РЕШЕНИЕ
Номер ІІ-260072 31.03.2022
г. гр.Бургас
В ИМЕТО НА НАРОДА
БУРГАСКИЯТ ОКРЪЖЕН
СЪД втори въззивен граждански състав
На: двадесет
и втори март две хиляди двадесет и втора година
В
публично заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: РОСИЦА ТЕМЕЛКОВА
ЧЛЕНОВЕ:
ТАНЯ РУСЕВА-МАРКОВА
ЕЛЕОНОРА КРАЛЕВА
Секретар Ваня Димитрова
Прокурор
като
разгледа докладваното от съдия Елеонора Кралева
въззивно
гражданско дело номер 1225 по описа за 2020 година
Производството по делото по реда на чл.258 и сл. ГПК.
Постъпила е въззивна жалба от Главна Дирекция
„Пожарна безопасност и защита
на населението“ – МВР, представлявана от директора, с адрес гр.София, ул.Пиротска“ № 171А,
подадена чрез ю.к.Татяна Стойкова, със съдебен адрес: гр.Бургас, ул.“Александър
Велики“ № 37Б, против Решение №
44/27.02.2020 г.,
постановено по гр.д.№ 776/2019 г. на РС – Поморие, с което Главна дирекция
„Пожарна безопасност и защита на населението“ –
МВР е осъдена да заплати на Т.В.С., ЕГН **********, сумата от 1590.22 лв. – допълнително възнаграждение за положен извънреден
труд от 227.94 часа, за периода от 01.10.2016 г. до
30.09.2019 г., получен в резултат на преизчисляване на положения нощен труд с коефициент
1.143, ведно със законната лихва от подаване на исковата молба – 21.10.2019 г.
до окончателното изплащане на задължението, както и сумата от 188.78 лв. – лихва за забава върху дължимите от
ответника суми, за периода от 30.01.2017 г. до 21.10.2019 г., както и сумата от
350 лв. за разноски по делото. С решението ГД “ПБЗН“ МВР е осъдена да заплати
по сметка на РС-Поморие държавна такса от 113.60 лв. и 220 лв. разноски за
експертиза.
Във въззивната жалба се изразява недоволство от
постановеното решение, като същото се счита за неправилно и необосновано,
постановено при неправилно тълкуване и прилагане на нормативната уредба, която
урежда полагането, отчитането и заплащането на нощен труд от държавни
служители, чиито правоотношения са уредени от ЗМВР. Счита се за неправилен
извода на съда за субсидиарно приложение на Наредбата за структурата и
организацията на работната заплата (НСОРЗ), тъй като общата уредба на трудовите
правоотношения е неприложима към служебните правоотношения на държавните
служители, назначени по чл.142, ал.1, т.1 ЗМВР, какъвто е и ищецът. Проследена
е нормативната уредба относно вида и условията за заплащане на възнагражденията
на държавните служители в МВР, като се сочи, че липсва препращане към КТ по
тези елементи на служебните правоотношение на служителите. Счита се за
неправилен извода на съда за наличие на празнота в специалната уредба, като се
сочи, че такава не е налице, тъй като действащата нормативна уредба не допуска
преизчисляване на часовете положен нощен труд, за което са изложени подробни
доводи за неприложимост на коефициента 1.143. Сочи, че за държавните служители
по ЗМВР положеният нощен труд не се трансформира в дневен такъв, а се заплаща
по 0,25 лв. на час, съобразно заповед на министъра на МВР. Излагат се възражения,
че не са обсъдени и приложените като доказателство писмо рег.№
8121р-17549/04.10.2019 г. на Дирекция „Правно-нормативна дейност“ и
представената писмена правна консултация на проф.Васил Мръчков, от които е
видно, че превръщането на часовете нощен труд в дневни е с цел увеличено
заплащане на нощния труд, а не за заплащане на извънреден труд. Излагат се
съображения, че преизчисляването на часовете нощен труд към дневни такива с
коефициента, получен от съотношението на продължителността на дневния труд и продължителността
на нощния труд, регламентирана в КТ и приложима за лица, работещи по трудово
правоотношение, би означавало с неприложим към материята подзаконов акт да бъде
дерогирано действието на законовата норма, в случая чл.187, ал.3 ЗМВР, която
регламентира специалната 8-часова продължителност на нощния труд за лицата,
назначени по ЗМВР и работещи на смени, което е недопустимо и противоречи с
принципа на йерархия на нормативните актове. Сочи, че когато отработените
часове не превишават месечната норма, на ищеца се заплаща само допълнително
възнаграждение за нощен труд в размер на 0,25 лв. за всеки час, а когато
отработените часове са повече от нормата, то те се компенсират с възнаграждение
за извънреден труд, т.е. това са два вида нощен труд – положен по график в
рамките на месечната норма и положен по график над месечната норма, като съществува
и полагане на труд по заповед, при наличие на извънредни ситуации, който се
заплаща като извънреден такъв. Излагат се и съображения, че на ищеца са
заплатени допълнителни възнаграждения за труда, положен по график над месечната
норма и положен по заповед, но тези обстоятелства не са били отчетени от вещото
лице по извършената съдебно – икономическа експертиза. Поддържа, че съдът е
приел като доказателство СИЕ с манипулативен резултат, като не е отчел, че част
от положения нощен труд вече е бил заплатен на ищеца като извънреден труд.
Моли въззивния съд да отмени обжалваното решение и да
отхвърли изцяло предявените искове. Не се правят доказателствени искания.
Направено е възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение на
насрещната страна. Претендира за присъждане разноски и юрисконсултско
възнаграждение по делото..
В срока по чл.263, ал.1 ГПК е постъпил писмен отговор от
въззиваемия-ищец Т.В.С., подаден чрез пълномощник
адв.Цветкова, в който са изложени подробни
съображения за неоснователност на въззивната жалба. Изразява се съгласие с
изводите на районния съд и моли въззивния съд да потвърди обжалваното решение
като правилно и законосъобразно. Не се правят доказателствени искания.
Претендират се на разноските пред въззивната инстанция.
Бургаският окръжен съд,
като взе предвид становищата на страните, прецени събраните по делото доказателства и
съобрази разпоредбите на закона, приема за установено следното:
Въззивната
жалба е подадена в законоустановения срок по чл.259, ал.1 ГПК и от легитимирано лице, поради което съдът я
намира за допустима.
Предявеният иск е с правно основание чл.178, ал.1, т.3, вр. чл.187,
ал.5, т.2 ЗМВР.
Ищецът Т.В.С. претендира за осъждане на ответника ГД „Пожарна
безопасност и защита на населението“ МВР да му заплати сумата
от 1590.22 лв. (съобразно изменението на претенцията по реда на
чл.214 ГПК), представляваща допълнително възнаграждение за извънреден
труд от 227,94 часа
за периода 01.10.2016 г. до 30.09.2019 г., получен при
преизчисляване на положения от него нощен труд в дневен с коефициент 1.143,
както и сумата от 188.78 лв. – мораторна
лихва за забава върху дължимите допълнителни възнаграждения, за периода
30.01.2017 г. – 21.10.2019 г., ведно със законната
лихва от подаване на исковата молба до окончателното плащане.
В депозирания в срока по чл.131 ГПК
писмен отговор ответникът ГД
„Пожарна безопасност и защита на
населението“ МВР, чрез процесуалния си представител, е оспорил предявения иск
като неоснователен и по размер. Твърди се, че положеният от ищеца извънреден труд
е бил надлежно начислен и заплатен
по правилата на действалите
през процесния период Наредби на министъра на МВР, в които
липсвал текст за преизчисляване на нощния труд в дневен с коефициент 1.143. Счита се, че в случая не намират
приложение правилата на НСОРЗ, за което за изложени съображения.
Първоинстанционният съд е приел, че в действалата в процесния период Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г. на министъра на МВР
липсва изрично правило за
преобразуване на часовете положен нощен труд към дневен с определен коефициент, което представлява
празнота в специалната правна уредба, касаеща служителите на МВР и същата следва да бъде преодоляна чрез субсидиарното прилагане на
общата Наредба за структурата и организацията на работната заплата – чл.9, ал.2
от същата. По горните мотиви и съобразно приетото експертно заключение, БРС е
приел, че искът е основателен и доказан в установения от вещото лице размер от 1590.22
лв. за главницата и 188.78 лв за мораторната лихва, поради което е уважил иска
в претендираните размери, съобразно изменението на претенцията, ведно със
законната лихва от предявяването на иска до окончателното плащане.
Съгласно разпоредбата
на чл.269 ГПК, въззивният съд се произнася служебно по валидността на
решението, по допустимостта му – в обжалваната част, а
по останалите въпроси е ограничен от посоченото в жалбата, т.е. правилността на първоинстанционното решение се
проверява само в рамките на наведените оплаквания. При тази служебна
проверка, Бургаският окръжен съд намира обжалваното решение за валиден и
допустим съдебен акт, липсват нарушения на императивни
материалноправни норми.
