Решение по дело №1047/2019 на Районен съд - Враца

Номер на акта: 3
Дата: 2 януари 2020 г. (в сила от 2 юни 2020 г.)
Съдия: Искра Петьова Касабова
Дело: 20191420201047
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 31 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

 

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е 

Гр.В. 03.01.2020 год.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ВРАЧАНСКИ РАЙОНЕН СЪД - ІV – наказателен състав в публично заседание на 16.12.2019 /шестнадесети декември две хиляди и деветнадесета/ година в състав:

           Председател: ИСКРА КАСАБОВА

При секретаря Ц.Ц.и в присъствието на прокурора… като разгледа докладваното от съдията НАХД №1047 по описа за 2019 год. на Врачанския районен съд, ВЪЗ ОСНОВА НА ЗАКОНА И ДОКАЗАТЕЛСТВАТА

 

Р    Е    Ш    И    :

 

ПОТВЪРЖДАВА НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ №26 - 0000204 от 13.08.2019 год. на Началник ОО „АА” В., с което на Г.С.Д. *** с ЕГН ********** е наложено административно наказание ГЛОБА в размер на 2000 лв., на основание чл.93 ал.1 т.1 от ЗАПр. за извършено нарушение на чл.19 ал.1 т.7 от НАРЕДБА № Н-11 от 31.10.2002г. на Министерство на Транспорта, като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО – съгласно чл.63 ал.1 от ЗАНН.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване в 14 /четиринадесет/ дневен срок  от  уведомяването пред ВРАЧАНСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД.

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ:

 

М О Т И В И :

Г.С.Д. *** с ЕГН ********** е обжалвал НП№26 - 0000204 от 13.08.2019 год. на Началник ОО „АА” В., с което му е наложено административно наказание ГЛОБА в размер на 2000 лв., на основание чл.93 ал.1 т.1 от ЗАПр. за извършено нарушение на чл.19 ал.1 т.7 от НАРЕДБА № Н-11 от 31.10.2002г. на Министерство на Транспорта. В жалбата се излагат съображения за неправилност и незаконосъобразност на издадените от наказващият орган актове и се иска отмяна на наказателното постановление.

Ответника по делото Началник ОО „АА” В., в придружителното писмо навежда доводи за неоснователност на жалбата и иска потвърждаване на Наказателното постановление.

Производството по делото е по реда на чл.59 – 63 от ЗАНН.

Анализирайки събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното:Служителите на ДАИ – В., свидетелите К.С.Г. и Ю.М.Ф. ***.08.2019г. около 10.10 часа на път Е-79 /1-1/в местността „Железен мост” спрели за проверка товарен автомобил марка ДАФ кат. №3, с рег. № ***и полуремарке /цистерна/, марка Maguar, кат. 04 с австрийски регистрационен № ***, с посока на движение за гр.М., с който водача извършвал международен превоз на товари, със заверено копие на лиценз на Общността №********** от Р.Б.за Р.С., видно от международна товарителница СМR от дата 05.08.2019г. Служителите на ДАИ изискали от водача да представи документи, които е следвало да се намират в него при осъществяването на превоза, включително удостоверение за психологическа годност, но жалбоподателя не могъл да представи поискания документ.

При извършената в последствие проверка в информационната система на ИА„АА“, било установено, че на името на Г.С.Д. с ЕГН ********** *** е имало издадено „удостоверение за психологическа годност“ на водача валидно до 20.02.2016г., което означавало че към момента на проверката жалбоподателя изобщо непритежава „удостоверение за психологическа годност

С оглед констатацията, че водача в момента на проверката извършва международен превоз на товари, от Р.Б.за Р.С., без да носи по време на работа респективно да предостави на проверяващите - удостоверение за психологическа годност, то и проверяващите приели, че водача осъществява превоза в нарушение на законовите изисквания и по конкретно тези на чл.19 ал.1 т.7 от НАРЕДБА № Н-11 от 31.10.2002г. на Министерство на Транспорта, а именно: „При извършване на международен превоз на товари в превозното средство трябва да се намират следните документи: т.7.удостоверение за психологическа годност на водача.“

За констатираното нарушение свидетеля К.С.Г. в присъствието на свид.Ю.М.Ф. съставил Акт бланков  №266754 от 06.08.2019г., като акта е предявен и връчен срещу подпис лично на жалбоподателя на същата дата, без възражения.

Последвало издаването на обжалваното Наказателно постановление НП№26 - 0000204 от 13.08.2019 год. на Началник ОО „АА” В., в което дословно е пренесено текстовото и цифрово описание на нарушението от АУАН, като на основание чл.93 ал.1 т.1 от ЗАПр. за извършено нарушение на чл.19 ал.1 т.7 от НАРЕДБА № Н-11 от 31.10.2002г. на Министерство на Транспорта, на жалбоподателя е наложена ГЛОБА в размер на 2000 лв. за констатираното нарушение.

Горната фактическа обстановка се потвърждава от показанията на свидетелите К.С.Г. и Ю.М.Ф., както и приложената административнонаказателна преписка съдържаща: жалба, АУАН, НП, Заповед РД-08-249/15.05.15г. на Министерство на транспорта и ИТС– гр.С., придружително писмо, длъжностна характеристика, Заверено копие от Справка за актуалното състояние на трудовите доходи на жалбоподателя към 17.10.2019 год.; Заверено копие от Справки за осигурителния доход на жалбоподателя за периода 01.01.2018г. до 31.12.2018г.; и от 01.01.2019г. до 31.08.2019год.; Заверено копие от Удостоверение за психологическа годност №585032 с дата на издаване от 30.08.2019г., Международна товарителница CMR от 05.08.2019г. и др.

Съдът намира жалбата за подадена в срока по чл.59 ал.2 от ЗАНН, разгледана по същество, същата е процесуално допустима и неоснователна по следните съображения:

  АУАН и наказателното постановление са издадени от длъжностни лица, в рамките на определената им с чл.92 ал.3 и ал.2 от ЗАПр. компетентност.

Обратно на твърдяното пред настоящата инстанция, актът и наказателното постановление отговарят на изискванията относно формата и съдържанието им, установени в чл.42 съответно чл.57 ал.1 от ЗАНН. Установената в АУАН фактическа обстановка е коректно възпроизведена в наказателното постановление, при изяснени всички елементи на съставомерното деяние от обективна и субективна страна, включително времето и мястото на извършването му, нито въвежда съмнение относно неговото авторство. При това положение не са налице нарушения водещи до опорочаване на формата на АУАН и НП, още по-малко в степен самостоятелно обуславяща незаконосъобразност на наказателното постановление, доколкото не е препятствала нарушителя да разбере в извършването на какво деяние е обвинен и да организира защитата си по фактите или по правото.

 По същество извършеното от жалбоподателя деяние е безспорно доказано и съдържа от обективна и субективна страна признаците на административно нарушение, изразяващо се в нарушаване на установената забрана на водача на МПС, с което се извършва международен превоз на товари, да управлява това превозно средство без документ, който се изисква от подзаконовите актове по прилагането на ЗАПр., в случая от цитираната по-горе норма от посочената Наредба на МТ.

Съгласно изслушаните от районния съд свидетелски показания на актосъставителя и свидетеля по съставения акт, се потвърждава изцяло отразената в акта и възприетата в постановлението фактическа обстановка. Именно поради това от контролните органи е било възприето, че водачът е управлявал МПС без коментирания документ, а не че такъв е имало или евентуално е бил забравен. В подкрепа правилността на този извод се явява обстоятелство, че такъв документ не е бил представена на АНО, в хода на проведеното административното производство, нито на съдебното такова да приключване на съдебното следствие.

Съдът намира показанията на свидетелите за обективни, логични и последователни, кореспондиращи с писмените доказателства по делото и като такива ги кредитира изцяло.

При така възприетата фактическа обстановка съдът приема, че от страна на жалбоподателя е бил осъществен съставът на административното нарушение по смисъла на  чл.19, ал.1 т.7 от Наредба № 11 от 31.10.2002г. на МТ, тъй като на посочената дата, час и място, като водач на моторно превозно средство е извършвал международен превоз на товар от Р.Б.за Р.С., без да притежава изискуемият от посочената разпоредба документ, поради което и не е могъл да представи такава при поискване от контролните органи. Липсата на Удостоверение за психологическа годност на водача е безспорно доказано от доказателствената съвкупност по делото – както от гласните, така и от писмените доказателства. Съгласно  чл.19, ал.1 т.7 от Наредба № 11 от 31.10.2002г. на МТ при извършване на международен превоз на товари водачът представя при поискване от контролните органи Удостоверение за психологическа годност на водача. Жалбоподателя Г.С.Д. не е разполагал с такова при проверката, като това се установява от АУАН, който той лично е подписал, без възражения.

