Решение по дело №2776/2019 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 2156
Дата: 26 ноември 2019 г. (в сила от 11 март 2020 г.)
Съдия: Христо Милков Минев
Дело: 20193110202776
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 17 юни 2019 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

                                                              

                                                       /               2019г.

 

                                                   Град Варна

 

 

                                                В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Варненският районен съд                                                              първи състав

На двадесет и шести септември              Година две хиляди и деветнадесета

В публично заседание в следния състав:

 

                                                             ПРЕДСЕДАТЕЛ: ХРИСТО МИНЕВ

 

Секретар : ПЕТЯ ГЕОРГИЕВА

като разгледа докладваното от съдията АНД № 2776 по описа на съда за 2019г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

 

          Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН и е образувано  по жалба на „М.г.б.“ ЕАД, ***, ЕЖ *********, представлявано от П. Д. П., депозирана чрез адв. С.Ж., срещу Наказателно постановление № 382/2018/2019г. от 15.05.2019г., издадено от Заместник-директор на Териториална дирекция „Северна морска“ в Агенция Митници, с което на основание чл. 234, ал. 2, т. 1 вр. ал. 1, т. 1 ЗМ, чл. 83 ЗАНН вр. чл. 175, ал. 1 и ал. 3, чл. 178, ал. 1 ДОПК вр. чл. 79, ал. 1 ЗАНН на въззивното дружество е наложена имуществена санкция в размер на 804,42 лв., представляваща 100% от размера на избегнатите публични държавни вземания, за нарушение на чл. 234, ал. 1, т. 1 ЗМ вр. чл. 70, пар. 1 от Регламент (ЕС) № 952/2013 г. на Европейския парламент и Съвета вр. чл. 128, пар. 1 и 2 от Регламент № 2015/2447 на Комисията.

В жалбата си въззивникът, чрез своя процесуален представител излага съображения за незаконосъобразност на наказателното постановление поради нарушение на материалния закон, доколкото липсва осъществен състав на административно нарушение. Оспорва доказателствената стойност на представеното по делото писмо от Европейска служба за борба с измамите с № ОСМ(2018)18661 от 03.09.2018г. по дело № ОС/2018/0052/В1, подписано с електронен подпис на директор на отдел В1, адресирано до госпожа И.П. в Агенция „Митници“, доколкото посоченото писмо не представлява окончателен доклад по смисъла на Регламент (ЕС, Евратом) № 883/2013г. на Европейския парламент и на Съвета относно разследванията, провеждани от Европейската служба за борба с измамите, тъй като не съдържа реквизитите, посочени в цитираната разпоредба и не е подписан от генералния директор на службата. В подкрепа на това становище посочва, че с писмо от генералния директор на Европейска служба за борба с измамите до „М.Г.Б.“ ЕАД жалбоподателят е уведомен, че проверката не е приключила и не е издаден окончателен доклад. Оспорва доказателствената стойност на представената по административнонаказателната преписка износна декларация, тъй като същата не е придружена с договор или фактура, нито доказателство за плащане, като освен това вносителят не може да отговаря за верността на данните, посочени в износната декларация. Излага съображения, че „митническата стойност“ е договорната – реално платената или подлежащата на плащане цена за стоките. На следващо място се твърди, че митническите органи не са съобразили рамковия договор между купувача и продавача на стоките, в който е уговорена 30 % търговска отстъпка. По отношение на търговска фактура № 37637465/07.12.2017г. посочва, че действително в същата е посочен различен номер на договор, но от представено обяснения от доставчика Фелда Ифко СДН се установява, че упоменатия във фактурата вътрешен номер на договор от SAP системата на Фелда Ифко СДН е само за вътрешна справка в дружеството. В допълнение посочва, че дружеството е дало разрешение за разкриване на банкова тайна и митническите органи са извършили проверка на плащанията, като не са плащания, които да са различни от декларираното при вноса на стоките. Относно договорения с доставчика кредитен лимит заявява, че същият е установен между страните, тъй като е налице продажба при отложено плащане и няма отношение към изчисляване на стойността на стоката, а само размерът на задължението, който не може да бъде надхвърлен. Навежда доводи за липса на доказателствена стойност на представения пред митнически органи коносамент. В заключение се иска отмяна на НП.

           В съдебно заседание въззивната страна, не се представлява.

           Въззиваемата страна, редовно призована, в съдебно заседание се представлява от ю.к. К., който оспорва жалбата и молят НП да бъде потвърдено. По съществото на делото ю.к.К. сочи, че нарушението е доказано.

        С оглед събраните по делото доказателства, съдът прие за установено от фактическа страна следното:

         На 08.11.2017г. между „М.Г.Б.“ ЕАД и Фелда Ифко СДН.БХД е сключен договор за продажба № BUL/SV/171108/250/01 с предмет на договора 224 тона растителна мазнина  СРВ марка IFFCO TRISTAR.       

На 12.01.2018 г. на пристанище Варна Запад с м/к AVRA MITERAS пристигат контейнери №№ CARU2755128, CAXU6385011, GESU1316209, MEDU1739739, MSCU3195746 натоварени с общо 5600 колета, бруто тегло 116480 кг., „палмов олеин IFFCO TRISTAR" на заповед на изпращача и страна за нотификация "М.Г.Б." ЕАД, ***, р-н Изгрев, п. код 1113, ул. „Акад. Методи Попов" № 22а, ет. 5, ап. 12, П. П.. Стоката в контейнерите е представена пред митническите органи с Декларация за временно складиране № 2002/47/12.01.2018, ст. 96-100.

На 17.01.2018 г. за стоката, вложена в контейнери №№ CARU2755128, CAXU6385011, GESU1316209, MEDU1739739, MSCU3195746 е подадена митническа декларация за поставяне под режим „митническо складиране", регистрирана в митническата информационна система под № MRN 18BG002002J0000662/17.01.2018 г. В митнически склад тип С, идентификационен номер BG00200000076 със складодържател "М.Г.Б." ЕАД, ЕИК ********* са поставени на митническо складиране: 5600 колета, бруто тегло 116480 кг., „палмов олеин IFFCO TRISTAR", 5x20=CARU2755128, CAXU6385011, GESU1316209, MEDU1739739, MSCU3195746. С митническата декларация стоката „палмов олеин IFFCO TRISTAR", вложена в гореописаните контейнери е декларирана с обща фактурна стойност 65856 USD, митническа облагаема стойност 114278.91 лв., бруто тегло 116 480,00 кг, нето тегло 112000,00 кг, тарифен код ********** и държава на произход Малайзия.

Към декларацията за митническо складиране № MRN18BG002002J0000662/17.01.2018 г., отнасяща се за пет броя контейнери с 5600 колета по 20 кг нето тегло „палмов олеин IFFCO TRISTAR" са приложени следните документи:

Коносамент №MSCUPM982091/07.12.2017г. за пет броя контейнера CARU2755128, CAXU6385011, GESU1316209, MEDU1739739, MSCU3195746/, натоварени с 116480 кг бруто палмов олеин IFFCO TRISTAR, опаковани в 5 600 колета, изпратени от пристанище Порт Кланг, Малайзия.

1. Фактура за данъчни цели (Tax Invoice) № 37637465 с дата 07/12/2017г., на фирмена бланка, заверена с подпис и печат от FELDA IFFCO SDN BHD към "М.Г.Б." ЕАД, ЕИК *********, България за 5х20ТТ контейнера съдържащи 112 метрични тона палмов олеин IFFCO TRISTAR, опаковани в 5, 600 колета.

2. Опаковъчен лист № PL/SI 8773-2 от 07/12/2017г., на фирмена бланка, заверена с подпис и печат от FELDA IFFCO SDN BHD, със страна за нотификация "М.Г.Б." ЕАД, ***, р-н Изгрев, п. код 1113, ул. „Акад. Методи Попов" № 22а, ет. 5, ап. 12, П. П. за 5х20ТТ контейнера съдържащи 112 метрични тона палмов олеин IFFCO TRISTAR, опаковани в 5, 600 колета.

4.           Анализен сертификат; Сертификат за произход; Здравен сертификат; Фито
сертификат;

На 20.02.2018г. част от стоката, поставена под режим „Митническо складиране" с митническа декларация MRN 18BG002002J0000662/17.01.2018 г., отнасяща се за пет броя контейнери №№ CARU2755128, CAXU6385011, GESU1316209, MEDU1739739, MSCU3195746 и намираща се в митнически склад № BG00200000076 със складодьржател "М.Г.Б." ЕАД, ЕИК ********* е поставена под митнически режим „Допускане за свободно обращение на стоки, които са предмет на освободена доставка по ДДС за друга държава-членка ", с митническа декларация, регистрирана в митническата информационна система под MRN 18BG002005H0002830/20.02.2018r. с получател "М.Г.Б." ЕАД, ЕИК ********* и упълномощен представител на получателя Живка Великова Вичева, в качеството на собственик и управител на "Джи Ес Консулт" ЕООД, ЕИК *********, гр. Варна, бул. „Сливница" №187, ет. 6, ап. 43. С декларацията за „Допускане за свободно обращение на стоки, които са предмет на освободена доставка по ДДС за друга държава-членка " от митническо складиране са освободени 1120 по 20кг колета палмов олеин IFFCO TRISTAR, с обща фактурна стойност в кл. 22 USD 13171.20, единична цена FOB 588,00 USD за метричен тон, митническа стойност 21918.64 лв., бруто тегло 23296 кг, нето тегло 22400 кг, тарифен код ********** и държава на произход Малайзия.

Към митническа декларация MRN 18BG002005H0002830/20.02.2018r. са приложени следните документи:

1.        Фактура за данъчни цели (Tax Invoice) № 37637465 с дата 07/12/2017г., на фирмена
бланка, заверена с подпис и печат от
FELDA IFFCO SDN BHD към "М.Г.Б." ЕАД, ЕИК *********, България за 5х20ТТ контейнера съдържащи 112 метрични тона палмов олеин IFFCO TRISTAR, опаковани в 5 600 колета.

2. Опаковъчен лист № PL/SI 8773-2 от 07/12/2017г., на фирмена бланка, заверена с подпис и печат от FELDA IFFCO SDN BHD, със страна за нотификация "М.Г.Б." ЕАД, ***, р-н Изгрев, п. код 1113, ул. „Акад. Методи Попов" № 22а,
ет. 5, ап. 12, П. П. за 5х20ТТ контейнера съдържащи 112 метрични тона палмов олеин
IFFCO TRISTAR, опаковани в 5, 600 колета.

В резултат на извършен документален контрол на митническа декларация с MRN18BG002005H0002830/20.02.2018 г. и приложените към нея документи са предприети действия по вземане на проби за изследване в ЦМЛ с цел определяне тарифното класиране на стоката и е подадено служебно искане до отдел „Тарифна политика" при Митница Варна за становище относно митническата стойност на стоката. В срока във връзка с чл. 140 от Регламент за изпълнение /ЕС/ 2015/2447  на Комисията получателят е представил допълнително документи и информация с писмо №32-61974/28.02.2018г. Искането е изпратено със служебна бележка №32-66170/06.03.2018г.

Със служебна бележка per. индекс №32-66913/06.03.2018г. от отдел „Тарифна политика" е изразено следното становище относно митническата стойност на палмов олеин IFFCO TRISTAR, 1120 колета по 20 кг. нето тегло, 22400 кг. нето, с произход Малайзия, ТАРИК код ********** по митническа декларация за режим „Допускане за свободно обращение на стоки, които са предмет на освободена доставка по ДДС за друга държава-членка "с MRN 18BG002005H0002830/20.02.2018r.

Декларираната митническа стойност за 1 кг. е 0.98 лв.

Вносител е "М.Г.Б." ЕАД, ЕИК *********.

Предшестващият митнически режим е „Митническо складиране", митническа декларация MRN 18BG002002J0000662/17.01.2018 г., отнасяща се за 112 000 кг. нето палмов олеин IFFCO TRISTAR, натоварени в 5 броя контейнери.

        В приложената към митническата декларация търговска фактура №37637465 с дата 07/12/2017г. за 112000кг. нето палмов олеин е посочено, че стоката се заплаща в брой срещу представяне на документи, като същевременно са вписани и данни за банката и банковата сметка на изпращача. Липсва информация за сроковете на заплащане на стоката, на цялата или част от цената на стоките преди или при натоварване на стоките в отправното пристанище, каквато е обичайната търговска практика.

      В допълнение, след направена справка в „Система за предоставяне на информация за управленски цели от митнически и акцизни документи - МИСЗА" се установява, че декларираната от дружеството "М.Г.Б." ЕАД, ЕИК ********* митническа стойност е по-ниска от декларираната и приета митническа стойност на сходни стоки с произход Малайзия, внасяни в същия период от други дружества.

       Описаните по-горе обстоятелства са предпоставка за основателно съмнение относно реалността на декларираната митническа стойност по процесния ЕАД.

