Решение по дело №334/2019 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 5 декември 2019 г. (в сила от 16 ноември 2020 г.)
Съдия: Галя Петкова Иванова
Дело: 20197220700334
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 август 2019 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№ 250

 

гр. Сливен, 05. 12. 2019 г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – СЛИВЕН, в публично заседание на четиринадесети  ноември,  две  хиляди  и  деветнадесета  година,  в  състав:

             

                                       АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ:  ГАЛЯ  ИВАНОВА

 

При участието на секретаря Галя Георгиева, като разгледа докладваното от административния съдия административно дело № 334 по описа на съда за 2019 година, за да се произнесе, съобрази следното:

 

            Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалба от „Кронос фарм” ЕООД с ЕИК: ………………, със седалище и адрес на управление: гр. Сливен, ж.к. „Нова индустриална зона”, ул. „Банско шосе”, база Кронос, представлявано от у. А.А.А., подадена против Уведомително писмо за одобрение и неодобрение за участие по мярка 10 „Агроекология и климат“ от Програмата за развитие на селските райони /ПРСР/ 2014-2020 г. с Изх. № 01-2600/4212 от 19.07.2019 г., издадено от Заместник изпълнителен директор на Държавен фонд “Земеделие”– София, с което оспорващият е уведомен, че не е одобрен за участие по направление „Поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение /ВПС-4.1/“ от мярка 10 „Агроекология и климат“.

            В жалбата си оспорващият твърди, че оспореният акт е незаконосъобразен, поради съществено нарушение на административнопроизводствените правила, противоречие с материалноправните разпоредби и несъответствие с целта на закона. Излага съображения, че: оспореният акт е издаден при неизяснена фактическа обстановка; ангажиментът е поет през 2015 г. и от акта не е ясно кои площи според административния орган са заявени за първа година по мярката; оспореният акт е немотивиран; оспорващият не е заявявал площи за поемане на нов ангажимент. Моли оспореният акт да бъде отменен.

В съдебно заседание оспорващият, редовно призован, се представлява от упълномощен процесуален представител, който поддържа жалбата и моли да бъде уважена. Претендира присъждане на направените по делото разноски.

Административният орган – Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд “Земеделие” /ДФЗ/ - София, редовно призован, се представлява в съдебно заседание от упълномощен процесуален представител, който оспорва жалбата като неоснователна, моли да бъде отхвърлена и излага съображения за законосъобразност на оспорения акт. Счита, че през кампания 2016 г. е издаден административен акт № 01-2600/361 от 21.01.2019 г., с който е прекратен многогодишният ангажимент на кандидата и предвид прекратения ангажимент, подаденото заявление през 2017 г. е недопустимо и е зачетено като поемане на нов ангажимент, а съгласно цитираните в оспорения акт заповеди, с които е наредено през кампания 2017 г. да не се поема нов агроекологичен ангажимент, се явява и недопустимо. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение. В условията на евентуалност прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение.

Административният съд, след като обсъди и прецени наведените в жалбата доводи, становищата на страните и събраните по делото относими към спора доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

Оспорващият „Кронос фарм” ЕООД е регистриран с Уникален регистрационен номер /УРН/ 184680 в Интегрираната система за администриране и контрол /ИСАК/. През 2015 г. е подал заявление за подпомагане с Уникален идентификационен номер /УИН/: 20/100615/97700 по мярка 10 „Агроекология и климат“ от ПРСР 2014 – 2020 г. – направлениеПоддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение“. Заявената /декларирана/ площ по направлението е 16,73 ха, а референтната /одобрена/ площ е 15,28 ха. За кампания 2016 г. е подал Заявление за подпомагане с УИН: 20/150616/05237 по мярка 10 „Агроекология и климат“ от ПРСР 2014 – 2020 г. – направление „Поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение“, със заявена /декларирана/ площ 16,73 ха.

На 21.01.2019  г. е издаден Акт за прекратяване на ангажимент по мярка 10 „Агроекология и климат” от ПРСР за периода 2014 – 2020 за кампания 2016 с Изх. № 01-2600/361 от 21.01.2019 г. по описа на ДФЗ – София, с който е прекратен агроекологичният ангажимент на „Кронос фарм” ЕООД по направление „Поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение /ВПС-4.1/“. Актът е обжалван по съдебен ред от „Кронос фарм” ЕООД пред Административен съд – Сливен. По жалбата е образувано административно дело № 85 / 2019 г. по описа на съда. С решение № 167 от 02.08.2019 г., постановено по административно дело № 85/ 2019 г. по описа на Административен съд – Сливен, е отхвърлена жалбата на „Кронос фарм” ЕООД, подадена против Акт за прекратяване на ангажимент по мярка 10 „Агроекология и климат” от ПРСР 2014 – 2020 за кампания 2016 с Изх. № 01-2600/361 от 21.01.2019 г., издаден от Заместник изпълнителен директор на Държавен фонд “Земеделие”– София. Първоинстанционното решение е обжалвано с касационна жалба от „Кронос фарм” ЕООД пред Върховен административен съд на Република България. По касационната жалба е образувано административно дело № 12604 / 2019 г. по описа на Върховен административен съд на Република България, което е насрочено за разглеждане в заседание на 10.06.2020 г.

За кампания 2017 г. оспорващият „Кронос фарм” ЕООД е подал заявление за подпомагане с УИН: 20/300517/12811 по мярка 10 „Агроекология и климат” от ПРСР за периода 2014 – 2020 по направление „Поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение“ със заявена /декларирана/ площ 16,00 ха.

На 19.07.2019 г. е издаден оспореният в настоящото производство административен акт – Уведомително писмо за одобрение и неодобрение за участие по мярка 10 „Агроекология и климат“ от ПРСР 2014-2020 г. с Изх. № 01-2600/4212 от 19.07.2019 г., с което оспорващият е уведомен, че не е одобрен за участие по направление „Поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение /ВПС-4.1/“ от мярка 10 „Агроекология и климат“. В акта е посочено, че: през кампания 2017 г. не се приемат заявления за подпомагане по направление „Поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение /ВПС-4.1/“ от мярка 10 „Агроекология и климат“ от ПРСР 2014 – 2020, с които се поема нов ангажимент; подаденото от кандидата заявление за подпомагане е за участие по мярка 10 „Агроекология и климат“, направление „Поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение /ВПС-4.1/“ за първа година, поради което „Кронос фарм” ЕООД се явява недопустим кандидат за подпомагане за кампания 2017 г. В акта е направено препращане към резултатите от извършените автоматични проверки на въведените данни в заявлението за подпомагане, в които резултати относно процесните мярка и направление е отразено, че кандидатът не е заявил направление, което е било заявено за подпомагане през предходната кампания. В акта е извършено позоваване на: чл. 50, ал. 1 и ал. 2 от Наредба № 7 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 10 „Агроекология и климат“ от ПРСР 2014 – 2020 г.; чл. 4, ал. 5 от Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания; и Заповед на Министъра на земеделието и храните № РД 09-160 от 28.02.2017 г., изменена и допълнена със Заповеди № РД 09-278 от 31.03.2017 г. и № РД 09-361 от 13.04.2017 г.

Оспореният акт е издаден от З. и. д. на ДФЗ– София, П. С..

Със Заповед № 03-РД/715 от 27.06.2017 г. на Изпълнителния директор на ДФЗ, издадена на основание чл. 20а, ал. 1, ал. 2 и ал. 4 от Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/ и чл. 11, ал. 2 от Устройствения правилник на ДФЗ, на П. Д. С. – з. и. д. на ДФЗ, са делегирани правомощия, част от които са: да издава и подписва всички уведомителни писма по схемите и мерките за директни плащания, адресирани до кандидатите за финансово подпомагане; да издава и подписва уведомителни писма за одобрените и неодобрените за участие парцели, животни или пчелни семейства, както и за неизпълнени ангажименти по мярка 10 „Агроекология и климат“.

Цитираните в оспорения административен акт заповеди са приети като доказателства по делото. Със Заповед № РД 09-160 от 28.02.2017 г. на Министъра на земеделието и храните, издадена на основание чл. 4, ал. 5 от Наредба № 5 от 2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания, изменена и допълнена със Заповеди № РД 09-278 от 31.03.2017 г. и № РД 09-361 от 13.04.2017 г. на Министъра на земеделието и храните, е наредено през кампания 2017 г. да не се приемат заявления за подпомагане по мярка 10Агроекология и климат“ от ПРСР 2014 – 2020 г., с които се поема нов ангажимент, с изключение на заявления за подпомагане за дейности и ангажименти по изброени в заповедта направления от мярката, сред които не е посочено процесното направление „Поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение“.

Въз основа на установените по делото факти, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е допустима. Оспореният акт е съобщен на оспорващия на 29.07.2019 г. Жалбата срещу акта е подадена чрез изпращане по пощата на 05.08.2019 г. и следователно е подадена в предвидения в чл. 149, ал. 1 от АПК преклузивен срок. Жалбата е подадена и от надлежна страна, при наличие на правен интерес и срещу индивидуален административен акт, който подлежи на съдебен контрол за законосъобразност.

Разгледана по същество, жалбата е основателна.

Оспореният акт е издаден от Заместник изпълнителен директор на ДФЗ при наличие на компетентност. В разпоредбата на чл. 20а, ал. 1 и ал. 2 от ЗПЗП е предвидено, че Изпълнителният директор на ДФЗ е и изпълнителен директор на Разплащателната агенция /РА/ и като такъв организира, ръководи нейната дейност и я представлява. Съгласно чл. 20а, ал. 4 от ЗПЗП, Изпълнителният директор може да делегира със заповед на заместник-изпълнителните директори правомощията си, произтичащи от правото на Европейския съюз или от националното законодателство, включително за вземане на решения, произнасяне по подадени заявления за подпомагане и формуляри за кандидатстване и/или сключване на договори за финансово подпомагане, административни договори по Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове и по подадени заявки и искания за плащане. В разглеждания случай Изпълнителният директор, в съответствие с чл. 20а, ал. 4 от ЗПЗП и чл. 11, ал. 2 от Устройствения правилник на ДФЗ, със Заповед № 03-РД/715 от 27.06.2017 г. е делегирал на своя заместник изпълнителен директор правомощието за издаване и подписване на всички уведомителни писма по схемите и мерките за директни плащания, адресирани до кандидатите за финансово подпомагане, включително и за издаване и подписване на уведомителни писма за одобрените и неодобрените за участие по мярка 10 „Агроекология и климат“. Следователно административният акт е издаден от компетентен орган, действал в кръга на предоставените му правомощия.

Спазена е установената от закона форма – актът е писмен, посочени са фактическите и правни основания за издаването му. Административният акт съдържа изискуемите от разпоредбата на чл. 59, ал. 2 от АПК реквизити. Твърденията на оспорващия, заявени в противоположен смисъл, са неоснователни. Оспореното уведомително писмо е мотивирано. Посочени са конкретните фактически обстоятелства, мотивирали административния орган да определи кандидата като недопустим за подпомагане за кампания 2017 г.

Оспореният административен акт, с който кандидатът е уведомен, че не е одобрен за участие по направление „Поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение /ВПС-4.1/“ от мярка 10 „Агроекология и климат“, е издаден от компетентен орган и в предвидената от закона форма, но е незаконосъобразен, по следните съображения:

За да постанови акта си, административният орган е посочил, че със заявлението за подпомагане, подадено от кандидата през кампания 2017 г.  по процесните мярка и направление, се поема нов ангажимент, тъй като заявлението е за първа година. Препратил е към резултатите от извършените автоматични проверки на въведените данни в заявлението за подпомагане, в които резултати относно процесните мярка и направление е отразено, че кандидатът не е заявил направление, което е било заявено за подпомагане през предходната кампания. За да направи този извод, административният орган е взел предвид съдържащия се в административната преписка Акт за прекратяване на ангажимент по мярка 10 „Агроекология и климат” от  ПРСР за периода 2014 – 2020 за кампания 2016 с Изх. № 01-2600/361 от 21.01.2019 г. по описа на ДФЗ – София, с който е прекратен агроекологичният ангажимент на „Кронос фарм” ЕООД по процесното направление.

Административният орган незаконосъобразно е приел, че подаденото от кандидата през 2017 г. заявление за подпомагане по процесните мярка и направление е за първа година и с него се поема нов ангажимент. Действително съгласно чл. 4, ал. 5 от Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания, условията, свързани с приема на заявленията за подпомагане по мерките, се определят със заповед на министъра на земеделието, храните и горите. В издадената на посоченото правно основание заповед е наредено през кампания 2017 г. да не се приемат заявления за подпомагане по мярка 10 „Агроекология и климат“, с които се поема нов ангажимент. Но подаденото от оспорващия през 2017 г. заявление за подпомагане по процесните мярка и направление не е за първа година и с него не се поема нов ангажимент. Съгласно чл. 8, ал. 1 от Наредба № 7 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 10 „Агроекология и климат“ от ПРСР 2014 – 2020 г., агроекологичните дейности по процесното направление се прилагат за период от пет последователни години. Видно от събраните по делото доказателства, „Кронос фарм” ЕООД е подал заявление за подпомагане по процесните мярка и направление през 2015 г. и е одобрен за участие по направлението с определена референтна площ. Подал е и заявление за подпомагане по направлението през следващите 2016 г. и 2017 г. За да счете, че 2017 г. е първа година за кандидата по направлението, административният орган е приел, че „Кронос фарм” ЕООД е с прекратен агроекологичен ангажимент по процесното направление. Но актът, с който е прекратен този ангажимент, не е влязъл в сила. Обжалван е по съдебен ред и по жалбата няма произнасяне с окончателен съдебен акт към датата, на която е издаден оспореният в настоящото производство акт. Следователно, административният орган е направил извод за прекратен агроекологичен ангажимент, въз основа на невлязъл в сила административен акт. Този извод е в противоречие с регламентираната в АПК забрана за изпълнение на акта преди влизането му в сила. Съгласно чл. 90, ал. 1 от АПК, административните актове не се изпълняват, преди да са изтекли сроковете за тяхното оспорване, а при подадена жалба или протест - до решаването на спора от съответния орган. В случая не са налице и предвидените в чл. 90, ал. 2 от АПК хипотези, представляващи изключение от суспензивния ефект на оспорването на акта.

По изложените съображения,  оспореният акт е незаконосъобразен и следва да бъде отменен.  

С оглед разпоредбата на чл. 173, ал. 2 от АПК, преписката следва да бъде изпратена на административния орган за ново произнасяне при съобразяване на изложените в мотивите на съдебното решение указания по прилагането на закона.

С оглед изхода на спора и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК, претенцията на оспорващия за присъждане на направените по делото разноски е основателна. Общият размер на действително направените от оспорващия разноски по делото е 550 лева, от които: 50 лева – платена държавна такса, и 500 лева – договорено и внесено адвокатско възнаграждение. С оглед възражението на административния орган за прекомерност на адвокатското възнаграждение, съдът счита, че заплатеното от оспорващия възнаграждение за адвокат не е прекомерно. Същото е в размер, идентичен с минимално предвидения такъв в нормата на чл. 8, ал. 2, т. 7 от Наредба № 1 от 09.07.2004 г. на Висшия адвокатски съвет за минималните размери на адвокатските възнаграждения, поради което платеното адвокатско възнаграждение следва да бъде присъдено в пълен размер. По тези съображения, ДФЗ следва да бъде осъден да заплати на оспорващия направените от него по делото разноски в общ размер на 550 лева.

С оглед изхода на спора, претенцията на административния орган за присъждане на юрисконсултско възнаграждение е неоснователна.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2, пр. 2 и чл. 173, ал. 2 от АПК, Административен  съд - Сливен

 

Р          Е          Ш          И:

 

ОТМЕНЯ Уведомително писмо за одобрение и неодобрение за участие по мярка 10 „Агроекология и климат“ от Програмата за развитие на селските райони 2014 – 2020 г. с Изх. № 01-2600/4212 от 19.07.2019 г., издадено от Заместник изпълнителен директор на Държавен фонд “Земеделие”– София.

ИЗПРАЩА преписката на Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд “Земеделие” – София, за ново произнасяне по подаденото от „Кронос фарм” ЕООД с УРН: 184680 Заявление за подпомагане с УИН: 20/300517/12811 по направление „Поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение /ВПС-4.1/“ от мярка 10 „Агроекология и климат” за кампания 2017 г., в 14-дневен срок от влизане на решението в сила, при спазване на указанията по прилагането на закона, дадени в настоящото решение.

ОСЪЖДА Държавен фонд “Земеделие” да заплати на „Кронос фарм” ЕООД с ЕИК: ………………., със седалище и адрес на управление: гр. Сливен, ж.к. „Нова индустриална зона”, ул. „Банско шосе”, база Кронос, представлявано от у. А.А.А., сумата от 550 /петстотин и петдесет/ лева, представляваща разноски по делото.

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                              АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: