Решение по дело №165/2021 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 219
Дата: 22 април 2021 г.
Съдия: Цветелина Александрова Кънева
Дело: 20217170700165
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 март 2021 г.

Съдържание на акта

Р E Ш Е Н И Е

219

гр.Плевен, 22.04.2021 год.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Административен съд - гр. Плевен, втори касационен състав, в открито съдебно заседание на тринадесети април, две хиляди двадесет и първа година, в състав:                                               

            Председател: Даниела Дилова

                                                           Членове: Цветелина Кънева

                                                                        Снежина Иванова

При секретаря Цветанка Дачева. и с участието на прокурора Иво Радев, като разгледа докладваното от съдия Кънева касационно административно-наказателно дело № 165 по описа за 2021 г. на Административен съд - Плевен и за да се произнесе, взе предвид следното:

            Производството е по чл.63, ал.1, изр.2 ЗАНН, във връзка с чл.348 НПК и чл.208 и сл. АПК.

С Решение № 260038 от 25.01.2021 г., постановено по НАХД № 2333 по описа за 2020 г., Районен съд – Плевен е потвърдил Наказателно постановление № 542059-F535389 от  20.07.2020 година на Началник на Отдел „Оперативни дейности“ - Велико Търново в ЦУ на НАП, с което на ЕТ „Т.Х. – Сота“, представляван от Т.А.Х., на основание чл.185, ал. 1 от ЗДДС във вр. с чл. 118, ал.4 от ЗДДС е наложена имуществена санкция в размер на 500,00 лева (петстотин лева), за извършено нарушение по чл. 25, ал.1, т.1 от Наредба Н-18/13.12.2006г на МФ.

Срещу решението е подадена касационна жалба от ЕТ „Т.Х.-***, представлявано от управителя Т.А.Х., в която са наведени доводи, че съдебният акт е неправилен. Счита се, че наказателното постановление е незаконосъобразно, тъй като както акта, така и постановлението са издадени от длъжностни лица, чиито правомощия не включват това. Твърди се, че по делото липсват доказателства за компетентността на актосъставителя, поради което акта не е редовно съставен и няма доказателствена сила. Твърди се, че по делото няма и доказателства за компетентността на издателя на наказателното постановление. На следващо място се сочи, че са нарушени нормите на чл.40 ал.1 от ЗАНН и чл.57 ал.1 т.5 от ЗАНН, тъй като в акта следва да са посочени имената на най-малко двама свидетели, а в постановлението следва да са описани доказателствата, които потвърждават нарушението.  Счита се също, че и фактическата обстановка не е отразена вярно, поради което наказващият орган е достигнал до неправилни изводи. Твърди се, че нарушението не е извършено от ЕТ, а от трето лице, което няма нищо общо с търговската дейност на фирмата. Счита се, че описаното в акта и постановлението нарушение разкрива по-ниска степен на обществена опасност, поради което е приложима разпоредбата на чл.28 от ЗАНН за маловажен случай. В заключение се моли за отмяна на решението и отмяна на наказателното постановление.

От ответника не е депозиран писмен отговор по касационната жалба.

В съдебно заседание касаторът се представлява от управляващия ЕТ Т.Х. и с адв.П., който поддържа касационната жалба по наведените в нея основания и моли за отмяна на съдебното решение.

В съдебно заседание ответникът се представлява от юрисконсулт Г., който счита, че всички доводи наведени в касационната жалба са неоснователни. Моли за решение в този смисъл.

Представителят на Окръжна прокуратура - Плевен дава заключение, че касационната жалба е основателна и е налице маловажен случай по чл.28 от ЗАНН.

Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства и обсъди доводите на страните, намира за установено следното:

Касационната жалба е подадена в законоустановения срок и от надлежна страна, при удостоверена представителна власт и е допустима за разглеждане.

Разгледана по същество е неоснователна.

С обжалваното наказателно постановление е реализирана административно-наказателната отговорност на ЕТ затова, че при извършена проверка на 20.01.2020г. в търговски обект-павилион, находящ се в гр.Тръстеник, ул.“Гурко“ №4, стопанисван и експлоатиран от ЕТ „Т.Х.-Сота“,  е установено, че не за всяка извършена покупка, заплатена в брой лицето Н. Х. – продавач, издава фискална касова бележка от работещото и инсталирано в обекта фискално устройство модел „Дейзи“; При извършена контролна покупка от проверяващия екип в 14:35часа на два броя вафли на обща стойност 0,90лв. и един пакет слънчогледови семки на стойност 0,90лв., всичко на стойност 1,80лв., заплатени в брой от Н. Т. – инспектор по приходите, с един брой банкнота от 5,00лева, на Н.Х., която приема плащането в брой и не издава фискална касова бележка от наличното работещо и инсталирано в обекта фискално устройство модел „Дейзи“ с регистрационен номер 4023773 в НАП; За установените факти и обстоятелства е съставен протокол за извършена проверка сер.А №0372673/20.01.2020г., подписан без възражения от Н. Х. и Т.Х.-представляващ ЕТ. Нарушението е квалифицирано по  чл.25 ал.1 т.1 от Наредба Н-18/13.12.2006г. на МФ.

За да потвърди наказателното постановление районният съд е приел, че описаното в акта и НП се установява от събраните по делото доказателства и представлява неизпълнение от страна на жалбоподателя на задължението му към държавата по чл.25 ал.1 т.1 от Наредба Н-18/13.12.2006г на МФ. Посочил е, че при реализиране на административнонаказателната отговорност не са допуснати нарушения на процесуалните правила и на материалния закон, водещи до опорочаване на производството и отмяна на НП. Счел е, че АУАН и НП са издадени от компетентни органи, като се е позовал на приложена по делото заповед на изпълнителния директор на НАП. Приел е, че описаното бездействие -  неиздаване на касова бележка за извършена покупка, заплатена в брой, правилно е квалифицирано и правилно е санкционирано. Посочил е, че е ирелевантно обстоятелството за длъжностна на лицето Н. Х., а именно че не е била на трудово или гражданско правоотношение, тъй като същата е имала достъп до обекта и е осъществила продажбата на стоката, като е приела и нейното заплащане. В тази връзка е посочил, че ако жалбоподателят е считал, че Х. няма право на продажби на стоки от обекта, то е могъл да и препятства достъпа до него.  Приел е, че административнонаказателната отговорност на ЕТ е безвиновна и обективна, поради което не е необходимо да се изследва този въпрос. Счел е също, че размерът на наложената имуществена санкция е правилно индивидуализиран в минималния такъв по закона. Посочил е, че установеното нарушение е от категорията на резултатните, при които има нанесена щета на фиска и типично за тях е настъпването на вредоносен резултат.

Касационната инстанция намира, че решението е правилно, постановено в съответствие с материалния закон и доказателствата по делото. Фактите са установени правилно и в пълнота от районния съд, като при тяхната съвкупна преценка е изведен правния извод за доказаност на нарушението по чл.25 ал.1 т.1 от Наредба Н-18/13.12.2006г. на МФ, както и за размера на наложената санкция. Фактическите констатации и правните изводи формирани от районния съд се споделят от настоящия състав, поради което не е необходимо и тяхното преповтаряне на основание чл.221, ал.2, изр.2 от АПК.

Възраженията в касационната жалба са неоснователни. На първо място не се приема довода за липса на компетентност на актосъставителя и наказващия орган. По делото е приложена Заповед №ЗЦУ-ОПР-17/17.05.2018г. на Изпълнителния директор  на НАП, с която в т.1.1 са упълномощени началниците на отдели „Оперативни дейности“ да издават НП за налагане на административни наказания за нарушения, регламентирани в чл.185 от ЗДДС, а в т.2.1 и т.4.1. е възложено на органите по приходите да извършват проверки на всички подлежащи на контрол лица и обекти на територията на съответната дирекция на НАП и да съставяте актове за установяване на административни нарушения. На следващо място не се приема довода за допуснати съществени нарушения при съставяне на АУАН и издаване на НП. Актът е съставен в присъствието само на един свидетел по неговото съставяне, но следва да се посочи, че е съставен на база констатирано при извършената проверка, за която е съставен Протокол от 20.01.2020г. Последният е официален документ, т.е. налице е хипотезата на чл.40 ал.4 от ЗАНН, според която когато нарушението е установено въз основа на официални документи, актът може да се състави и в отсъствие на свидетели. В НП като доказателство е посочено именно този протокол за извършена проверка, поради не отговаря на истината наведено в касационната жалба, че не са описани доказателствата. Не се приема и довода за приложимост на чл.28 от ЗАНН за маловажен случай, отчитайки засегнатите с извършеното нарушение обществени отношения – документиране и отчитане на всички приходи. Ето защо, решението на районния съд като правилно следва да бъде оставено в сила.

Воден от горното и на основание чл.63, ал.1, изр.2 от ЗАНН, във връзка с чл.221, ал.2, пр.1 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 260038 от 25.01.2021 г., постановено по НАХД № 2333 по описа за 2020 г. на Районен съд – Плевен.

РЕШЕНИЕТО не подлежи на оспорване.

Преписи от решението да се изпратят на страните.

 

 

 ПРЕДСЕДАТЕЛ: /п/

 

 ЧЛЕНОВЕ: 1. /п/                                                                                           

  

                   2. /п/