Решение по дело №729/2022 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 18
Дата: 23 януари 2023 г.
Съдия: Райна Димова Тодорова
Дело: 20227240700729
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 октомври 2022 г.

Съдържание на акта

                           Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

           18            23.01.2023г.      град Стара Загора

 

              В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

            Старозагорският административен съд, V състав, в публично съдебно заседание на единадесети януари през две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

                                                                                  СЪДИЯ: РАЙНА ТОДОРОВА

       

при секретар  Пенка М.                                                                       и с участието  на прокурор                                                                                                                 като разгледа докладваното от съдия Р. ТОДОРОВА административно дело № 729 по описа за 2022г., за да се произнесе съобрази следното:           

                                               

          Производството е по реда на чл. 145 и сл. Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 73, ал.4 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление (загл. изм. в сила от 01.07.2022г.).   

Образувано е по жалба на ЕТ „М. 2012 – Ж.М.“, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление с. Бял извор, община Опан, срещу Решение № 24/311/00675/3/01/04/02 с изх. № 01-6500/8605 от 03.10.2022г., издадено от Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие”. С обжалваното решение на ЕТ „М. 2012 – Ж.М.“ е определена финансова корекция в размер на 35 151.80 лева, представляваща 10% от предоставената финансова помощ по Договор № 24/311/00675 от 16.10.2014г. за отпускане на финансова помощ по Мярка 311 от ПРСР за периода 2007-2013г.

В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност, вкл. за нищожност на оспорения административен акт, по съображения за постановяването му в противоречие с влязло в сила съдебно решение, в нарушение и при неправилно приложение на материалния закон и при допуснати нарушения на административно-производствените правила. Жалбоподателят поддържа, че оспореното решение, като идентично по фактически и правни основания с отменения с влязло в сила съдебно решение Акт за установяване на публично държавно вземане № 24/311/00675/3/01/04/01 от 04.09.2020г., при прилагането на чл.177, ал.2 от АПК се явява нищожен административен акт. Твърди, че при превратно тълкуване на Решение № 247 от 22.06.2021г. по адм. дело № 251/ 2021г на Административен съд – Стара Загора и на потвърждаващото го Решение № 5479 от 07.06.2022г. по адм. дело № 8711/ 2021г. на ВАС, административният орган е приел, че със съдебните актове са дадени указания за провеждане на производство и съответно за постановяване на решение за налагане на финансова корекция по чл.70, ал.1, т.7 от ЗУСЕСИФ, а не с АУПДВ, както е било процедирано първоначално. Излага доводи, че освен формалната забрана за пререшаване на спора предвид задължителната сила на съдебния акт, Държавен фонд „Земеделие“ не е съобразил наличието на произнасяне и от двете съдебни инстанции по приложението на материалния закон и приетата за установена от съда липса на нарушения от страна на подпомаганото лице и неизпълнени задължения по сключения договор за отпускане на финансова помощ по Мярка 311 от ПРСР за периода 2007-2013г. С оглед на което поддържа, че абсолютно неправилно и незаконосъобразно отново се издава административен акт, основан на неизпълнени договорни и нормативни задължения след изплащането на финансовата помощ. Счита, че при издаването на обжалваното решение са допуснати и нарушения на административно-производствените правила, като мотивите, изложени в оспорения акт, представляват буквално възпроизвеждане и формално пренасяне на мотивите от отменения АУПДВ. Твърди, че решението за определяне на финансова корекция е издадено след изтичане на мониторинговия период по проекта, за който е сключен Договор за подпомагане №24/311/00675 от 16.10.2014г. по мярка 311 от ПРСР за периода 2007 - 2013г., поради което за административния орган била преклудирана възможността да иска възстановяване на част от изплатената финансова помощ по този проект. По подробно изложени в жалбата съображения е направено искане за прогласяване нищожността на оспорения административен акт или в условията на евентуалност - за отмяната му като незаконосъобразен.

 

  Ответникът по жалбата – Изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“, чрез процесуалния си представител по делото, оспорва жалбата като неоснователна и моли да бъде отхвърлена.

 

            Въз основа на съвкупната преценка на представените по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна по административно-правния спор:

 

  Във връзка с процедура по кандидатстване за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка 311 „Разнообразяване към неземеделски дейности“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013г. /ПРСР/, подкрепена от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони /ЕЗФРСР/, от жалбоподателя в настоящото производство - ЕТ „М. 2012 – Ж.М.“, е подадено заявление за подпомагане, ведно с изготвен бизнес план /л. 17 и сл./, за проект „Изграждане, оборудване, обзавеждане и озеленяване на туристически обект – къща за гости в село Бял извор, община Опан, област Стара Загора“. Според бизнес плана общата сума на инвестицията, която се предвижда да бъде извършена, е в размер на 558 696.59лв. Предвидено е изграждане, обзавеждане и оборудване на къща за гости със СПА център към туристическия обект, с капацитет на леговата база – 4 лица, при възможност за допълнително настаняване на още един човек. В плана са описани предвидените етапи при реализацията на инвестиционния проект, финансово-икономическия статус на кандидата в т. ч приходи от дейността. В Раздел IV „Финансово икономически статус – приходи и разходи“ /л. 31 и сл./, в таблица №2 „Производствена и търговска програма“, т.1.1 „Приходи от дейността“, за първата година са заложени наем на къща за гости – 180бр., при единична цена от 400лв. и годишни приходи от 72 000лв. За втората година са заложени наем на къща за гости – 200бр., при единична цена от 430 лева или годишни приходи в размер на 86 000лв., а за третата година -  наем на къща за гости 200бр. при единична цена от 460 лева или годишни приходи в размер на 92 000лв. Представена е подробна прогноза за нетните парични потоци на проекта от дейности, осъществявани от кандидата. Кандидатът ЕТ „М. 2012 – Ж.М.“ е регистриран с уникален регистрационен номер /УРН/ 602306 в Интегрираната система за администриране и контрол /ИСАК/.