При това от направената от наказващият орган справка от информационната система на ИА „АА“, безспорно се установява, че на името на жалбоподателя към момента на съставяне на АУАН и НП не е издавано удостоверение за психологическа годност на водача, като в случая е ирелевантен факта на издаденото в последствие - Удостоверение за психологическа годност №585032 - Заверено копие от което е приложено по делото от жалбоподателя, тъй като то е с дата на издаване  - от 30.08.2019г.

При тези обстоятелства правилно и законосъобразно му е наложено административно наказание за това, че не е притежавал удостоверение за психологическа годност на водача. След като жалбоподателят не е притежавал удостоверение за психологическа годност на водач правилно му е наложена санкция по чл.93 ал.1 т.1 от ЗАПр. Точно тази законова разпоредба визира случаите, в които нарушителите изобщо не притежават необходимия документ, докато нормата на чл.93 ал.2 от ЗАПр. намира приложение, когато изисканият документ не е представен, но е установено, че проверяваното лице реално притежава такъв.

Относно поддържаното в жалбата становище за приложението на чл.28 от ЗАНН съдът приема, че маловажен случай е този, при който извършеното нарушение с оглед липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на други смекчаващи обстоятелства представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушение от съответния вид. Тоест маловажността е конкретна преценка на степента на обществена опасност на нарушението от страна на съда, респективно на административнонаказващия орган в сравнение с други случаи на нарушения от съответния вид. В случая извършеното нарушение не е с по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените нарушения от този вид. Обстоятелството, че не са налице вредоносни последици за обществените отношения не е основание за прилагане на чл.28 от ЗАНН. Процесното деяние се извършва единствено чрез бездействие и попада под хипотезата на така наречените формални нарушения, които ex lege се санкционират. Липсата или не на общественоопасни последици е ирелевантна в случая. Нормата е създадена с цел да дисциплинира задължените субекти, като осъществяването на деянието и санкционирането му е необходимо да се преценява с оглед значимостта на обществените отношения, чието гарантиране се цели от законодателя. Фактът, че жалбоподателят е бил както към момента на проверката и издаването на АУАН, така и към момента на издаване на НП, без удостоверение за психологическа годност на водача, тъй като изобщо не е притежавал такова считано от 20.02.2016г., когато е изтекъл срока на валидност на последно издаденото му такова удостоверение - осъществява състава на съответното нарушение, поради което не е необходимо да има или да няма вредни последици. Липсват и други обстоятелства, които да обуславят по-ниска степен на обществена опасност на деянието в сравнение с обикновените случаи на нарушение от този вид, като например наличието на обективни причини, довели до извършване на нарушението.

От друга страна високият размер на наказанието глоба също не е основание за прилагане на чл.28 от ЗАНН, нещо повече, този размер на наказанието, определен от законодателя, сочи на висока степен на обществена опасност на деянието. Следва да се има предвид и че е извършено нарушение със завишена степен на обществена опасност, тъй като управлението на моторно превозно средство е правно регламентирана дейност с безспорно голям риск за водача, пътуващите с него и всички останали участници в движението - водачи, пътници и пешеходци.

Съдът не констатира допуснати съществени процесуални нарушения в хода на административното производство, които да опорочават атакуваното наказателно постановление и да налагат неговата отмяна.

 Същевременно нормата на чл.93 ал.1 т.1 от ЗАПр. сочи: ”Водач на моторно превозно средство, който извършва обществен превоз или превоз за собствена сметка на пътници и товари без редовно издадени лиценз, разрешение, документ за регистрация или други документи, които се изискват от регламент на европейските институции, от този закон и от подзаконовите нормативни актове по прилагането му, се наказва със:1. глоба 2000 лв.” В случая административно наказващия орган е извършил правилна квалификация на деянието и е наложил съответното за извършеното нарушение наказание "глоба", в предвидения от закона абсолютен размер. Макар и относително висок, явно този размер е определен от закона като справедлив, съобразно презумираната степен на обществена опасност на деянието. Като е достигнал до тези изводи АНО е постановил постановлението си при правилно приложение на закона.

Ето защо и с оглед изложеното по - горе, обжалваното НП следва да бъде потвърдено от съда в рамките на правомощията му по чл.63, ал.1 ЗАНН.

Затова и съдът, ПОТВЪРДИ НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ №26 - 0000204 от 13.08.2019 год. на Началник ОО „АА” В., като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО  съгласно чл.63 ал.1 от ЗАНН.

По гореизложените съображения съдът постанови решението си.

 

                                                                                  Районен съдия: