Решение по дело №6721/2019 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 298
Дата: 24 февруари 2020 г. (в сила от 17 март 2020 г.)
Съдия: Методи Неделчев Антонов
Дело: 20195330206721
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 29 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е № 298

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

24.02.2020 г.                                                                             гр. Пловдив                               

 

ПЛОВДИВСКИ РАЙОНЕН СЪД            VII НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ

 

Нa дванадесети декември две хиляди и деветнадесета година

В публично заседание в следния състав:

 

                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ:  МЕТОДИ  АНТОНОВ

 

Секретар: Милена Георгиева

Като разглежда докладваното от съдията

НАХД № 6721 по описа за 2019 година

                                             

Р      Е      Ш      И :

 

ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш серия „К“, № 1970876, издаден от ОД на МВР-ПЛОВДИВ, с който е наложено административно наказание „ГЛОБА“ в размер на 600 лева на основание чл.189, ал.4, вр. чл.182, ал.1, т.5 от ЗДвП на Л.А.К., ЕГН:  **********,  за нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП. 

 

Решението подлежи на обжалване пред Пловдивски административен съд по реда на АПК в 14-дневен срок от съобщението до страните, че същото е изготвено.

                                

                                                                     РАЙОНЕН СЪДИЯ:

                    

 

 

 

 

 

 

 

М    О    Т    И    В    И:

 

                Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.      

Обжалван е Електронен фиш серия „К“, № 1970876, издаден от ОД на МВР-ПЛОВДИВ, с който е наложено административно наказание „ГЛОБА“ в размер на 600 лева на основание чл.189, ал.4, вр. чл.182, ал.1, т.5 от ЗДвП на Л.А.К., ЕГН:  **********,  за нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП.

Жалбоподателят иска отмяна на атакувания електронен фиш, по съображения изложени в жалба си. В съдебно заседание, редовно и своевременно призован, а се представлява от адв. И.

Административнонаказващият орган - ОД на МВР, гр. Пловдив, редовно призован, не изпраща представител и не взема становище по жалбата.

Пловдивският районен съд – VІІ н.с., като прецени събраните доказателства по отделно и в тяхната съвкупност, приема за установено следното:

Жалбата е подадена в срок, допустима е и разгледана по същество е  НЕОСНОВАТЕЛНА.

От фактическа страна съдът установи следното:

На жалбоподателя е бил издаден Електронен фиш за налагане на административно наказание глоба за нарушение, извършено на 11.03.2018г. в 09:51 часа в гр. Пловдив, на бул. „Санкт Петербург” срещу № 73, установено и заснето с автоматизирано техническо средство № TFR1 – M № 529, за превишаване на разрешената скорост с 44 км/ч. при управление на лек автомобил „Опел Вектра“ с рег. № ******, установено и заснето с автоматизирано техническо средство № TFR1 – M № 529, за превишаване на разрешената скорост с 44 км/ч. Моторното превозно средство, лична собственост на жалбподателя К. се е движело с 94 км/ч, при разрешена скорост за населено място от 50 км/ч. Скоростта от 94 км/ч била установена след приспаднат толеранс от минус 3 км/ч  в полза на нарушителя.

Нарушението било заснето с мобилна система за видеоконтрол  TFR1 – M № 529, монтирана в служебен патрулен автомобил с рег. № ****. Същата е преминала последваща проверка през 26.10.2017г., за което е бил издаден Протокол от проверка № 2-32-17/19.05.2017г. За мобилната система за видеоконтрол  № TFR1 – M № 529 на 24.02.2010г. е било издадено и Удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 10.02.4835, със срок на валидност до 24.02.2020г. В този смисъл е приложеното по делото копие на Удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 10.02.4835. В административната преписка е наличен и Протокол за използване на автоматизиранто техническо средство или система, в който отразените данни съотвесттват на процесното време, място, ограничението на скоростта, както и номерът на статичното изображение.

За така констатираното нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДВП и на основание чл.189, ал.4 вр. чл.182, ал.1, т.5 от ЗДвП на Л.А.К.,  като собственик на процесния автомобил, е наложена глоба в размер на 600 лв.

Фактите се установяват от всички приложени по делото писмени доказателства.

При така възприетата и изложена фактическа обстановка съдът счита, че е налице осъществен състав на административно нарушение по смисъла на чл.21, ал.1 от ЗДвП от страна на водача на лек автомобил „Опел Вектра“ с рег. № *****, нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство № TFR1 – M № 529, за превишаване на разрешената скорост с 44 км/ч., тъй като същият се е движил със скорост от 94 км/ч при разрешена в населено място скорост от 50 км/ч. Касае се за ангажиране на административнонаказателна отговорност на Л.К., като собственика на горепосочения автомобил. Съгласно разпоредбата на чл.188 ал.1 от ЗДвП собственикът или този, на когото е предоставено моторно превозно средство, отговаря за извършеното с него нарушение. Собственикът се наказва с наказанието, предвидено за извършеното нарушение, ако не посочи на кого е предоставил моторното превозно средство. Съдът следва да отбележи, че   жалбоподателят има право, предвидено в нормата на чл.189, ал.5 от ЗДвП, след като не е съгласен с данните от фиша в законоустановения срок от получаването му да представи в ОДМВР Пловдив, Сектор „Пътна полиция” писмена декларация с данни за лицето, извършило нарушението. В процесния случай това право не е било упражнено от жалбоподателя.

Нарушението е заснето с мобилно автоматизирано техническо средство TFR1-M № 529, за което е доказано, че отговаря на установените технически изисквания и е преминало съответната проверка. По отношение на това обстоятелство, като част от административната преписка са представени Удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 10.02.4835, както и Протокол за използване на автоматизирано техническо средство или система „TFR-1M“ № 529 от 12.03.2018г. От последния се установява мястото за контрол, посоката на движение на контролираните МПС, ограничението на скоростта, автомобилът, на който е поставено мобилното АТСС, режима на измерване, начало и край на работа и броят на свалените статични изображения.

В приложения към преписката снимков материал е отразено, че е била измерена скорост на движение на лек автомобил „Опел Вектра“ с рег.№ ****** - 97км/ч. В Протокол от проверка № 2-32-17 на Български институт по метрология изрично е отбелязано, че при техническото средство грешката при измерване на скоростта е + - 3 км/ч до 100 км/ч и + - 3 % над 100 км/ч. С оглед на това в полза на нарушителя от измерената скорост - 97 км/ч, са били приспаднати 3 км/ч толеранс, поради което наказуемата скорост е  94 км/ч, която скорост е указаната в електронния фиш.

Обжалваният електронен фиш е издаден в съответствие с изискванията на чл.189, ал.4 от ЗДвП, като в същия са посочени: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, дата, точният час на извършване на нарушението, регистрационният номер на МПС, собственикът, на когото е регистрирано превозното средство, нарушителят, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размерът на глобата, срокът, сметката и начини за доброволното й заплащане. За по–голяма прецизност е необходимо да се отбележи, че сред посочените реквизити по чл.189 ал.4 от ЗДвП няма изискване фишът да е датиран, да съдържа имена, адрес и подпис на издателя, нито се изисква посочване пред кого и в какъв срок може да се обжалва. В ЕФ са изложение всички съставомерни елементи с пълно точно и ясно описание на нарушението. Ето защо неоснователни се явяват тези възражения на жалбоподателя К., която напълно е разбрала за какво точно нейно поведение е санкционирана.

Действително с оглед преодоляване констатираната с Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014г. на ОС на ВАС празнота в материалния закон, с приетата Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата /обн. ДВ бр.36 от 19.05.2015г./, вече са налични ясни правила за използването на мобилни технически средства, посредством които се установяват и заснемат нарушенията на правилата за движение по пътищата. Съгласно същата издаването на електронен фиш за налагане на административни санкции за нарушения на чл.21, ал.1 и ал.2 от ЗДвП е допустимо и когато нарушенията бъдат установени и заснети с мобилно АТСС.  Не се споделят от съда, обаче, твърденията на жалбоподателя, че в случая бил нарушен редът по чл.7, ал.1 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, според който местата за контрол с мобилни и стационарни автоматизирани технически средства и системи се обозначават с пътен знак Е24 и се оповестяват чрез средствата за масово осведомяване или на интернет страницата на Министерството на вътрешните работи.  Съображенята на съда да не приеме тези възражения за основателни е  ДВ бр.6 от 2018г., в сила от 16.01.2018г., с който разпоредба на чл.7 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. е отменена, или към датата на процесното нарушение по чл.21, ал.1 от ЗДВП,  а именно 11.03.2018г. такова изискване за обозначаване на местата за контрол с мобилни и стационарни автоматизирани технически средства и системи с пътен знак Е24 и оповестяване чрез средствата за масово осведомяване или на интернет страницата на Министерството на вътрешните работи - не съществува.

Съдът счита, че настоящият случай не разкрива белези, дефиниращи го като маловажен по смисъла на чл. 28, б. „а“ ЗАНН, тъй като не разкрива по-ниска степен на обществена опасност от тази на типичните нарушения от същия вид. Отделно от това обществените отношения, гарантиращи спокойното и безопасно придвижване по пътната мрежа, отворена за обществено ползване са от особено значение, а с нарушаване на нормите, които ги уреждат, би могло дас е засегне живота и здравето на човек.

Ето защо, предвид гореизложеното и неоснователността на възраженията, съдът намира, че основателно е ангажирана админстративнонаказателната отговорност на жалбоподателя за така вмененото й нарушение.

 Правилно е било наложено административно наказание – глоба в размер на 600 лв. по реда на  чл.182, ал.1, т.5 от ЗДвП, която към момента на извършване на нарушението, предвижда административно наказание глоба в размер на 600 лв за водач, който  превиши разрешената максимална скорост в населено място с над 40 км/ч. В конкретния случай разрешената максимална скорост от 50 км/ч е превишена с 44 км/ч. Налице е абсолютно определена санкция, в която предвиденото наказание е точно фиксирано по вид и размер, поради което  не подлежи на редуциранеот страна на съда.

С оглед изложените съображения електронният фиш следва да бъде потвърден като правилен и законосъобразен.

Мотивиран от гореизложеното, ПРС – VІІ наказателен състав, постанови решението си.

                                     

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ:            

Вярно с оригинала!

МГ