              На 16.10.2014г. между Държавен фонд „Земеделие“ и ЕТ „М. 2012 – Ж.М.“, е сключен Договор № 24/311/00675 за отпускане на финансова помощ по Мярка 311 „Разнообразяване към неземеделски дейности“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013г. (ПРСР), подкрепена от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР). Договорът е сключен на основание чл. 31, ал.2 от Наредба № 30/2008г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка 311 „Разнообразяване към неземеделски дейности“ от Програмата за развитие на селските райони 2007-2013г. Съгласно т. 1.1 от договора, на ползвателя ЕТ „М. 2012 – Ж.М.“ се предоставя безвъзмездна финансова помощ, представляваща до 70 % от одобрените и реално извършени от ползвателя разходи, свързани с осъществяването на проект №24/311/00675 от 13.05.2013г., като първоначално одобрената финансова помощ по представените от ЕТ „М. 2012 – Ж.М.“ документи, е в размер на 354 771.71лв. Съгласно т. 1.2 Фондът изплаща помощта при условие, че ползвателят е извършил инвестицията съгласно одобрения проект, съобразно условията и сроковете, определени в договора, анексите към него, както и действащите в съответната област нормативни актове. С т. 3.1 от договора е определен и срок за извършване на предвидената инвестиция – до 15.09.2015г. В договора подробно са разписани правата и задълженията на страните, редът за изплащане на финансовата помощ и предпоставките за прекратяване на договора. Съгласно т. 4. 4 от договора Фондът има право да откаже изплащането на цялата или на част от финансовата помощ, както и да претендира възстановяване от ползвателя на цялата или на част от платената финансова помощ, като едни от предпоставките за това са: инвестицията да не е изпълнена в срок, да е изпълнена неточно или в отклонение от одобреното, ползвателят да не е изпълнил някое от задълженията си по договора и по Наредба № 30 от 11.08.2008 г., както и когато е установено изкуствено създадени условия, необходими за получаването на помощта, с цел осъществяване на предимство в противоречие с целите на мярката. Според т. 4.12 от договора, ползвателят е длъжен да извърши изцяло одобрената инвестиция в срока по този договор, в съответствие с одобрения проект и Таблицата за одобрените инвестиционни разходи, като съгласно т.4.18 ползвателят е длъжен да спазва одобрения проект за срок от 5 години от сключване на договора.

От фактическа страна не е спорно по делото, а и се установява от представените писма за извършено плащане, че на ЕТ „М. 2012 – Ж.М.“ по Договор № 24/311/00675 от 16.10.2014г. е изплатена субсидия в общ размер на 351 518 лева, от които на 11.05.2015г. авансово плащане в размер на 177 385.85лв /л.91/ и на 11.12.2015г. сума в размер на 174 132.15лв. /л. 104/.

Със Заповед № 373912 от 21.06.2019г. на Началник отдел Регионален технически инспекторат, гр. Хасково, е възложено извършването на проверка на място на кандидат ЕТ „М. 2012 – Ж.М.“ с УРН 602306. За извършената извънредна проверка на място, след плащане, е изготвен контролен лист /л. 110 и сл./. Констатирано е, че сградата и активите са изградени съгласно договора за финансово подпомагане, няма промяна на функционалността на обекта на инвестицията, като обектът функционира и се използва по предназначение. Към контролния лист е приложен попълнен работен лист /л. 117 и сл./, отчитащ извършената проверка за реализиране на заложените в бизнес плана параметри/показатели в т. ч реализираните приходи от дейността. Въз основа на извършените физически и административни проверки и направен анализ на относимите счетоводни и други документи, представени от ЕТ „М. 2012 – Ж.М.“, е установено, че е налице неизпълнение на приходната част на одобрения бизнес план с Договор № 24/311/00675 от 18.10.2014г., за проверявания период /за финансовите 2016г., 2017г. и 2018г./, като установеното изпълнение на бизнес плана средно аритметично за трите пълни финансови години било в размер на 49.28% от заложените приходи.

От отдел „ОПЧП“, Дирекция „ОППМРСР“, до Дирекция „Финансова“ на ДФЗ, е изготвен Доклад за нередност № 24/311/00675/3/01/17/01 с изх. № 01-6500/ 8605 от 21.09.2020г. /л. 187 и сл./, за установена нередност на бенефициента ЕТ „М. 2012 – Ж.М.“, установена след плащане, засягаща ЕЗФРСР/НБ, ПРСР 2007 – 2013г., Мярка 311 „Разнообразяване към неземеделски дейности“. Извършената нередност се свързва с констатацията, че реалното изпълнение на приходната част от одобрения бизнес план средно аритметично за три пълни финансови години /2016г., 2017г. и 2018г./, е 49.28% от заложените приходи. Изготвеният Доклад за нередност се основава на извършената на място проверка по проект №  24/311/00675 и констатациите за неизпълнение на договорни и нормативни задължения от страна на бенефициера, като основание за частично възстановяване на предоставената безвъзмездна финансова помощ.

 

С Акт за установяване на публично държавно вземане /АУПДВ/ №24/311/00675/3/01/04/01 от 04.09.2020г., издаден от Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, на ЕТ „М. 2012 – Ж.М.“ е определено подлежащо на възстановяване публично държавно вземане в размер на 35 151.80  лева по договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ № 24/311/00675 от 16.10.2014г. по Мярка 311 „Разнообразяване към неземеделски дейности“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013г.  

             ЕТ „М. 2012 – Ж.М.“ е обжалвал АУПДВ по съдебен ред, като по жалбата е било образувано адм. дело № 251/ 2021г. по описа на Административен съд – Стара Загора. С Решение № 247 от 22.06.2021г. по посоченото дело, АУПДВ №24/311/00675/3/01/04/01 от 04.09.2020г. е отменен като незаконосъобразен, по съображения, че АУПДВ е издаден при допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила и при неправилно приложение на материалния закон.

  Решението на Старозагорския административен съд е обжалвано от Изпълнителния директор на ДФЗ пред Върховния административен съд. С Решение № 5479 от 07.06.2022г., постановено по адм. дело № 8711/ 2021г. по описа на ВАС, е оставено в сила Решение № 247 от 22.06.2021г. по адм. дело № 251/ 2021г. на АС – Стара Загора. Прието е, че първоинстанционният съд не е допуснал нарушение на материалния закон при определянето на установените в бизнес плана показатели за приходи от дейността, за които е предоставена безвъзмездна финансова помощ, като одобрени индикатори по см. на чл.70, ал.1, т.7 от ЗУСЕСИФ, поради което е потвърден като правилен извода на Старозагорския административен съд, че оспореният АУПДВ е издаден в нарушение на чл.27, ал.6 от ЗПЗП във вр. с чл.70, ал.1, т.7 от ЗУСЕСИФ.

              С писмо с изх. № 01-6500/ 8605 от 07.07.2022г. на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ /л. 242 и сл./, ЕТ „М. 2012 – Ж.М.“ е уведомен, че на основание чл. 73, ал. 2 от ЗУСЕСИФ и предвид влязло в сила Решение № 5479 от 07.06.2022г., постановено по адм. дело № 8711/ 2021г. по описа на ВАС, се открива производство по налагане на финансова корекция във връзка с констатациите, направени въз основа на извършената извънредна проверка след плащане в периода 24.06.2019г. – 28.06.2019г. по проект № 24/311/00675 и допълните административни проверки, за установено неспазване на договорни и нормативни задължения съгласно одобрения бизнес план, а именно че реалното изпълнение на приходната част от одобрения към договора за подпомагане бизнес план средно аритметично за три пълни финансови години /2016г., 2017г. и 2018г./, е 49.28% от заложените приходи. В уведомителното писмо са посочени заложените в одобрения бизнес план приходи от субсидираната дейност за всяка една от финансовите 2016г., 2017г. и 2018г., реализираните приходи за всяка една от тези години и процентното изпълнение на бизнес плана за всяка година. Посочено е и че на основание на т. 4.4, б „б“ от Договор № 24/311/00675 от 16.10.2014г. във връзка с неизпълнението на т. 4.12 и т. 4.18 от същия договор, чл. 46, ал. 1 и ал. 2 от Наредба № 30/11.08.2008г. и Правилата за определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ при установени нарушения по чл. 27, ал. 6 и 7 от Закона за подпомагане на земеделските производители по мерките от Програмата за развитие на селските райони 2007 - 2013г., на ЕТ „М. 2012 – Ж.М.“ следва да бъде издадено решение за определяне на финансова корекция. По съображения, че когато реализираните приходи от подпомаганата дейност, изчислени средно аритметично за всички проверявани пълни финансови години, са под 50% и над 20% от предвидените приходи съгласно одобрения бизнес план, изчислени средноаритметично за същия период и това е продължило две финансови години, се налага санкция в размер на 10 % от предоставената финансова помощ, е прието, че размера на финансовата корекция възлиза на 35 151.80лв. В съответствие с изискването по чл. 73 ал. 2 от ЗУСЕСФСУ, е предоставена възможност на ЕТ „М. 2012 – Ж.М.“ да изрази становище, съответно да направи възражения в двуседмичен срок.

        В срока по чл.73, ал.2 от ЗУСЕФСУ с вх. № 01-6500/ 8605 от 03.08.2022г., от ЕТ „М. 2012 – Ж.М.“ е подадено писмено възражение /л. 252 и сл./, с което по подробно изложени съображения се оспорва наличието на основание за налагане на финансова корекция. Поддържа се, че с предприетите действия по издаване на решение за налагане на финансова корекция, се прави опит за пререшаване на въпрос, окончателно разрешен с влязло в сила съдебно решение, като действията на административния орган, извършени в противоречие с влязлото в сила съдебно решение, са нищожни, съгласно чл.177, ал.2 от АПК.

 

С оспореното в настоящото съдебно производство Решение № 24/311/00675/3/01/04/02 с изх. № 01-6500/8605 от 03.10.2022г., издадено от Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие”, на основание на чл. 20а, ал.2 и чл.27, ал.6 от ЗПЗП, чл.46, ал.1 и ал.2 от Наредба № 30/2008г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка  „Разнообразяване към неземеделски дейности“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013г. и чл.70, ал.1, т.7 във вр. с чл. 72, ал.1 и чл.73, ал.1 от ЗУСЕСФСУ, на ЕТ „М. 2012 – Ж.М.“ е определена финансова корекция в размер на 35 151.80 лева, представляваща 10% от предоставената финансова помощ по Договор № 24/311/00675 от 16.10.2014г. за отпускане на финансова помощ по Мярка 311 „Разнообразяване към неземеделски дейности“ от ПРСР за периода 2007-2013г. В обстоятелствената част на решението е възпроизведено съдържанието на уведомително писмо с изх. № 01-6500/ 8605 от 07.07.2022г. относно направените, въз основа на извършена проверка на място след плащане в периода от 24.06.2019г. до 28.06.2019г. по проект № 24/311/00675 и допълнителни административни проверки, констатации за неспазени договорни и нормативни задължения. Прието е, че при направената оценка на изпълнението на одобрения бизнес план за три последователни пълни финансови години, е установено, че реалното изпълнение на бизнес плана средноаритметично за 3 пълни финансови години (2016г., 2017г. и 2018 г.), е в размер на 49,28% от заложените приходи. За финансовата 2016 година залегналите в одобрения бизнес план приходи от субсидираната дейност (наем на къща за гости), са в размер на 72 000лв., а реализираните приходи от дейността за 2016г. са в размер на 29 700лв., което съставлява 41.25% изпълнение на одобрения бизнес план за годината. За финансовата 2017 година залегналите в одобрения бизнес план приходи от субсидираната дейност (наем на къща за гости), са в размер на 86 000лв., като реализираните приходи от дейността за 2017г. са в размер на 50 600лв., което съставлява 58.84% изпълнение на одобрения бизнес план за годината. За финансовата 2018 година залегналите в одобрения бизнес план приходи от субсидираната дейност (наем на къща за гости), са в размер на 92 000лв., а реализираните приходи от дейността за 2018г. са в размер на 42 900лв., което съставлява 46.63% изпълнение на одобрения бизнес план за годината. Прието е, че бенефициерът е нарушил поетите ангажименти и не е изпълнил задълженията си по т.4.12 и т.4.18 от Договор за подпомагане № 24/311/00675 от 16.10.2014 г., поради което на основание т. 4.4, б. „б“ от договора; чл. 46, ал. 1 и ал. 2 от Наредба № 30/11.08.2008г. и т. 30, предл. второ от Приложение към раздел I „Общи положения“ от Правила за определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ при установени нарушения по чл. 27, ал. 6 и 7 от ЗПЗП по мерките от ПРСР 2007 - 2013г., на ЕТ „М. 2012 – Ж.М.“ следва да бъде определена финансова корекция за констатираното неизпълнение, в размер на 10 % от получената финансова помощ. В мотивите на акта е разгледано, обсъдено и преценено подаденото от ЕТ „М. 2012 – Ж.М.“ възражение, като същото е прието за неоснователно. Решението  е  получено от бенефициера на 19.10.2022г. /л. 270/.

      По делото са представени и приети като доказателства документите, съдържащи се в административната преписка по издаването на оспореното Решение за определяне на финансова корекция № 24/311/00675/3/01/04/02 на Изпълнителния директор на ДФЗ.

 

            Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168, ал.1 във връзка с чл.146 от АПК, намира за установено следното:

   Оспорването, като направено от легитимирано лице с правен интерес – адресат на обжалваното решение за налагане на финансова корекция, в законово установения срок и против административен акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност, е процесуално допустимо.

              

                  Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

                В чл.69, ал.1 от ЗУСЕФСУ е предвидено, че управляващите органи провеждат процедури по администриране на нередности. Съгласно разпоредбата на чл. 27, ал. 6 от ЗПЗП /ДВ бр.51/ 2019г., в сила от 28.06.2019г./, дължимостта на подлежаща на възстановяване безвъзмездна финансова помощ поради нарушение от страна на ползвателите на помощ и бенефициентите по мерките и подмерките от програмите за развитие на селските райони, което представлява основание за налагане на финансова корекция по чл. 70, ал. 1, т. 19 от ЗУСЕСИФ, се установява с издаването на решение за налагане на финансова корекция по реда на чл. 73 от същия закон, като според чл.73, ал.1 от ЗУСЕФСУ, финансовата корекция се определя по основание и размер с мотивирано решение на ръководителя на управляващия орган, одобрил проекта. В чл. 9, ал. 1 от ЗУСЕФСУ /в приложимата редакция/, е регламентирано, че органи за управление и контрол на средствата от ЕСИФ са управляващите органи, сертифициращите органи и одитните органи, като съгласно ал.5 на чл.9 от ЗУСЕФСУ ръководител на управляващия орган е ръководителят на администрацията или организацията, в чиято структура се намира управляващият орган, или оправомощено от него лице. Съответно в §4, ал. 1 от ДР на ЗУСЕФСУ /редакция ДВ бр.85/ 20217г./ е предвидено, че за Програмата за развитие на селските райони, функциите на органи за управление и контрол по този закон се изпълняват от Министерството на земеделието и храните и от Държавен фонд "Земеделие". Следователно оспореното решение за определяне на финансова корекция е издадено от материално компетентен орган - Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие”. 

     

  Обжалваният акт е постановен в предвидената от закона форма и при спазване на нормативно установените изисквания за неговото съдържание. Посочено е както правното основание за издаване на оспореното решение и за упражненото административно правомощие по чл.73, ал.1 във вр. с чл.70, ал.1, т.7 от ЗУСЕФСУ, така и възприетите от решаващия орган като релевантни факти и обстоятелства, обосноваващи наличието на законово регламентираната материалноправна предпоставка по чл. 70, ал. 1, т.7 от ЗУСЕФСУ  - неизпълнение на одобрени индикатори – неизпълнение на залегнали в одобрения с договора за подпомагане бизнес план приходи от субсидираната дейност. В изпълнение на изискването по чл.73, ал.3 от ЗУСЕФСУ, разгледани, обсъдени и подложени на преценка са възраженията на ЕТ „М. 2012 – Ж.М.“. Обосновано е и по какъв начин и на какво основание е определен размерът на следващата се финансова корекция за неизпълнения одобрен индикатор и съотв. размерът на определената с обжалваното решение финансова корекция. С оглед на което съдът приема, че е спазено както изискването по чл.59, ал.2, т.4 от АПК, така и изискването на чл.73, ал.1 от ЗУСЕФСУ за определяне на финансовата корекция по основание и размер с мотивирано решение. Този извод не се променя от обстоятелството, че в обжалваното решение са изложени и мотиви /фактически и правни основания/, несъответни на упражненото правомощие по чл.73, ал.1 във вр. с чл.70, ал.1, т.7 от ЗУСЕФСУ във вр. с чл.27, ал.6 от ЗПЗП. Действително в Наредба № 30/2008г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка „Разнообразяване към неземеделски дейности“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013г., издадена на основание §35, ал. 3 от ПЗР на ЗИД на ЗПЗП, се съдържа предвиден специален ред за контрол и изпълнение на дейностите по проекта, като са регламентирани и условията, при които ДФЗ може да иска връщане на вече изплатени суми - чл. 46 от Наредбата. Съгласно обаче приетото и в Решение № 247 от 22.06.2021г. по адм. дело № 251/ 2021г. по описа на АС – Стара Загора, и в Решение № 5479 от 07.06.2022г. по адм. дело № 8711/ 2021г. по описа на ВАС, §12, ал. 1 от ПЗР на ЗИД на ЗПЗП, обн. ДВ, бр. 2 от 2018г., не намира приложение в настоящия случай, защото от една страна мониторинговият период е изтекъл, а от друга страна е налице нова норма в специалния закон. Неприложимостта на досегашния ред на предвиденото в наредбата по прилагането на ЗПЗП производство за възстановяване на БФП, обуславя извод за неприложимост на посочените в обжалваното решение като основания за издаването на акта разпоредби на чл.46, ал.1 и ал.2 на Наредба № 30/11.08.2008г. Доколкото обаче, както беше посочено, упражненото административно правомощие по чл.73, ал.1 от ЗУСЕФСУ във вр. с чл.27, ал.6 от ЗПЗП, е обосновано в необходимата и достатъчна степен и от фактическа, и от правна страна, от гл.т наличието на материалноправната предпоставка по чл.70, ал.1, т.7 от ЗУСЕФСУ, съдът приема, че позоваването на неприложимите за случая разпоредби на чл.46, ал.1 и ал.2 на Наредба № 30/11.08.2008г. като основание за определяне на финансова корекция, не представлява съществено нарушение на законовите изисквания за съдържание на акта - това позоваване не води до липсата на изискуемия се конекситет между посоченото фактическо основание за упражненото административно правомощие и неговата правна квалификация от гл.т на възприетото материалноправно основание по чл.70, ал.1, т.7 от ЗУСЕФСУ за определяне на финансова корекция.

 

     Съдът приема, че обжалваното решение за определяне на финансова корекция, е издадено в съответствие и при правилно приложение на материалния закон, като съображенията за това са следните:  

         

Материалната законосъобразност на акта за определяне на финансова корекция се свързва с преценката налице ли са възприетите основания за извършването й, съответно правилно ли е определен размерът на финансовата корекция. Съгласно  чл.71, ал.1 от ЗУСЕФСУ (в приложимата редакция), с извършването на финансови корекции се отменя предоставената финансова подкрепа със средства от ЕСИФ или се намалява размерът на изразходваните средства – допустими разходи по проект, с цел да се постигне или възстанови ситуацията, при която всички разходи, сертифицирани пред Европейската комисия, са в съответствие с приложимото право на Европейския съюз и българското законодателство. Основанията за извършване на финансова корекция нормативно са регламентирани в чл. 70, ал. 1 от ЗУСЕФСУ, като съгласно чл.70, ал.1, т.7 от ЗУСЕФСУ такова основание е и неизпълнение на одобрените индикатори. В закона не е установено съдържанието на понятието "одобрени индикатори", но трайно изразено в съдебната практика е разбирането, че с характер на индикатори са показателите, чрез които се измерва осъществяването на одобрения проект и постигането на целите на програмата.

 

Според чл.2 Наредба № 30/11.08.2008г., по мярка 311 „Разнообразяване към неземеделски дейности“ от ПРСР за периода 2007-2013г. се подпомагат проекти, които допринасят за постигане целите на мярката, а именно: 1. насърчаване на разнообразяването към неземеделски дейности; 2. насърчаване на създаването на възможности за заетост и повишаване на доходите в селските райони и 3. насърчаване на развитието на интегриран туризъм в селските райони.

Съгласно чл. 26, ал. 1 от Наредба № 30/11.08.2008г., кандидатите за финансово подпомагане подават в областната дирекция на фонда заявление за подпомагане по образец приложение № 5 и прилагат документите, указани в същото приложение, като с разпоредбата на чл. 16 от Наредбата като един от задължително изискуемите се към заявлението документи, е предвиден изготвен от кандидата бизнес план, който трябва да доказва икономическата жизнеспособност и устойчива заетост, водещи до реализиране на целите по чл. 2 от Наредбата. В § 1, т. 6 от ДР на Наредба № 30/11.08.2008г. е дадена легална дефиниция на понятието "икономическа жизнеспособност", а именно генериране на доходи от дейността, гарантиращи устойчивост на предприятието за периода на бизнес плана. Съответно изготвяният от кандидата бизнес план трябва да е по образец – Приложение № 3, като съгласно този образец, елемент от задължителното съдържание на бизнес плана е очаквания резултат след завършване на проекта, вкл. от гл.т на приходите от подпомаганата дейност (Раздел ІV, т.1.1 и т.1.2). Съгласно разпоредбата на чл. 27, ал. 3 от Наредба № 30/ 11.08.2008г., решението за одобряване на заявлението за подпомагане се взема въз основа на съответствието на заявлението с: 1. целите, дейностите и изискванията, определени с Наредбата и 2. критериите за оценка, посочени в приложение № 6. Следователно проектът се одобрява при точно определени параметри – инвестиционно намерение, което включва структура, стойност, източници на финансиране, място на извършване на инвестицията, и от друга страна - анализ на заложените приходи и разходи след реализация на инвестиционния проект. Одобряването на кандидата за предоставянето на БФП в определен размер, несъмнено е обвързано с доказана жизнеспособност на инвестицията, вкл. от гл. т на реализирането на заложените в бизнес плана приходи от подпомаганата дейност за постигане целите на мярката. След като изготвянето на бизнес плана и предвидените в него стойности на планираните от кандидата приходи, чрез които обосновава и доказва жизнеспособността на инвестицията, е основание да бъде одобрен проектът му за финансиране, достигането на заложените показатели в одобрения като част проекта бизнес план, вкл. относно приходите от субсидираната дейност, се използват за изчисляване на рентабилността и ефективността на инвестицията и имат характер на индикатори, т. е нещо, чрез което се измерва осъществяването на одобрения проект и постигането на целите на мярка 311 от ПРСР за периода 2007 – 2013г. Още повече, че в самата Програма за развитие на селските райони за периода 2007г. – 2013г., посочените показатели се приемат за индикатори във връзка с отчитане постигането на целите на мярка 311. Съответно реализирането на по-ниски от заложените в плана приходи от дейността засяга условията за изпълнение на инвестицията, въз основа на които проектът е бил оценен като допустим за подпомагане, защото именно с оглед на заложените в бизнес плана прогнозни приходи от дейността проектът е бил определен като допустим, сключен е договор за подпомагане и е изплатена субсидията по него. Ето защо безпротиворечиво и константно в съдебната практика се приема, че заложените в бизнес плана показатели са индикатори за изпълнение на одобрения проект, като неизпълнението на показателите, обуславящи предоставянето на БФП по мерки от ПРСР (вкл. непостигането на заложените в одобрения като част проекта бизнес план показатели относно приходите от подпомаганата дейност), представлява неизпълнение на одобрени индикатори по смисъла на чл. 70, ал. 1, т. 7 от ЗУСЕФСУ и съотв. съставлява основание за извършване на финансова корекция. 

В случая, с Договор № 24/311/00675 от 16.10.2014г. за отпускане на финансова помощ по мярка 311 „Разнообразяване към неземеделски дейности“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013г., сключен на основание чл. 31, ал.2 от Наредба № 30/2008г., на  ползвателя ЕТ „М. 2012 – Ж.М.“ е предоставена безвъзмездна финансова помощ, представляваща до 70 % от одобрените и реално извършени от ползвателя разходи, свързани с осъществяването на проект №24/311/00675 от 13.05.2013г. Съгласно т.4.12 от договора, ползвателят ЕТ „М. 2012 – Ж.М.“ е длъжен да извърши изцяло одобрената инвестиция в срока по този договор, в съответствие с одобрения проект и Таблицата за одобрените инвестиционни разходи, като според т. 4.18 от договора ползвателят е длъжен да спазва одобрения проект за срок от 5 години от сключване на договора. Съответно съгласно т.9.1, б. „г“ от договора, „одобрен проект“ е подаденото от ползвателя на етапа на кандидатстването и одобрено от Фонда заявление за подпомагане заедно с всички изискуеми се, съгласно Наредба № 30 от 11.08.2008г. документи (включително и представения от ползвателя и одобрен от Фонда бизнес план), както и съвкупността от материални и нематериални активи и свързаните с тях разходи, заявени от ползвателя и допустими за финансиране по мярка 311. В този смисъл изпълнението на задълженията на ползвателя по т.4.12 (да извърши изцяло одобрената инвестиция в съответствие с одобрения проект) и по т.4.18 от договора (да спазва одобрения проект за срок от 5 години от сключване на договора), се свързва и с изпълнението на заложените в представения от кандидата и одобрен от ДФЗ бизнес план показатели, вкл. относно размера на приходите от подпомаганата дейност. В приложения към заявлението за подпомагане и представляващ част от одобрения от ДФЗ проект, изготвен от ползвателя ЕТ „М. 2012 – Ж.М.“ бизнес план /л.17 и сл./, в Раздел IV „Финансово икономически статус – приходи и разходи“, таблица №2 „Производствена и търговска програма“, т.1.1 „Приходи от дейността“, за първата година са заложени 180 бр. услуги „наем на къща за гости“ при единична цена от 400лв. и годишни приходи от 72 000лв.; за втората година - 200 бр. услуги „наем на къща за гости“ при единична цена от 430 лева или годишни приходи в размер на 86 000лв., а за третата година -  200 бр. услуги „наем на къща за гости“ при единична цена от 460 лева или годишни приходи в размер на 92 000лв.

От доказателствата по делото се установява, че въз основа на извършена от органите на ДФЗ проверка на място след плащане в периода от 24.06.2019г. до 28.06.2019г. по проект № 24/311/00675 и допълнителни административни проверки, е констатирано, че реалното изпълнение на одобрения с Договор № 24/311/00675 от 16.10.2014г. за отпускане на финансова помощ по мярка 311 от ПРСР за периода 2007 – 2013г. бизнес план, средноаритметично за 3 пълни финансови години (2016г., 2017г. и 2018г.), е в размер на 49,28% от заложените приходи. За финансовата 2016 година реализираните приходи от субсидираната дейност (наем на къща за гости), са в размер на 29 700лв., което съставлява 41.25% изпълнение на одобрения бизнес план за годината. За финансовата 2017 година реализираните приходи от субсидираната дейност (наем на къща за гости), са в размер на 50 600лв., което съставлява 58.84% изпълнение на одобрения бизнес план за годината. Съответно за финансовата 2018 година реализираните приходи от субсидираната дейност (наем на къща за гости) са в размер на 42 900лв., което съставлява 46.63% изпълнение на одобрения бизнес план за годината.

Тези констатации на органите на ДФЗ не се оспорват от жалбоподателя, като в съдебно заседание пълномощникът на  ЕТ „М. 2012 – Ж.М.“ изрично заяви, че не се оспорват посочените в обжалваното решение като цифри размер на приходите от наем на „къща за гости“ за 2016г., 2017г., 2018г. и посоченото процентно изпълнение на одобрения бизнес план за съответната година, като размера на приходите от наем на къщата за гости е определен въз основа на представени от ЕТ „М. 2012 – Ж.М.“ документи и доказателства.

Следователно по делото се явява безспорно установено и доказано, че ползвателят на помощта по Договор № 24/311/00675 от 16.10.2014г за отпускане на финансова помощ по мярка 311 от ПРСР 2007 – 2013г. - ЕТ „М. 2012 – Ж.М.“, не е постигнал заложените в одобрения като част проекта бизнес план показатели относно приходите от подпомаганата дейност, което представлява неизпълнение на одобрени индикатори, субсумиращо се в законово регламентираната материалноправна предпоставка по чл. 70, ал. 1, т. 7 от ЗУСЕФСУ за определяне на финансова корекция.

 

Макар и с получената финансова подкрепа ЕТ „М. 2012 – Ж.М.“ да е построил къща за гости, която е функционираща, след като бенефициерът не е постигнал заложените в одобрения проект показатели за приходи, непостигнати в цялост се явяват и целите на програмата, подкрепена от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони, респ. целите на подпомагането по Мярка 311 (разработена и одобрена въз основа на чл. 52 (а) (ii) и чл. 54 на Регламент (EО) № 1698/2005 на Съвета от 20 септември 2005г. относно подпомагане на развитието на селските райони от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (отм., действащ до 31.12.2013г.).  А съгласно чл.4, ал.1 от ЗУСЕФСУ, безвъзмездната финансова помощ се предоставя за проекти, с които се постигат целите на програмите по чл.3, ал.2, при условията, определени в тях. Изпълнението на целите, поставени в Регламент № 1698/2005г. и национално дефинирани в Наредба № 30/2008г. задължително следва да става при спазване на общия принцип в чл. 4, § 8 от Регламент № 1303/2013 г. - добро финансово управление в съответствие с чл. 30 Регламент (ЕС, ЕВРАТОМ) № 966/2012г. /отм./, съответно чл. 33 от Регламент № 2018/1046 /Финансов регламент/, и прогласените принципи на икономичност, ефективност и ефикасност. Ето защо при предоставяне на БФП по реда на Наредба № 30 от 11.08.2008г., показателите в бизнес плана в частта му за приходите от подпомаганата дейност, са индикатори за постигането на целите на мярка 311 „Разнообразяване към неземеделски дейности“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 – 2013г., като неизпълнението на посочените индикатори обосновава извод, че не са постигнати целите на мярката, посочени в чл. 2 от Наредба № 30/2008 г., както и че са нарушени принципите на добро финансово управление и по-специално посоченият по-горе принцип на ефективност при разходване на бюджетните средства на Съюза.

           С огледа на гореизложеното съдът приема, че обосновано, в съответствие и при правилно приложение на закона решаващият административен орган е приел, че непостигането на заложените показатели в одобрения като част проекта бизнес план, относно приходите от подпомаганата дейност, представлява неизпълнение на одобрени индикатори по см. на чл. 70, ал. 1, т. 7 от ЗУСЕФСУ, като основание за определяне на финансова корекция.

 

Съгласно чл. 56, § 1 от Регламент (ЕС) № 1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 година относно финансирането, управлението и мониторинга на общата селскостопанска политика и за отмяна на регламенти (ЕИО) № 352/78, (ЕО) № 165/94, (ЕО) № 2799/98, (ЕО) № 814/2000, (ЕО) № 1290/2005 и (ЕО) № 485/2008 на Съвета, когато нередности или небрежност са открити при дейностите или програмите за развитие на селските райони, държавите членки извършват финансовите корекции, като изцяло или частично отменят съответното финансиране от Съюза. Според т. 42 от решение на СЕС от 8 май 2019г. по дело С-580/17, когато инвестиционен проект е одобрен и съфинансиран от ЕЗФРСР за програмен период 2007-2013г., и възстановяването на неправомерно платените суми по този проект се извършва след приключването на посочения програмен период, тоест след 1 януари 2014г., правното основание за възстановяването трябва да е член 56 от Регламент № 1306/2013 като пряко приложим. Член 58, § 1 от Регламент № 1306/2013 задължава държавите членки да приемат всички необходими законови, подзаконови и административни разпоредби и вземат всички необходими мерки с оглед осигуряването на ефективна защита на финансовите интереси на Съюза, вкл. да възстановят неправомерните плащания. На основание и по силата на законовата делегация по чл. 27, ал. 9 от ЗПЗП, от Държавен фонд "Земеделие" – Разплащателна агенция са приети Правила за определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ при установени нарушения по чл. 27, ал. 6 и 7 от Закона за подпомагане на земеделските производители по мерките от Програмата за развитие на селските райони 2007 – 2013 г. Посочените Правила представляват вътрешен нормативен акт, който установява правилата за определяне на размера на оттеглянията на помощта в случаите по чл. 63, параграф 1 от Регламент (ЕС) № 1306/2013 (при неизпълнение на критериите за допустимост, ангажиментите или други задължения, свързани с условията за предоставяне на помощта или подкрепата, предвидена в секторното законодателство в областта на селското стопанство, приети в изпълнение на член 35, параграф 2 от Делегиран Регламент (ЕС) № 640/2014. Съгласно чл.2, ал.1 и ал.3, Правилата се прилагат в случаи на нарушения, установени от ДФ "Земеделие" – Разплащателна агенция, или друг оправомощен да извършва контрол орган, произтичащи от установени неспазвания на критерии за допустимост или нарушения на ангажименти или други задължения, поети от ползвателите на безвъзмездна финансова помощ по мерките от ПРСР 2007 – 2013г., произтичащи от предоставена безвъзмездна финансова помощ, като размерите  на подлежащата на възстановяване финансова помощ за видовете нарушения, допуснати от страна на ползвателите по мерките от ПРСР 2007 – 2013г., са посочени в приложението към Правилата. Съгласно т. 30 от Приложение към раздел I „Общи положения“ от Правилата, когато реализираните приходи от подпомаганата дейност, изчислени средно аритметично за всички проверявани пълни финансови години, са под 50% и над 20% от предвидените приходи съгласно одобрения бизнес план, изчислени средноаритметично за същия период и това е продължило две финансови години, размерът на подлежащата на възстановяване финансова помощ е 10 % от предоставената такава. В случая, в съответствие и при прилагането на т.30 от Приложение към раздел I „Общи положения“ от Правилата, правилно на бенефициера по мярка 311 от ПРСР за периода 2007 – 2013г. - ЕТ „М. 2012 – Ж.М.“, е определена финансова корекция в размер на 35 151.80лв., представляваща 10% от получената финансова помощ /за реализирани приходи от подпомаганата дейност средноаритметично за проверяваните години под 50% и над 20% от заложените в одобрения бизнес план приходи, когато нарушението е продължило две финансови години/. При определяне на конкретния размер на подлежащата на възстановяване финансова помощ за нарушението е отчетена тежестта, степента, продължителността и системността му, в съответствие с изискванията на чл. 35, § 3 от Делегиран Регламент (ЕС) № 640/2014, при прилагане на относимата хипотеза за неизпълнение, което не засяга подпомаганата дейност в цялост.

            Съответствието на обжалвания административен акт с материалния закон в посочения смисъл, определя и съответствието му с целта на закона – защита на финансовите интереси на Съюза (член 58, § 1 от Регламент (ЕС) № 1306/2013), поради което отсъства основание за отмяната му по чл. 146, т. 5 от АПК. Не е налице и нарушение на принципа на пропорционалността по чл.6 от АПК, доколкото както беше посочено, определеният размер на финансовата корекция отчита както степента на изпълнение на заложените в бизнес плана показатели, така и продължителността на неизпълнението.

 

Съдът не констатира и допуснати съществени нарушения на процесуалните правила при образуването и провеждането на административното производство, приключило с издаването на обжалваното Решение за определяне на финансова корекция № 24/311/00675/3/01/04/02 с изх. № 01-6500/8605 от 03.10.2022г. Съгласно разпоредбата на чл. 27, ал. 6 от ЗПЗП /ДВ бр.51/ 2019г., в сила от 28.06.2019г./, дължимостта на подлежаща на възстановяване безвъзмездна финансова помощ поради нарушение от страна на ползвателите на помощ и бенефициентите по мерките и подмерките от програмите за развитие на селските райони, което представлява основание за налагане на финансова корекция по чл. 70, ал. 1, т. 19 от ЗУСЕСИФ, се установява с издаването на решение за налагане на финансова корекция по реда на чл. 73 от същия закон. Въз основа на констатациите от извършена проверка на място след плащане в периода от 24.06.2019 г. до 28.06.2019г. по проект № 24/311/00675 и извършените допълнителни административни проверки от ДФЗ – РА за изпълнението на одобрения проект от ползвателя по мярка 311 от ПРСР 2007 – 2013, е образувано и проведено производство по реда на ЗУСЕСИФ.  В съответствие с изискването на чл. 73, ал. 2 от ЗУСЕСИФ, преди издаване на решението за определяне на финансова корекция, бенефициерът е запознат с констатациите на ДФЗ относно установените нарушения и предлаганите финансови корекции, като на ползвателя е предоставена възможност за писмени възражения по основателността и размера на финансовата корекция, което право е упражнено от ЕТ „М. 2012 – Ж.М.“. Противно на твърдяното от жалбоподателя, няма процесуална пречка фактическите констатации от извършената проверка на място през 2019г. и от извършените допълнителни административни проверки от ДФЗ – РА, които констатации са били основание за образуване и провеждане на административното производство по издаването на отменения АУПДВ, да бъдат възприети и като основание за проведеното производство по реда на ЗУСЕФСУ и съотв. за обосноваване наличието на основанието по чл.70, ал.1, т.7 от ЗУСЕФСУ за определяне на финансова корекция. Нещо повече – именно въз основа на  извършената на място проверка по проект №  24/311/00675 и направените от контролните органи на ДФЗ – РА констатации за неизпълнение на договорни и нормативни задължения от страна на бенефициера, е бил изготвен Доклад за нередност № 24/311/00675/3/01/17/01 с изх. № 01-6500/ 8605 от 21.09.2020г. /л. 187 и сл./, за установена нередност на ползвателя на помощта ЕТ „М. 2012 – Ж.М.“, установена след плащане, засягаща ЕЗФРСР/НБ, ПРСР 2007 – 2013г., Мярка 311 „Разнообразяване към неземеделски дейности“. Извършената нередност се свързва с констатацията, че реалното изпълнение на приходната част от одобрения към Договор № 24/311/00675 от 16.10.2014г. бизнес план средно аритметично за три пълни финансови години /2016г., 2017г. и 2018г./, е 49.28% от заложените приходи. Тази нередност, съгласно чл. 56, § 1 от Регламент (ЕС) № 1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013, представлява основание  за извършване на финансова корекция чрез частична или цялостна отмяна на предоставената финансова подкрепа със средства от ЕЗФРСР по приложимия процесуален ред – в случая по реда на ЗУСЕФСУ.

 

Относно възражението на жалбоподателя за нищожност, на основание чл.177, ал.2 от АПК, на оспореното Решение за налагане на финансова корекция № 24/311/00675/3/01/04/02 от 03.10.2022г. на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие, поради противоречието му с влезли в сила Решение № 247 от 22.06.2021г. по адм. дело № 251/ 2021г на Административен съд – Стара Загора и Решение № 5479 от 07.06.2022г. по адм. дело № 8711/ 2021г. на ВАС:

Съгласно разпоредбата на чл. 177, ал.1 от АПК, влязлото в сила съдебно решение има действие за страните по делото. Ако оспореният акт бъде отменен или изменен, решението има действие по отношение на всички. Според ал.2 на чл.177 от АПК, актовете и действията на административния орган, извършени в противоречие с влязлото в сила решение са нищожни, като всеки заинтересован може да се позове на нищожността им или да поиска от съда да я обяви. В случая, видно от мотивите на  Решение № 247 от 22.06.2021г. по адм. дело № 251/ 2021г. на Административен съд – Стара Загора и на потвърждаващото го Решение № 5479 от 07.06.2022г. по адм. дело № 8711/ 2021г. на ВАС, и в двата съдебни акта е прието, че фактическото основание за издаването на отменения АУПДВ № 24/311/00675/3/01/04/01 от 04.09.2020г. (неизпълнение на заложените в одобрения по проекта бизнес план финансови показатели), представлява неизпълнение на одобрени индикатори по см. на чл. 70, ал. 1, т. 7 от ЗУСЕФСУ, като материалноправно основание за определяне на финансова корекция с издаването на решение по реда на чл.73 от ЗУСЕСИФ във вр. с чл.27, ал.6 от ЗПЗП. Именно с оглед на така приетото и в изпълнение на влезлите в сила съдебни решения,  фактическите констатации от извършените от ДФЗ – РА проверка на място и допълнителни административни проверки (относно непостигането от бенефициера на заложените в одобрения като част проекта бизнес план показатели относно приходите от подпомаганата дейност), са определени от решаващия административен орган като субсумиращи се хипотезата на „неизпълнение на одобрени индикатори“ по см. на чл. 70, ал. 1, т. 7 от ЗУСЕФСУ, като основание за образуване и провеждане на производство по реда на ЗУСЕФСУ, респ. за издаване на обжалваното решение за определяне на финансова корекция. Действително, в Решение № 247 от 22.06.2021г. по адм. дело № 251/ 2021г. на Административен съд – Стара Загора, е обоснован и извод за издаването на АУПДВ при неправилно приложение на материалния закон, но преценката за материалната законосъобразност на АУПДВ е извършена от гл. т на посоченото материалноправно основание за издаване на акта /чл.46, ал.1 във вр. с ал.2 от  Наредба № 30 от 08.11.2008г./ и неговата обосновка от фактическа  и правна страна с възприетите като допуснати договорни и нормативни задължения и тяхната квалификация. Противно на твърдяното от жалбоподателя, със съдебния акт не е установено, че „не са налице нарушения от страна на търговеца на поети с договора задължения, които да обосноват основание за налагане на финансова корекция“, като с решението на ВАС е прието, че е безпредметно обсъждането на въпроса дали финансовите показатели обвързват договорно и нормативно ползвателя на помощта в хипотезата на чл.46, ал.1 във вр. с ал.2 от Наредба № 30 от 08.11.2008г., след като оспореният АУПДВ е издаден в нарушение на чл.27, ал.6 от ЗПЗП във вр. с чл. 70, ал.1, т.7 от ЗУСЕСИФ. В този смисъл оспореното Решение за налагане на финансова корекция № 24/311/00675/3/01/04/02 от 03.10.2022г. на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие, нито е издадено в противоречие с влязло в сила съдебно решение, нито с постановяването на акта за определяне на финансова корекция на основание чл.70, ал.1, т.7 от ЗУСЕФСУ се пререшава спор, разрешен с влязло в сила съдебно решение. С оглед на което не е налице и нищожност на обжалвания акт в хипотезата на чл.177, ал.2 от АПК.

Относно възражението на жалбоподателя, че след изтичането на мониторинговия период по проекта, за който е сключен Договор № 24/311/00675 от 16.10.2014г., е преклудирана възможността на органа да образува предвидените в националното законодателство административни производства за възстановяване на изплатена финансова помощ, съдът приема следното:

 Регламент (ЕО, ЕВРАТОМ) № 2988/95 на Съвета от 18 декември 1995 година относно защитата на финансовите интереси на Европейските общности (Регламент № 2988/95), е основният в правото на Съюза, който определя общи правила, отнасящи се до единните проверки и до административните мерки и санкции, касаещи нередностите по отношение на правото на Общността, като в този смисъл именно в него са регламентирани правилата, свързани с института на давността по отношение на процедурите за налагане на административни мерки и административни санкции за нередности по см. на чл.1 от Регламент № 2988/ 95.  Разпоредбата на чл. 3, §1, ал. 1 от Регламент № 2988/95 въвежда общо правило за давност, приложимо в разглежданата област на регулиране, определяйки срока за давност за процедурите на четири години от момента, в който нередността е извършена. В случай на продължаваща или повторно извършена нередност, срокът за давност започва да тече от датата, на която нередността е прекратена. Именно в рамките на този четиригодишен срок от извършване на нередността компетентният орган може да определи финансова корекция. Регламентът определя също, че в случай на многогодишна програма срокът за давност във всеки случай продължава, докато програмата изрично не бъде прекратена, като в тази хипотеза е приложимо приетото в Решение на СЕС от 15 юни 2017г. по дело С-436/2015 относно понятието „многогодишна програма“, момента на нейното прекратяване и изтичането на давностния срок в подобни случаи.  Съгласно чл. 3, § 1, ал. 3 от Регламента, срокът за давност се прекъсва от всяко действие на компетентните органи, което е нотифицирано на лицето, свързано с разследването или правните действия, отнасящи се до нередността. Срокът за давност започва да тече отново след всяко действие, което го прекъсва.

 В конкретния случай на първо място е налице „продължаваща нередност" по см. на чл. 3, § 1, ал. 2 от Регламент № 2988/ 95 /неизпълнение на одобрени индикатори за финансовите 2016г., 2017г. и 2018г./, като давностният срок следва да започне да тече от 01.01.2019г. Административното производство за извършване на финансова корекция следва да се счита за образувано на 07.07.2022г. с изпратеното на бенефициера уведомително писмо по чл. 73, ал. 2 от ЗУСЕФСУ т.е в рамките на давностния срок чл. 3, §1, ал. 1 от Регламент № 2988/95, като образуването на това производство представлява предприето от компетентния орган действие по чл. 3, § 1, ал. 3 от Регламента, прекъсващо давностния срок. Следователно към датата на издаване на решението по чл.73, ал.1 от ЗУСЕФСУ за определяне по основание и размер на извършваната финансова корекция /03.10.2022г./, предвиденият давностен срок по см. чл. 3, §1, ал. 1 от Регламент № 2988/95, не е изтекъл. Освен това Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013г. е част от многогодишна програма за подпомагане развитието на различните региони в държавите-членки на ЕС, чрез предоставянето на средства от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони в рамките на прилаганата в ЕС Обща селскостопанска политика, при прилагане на общовалидните разпоредби, съдържащи се в Регламент №1303/2013 на Европейския парламент и на Съвета. С оглед на което и при прилагането на чл.3, § 1, ал. 2, изр. второ от Регламент № 2988/ 95,  доколкото не е била прекратена многогодишната програма, в рамките и по повод на която е сключен Договор № 24/311/00675 от 16.10.2014г. за отпускане на финансова помощ по Мярка 311 „Разнообразяване към неземеделски дейности“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013г., подкрепена от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони, предвиденият срок за давност в чл. 3, § 1, ал.1 от Регламент (ЕО, ЕВРАТОМ) № 2988/95 на Съвета от 18 декември 1995 година относно защитата на финансовите интереси на Европейските общности, се явява продължен и съотв. не е изтекъл. Следователно не е погасено и правото на ДФЗ за извършване на проверки и за образуване на производство за администриране на нередности и за определяне на финансови корекции.

 

            С оглед на гореизложеното обжалваното Решение за налагане на финансова корекция № 24/311/00675/3/01/04/02 от 03.10.2022г. на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие, като издадено от компетентен орган и в предвидената от закона форма; постановено в съответствие и при правилно приложение на материалния закон, при спазване на административно-производствените правила и съобразно с целта на закона, е законосъобразно. Жалбата се явява неоснователна и като такава, следва да бъде отхвърлена.

            Предвид изхода на делото и на основание чл.143, ал.3 от АПК, искането на ответника за присъждане на разноски следва да бъде уважено, като ЕТ „М. 2012 – Ж.М.“ следва да бъде осъден да заплати на ДФ „Земеделие“ сумата от 100 лева - възнаграждение за осъществената от юрисконсулт правна защита на административния орган, определено съгласно чл.24 от Наредбата за заплащането на правната помощ във вр. с чл.37 от Закона за правната помощ.

             

            Водим от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2, предложение четвърто от АПК, Старозагорският административен съд 

 

Р     Е     Ш     И  :

 

            ОТХВЪРЛЯ жалбата на ЕТ „М. 2012 – Ж.М.“, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление с. Бял извор, община Опан, срещу Решение № 24/311/00675/3/01/04/02 с изх. № 01-6500/8605 от 03.10.2022г., издадено от Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие”, с което на ЕТ „М. 2012 – Ж.М.“ е определена финансова корекция в размер на 35 151.80 лева, представляваща 10% от предоставената финансова помощ по Договор № 24/311/00675 от 16.10.2014г. за отпускане на финансова помощ по Мярка 311 „Разнообразяване към неземеделски дейности“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013г., като неоснователна.

            ОСЪЖДА ЕТ „М. 2012 – Ж.М.“, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление с. Бял извор, община Опан, да заплати на Държавен фонд „Земеделие“ сумата от 100 /сто/ лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение.

            Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните. 

 

 

                                                                                              

                                                                                                СЪДИЯ: