№ 183
Гр. Перник, 26.10.2016
година.
Административен съд Перник, в закрито заседание на двадесет и шести октомври през две хиляди и
шестнадесета година, в състав:
Съдия: Ивайло
Иванов
като
разгледа административно дело № 458 по описа на Административен съд Перник за
2016 година докладвано от съдия Ивайло Иванов, за да се произнесе взе предвид
следното:
Производството е по реда на чл. 145 – чл. 178 от
Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.
Образувано по жалба на Е.Б.В.*** с ЕГН ********** ***
против резолюция на М. А. на длъжност директор на Главна дирекция “Следствени
арести”, обективирана на последната страница на справка рег. № 2979 от
18.10.1999 година. Резолюцията е със съдържание “Съгласен с предложенията”,
следва директор ГДСА и подпис.
Жалбоподателят сочи, че резолюцията е волеизявление,
първоначален административен акт, който противоречал на всички императивни
правни норми на Закона за министерство на вътрешните работи, поради което моли
съда да го прогласи за нищожно.
Административен съд Перник, в настоящия съдебен състав
като се запозна, с жалбата и с представените по делото доказателства, приема,
че жалбата е процесуално недопустима. Доводите за това са следните:
От фактическа страна се установява, че жалбоподателят
е бил надзирател в следствен арест гр. Перник към областно звено “Следствени
арести” гр. Перник. Със заповед № ЛС-03-3297 от 21.09.2000 година на министъра
на правосъдието, на сержант В.*** е наложено дисциплинарно наказание уволнение,
считано от датата на отстраняване от длъжност от 20.10.1999 година и е освободен
от служба. Заповедта е обжалвана, като с Решение № 2976 от 03.05.2001 година,
постановено по административно дело № 8104/2000 година по описа на Върховния
административен съд, тричленен състав жалбата е отхвърлена като неоснователна.
Със същото решение е оставена без разглеждане жалбата на В. по отношение на
заповед № ЛС-03-1902 от 20.10.1999 година за отстраняването му от работа. С Решение
№ 10035 от 20.12.2001 година, постановено по административно дело № 4733/2001 година
по описа на Върховния административен съд, петчленен състав е оставил в сила
първоинстанционното решение.
Предмет на настоящето съдебно производство, съобразно изложеното
в подадената жалба е незаконосъобразност и нищожност на резолюция, обективирана
на последната страница на справка рег. № 2979 от 18.10.1999 година. Резолюцията
е със съдържание “Съгласен с предложенията”, следва директор ГДСА и подпис.
Съгласно разпоредбата на чл. 147 от АПК право да
оспорват административните актове имат гражданите и организациите, чиито права,
свободи или законни интереси са нарушени или застрашени от тях или за които те
пораждат задължение. Това обуславя и наличието на пряк и непосредствен правен
интерес от обжалване, което е абсолютна процесуална предпоставка за допустимост
на съдебния контрол. Изискването е валидно и при искане за прогласяване на
нищожност. В конкретния случай, резолюцията не засяга неблагоприятно правата на
жалбоподателя, както пряко, така и в смисъл на застрашаване, и затова същият не
е активно легитимиран да подаде жалба против него.
Оспорената резолюция не носи белезите и на
индивидуален административен акт и от нея не настъпват пряко никакви
неблагоприятни последици за жалбоподателя. Същата не представлява индивидуален
административен акт и не попада в обхвата на чл. 21 от АПК. Поради тази причина
и не би могло да се претендира нищожност, тъй като няма годен на обжалване
индивидуален административен акт. В резолюцията не се съдържа властническо
волеизявление, което едностранно да породи или да е в състояние да породи промени
в правната сфера на жалбоподателя. Дали е съгласен или не директора с
резултатите обективирани в справката, в която е предложено на сержант В.*** да
се наложи наказание не е от съществено значение, тъй като преценката дали да
наложи наказание и какво да е то е на издателя на заповедта. Дори да се
разгледа като част от процедурата по установяване на дисциплинарно нарушение,
то тя не е краен акт, който да подлежи на съдебен контрол. На съдебен контрол
подлежи единствено крайния акт – заповедта за уволнение. Следва да се отбележи,
че в производството по административно дело № 8104/2000 година, по оспорване
заповед № ЛС-03-3297 от 21.09.2000 година на министъра на правосъдието, с която
е наложено дисциплинарното наказание уволнение аналогични доводи са излагани в
тази насока и са отхвърлени от решаващия делото съд. След като е налице
произнасяне с влязло в сила съдебно решение по административно дело № 8104/2000
година, в чието производство е изследвана законосъобразността на заповедта за
уволнение, то е недопустимо ново произнасяне. Това е още едно основание в
подкрепа на тезата, че жалбата е без предмет и за жалбоподателя липсва правно
защитен интерес да иска отмяна на поставената резолюция, след като е
претендирал отмяна на крайния акт и е налице влязло в сила съдебно решение.
Според жалбоподателя, резолюцията представлявала “Първоначален
индивидуален административен акт”. Изхождайки от действащото законодателство в
областта на регулиране на административните правоотношения настоящия състав
намира, че тази резолюция не носи белезите и не представлява индивидуален
административен акт, както и не представлява първоначален административен акт.
В посочения смисъл е Определение № 9 767 от 19.09.2016 година, постановено по
административно дело № 10 182 по описа за 2016 година на Върховния
административен съд, V отделение по идентичен казус.
С оглед на изложените съображения, настоящият съдебен състав
приема, че жалбата е процесуално недопустима, като насочена към акт, който не
подлежи на обжалване. При това положение жалбата следва да се остави без
разглеждане на основание чл. 159, т. 1 и т. 4 от АПК, а производството по
делото прекрати.
Мотивиран от изложеното, настоящия съдебен състав на Административен
съд Перник
О П Р
Е Д Е Л И :
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Е.Б.В.*** с ЕГН ********** *** против
резолюция на М. А.*** на длъжност директор на Главна дирекция “Следствени
арести”, обективирана на последната страница на справка рег. № 2979 от
18.10.1999 година, със съдържание “Съгласен с предложенията”, като недопустима.
ПРЕКРАТЯВА производството
по административно дело № 458 по описа Административен съд Перник за 2016
година.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО
може да се обжалва с частна жалба пред Върховния административен съд на
Република България в седмодневен срок от съобщаването му.
Съдия:/п/