След
самостоятелна преценка на събраните по делото доказателства и като съобрази приложимите
разпоредбите на закона, БОС намира въззивната жалба за неоснователна, като изцяло
споделя окончателните правни изводи на районния съд и счита, че решението му
следва да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно.
Фактическата обстановка по делото се установява такава,
каквато е изложена в обжалваното решение и по нея не е налице спор между страните. Районният съд
е съобразил и анализирал всички относими и допустими доказателства,
въз основа на които е достигнал до правилни изводи относно това какви
релевантни за спора факти и обстоятелства се установяват с тях. Във въвзивното
производство не са ангажирани доказателства, които да променят приетата и
изяснена от районния съд фактическа обстановка, поради което, БОС я възприема
изцяло и препраща към нея на основание чл.272 ГПК, като не е необходимо същата
да се преповтаря и в настоящото решение. Въззивната
инстанция напълно споделя и решаващите мотиви и изводи на районния съд за основателност
на предявения иск по чл.179, ал.1, т.3, вр. чл.187, ал.5, т.2 КТ, като препраща
към мотивите на решението на основание чл.272 ГПК.
По изложените във въззивната
жалба оплаквания и в допълнение към съображенията на районния съд, следва да се
отбележи следното:
Наведените във въззивната жалба възражения
обобщено се свеждат до това, че по отношение на
служителите на МВР следва да се прилагат наредбите на Министъра на
вътрешните работи, издадени по
чл.187, ал.9 ЗМВР, уреждащи реда за организация
и разпределяне на работното време, за
неговото отчитане и компенсирането на работата на държавните служители извън
редовното работно време, режимът на
дежурствата, времето за отдих и почивки,
а не трудовото законодателство. Поради това се счита от въззивника, че районният
съд неправилно е
приел наличие на непълнота в специалната уредба, при която следва субсидиарно
да се приложи Наредбата за структурата и организацията на работната заплата, в
т.ч. и нормата на чл.9, ал.2 НОСРЗ.
Настоящата инстанция намира така релевираните възражения
за неоснователни.
Съгласно разпоредбата
на чл.178, ал.1, т.3 ЗМВР,
към основното месечно
възнаграждение на държавните служители се изплащат
допълнителни възнаграждения за за извънреден труд. Какво се разбира под извънреден труд се казва в нормата
на чл.143, ал.1 КТ – „извънреден е трудът,
който се полага по разпореждане или със знанието и без противопоставянето на
работодателя или на съответния ръководител от работника или служителя извън
установеното за него работно време. В
случая, съгласно действащата към процесния период редакция чл.187, ал.1 и ал.3 ЗМВР (преди изменението с ДВ-бр.60/2020 г.) нормалната
продължителност на работното време на
държавните служители в МВР е 8 часа дневно и 40 часа седмично при
5-дневна работна седмица, като
работното време на държавните служители се изчислява в работни дни – подневно,
а за работещите на 8-, 12- или 24-часови смени – сумарно на тримесечие, а при
работа на смени е възможно полагането на труд и през нощта между 22.00 и 6.00 ч., като работните
часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период. А разпоредбата на чл.187,
ал.5, т.2 и ал.6
ЗМВР (понастоящем ал.7) постановява, че работата извън редовното работно време от 280 часа годишно
се компенсира с възнаграждение за извънреден труд за отработени до 70 часа на
тримесечие – за служителите, работещи на смени, чрез заплащане с 50% увеличение
върху основното месечно възнаграждение. При преценката дали
служителят/работникът е положил извънреден труд се изхожда от нормалната
продължителност на работното време. Безспорно е, че ищецът има качеството
на държавен служител – полицейски орган по
смисъла на чл.142, ал.1,
т.1 ЗМВР. Както бе
посочено по-горе, в действащата за периода разпоредба на чл.187,
ал.3 МВР е предвидено, че при работа на смени е възможно полагане на труд през
нощта между 22 часа и 6 часа, като работните часове не следва да надвишават
средно 8 часа за всеки 24-часов период.
Но от анализа
на тази разпоредба става ясно, че посочените в нея 8 часа нощен труд са максимално допустимите за работа през нощта и същите не са определени като нормална
продължителност на работното време през нощта, тъй като законодателят е използвал именно термина „средно 8
часа“ за всеки 24-часов период. Поради това,
не могат да бъдат споделени доводите на въззивника, че нормалната продължителност на работното
време през нощта за държавните служители
по ЗМВР е била 8
часа и е равна на нормалната продължителност на дневното работно време, като съдът намира,
че за процесния период в ЗМВР не е имало
фиксирана такава нормална продължителност на работното
време през нощта. Аргумент в подкрепа на това е, че едва след изменението на
чл.187, ал.1 ЗМВР с ДВ бр.60/2020 г. вече нормативно е определена нормалната
продължителност на работното време през нощта – на 8 часа.
Действително, по отношение реда за организацията и
разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на
работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на
дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители, са създадени
специални правила, определени с наредба на министъра на МВР на основание
законовата делегация на чл.187, ал.9 ЗМВР (сега ал.10). За процесния период са
действали няколко наредби на министъра на вътрешните работи – Наредба №
8121з-776/29.07.2016 г. и Наредба № 8121з-908/02.08.2018г, в които липсва изрично
регламентирано правило за начина и методологията, по която следва да се отчитат
отработените часове за положения труд през нощта, каквато е била уредбата в предходната Наредба № 8121з-407/11.08.2014 г. (отм.)
– чл.31, ал.2 от същата, който гласи, че при сумирано отчитане на отработеното
време общият брой часове положен труд между 22.00 и 06.00 часа за отчетния
период се умножава по 0,143, като полученото число се сумира с общия брой
отработени часове за отчетния период, т.е. преизчисляването е с коефициент
1.143.
Следва да се отбележи, че редът и начинът на отчитане на
работното време, при сумирано такова, не е уреден в КТ, ЗМВР или ЗДСл., а е предмет на подзаконова
нормативна уредба. По отношение на работещите по трудови правоотношения уредбата е в Наредбата за структурата и организацията на работната
заплата (НСОРЗ)
и Наредбата за работното време,
почивките и отпуските
(НРВПО).
Съгласно чл.9, ал.2 НСОРЗ,
при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в
дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на
дневното и нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното
време за съответното работно място. Тъй като според КТ нормалната
продължителност на дневното работно време е 8 часа, а на нощното – 7 часа, то
отношението между двете величини формира коефициент 1.143. Съгласно чл.9а, ал.4 НРВПО предвижда,
че когато се полага нощен труд,
сборът от работните часове по графика на работника или служителя по ал.3 се
изчислява след превръщане на нощните часове в дневни за смените с 4 и повече от
4 часа нощен труд, с коефициента по чл.9, ал.2 НСОРЗ. Съответно чл.9г НРВПО предвижда
отработените часове от работника/служителя, които в края на периода, за който е
установено сумирано изчисляване на работното време, са повече от часовете, определени
съгласно чл.9б, да се отчитат за извънреден труд по реда на чл.149 КТ пред инспекцията по труда. Разпоредбата на чл.9г НРВПО е в сила от 01.01.2018 г., но
разпоредбата на чл.9, ал.2
НСОРЗ е с това съдържание от 2007 г., когато е приета и
не следва да се изключва от приложение за работещите до приемане на изменението
на НРВПО. Подзаконовите нормативни
актове, издадени на основание законовата делегация на чл.187, ал.9 ЗМВР, с изключение
на наредбата от 2014
г., не
съдържат регламентация, аналогична
на тази в подзаконовите нормативни актове, издадени по КТ и по-конкретно НСОРЗ. Ето защо и поради липсата на законова норма, уреждаща нормалната продължителност на
работното време през нощта за държавните служители (до изменението на закона през
2020 г.), вкл. и тези по чл.142, ал.1, т.1 ЗМВР, настоящият съд намира,
че за неуредените случаи следва да се приложат разпоредбите, които се отнасят
до подобни случаи, ако това отговаря на целта на акта (чл.46, ал.2 ЗНА). В случая
става дума за непълнота, както изрично е посочено в цитираната разпоредба на
Закона за нормативните актове.
Предвид горното и с оглед безспорния факт, че
служителите в МВР са държавни служители, то за неуредените в специалния закон
отношения следва да се приложи общия закон, а именно Закона за държавния
служител (ЗДСл). В този смисъл са и задължителните указания на ВКС, дадени в ТР № 6/06.11.2013 г. по тълк.д.№ 6/2012 г. на ОСГТК на
ВКС, съгласно
които ЗДСл се прилага субсидиарно
за правоотношенията на служителите на МВР и при липса на изрична разпоредба в
ЗМВР, следва да се прилага разпореденото в него, тъй като обратното разбиране
би поставило в неравностойно положение държавните служители в МВР спрямо
другите държавни служители, както и спрямо работниците и служителите, работещи по
трудови правоотношения. Ето защо, макар и в действащия ЗМВР да
няма законова делегация, препращаща към общия ЗДСл, както е било в отменения ЗМВР,
то доколкото
няма изрично уредено нещо друго,
за неуредените отношения приложение намира ЗДСл, който от своя страна препраща към трудовото
законодателство по КТ. Така, съгласно чл.67, ал.3 ЗДСл, минималните и максималните размери на основните заплати по
нива и степени за държавните служители, на допълнителните възнаграждения и
редът за получаването им се определят с наредба на МС и не могат да бъдат
по-ниски от определените в трудовото законодателство, като чл.50а, ал.2
ЗДСл също препраща към КТ,
относно продължителността, отчитането и заплащането на
извънредния труд.
Предвид горното и при безспорната липса на
изрична уредба в специалните наредби,
издадени от министъра на МВР, в случая за процесния период субсидиарно приложение
намира чл.140, ал.1 КТ относно нормалната продължителност на работното време
през нощта – 7 часа при 5-дневна работна седмица, както и правилата на Наредбата за структурата и организацията на работната
заплата. Ето защо, изводите на районния съд са
правилни, а всички изложени възражения от въззивника са неоснователни. Съгласно чл.9, ал.2 от НСОРЗ, при сумарно изчисляване на работното време нощните часове
се превръщат в дневни с коефициент, равен на съотношението между нормалната
продължителност на дневното и нощното работно време, установени за
подневно отчитане на работното време за
съответното работно място,
т.е.
приложимият коефициент е 1.143. Възприемането на обратното становище би поставило
държавния служител в системата на МВР в неравностойно положение спрямо
работниците по трудово правоотношение и другите държавни служители, чийто
правоотношения се регламентират от КТ и ЗДСл. Ето защо, настоящата инстанция
намира за неоснователни изложените във въззивната жалба възражения и доводи относно неприложимост към
процесното служебно правоотношение на установения в нормата на чл.9, ал.2 НСОРЗ
коефициент за преизчисление на нощния труд в
дневен.
Горните изводи на настоящия съд не се променят и от
постановеното Решение на СЕС от 24.02.2022г по дело
С-262/20, образувано по преюдициалното запитване, отправено от РС-Луковит. В решението е прието,
че чл.8 и чл.12, б.“а“
от Директива 2003/88ЕО не налагат да се приема национална правна уредба, която
да предвижда, че
нормалната продължителност на нощния труд за работници в публичния сектор е
по-кратка от нормалната продължителност на труда през деня. В тази връзка е прието от СЕС, че във всички случаи в полза на такива работници трябва да има
други мерки за защита под формата на продължителност на работното време,
заплащане, обезщетения или сходни придобивки, които да позволят да се компенсира
особената тежест на нощния труд.
В случая, в българското законодателство до 2020 г. не съществува норма, определяща
нормалната продължителност на нощния труд на държавните служители в системата
на МВР, поради което отговорът
на въпроса по т.1 от решението на СЕС не променя становището на настоящата инстанция, което е изложено по-горе в мотивите.
От друга страна, БОС намира, че предвиденото заплащане на
нощния труд от 0.25
лв.
за всеки отработен час и ободряващи напитки,
на което се позовава въззивника, не може да
компенсира особената тежест на нощния труд, по смисъла вложен в
решението на СЕС. Следва да се има предвид, че посочената ставка от 0.25 лв. е определена и
в чл.8 НСОРЗ, и работниците по трудово правоотношение също получават допълнително
възнаграждение в този размер за всеки отработен час нощен труд, което води до
извод, че
в това отношение е налице равно третиране между държавните служители в МВР и
работещите по трудово правоотношение. Остава обаче различното третиране на двете категории лица
по отношение на преобразуването на нощните часове в дневни. А това означава, че
посоченото допълнително заплащане от 0.25 лв.
на час не съставлява компенсаторен механизъм за служителите в МВР по начин,
различен от прилагания за работещите по трудово правоотношение. Ето защо се налага извод за
липсата на такъв механизъм за гарантиране защитата на здравето и безопасността
на служителите в МВР с оглед по-голямата продължителност на нощния труд. Останалите посочени от
въззивника придобивки
– ранно пенсиониране, безплатна храна, униформено
облекло, обезщетения при прекратяване на служебното правоотношение в по-голям
размер и др., не могат да бъдат възприети от съда
като такива, компенсиращи конкретно тежестта на полагания нощен труд. Изложените по-горе изводи на настоящия съд не се
променят и от приетото по т.2 в
решението на СЕС,
че чл.20 и чл.31 ХОПЕС допускат определената в законодателството на
държава-членка
нормалната продължителност на нощния труд от седем часа за работниците от
частния сектор да не се прилага за работниците от публичния сектор, вкл.
полицаи и пожарникари, ако такава разлика в третирането се основава на
обективен и разумен критерий,
т.е. е свързана с допустима от закона цел на посоченото
законодателство и е съразмерна с тази цел.
Тук следва отново да се има предвид, че до 2020 г
няма определена нормална продължителност на нощния труд за полицаите, такава
е определена по-късно. А изложените
доводи от въззивника за специфичния характер на работа на служителите в МВР, свързана
със защита правата и свободите на гражданите, противодействие на престъпността
и опазване на обществения ред,
с което се обосновава различното третиране, не могат да бъдат
възприети като обективен и разумен критерий, свързан с допустима от закона цел
за неприлагане преобразуването на часовете положен нощен труд в дневен. Това
е така, защото
посочените по-горе придобивки са свързани именно със специфичния характер на
длъжността, а не конкретно с полагането на нощен
труд. Показателно в
тази връзка е,
че до м.август 2016 г. наредбите на
министъра на МВР са предвиждали преобразуване на нощните часове в дневни, като отпадането
му след този момент не е обосновано с никаква допустима от закона цел. Но
дори и да
се приеме, че
подобна цел е
налице, както
бе посочено по-горе
в полза на служителите в МВР не са предвидени мерки за защита и компенсиране на
особената тежест на положения нощен труд.
С оглед изложените съображения и предвид събраните по
делото доказателства, въззивният съд намира, че
исковата претенция за заплащане на
допълнително възнаграждение за положен от ищеца извънреден
труд за процесния период, получен след преобразуване на положените часове нощен
труд в дневен,
се явява доказана по основание. По
отношение размера на претенцията, съдът съобрази приетата в първата инстанция и
неоспорена от страните съдебно-икономическа
експертиза, от която се
установява, че за процесния период ищецът Т.С. е положил нощен труд от
1594 часа, които преизчислени с коефициент 1.143 и приравнени на
дневно работно време възлизат на 1821,94
часа, като разликата от 227,94 часа
не е отчетена по протоколи за положен труд и стойността им в размер на 1590.22 лв. не
е начислена, съответно – не е изплатена на
ищеца, а мораторната лихва върху тази сума за процесния период възлиза на
188.78 лв. Ето защо, предявеният иск се явява
основателен и доказан в претендираните размери, поради което следва да бъде
уважен изцяло, ведно със законната лихва от подаване на исковата молба.
Предвид горното,
Бургаският окръжен съд намира въззивната жалба за неоснователна, а поради
съвпадане на изводите на настоящата инстанция с тези на районния съд, обжалваното
решение следва да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно.
При този изход
на спора и направените искания за разноски, съдът намира, че на основание
чл.78, ал.3 ГПК въззивникът следва да заплати на въззиваемия С. сумата от 350
лв. за заплатено адвокатско възнаграждение за въззивното производство, съгласно
представен договор за правна защита и съдействие. В тази връзка, съдът намира
за неоснователно възражението на въззивника по чл.78, ал.5 ГПК, тъй като
заплатеното от въззиваемия адвокатско възнаграждение граничи с минималния
размер (300 лв. без ДДС), определен по Наредба № 1/2004 г. за МРАВ и в този
смисъл не се явява прекомерно.
Мотивиран от
горното, Бургаският окръжен съд
Р Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА решение № 44 от 27.02.2020 г., постановено по гр.д.№ 776/2019 г. по описа на РС – Поморие.
ОСЪЖДА Главна Дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“ – МВР, с адрес гр.София, ул.“Пиротска“ №
171А, представлявана от директора, да заплати на Т.В.С., ЕГН **********,
сумата от 350 лв. (триста и петдесет лева) за
направените във въззивното производство пред БОС съдебни разноски за платено
адвокатско възнаграждение.
Решението е
окончателно и не подлежи на касационно обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.