След допълнително извършен анализ на митническата стойност на стоки с код по КН 15119099 с произход Малайзия във всички държави-членки за периода октомври 2013г. до септември 2017г. се установява, че митническата стойност на процесиите стоки е значително по-ниска от тази на сходни стоки в останалите държави-членки. Справка за вноса на палмови мазнини от Малайзия в ЕС за 2016г. (http://trade.ec.europa.eu/tradehelp/statistics) показва, че средната декларирана митническа стойност е в размер на 0,74 EUR за 1 кг., а за България тази стойност е най-ниска и е в размер на 0,37 EUR за 1 кг.

Извършен е детайлен анализ на митническата стойност на внесен в ЕС палмов олеин по КН 15119099 с произход Малайзия по месеци за периода от 01.01.2017г. до 30.11.2017г. в отделните държави-членки. Установено е, че с изключение на месеците февруари, август и ноември митническата стойност на внасяната стока в Република България е най-ниска.

След направена справка в сайта PALM OIL ANALYTICS (http://www.palmoilanalytics.com) - независим интернет издател на новини, свързани с пазара на палмови мазнини, цени, данни и анализ, се установява, че за периода от януари до декември 2017г. средно-месечната цена на палмов олеин RBD при условие на доставка FOB Малайзия е в диапазона 757,00 до 625 USD за 1 тон.

След направена справка „Система за предоставяне на информация за управленски цели от митнически и акцизни документи - МИСЗА" се установява декларирана и приета митническа стойност на сходна стока с произход Малайзия, внасяна в същия период от друго дружество: MRN 18BG002002H0015786 от 29.01.2018г. - палмов олеин; Duke's Brand RBD; 1200 кашона х 20кг - 22400 кг нето - митническа стойност 1.32лв за 1кг., съгласно разпоредбите на чл. 74, пар. 2, буква б) от МКС.

На 29.05.2018г. с писмо per. индекс 32-151550/29.05.2018г. от Агенция „Митници" е отправена молба до Директорат „Разследване II" към Европейската служба за борба с измамите (OLAF), Брюксел за съдействие на основание регламент (ЕО) № 515/97 на Съвета относно взаимопомощта между административните органи на държавите-членки и сътрудничеството между последните и Комисията по гарантиране на правилното прилагане на законодателството в областта на митническите и земеделски въпроси относно внос на палмово масло от Малайзия чрез деклариране на занижени стойности. Извършваната проверка касае 55 митнически декларации с изпращач/износител FELDA IFFCO SDN BHD/Фелда Ифко Ес Ди Ен Би Ейч Ди, Малайзия и получател "М.Г.Б." ЕАД. Общото тегло на стоките е 2 130 тона с декларирана митническа стойност между 0,49 - 0, 58 EUR/кг.

Съмненията относно деклариране на стоките чрез занижени стойности са засилени поради наличната информация в европейските системи THESEUS и GTA. Според данните в THESEUS, в периода януари 2017 - януари 2018г. определената честна цена за стоки, класирани в код по КН 1511 90 99 е между 0,74 - 0,82 EUR/кг. Износните статистики в GTA за стоки, класирани в код по КН 1511 90 99, изнасяни от Малайзия за България, показват единична стойност от 777,74 EUR/тон (0,77 EUR /кг).

         Изпратено е било писмо от директора на отдел В1 – Митнически и търговски измами към Директорат В при Европейска служба за борба с измамите, адресирано до госпожа И.П. , главен експерт „Митници“, дирекция „Митническо разузнаване и разследване“, Агенция Митници, в което е посочено, че във връзка с работна среща, която се е провела в Куала Лампур на 30 юли 2018г. малайзийските власти предоставили на Европейска служба за борба с измамите декларациите за износ за 23 пратки палмово масло, изпратени в България и съответстващи на вноса в България, който бил изпратен за проверка. В писмото е посочено, че стойността, декларирана за износ, показва, че вносителят системно занижава с 30 % стоката при деклариране на вноса в България. Акцентира се, че фактурата, посочена в декларацията за износ от Малайзия, е различна от фактурата, посочена в декларацията за внос в България. Направен е извод, че фактурата, представена в България, е невярна. Към писмото до Агенция Митници от Европейска служба за борба с измамите са приложени електронна поща от властите в Малайзия, списък на съответните пратки и съответстващите им декларации за износ.

         Към писмото Европейска служба за борба с измамите е била приложена износна митническа декларация на FELDA IFCO SDN BHD износна митническа декларация № В18211032776/30.11.2017г., издадена в Порт Кланг, с декларирана стойност при износа 65856.00 USD/ 588 USD за метричен тон.

         Св. Т.Н. (старши митнически инспектор в отдел МРР при Митница – Варна), запознавайки се с износната декларация за декларираната палмова мазнина, приел, че декларираната пред митническите органи в Р България стойност на палмовото масло е занижена от тази, която е платена при износа от Малайзия.

         При тези констатации, на 24.11.2018г. Св. Т.Н. съставил срещу «М.Г.Б. ЕАД АУАН за нарушение по чл. 234, ал. 1, т. 1 от Закона за митниците.

         Актът бил съставен в отсъствие на законен представител на въззивното дружество, като при последващото му връчване управителят на дружеството П. П. вписала, че има възражения.

    В законоустановения срок по чл. 44, ал. 1 ЗАНН дружеството депозирало писмени възражения срещу съставения акт за установяване на административно нарушение.

      На 15.05.2019г. заместник-директорът на Териториална дирекция „Северна морска“ в Агенция Митници В.Е.С., разглеждайки възражението като неоснователно и приемайки идентична фактическа обстановка, като тази, изложена в АУАН, издал наказателно постановление, в което от правна страна приел, че на на 20.02.2018г. на МП „Пристанище Варна" код BG002005 към Митница Варна, „М.Г.Б." ЕАД, ЕИК ********* е осъществило състава на митническо нарушение по чл. 234, ал. 1, т. 1 от Закон за митниците, във вр. чл. 70, параграф 1 от Регламент (ЕС) № 952/2013 г. на Европейския парламент и на Съвета, във вр. с чл. 128, параграф 1 и 2 от Регламент № 2015/2447 на Комисията, тъй като е декларирало с митническа декларация за Допускане до свободно обращение с крайно потребление на стоки, които са предмет на освободена доставка по ДДС за друга държава-членка" /код 42/ MRN 18BG002005H0002830/20.02.2018г. на стока „1120 туби по 20 кг палмова мазнина IFFCO TRISTAR", с обща фактурна стойност в кл. 22 USD 13171.20 (единична цена FOB 588,00 USD за 1 тон), митническа стойност 21 918.64лв., бруто тегло 23 296.00 кг, нето тегло 22 400 кг, тарифен код ********** и държава на произход Малайзия, с начислени държавни вземания в размер на 1 972.68лв. мито и 0.00лв. ДДС, общо 1972.68лв., вместо деклариране на стоката с фактурна стойност в кл. 22 USD 18 816 (единична цена FOB 840 USD за 1тон), митническа стойност 30 856.67 лв. и дължими държавни вземания в размер на 2 777.10лв. мито и 0.00лв. ДДС, в следствие на което е избегнато частично заплащане на публични държавни вземания в размер на: 804.42лв. мито и 0.00лв. ДДС, чийто общ размер на щетата - 804.42 лв. не надхвърля 35 на сто от митническата стойност на стоката, като нарушението е установено по сигнал на Митница Варна при инициирано от Агенция „Митници" разследване от Европейската служба за борба с измамите (OLAF), за резултатите от което Митница Варна е уведомена с писмо от Агенция „Митници" вх. № 32-267756/17.09.2018 г, с приложени кореспонденция с OLAF, както и малайзийска износна декларация описана по-горе № В18211032776/30.11.2017г., издадена в Порт Кланг.

       Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена, въз основа на показанията на разпитания в хода на съдебното следствие свидетел Т.Н., които съдът кредитира изцяло, като логични, последователни и непротиворечащи с останалите приложените към АНП писмени доказателства.

        Съдът изцяло кредитира писмените материали, съдържащи се в АНП и приобщени към доказателства по делото, както и тези събрани в хода на въззивното следствие, тъй като същите са непротиворечиви по между си и кореспондират с установената по делото фактическа обстановка.

           Съдът, предвид становището на страните и императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на издаденото наказателно постановление относно законосъобразността му, обосноваността му и справедливостта на наложеното административно наказание, прави следните правни изводи:

        Жалбата е процесуално допустима, подадена е в срок, от надлежна страна, в установения от закона 7-дневен срок от връчване на НП и пред надлежния съд – по местоизвършване на твърдяното нарушение. Поради това жалбата е допустима и следва да бъде разгледана по същество.

         Съгласно разпоредбите на  Закона за митниците и приложената по делото заповед, АУАН и НП са издадени от компетентни органи.

        АУАН и издаденото въз основа на него НП  са съставени в сроковете по чл.34,ал.1 и 3 от ЗАНН.

        АУАН и НП съдържат всички изискуеми реквизити предвидени в нормите а чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН. В същите се съдържат факти и обстоятелства, които в достатъчна степен описват извършеното нарушение от обективна страна, посочени са дата и място на извършване на нарушението, обстоятелствата при които е извършено, както и нарушените законови разпоредби.

          Въззивното дружество е санкционирано за нарушение на чл. 234, ал. 1, т. 1 ЗМ вр. чл. 70, пар. 1 от Регламент (ЕС) № 952/2013г. на Европейския парламент и Съвета вр. чл. 128, пар. 1 и 2 от Регламент № 2015/2447 на Комисията.  Съгласно чл. 234, ал. 1, т.1 ЗМ който избегне или направи опит да избегне: пълно или частично заплащане или обезпечаване на митата или на другите публични държавни вземания, събирани от митническите органи се наказва за митническа измама.

         По арг. от чл. 70, пар. 1 от Регламент (ЕС) 952/2013г. на Европейския парламент и на Съвета базата за митническата стойност на стоките е договорната стойност, тоест действително платената или подлежащата на плащане цена на стоките при продажбата им за износ с местоназначение в митническата територия на Съюза, коригирана при необходимост.

         Съобразно разпоредбата на чл. 128, пар. 1 от Регламент № 2015/2447 на Комисията, договорната стойност на стоките, продадени за износ с местоназначение в митническата територия на Съюза, се определя в момента на приемане на митническата декларация въз основа на продажбата, извършена непосредствено преди въвеждането на стоките в посочената митническа територия.  

         При анализа на приложимата нормативна уредба съдът намира, че от доказателствата по делото вмененото на въззивното дружество нарушение не е доказано.

         По делото не са налице доказателства за това, че процесната палмова мазнина е продадена на по-висока от декларираната при вноса стойност. Не става ясно как митническите органи са стигнали до извода, че действителната продажна цена на процесното количество е USD 18816.00 /единична цена FOB 840.00 USD за тон/.

    Ирелевантно към определянето на митническата стойност и към проверката за нейната достоверност е обстоятелството, че в коносамента липсва позоваване на договора с доставчика. Съгласно чл.103 и чл.108, ал.1 от Кодекса за търговското мореплаване коносаментът е едностранно издаден от превозвача превозен документ, който удостоверява наличието и съдържанието на превозния договор и доказва приемането на посочения в него товар. Съдържанието му е регламентирано в чл.110 от КТМ, като не е налице изискване за вписване на указание за договора за продажба. Представеният коносамент отговаря на изискванията на чл.110 КТМ и с оглед удостоверителната му функция по чл.117, ал.1 от КТМ – че товарът, означен в него, е приет за превоз и се намира на кораба, неизпълнението на т.5, d/ от договора с доставчика може да има значение за страните по договора при спор относно доставените количества, но не е обстоятелство, което да породи и обоснове съмнения в достоверността на договорната стойност.

     Обстоятелството, че фактурата е свързана именно с договор № BUL/SV/171120/254/01/20.11.2017г. се установява безспорно от представената проформа фактура /цитирана в търговската фактура/, издадена именно въз основа на този договор.

      Неправилно е тълкувано във вреда на жалбоподателя и обстоятелството, че не е представил износната декларация. Износната митническа декларация не е документ, който според МК удостоверява действителната договорена или реално платена цена. Съгласно чл.5, т.12/от МК митническата декларация е актът, с който дадено лице изразява в установена форма и по установения начин желанието си за поставяне на стоки под определен митнически режим, като посочва където е уместно специфични мерки, които следва да бъдат приложени. Жалбоподателят не е титуляр на режима „износ“ по смисъла на чл.5, т.35/ от МК, освен това приемането на износната декларация по чл.172 от МК - поради естеството ѝ на едностранен акт, не представлява „решение“ по смисъла на чл.5, т.39 от МК – Решение от 15 септември 2011г., ДП Груп, С-138/10, т.35.

         Стойността по износната декларация не може да обвързва друго лице, освен подателя, предвид цитираната по-горе разпоредба на чл. 5, т. 12 от Регламент (ЕС) № 952/2013 на Европейския парламент и на Съвета.   По тези съображения износната декларация не е документ, който може да удостовери действително платената или подлежаща на плащане цена, тъй като същата е съставена от другата страна по договора и не може да бъде изключено посочването на грешна стойност.

         Въззивното дружество не може да носи отговорност за верността на данните, отразени в износната декларация, при условие че подадената от него вносна декларация отговаря на стойността на фактурата, приложена към вносната декларация и извършените плащания.

         В подкрепа на този извод е и Доклад BG005800/1/6/09.07.2018г., издаден от Митница Столична при Агенция „Митници“ относно спазване на митническото законодателство от въззивното дружество за периода от 20.04.2015г. – 20.04.2018г., включително, в който контролните органи са посочили, че при извършената проверка на банковите извлечения се е установило, че през проверявания период не са нареждани изходящи валутни преводи без основание към външнотърговски контрагенти.

         В наказателното постановление е посочено, че липсата на самата фактура на по-висока стойност не е пречка за определяне на по-висока митническа стойност по реда на чл. 70, пар. 1 от Регламент (ЕС) 952/2013г. на Европейския парламент и на Съвета вр. чл. чл. 128, пар. 1 от Регламент № 2015/2447 на Комисията, като по-конкретно наказващият орган се позовава на износната декларация и посочената в същата фактура и стойност на стоката.

         Посочената разпоредба позволява определяне на по-висока митническа стойност, но само когато са налице доказателства за действителната продажна цена на стоката. В административнонаказателната преписка не е приложена нито фактура, нито платежен документ, удостоверяващи стойностите, посочени в износната декларация, т.е. не може да се достигне до извод, че действителната продажна цена е различна от митническата стойност, посочена от въззивното дружество във вносната декларация.

         Писмото на Европейска служба за борба с измамите, в което е посочено, че вносителят системно занижава с 30 % стоката при деклариране на вноса в България също не може да послужи за определяне на действителната митническа стойност на процесната стока.

        Видно от писмо № ОС/2018/0052 LC/2018/0247 от 28.02.2019г. на генералния директор на Европейска служба за борба с измамите до „М.Г.Б." ЕАД, проверката не е приключила и не е издаден окончателен доклад.

         Съдът намира, че писмото от Европейска служба за борба с измамите не представлява окончателен доклад по смисъла на чл. 11 от Регламент (ЕС, Евратом) № 883/2013год. на Европейския парламент и на Съвета относно разследванията, провеждани от Европейската служба за борба с измамите, тъй като не съдържа реквизитите, посочени в цитираната разпоредба и не е подписан от генералния директор, както изисква същата. Следователно същото няма характеристиките на документ, който да има обвързваща доказателствена сила по реда на чл.127, ал.1 от  НПК, приложим по препращане от разпоредбата на чл.84 от ЗАНН, каквато би имал окончателния доклад по чл.11 от Регламент (ЕС, Евратом) № 883/2013год. на Европейския парламент и на Съвета относно разследванията, провеждани от Европейската служба за борба с измамите, а представлява само кореспонденция с уведомителен характер.  Подобно е и становището на Варненския административен съд, заявено категорично в редица решения - например Решение по адм. дело №896 по описа на съда за 2019г., Решение по адм.дело № 744 по описа за 2019г.,  Решение по адм.дело № 892 по описа за 2019г., Решение по  адм. дело № 894 по описа на съда за 2019г., решение по адм.дело № 1082 по описа на съда за 2019г.

        На следващо място, съдът намира че в случая митническите органи не са извършили анализ, съобразно изискванията на чл.141 от Регламента за прилагане и съответно не са обосновали приложената от тях договорна стойност по внос от трето лице. Цената за 1кг. От процесната стока, посочена в НП е изчислена спрямо количеството и стойността на стоката по декларацията на друго дружество и след справка в интернет. Не е извършен анализ на разликата в договорените количества, на търговската марка и качеството на стоките – каквото е изискването на чл.1, пар.2, т.14 от Регламента за изпълнение. Не е извършен и анализ относно различния производител на стоките по различните вносове, което обстоятелство е релевантно по арг. от чл.141, пар.5 от Регламента за изпълнение. Не е извършен анализ и не е налице обосновка, че продажбите са на същото търговско равнище. Налице е съществена разлика и между договорените количества. Различно е и търговското наименование на стоките. Предмет на допускане до свободно обращение по процесната митническа декларация е палмова мазнина с търговско наименование IFFCO TRISTAR, 116480.00кг. бруто тегло, като част от общо договорено количество, а стоката, внесена от друго дружество е с търговско наименование Duke’s Brand  RBD 22400.00кг.нето.

     От посочените в Решение към MRN: 18BG002005H0002830/20.02.2018г. на началника на Митница Варна статистически данни за количества и цени не може да се извърши преценка дали се касае за средностатистическите цени именно за сходни стоки, тъй като липсват данни за търговската марка/производител, качеството на стоките и търговското равнище. Понятията „идентични стоки“ и „сходни стоки“ са дефинирани съответно в чл.1, пар.2, т.4) и т.14) от Регламента за прилагане и според тях в рамките на определянето на митническата стойност се разбира следното: „идентични стоки“ са стоките, произведени в същата държава, които са еднакви във всяко отношение, включително физическите им характеристики, качеството и репутацията им. Незначителните различия във външния вид не изключват стоките, които в друго отношение отговорят на определението, от третирането им като идентични; „сходни стоки“ са стоки, произведени в същата държава, които въпреки че не са еднакви във всяко отношение, имат подобни характеристики и подобни съставни материали, което им дава възможност да изпълняват същите функции и да бъдат взаимозаменяеми в търговско отношение. Сред факторите, които определят дали стоките са сходни, са качеството на стоките, репутацията им и съществуването на търговската марка. Тарифното класиране на стоката и условията на доставка не са сред критериите, по които може да се установи сходство на стоките, съгласно чл.1, §2, т.14/ от Регламента за прилагане. Данните за предходните периоди са неотносими, т.к. не отговарят на изискването на чл.74, пар.2, буква б/ от МК сходните стоки да са изнесени в същия или в приблизително същия момент, като стоките, подлежащи на остойностяване. Данните за стойността на внесените количества в други държави членки, без извършен анализ на потреблението в съответната държава и търговското равнище, на което се търгуват стоките, също не отговарят на изискването по чл.141, пар.1 от Регламента за прилагане.

        Правната уредба на Съюза относно митническото остойностяване цели да установи справедлива, еднообразна и неутрална система, която изключва използването на произволно определени или фиктивни митнически стойности - Решение от 19 март 2009г., Mitsui & Co. Deutschland, C‑256/07, т.20; Решение от 15 юли 2010г., Gaston Schul, С-354/09.

         По изложените съображения съдът намира, че в хода на проведеното административнонаказателно производство не е установено по несъмнен начин, че договорната стойност, тоест действително платената или подлежащата на плащане цена за процесното количество палмова мазнина е в размер на USD 18 816 (единична цена FOB 840.00 USD за метричен тон), с митническа облагаема стойност различна от посочената в декларацията на процесното дружество. Следователно не може да се направи извод, че „М.г.б.“ ЕАД е избегнало да заплати отчасти дължими държавни вземания, посочвайки във вносната декларация занижени стойности на декларираната стока.

         Поради горното и издаденото наказателно постановление се явява незаконосъобразно и следва да бъде отменено.

      

       Водим от горното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът

 

                                                        Р  Е  Ш  И :

 

         ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 382/2018/2019 г. от 15.05.2019г., издадено от Заместник - директор на Териториална дирекция „Северна морска“ в Агенция Митници, с което на „М.г.б.“ ЕАД, ***, ЕЖ *********, представлявано от П. Д. П. на  основание чл. 234, ал. 2, т. 1 вр. ал. 1, т. 1 ЗМ, чл. 83 ЗАНН вр. чл. 175, ал. 1 и ал. 3, чл. 178, ал. 1 ДОПК вр. чл. 79, ал. 1 ЗАНН на въззивното дружество е наложена имуществена санкция в размер на 804.42лв., представляваща 100% от размера на избегнатите публични държавни вземания, за нарушение на чл. 234, ал. 1, т. 1 ЗМ вр. чл. 70, пар. 1 от Регламент (ЕС) № 952/2013 г. на Европейския парламент и Съвета вр. чл. 128, пар. 1 и 2 от Регламент № 2015/2447 на Комисията.

 

        Решението  подлежи на касационно обжалване пред Административен съд- Варна в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че решението и мотивите са изготвени.

 

                                                        СЪДИЯ при РС- Варна: