетност.

Законодателят принципно е предвидил по-тежки санкции и по-дълги срокове за административнонаказателно преследване на нарушенията, с които се засягат важни обществени отношения, свързани с хазартната дейност. Достатъчен е факта на неотразяване на всички реквизити в отчетите и протоколите, които организаторът на хазартни игри е длъжен да води, съгласно Правилата. В случая не се установяват извинителни причини относно нарушенията. Именно поради това, настоящата инстанция счита, че случаят не може да се квалифицира като маловажен.

Настоящата инстанция намира, че НП е законосъобразно и на касатора правилно са наложени имуществени санкции за административни нарушения, които е извършил. Нарушенията са безспорно установени, правилно квалифицирани съобразно предвидената норма визираща състава и наказанието за извършено такова нарушение.

С оглед гореизложеното, настоящата инстанция намира, че решението на ВРС като неправилно и незаконосъобразно следва да се отмени и да се потвърди издаденото НП.

Водим от горното и на основание чл.221, ал.2 и чл.222 ал.1 от АПК вр. чл.63, ал.1 от ЗАНН, настоящият състав на Административен съд Варна

 

Р       Е        Ш         И :

 

ОТМЕНЯ Решение №1939/29.10.19г. по НАХД № 2433/2019г. на ВРС, ХХХІІ състав, с което е отменено наказателно постановление № 233/07.05.2019г. на Председателя на Държавната комисия по хазарта, с което на „Ларис Вега”ООД на основание чл. 108 ал.1 от Закона за хазарта са наложени две имуществени санкции в размер на по 3 000 /три хиляди/ лева за две нарушения на чл.3 ал.2 вр. чл. 3 ал.1 т.4 от Общите правила за организацията на работата и финансовия контрол при организиране на хазартни игри в игрално казино и задължителни образци за счетоводна отчетност /Правилата/, обн., ДВ, бр. 87 от 4.11.2016 г. и ВМЕСТО НЕГО ПОСТАНОВЯВА:

ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 233/07.05.2019г. на Председателя на Държавната комисия по хазарта, с което на „Ларис Вега”ООД на основание чл. 108 ал.1 от Закона за хазарта са наложени две имуществени санкции в размер на по 3 000 /три хиляди/ лева за две нарушения на чл.3 ал.2 вр. чл. 3 ал.1 т.4 от Общите правила за организацията на работата и финансовия контрол при организиране на хазартни игри в игрално казино и задължителни образци за счетоводна отчетност /Правилата/, обн., ДВ, бр. 87 от 4.11.2016 г.

РЕШЕНИЕТО е окончателно.

 

   ПРЕДСЕДАТЕЛ:          

 

                                                                     ЧЛЕНОВЕ:   1.      

 

                                                                                        2.