Решение по дело №620/2019 на Районен съд - Свиленград

Номер на акта: 150
Дата: 28 октомври 2019 г. (в сила от 16 ноември 2019 г.)
Съдия: Добринка Димчева Кирева
Дело: 20195620200620
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 септември 2019 г.

Съдържание на акта

                               Р Е Ш Е Н И Е

       ......                   28.10.2019 г.                         град Свиленград

        

                              В ИМЕТО НА НАРОДА

 

           РАЙОНЕН СЪД СВИЛЕНГРАД ,трети наказателен състав, на шестнадесети  октомври    две хиляди и деветнадесета година, в публично съдебно заседание в състав:

 

                                                        Съдия: Добринка Кирева

 

     секретар: Татяна Терзиева, прокурор:............... като разгледа докладваното от съдията  АНД № 620 по описа на Районен съд – Свиленград  за 2019 г.

       

          Производството е по реда на чл.  59 и сл. от Закона за административните нарушения и наказания.

         Образувано е по жалба от Г.Е.Т. с ЕГН **********   срещу Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство, Серия К №2881589, издаден от ОД на МВР - Хасково, с който на основание чл. 189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 1, т. 4 от ЗДвП на жалбоподателя е наложено административно наказание – "Глоба" в размер на 400 лева за извършено нарушение по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП.

          В подадената жалба се релевират оплаквания за незаконосъобразност на издадения електронен фиш, като се развиват  съображения в подкрепа наведените доводи за недоказаност на нарушението . Жалбоподателя, моли съда да постанови решение, с което атакуваният електронен фиш да бъде отменен.

             В съдебно заседание пред Районен съд – Свиленград, жалбоподателят, редовно призован,не се явява.За него се явява упълномощен представител -адв.Д.З. ,която   поддържа жалбата и моли за отмяна на ел.фиш.

          Издателят на електронния фиш - ОД на МВР – Хасково, редовно призовани, не изпращат представител по делото и не представят становище по жалбата.

         Жалбата е подадена в законоустановения срок, съгласно разпоредбата на  чл. 189, ал. 8 ЗДвП, предвид представените доказателства за датата на връчването на санкционния акт от лице, легитимирано да атакува издадения електронен фиш, чрез лице с необходимата представителна власт, доказателства за което са представени на по – късен етап, поради което е процесуално допустима.

          Свиленградският Районен Съд, за да се произнесе по основателността й и след като се запозна и прецени събраните доказателства при извършената проверка на обжалваното наказателно постановление, намира за установено следното:

            На 13.04.2019 г. в 16.11 часа, било установено и заснето с автоматизирано техническо средство TFR1-M 656 движение на лек автомобил марка „Мерцедес Ц 200 Компресор", с регистрационен номер СА 7062 ММ със скорост от 82 км./ч. – над разрешената за движение в населено място  от 50 км/ч. и е посочено превишение от 32 км/ч.

         От извършената Справка в централна база КАТ, по регистрационен номер, се установило, че автомобилът с посочения по – горе регистрационен номер е лек по своя вид и същият е регистриран на името на Г.Е.Т. с ЕГН **********.

                Въз основа на тези констатации е издаден процесния електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство, като за нарушител бил вписан жалбоподателят .

          В описателната част на електронния фиш е вписано движение с установена скорост от 82 км./ч. – превишаване с 32 км/ч.

          За дата и час на нарушението са вписани показанията на техническото средство № TFR1-M 656 /клип 6930/  , а за място на нарушението –гр.Свиленград,улица Сан Стефано.

         Електронният фиш е връчен на жалбоподателя лично срещу подпис на дата 24.07.2019 г. според отбелязването върху  представения ел.фиш.

              Изложената  фактическа обстановка е  установена от приложените към АНП  писмени доказателства. По отношение на приложения снимков материал от заснет на 13.07.2019 г. клип с техническо средство № TFR1-M 656  съображения ще бъдат изложени по – долу в изложението на правните изводи.На това място следва единствено да бъде отразено  законовото положение, че снимковият материал, съгласно чл. 189, ал. 15 от Закона за движението по пътищата, като изготвено с техническо средство и система, заснемаща и записваща датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно средство, съставлява веществено доказателствено средство в административнонаказателния процес и като такова бе приобщено по делото.

         При така установените факти съдът намира от правна страна следното:

         Съгласно разпоредбата на чл. 21, ал. 1 от Закона за движението по пътищата при избиране скоростта на движение на водача на пътно превозно средство е забранено да превишава определените стойности на скоростта в km/h, които за пътно превозно средство от Категория Б за населеното място е 50 км. ч., извън населено място – 90 км. ч., по автомагистрала – 140 км. ч., а според ал. 2 когато стойността на скоростта, която не трябва да се превишава, е различна от посочената в ал. 1, това се сигнализира с пътен знак.

           По силата на чл. 182, ал.1 т. 4 от ЗДвП, в редакцията й относима към датата на извършване на деянието и издаване на наказателното постановление за превишаване на разрешената максимална скорост  в населено място от 31 до 40 km/h - с глоба 400 лв. Следователно, деянието, за което е наложено на жалбоподателя административно наказание е обявено от закона за наказуемо.

          Според чл. 189, ал. 4 ЗДвП, в редакцията, относима към датата на процесното деяние редакция, изм. ДВ бр.19 от 13.03.2015 г., при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. При нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката или мястото на доброволното й заплащане. Образецът на електронния фиш се утвърждава от министъра на вътрешните работи. Според текста на Параграф 6, т.65 (нова – ДВ, бр.19 от 2015 г.) от ДР на ЗДвП "автоматизирани технически средства и системи" са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни – прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес.

        С Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, издадена на основание чл. 165, ал.3 от ЗДвП от Министъра на вътрешните работи, обн.ДВ, бр.36 от 19.05.2015 г. се уреждат условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и системи (АТСС) за контрол на правилата за движение по пътищата. В чл. 2 от Наредбата е прокарано разграничение между стационарни и мобилни АТСС, като чл. 3 от същата гласи, че за установените от АТСС нарушения на правилата за движение по пътищата се издават електронни фишове чрез използване на автоматизирана информационна система. От анализа на съдържанието на цитираните норми се обосновава извод, че към момента на извършване на описаното нарушение на правилата за движение по пътищата, деянията от този вид могат да се установяват и санкционират чрез издаване на електронен фиш не само чрез използване на стационарни АТСС, обозначени със съответен пътен знак и оповестени по законово определения начин, а и чрез мобилни автоматизирани технически средства и системи за контрол. Нормативно регламентираните изисквания относно въвеждането в експлоатация, реда за използване, начина на обозначаване на зоната за контрол с АТСС и автоматизирания режим на работа, който не изисква обслужване от контролния орган, освен включването и изключването на мобилното АТСС (чл. 9 от Наредбата), отговарят на изискванията, залегнали в Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014 г. на ВАС – Общо събрание на колегиите, относно непълнотите в регламентацията на работата на "техническите средства" преди изменението на чл. 189, ал.4 от ЗДвП с ДВ. бр.19 от 2015 г. В обобщение, електронен фиш за санкциониране на допуснато нарушение на Закона за движението по пътищата може да бъде издаден, когато нарушението бъде установено и заснето с мобилно автоматизирано техническо средство или система, но при условие, че са изпълнени изискванията на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г.

         В конкретния случай, съставеният електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство формално отговаря на изискванията на чл. 189, ал. 4 от Закона за движението по пътищата, установяваща вида на данните, които следва да бъдат вписани в него и съответства на утвърдения със Заповед № 8121з – 172 от 29.02.2016г. на Министъра на вътрешните работи образец. Поставя се въпросът дали в процеса по установяване и заснемане на нарушението са изпълнени изискванията на цитираната по – горе наредба, съдържаща правила, гарантиращи законосъобразното протичане на този процес.

           В случая приложен по административнонаказателната преписка и приет по делото, като писмено доказателство е и задължителният в случаите на ползване на мобилна АТСС, протокол по чл. 10, ал.1 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. на МВР. Последният е доказателство относно мястото и времето на извършване на нарушението, на това с какво АТСС е заснето, посоката на движение, ограниченията на скоростта, автомобила на който е поставено мобилното АТСС и др. изисквания по наредбата. Видно от този протокол, на дата 13.04.2019 г. на  улица Сан Стефано,гр.Свиленград  е било използвано АТСС № TFR1-M 656 с начало на работа 16.00 ч., край на работа 18.00 ч., в режим на измерване – „С“ (стационарен) и посока на  задействие – „П“ (приближаващ), с който в посочения отрязък от време  са свалени двадесет и 3  видеозаписа  с номера от 6926 до 6948.

       От приложената към този протокол снимка,не е видно  местоположението на  АТСС  ,като единствено от предоставената в АНПр снимка на клип №6930 се установява приближаващо се МПС лек автомобил марка Мерцедес с рег.№ СА 7062 ММ.

           С разпоредбата на чл.10, ал.3 от Наредбата е въведено изискването при работа с временно разположени на участък от пътя автоматизирани технически средства и системи за контрол на скоростта, протоколът по ал.1 на същата норма да се попълва за всяко място за контрол и да се съпровожда със снимка на разположението на уреда. В конкретния случай към АНП няма приложена снимка на разположението на АТСС , респективно няма данни за дата и час на изготвяне ,за да се приеме ,че съответства на мястото, където в действителност същият е бил разположен при извършване на заснемането на скоростта,респ. съответна на времето и мястото на установяване на нарушението.Тази снимка  има за предназначение да даде визуална представа къде е било поставено мобилното АТСС, за да се прецени дали това място отговаря на посоченото в протокола, движение на автомобила в населено място в конкретния случай, спрямо посоката на сработване и позиционирането на автоматизираните технически средства и системи.В случая  не е налично    разположение   на АТСС, документирано със снимка, респ.че е  поставен на посоченото в протокола по чл.10 място. Съгласно чл. 16 от Наредба 8121з-532/12.05.2015 г. данните за нарушенията се съхраняват до приключване на административно наказателната преписка във формата и вида, изготвен от АТСС. При необходимост същите могат да се отпечатват.Последното се явява самостоятелно основание за отмяна на издадения електронен фиш, като незаконосъобразно издаден. Изискванията на цитираната наредба не са самоцел и дори да предпоставят извършване на определени допълнителни физически действия на служители на ОД на МВР – Хасково, Сектор Пътна полиция за тяхното удовлетворяване, като напр. позициониране на пътния знак и на системата за видеоконттол в съотвествие с разписаните правила и изготвяне на съответен снимков материал, то е продиктувано единствено от гледна точка обезпечаване законността в процедурата по установяване и регистриране на нарушенията.Горното  обстоятелство  въвежда и  основателно съмнение относно извършването на нарушението, като липсата на доказано по нормативно предвидения ред (със снимка) местоположение на уреда на посочените в Електронния фиш дата и място, препятства възможността да се установи действително  ли скоростта на автомобила е измерена в зоната с ограничение на скоростта за населено място,   място за контрол. Съответно административното нарушение по чл.21, ал.1 от ЗДвП не е безспорно доказано, така, както е индивидуализирано в електронния фиш. По тези съображения атакуваният с жалбата  електронен фиш се явава и  незаконосъобразно издаден, с оглед на което същият ще следва да бъде отменен. 

            Мотивиран от горното, съдът

 

                          Р Е Ш И:

 ОТМЕНЯ Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство, Серия К №2881589, издаден от ОД на МВР - Хасково, с който на основание чл. 189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 1, т. 4 от ЗДвП на Г.Е.Т. с ЕГН **********  е наложено административно наказание – "Глоба" в размер на 400 лева за извършено нарушение по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП.

 

          Решението подлежи на обжалване пред Административен съд - Хасково в 14 – дневен срок  от съобщаването му на страните.                    

 

                                                                                  Съдия:......................