Решение по дело №807/2019 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 10 септември 2020 г. (в сила от 23 март 2021 г.)
Съдия: Силвия Иванова Димитрова
Дело: 20197160700807
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 декември 2019 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   E   Н   И   Е

 

№348

 

гр. Перник, 10.09.2020 г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд – Перник, в публично съдебно заседание проведено на единадесети август две хиляди и двадесета година, в състав:

                                                               Съдия: Силвия Д.

 

при съдебния секретар е.в., като разгледа докладваното от съдия Силвия Д. административно дело № 807 по описа за 2019 година на Административен съд – Перник, за да се произнесе взе предвид следното: 

       

Производството е по реда на чл.156 – чл.161 от Данъчно - осигурителния процесуален кодекс /ДОПК/.

Образувано е по жалба на А.С.Х. с ЕГН ********** и адрес ***, против Ревизионен акт № Р-22001418003679-091-001/03.04.2019 г., издаден от К.Г.М. - орган, възложил ревизията, и В. Б.Л.- ръководител на ревизията, потвърден с Решение № 1638/30.09.2019 г. на директора на дирекция „Обжалване и данъчноосигурителна практика“ при ЦУ на НАП – гр. София, с който са установени задължения за довнасяне: данък върху годишната данъчна основа по чл.17 от ЗДДФЛ за периода от 01.01.2012 г. до 31.12.2012 г. в размер на 18 109,79 лв. /осемнадесет хиляди сто и девет лева и седемдесет и девет стотинки/ и лихва върху същата сума в размер на 10 897,36 лв. /десет хиляди осемстотин деветдесет и седем лева и тридесет и шест стотинки/, и данък върху годишната данъчна основа по чл.17 от ЗДДФЛ за периода от 01.01.2013 г. до 31.12.2013 г. в размер на 1469,96 лв. /хиляда четиристотин шестдесет и девет лева и деветдесет и шест стотинки/ и лихва върху същата сума в размер на 735,19 лв. /седемстотин тридесет и пет лева и деветнадесет стотинки/ - всичко: 31 212,30 лв. /тридесет и една хиляди двеста и дванадесет лева и тридесет стотинки/.

Жалбоподателят счита, че ревизионният акт е неправилен и незаконосъобразен – издаден при съществени противоречия с процесуалните и материалноправните разпоредби, и моли да бъде отменен. Оспорва да са били налице предпоставките за преминаване на ревизия по особен ред. Твърди, че органите по приходите са тълкували превратно определени факти и обстоятелства и начинът, по който са ги възприели противоречи на правилата на формалната и правна логика, а това е довело до незаконосъобразно определяне на публични задължения. В тази връзка излага, че ревизиращите неправилно не са кредитирали представените в хода на ревизионното производство документи, макар същите да доказвали предоставени от него заеми и връщане на сумите по тях от заемателите. Като са игнорирали наличните договори, двустранно подписани разписки за предаване на сумите, както и захранвания по банковата сметка на заемополучателя ФКК *** ДОО – Сърбия, данъчните органи са приели, че предоставеният заем е в по-малък размер от действителния и по този начин явилата се разлика от 74 400 евро /с левова равностойност 145 513,75 лв/ между преведената сума /върнат заем/ в размер на 124 000 евро и уж „доказано дължимите суми“ по заемите от 2008 и 2009 г. в размер на 49 600 евро, представлявала доход с неустановен произход, който не е деклариран и обложен в съответствие с действащото законодателство.

В съдебно заседание, жалбоподателят – редовно призован, не се явява. Представлява се от адв. В.Б. от САК, който поддържа жалбата и доразвива доводите в нея. Моли за отмяна на ревизионния акт като незаконосъбразен. Претендира присъждане на направените по делото разноски в размер на 900,00 лв. /деветстотин лева/, от които: 50 /петдесет лева/ – внесена държавна такса, и 850,00 лв. – възнаграждение за вещо лице. Представя списък на същите по чл.80 от ГПК.

Ответникът – директорът на дирекция „ОДОП“ – София, чрез процесуалният си представител гл. ю. к. В.З., оспорва жалбата, позовавайки се на фактическите и правни изводи, посочени в решението на дирекция „ОДОП“. Подробни съображения излага в представени по делото писмени бележки. Претендира присъждане на разноски за юрисконсултско възнаграждение.

Окръжна прокуратура – Перник, уведомена за образуваното производство, не е встъпила като страна по делото.

Административен съд – Перник, като прецени процесуалните предпоставки за допустимост, взе предвид становищата на страните и на основание чл.160, ал.2 от ДОПК, въз основа на събраните по делото доказателства, провери законосъобразността и обосноваността на ревизионния акт и прие за установено следното:

Жалбата е подадена в срока по чл. 159, ал. 1 от ДОПК, от надлежно легитимирано лице, срещу подлежащ на съдебно оспорване ревизионен акт, обжалван и потвърден по административен ред, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество е основателна по долуизложените съображения:

Началото на ревизионното производство е поставено със Заповед за възлагане на ревизия /ЗВР/ № Р-22001418003679-020-001 от 26.06.2018 г., издадена от к.г.м.началник сектор „Ревизии“ в дирекция „Контрол“ при ТД на НАП София, упълномощена със Заповед № РД-01-803/07.06.2017 г. на директора на ТД на НАП София. Заповедта е връчена лично на ревизираното лице на 22.08.2018 г. С нея е възложено извършването на ревизия за установяване на задължения за данък върху годишната данъчна основа по чл. 17 от ЗДДФЛ за периода от 01.11.2012 г. до 31.12.2012 г. Ревизията е следвало да завърши в тримесечен срок от връчването на ЗВР.

Със Заповед за изменение на заповед за възлагане на ревизия /ЗИЗВР/ № Р-22001418003679-020-002/27.06.2018 г. обхватът на ревизията е разширен като е включено и определяне на задължения за данък върху годишната данъчна основа по чл. 17 от ЗДДФЛ за периода от 01.01.2013 г. до 31.12.2013 г., а със ЗИЗВР № Р-22001418003679-020-003/13.11.2018 г. е продължен срока за приключване на ревизията - до 22.01.2019 г.

И трите заповеди са издадени от К.Г.М. началник сектор „Ревизии“ в дирекция „Контрол“ при ТД на НАП София, упълномощена със Заповед № РД-01-803/07.06.2017 г. на директора на ТД на НАП София.

Резултатите от ревизията са обективирани в Ревизионен доклад /РД/ № Р-22001418003679-092-001/07.03.2019 г., връчен по електронен път на ревизираното лице на 11.03.2019 г. Срещу него не е постъпило възражение в срока по чл. 117, ал. 5 от ДОПК.

В хода на ревизионното производство на ревизираното лице е връчено Уведомление по чл.124 от ДОПК и му е указано, че може да представи доказателства и да вземе становище в 14-дневен срок. Връчено му е и ИПДПОЗЛ № Р-22001418003679-040-001/06.11.2018 г., с което са изискани документи и писмени обяснения Такива са представени от него с вх. № 59-00-950#2/02.12.2018 г. и вх. № 59-00-950#2/28.01.2019 г.

С Протокол обр. № Кд-73 № 1272250/17.01.2019 г. към ревизионното производство са приобщени доказателства, събрани в хода на извършена ПСИДФЛ на лицето за периода 01.01.2011 г. – 31.12.2015 г., завършила с Протокол № ПФ-22001416000441-073-001/20.12.2017 г., относими към ревизираните периоди: 01.01.2012 г. – 31.12.2012 г. и 01.01.2013 г. – 31.12.2013 г.

В хода на ревизията са извършени и множество съпътстващи проверки: в Имотният регистър на Служба по вписванията относно наличие на имотни партиди на лицето и извършени вписвания, отбелязвания и заличавания по тях през проверявания период; в масива на КАТ относно наличие на превозни средства; в масива на ИА „ Морска администрация“ относно наличие на плавателни средства; в информационния масив на НАП - относно наличие на въздухоплавателни средства, относно подадени Декларации по чл.50 от ЗДДФЛ за ревизирания период, относно подадени справки от платци на доходи по чл.73 от ЗДДФЛ за периода 2012 г.-2013 г., относно подадени уведомления по чл.62, ал.5 от КТ за А.С.Х. и действащи трудови договори през проверявания период, относно направени от лицето покупки, отразени в дневниците за продажби на доставчиците за ревизирания период, относно история на осигуряването на А.С.Х. като самоосигуряващо се лице в периода 2012 г.-2013 г.; проверка в ЕСГРАОН относно постоянен и настоящ адрес, семейно положение и родствени връзки на лицето.

Въз основа на направените проучвания и представени документи е установено, че жалбоподателят А.С.Х. е местно физическо лице, по смисъла на чл.4, ал.1, т.1 от ЗДДФЛ и като такова е данъчно задължено за доходи, произтичащи от източници в България и от чужбина на основание чл.6 от ЗДДФЛ. През процесиите периоди същият не е упражнявал търговска дейност и не е регистриран по реда на Закона за данък върху добавената стойност /ЗДДС/, бил е вписан в Търговския регистър като едноличен търговец, но не е извършвал търговска дейност.

Установено е семейното му положение през горните периоди, а именно: женен, със съпруга Е.И.Х.и две пълнолетни дена. Има трето непълнолетно дете с майка И.М.И..

В ревизионното производство са събрани данни за разполагаемите парични средства в брой към 01.01.2012 г. когато е началото на ревизираните периоди и е прието, че те са 846 424,83 лв., която сума е приета за налична към посочената дата. Установено е имуществото на жалбоподателя – притежавани от него и семейството му недвижими имоти, МПС, парични средства /в т.ч. и в банки/, ценни книжа и дялове от капитала на търговски дружества. Установено е кои от тях са придобити в процесния период и какви сделки са сключени. Анализирани са източниците на доходи на жалбоподателя и съпругата му, посочени са лицата, с които същите са се намирали в трудови правоотношения и са получили възнаграждения във връзка с тях. Описани са наличностите и движението по банковите сметки.

Въз основа на представените и проучени документи са констатирани множество договори, по които Х. е заемополучател, както и такива, по които е заемодател. Направен е анализ на данните относно сумите, които е предоставил в заем и върнатите му такива.

Установени са разходите в периода: за издръжка и живот; за почивки и пътувания в страната и чужбина; за плащане на данъци, осигурителни вноски, такси и мита; за застраховки; по задължения към трети лица; за предоставени заеми на трети лица; за закупуване на дялови участия; за комунални услуги и т.н.

След анализ на събраните доказателства органите по приходите са приели, че е налице превишение на разходите над доходите на задълженото лице и за двата ревизирани периода. Направили са заключение, че то не е имало доходи в размер, съпоставим с извършените през периода разходи. Приели са, че за 2012 г. направените разходи са по-големи от получените доходи, т.е. че е налице недостиг на парични средства в размер на 35 854,06 лв. за 2012 г. и 12 446,36 лв. за 2013 г. С оглед на това са счели, че е налице обстоятелство по чл.122, ал.1, т.2 и т.7 от ДОПК, а именно: данни за укрити приходи и декларираните и/или получените доходи от лицето не съответстват на имущественото и финансовото му състояние за периода.

Горните изводи данъчните органи базират на установената, според тях, разлика между суми, предоставени от А.С.Х. по договори за заем на свързано лице по смисъла на § 1, т.3 от ДР на ДОПК - сръбското дружество ФКК ***ДОО, на което жалбоподателят е едноличен собственик на капитала. В договорите за заем като основание е записано: „подобряване ликвидността на фирмата“. В тях съществува клауза , съгласно която заемодателят предоставя заема без задължение за изплащане на лихви при връщане от заемополучателя ФКК ***ДОО.

Според справка от ФКК ***ДОО, в периода от 01.01.2008 г. до 31.12.2008 г. дружеството е получило заеми от Х., ведно с изчислената курсова разлика, в общ размер на 12 452 130,00 динара, на ревизираното лице са възстановени 149 000,00 динара. Счели, че задължението на сръбското дружество към А.С.Х. към 31.12.2008 г. е размер на 12 303 130,00 динара. За предоставените заеми и върнатите по тях суми Х. представил договори, платежни документи, документи за постъпили суми по собствената му банкова сметка, ***ружество и касата на последното, разписка за откупуване на чуждестранна валута и др. Данъчните органи кредитирали само документите за постъпили по банкови сметки и в касата на ФКК ***ДОО суми в общ размер на 3 531 200,00 динара с основание „заем на основателите за ликвидност“, а всички останали постъпления приели за неотносими към заемите за подобряване ликвидността на дружеството. На тази база направили извод, че е налице противоречие между представените от жалбоподателя платежни документи и фактическите стопански операции. Приели, че към 31.12.2009 г. непогасеното задължение на дружеството към жалбоподателя по предоставени от последния заеми през 2008 г. и 2009 г. възлиза на 49 600,00 евро, а на Х. на 04.01.2012 г. са върнати 124 000,00 евро – временна финансова помощ, преведени по банкова сметка ***м 31.12.2009 г. Така данъчните органи счели, че разликата между преведената на 04.01.2012 г. сума в размер на 124 000,00 евро и действително дължимите суми по заемите, предоставени от ревизираното лице през 2008  и 2009 г. в размер на 49 600,00 евро представляват облагаеми доходи от други източници, които формират данъчна основа по чл.17 от ЗДФЛ. Според тях разликата от 74 400,00 евро с левова равностойност 145 513,75 лв., представлява недеклариран доход, който не е обложен с данък по реда на чл.48 от ЗДДФЛ и поради това е доначислен данък за 2012 г. в размер на 14 551,38 лева.

За недеклариран доход от лихви в размер на 2250,00 лв. ревизиращите приели и върнат през 2013 г. заем от лицето Т.К..

Въз основа на събраните в хода на ревизията и приети за относими писмени доказателства, данъчните органи приели, че:

- е формирана данъчна основа за облагане за 2012 г. в размер на 190 964,52 лв., като е взет предвид дохода от трудови правоотношения в размер на 9 596,71 лв., недостигът на парични средства в размер на 35 854,06 лв. и доходът от 145 513,75 лв.

На основание чл.48, ал.1 от ЗДДФЛ е установено задължение за данък върху дохода за 2012 г. в размер на 19 069,45 лв. При авансово внесен данък за годината в размер на 959,66 лв. е определен данък за довнасяне 18 109,79 лв. Върху посочената сума е начислена лихва в размер на 10 897,36 лв.;

- е формирана данъчна основа за облагане за 2013 г. в размер на 23 457,12 лв. като е взет предвид доходът от трудови правоотношения в размер на 8 560,76 лв., доходът от прехвърляне на дружествени дялове в размер на 200,00 лв., недостигът на парични средства в размер на 12 446,36 лв. и доходът от лихви в размер на 2 250,00 лв. На основание чл.48, ал.1 от ЗДДФЛ е установено задължение за данък върху дохода за 2013 г. в размер на 2 345,71 лв. При авансово внесен данък за годината в размер на 857,75 лв. е определен данък за довнасяне в размер на 1 469,96 лв. Върху посочената сума е начислена лихва в размер на 735,19 лв.

С оглед на горния извод в процесния Ревизионен доклад /РД/ № Р-22001418003679-092-001/07.03.2019 г. е направено предложение за установяване на размери на дължими задължения по видове, периоди и лихвите за просрочие към тях, изчислени към 07.03.2019 г., както следва:

- данък върху годишната данъчна основа по чл.17 от ЗДДФЛ за ревизиран период 2012 г.: 18 109,79 лв. и лихви върху тях 10 761,06 лв.

-   данък върху годишната данъчна основа по чл.17 от ЗДДФЛ за ревизиран период 2013 г.: 1469,96 лв. и лихви върху тях 723,69 лв.

Към ревизионния доклад са приложени писмени доказателства, подробно описани в същия и намиращи се в представената по делото преписка.

Ревизията е приключила с Ревизионен акт № Р-22001418003679-091-001/03.04.2019 г., издаден от К.Г.М. - орган, възложил ревизията, и В. Б.Л.- ръководител на ревизията. В акта са възприети изцяло фактическите установявания на ревизиращия екип, а направените от него изводи са приети за правилни. 

Ревизионният акт е връчен на жалбоподателя на 10.04.2019 г. и същият е депозирал жалба срещу него в законоустановения срок.

С Решение № 1368/30.09.2019 г. на директора на Дирекция „ОДОП”, издаденият РА е потвърден изцяло.

С жалба вх. № 53-04-1102/01.11.2019 г. при дирекция ОДОП – НАП – София /вх. № 4106/30.12.2019 г. при Административен съд – Перник/ ревизионният акт е оспорен и по съдебен ред.

С оглед изясняване на делото от фактическа страна е допусната и приета съдебно-счетоводна експертиза, която не е оспорена от страните, а съдът възприема като безпристрастно и компетентно изготвена.

Вещото лице, след анализ на получените доходи и извършените разходи през периода 2008 – 2011 г. дава заключение за размера на наличното имущество /парични средства/ на жалбоподателя към 01.01.2012 г. При определянето му то е взело предвид данните относно предоставените заеми през периода 2008 – 2009 г. на ФКК ***ДОО, както и други относими доказателства, които са представени от жалбоподателя в хода на съдебното производство и са приложени към делото. Експертът е посочил подробно, в табличен вид, датите, на които са предоставени заемите и техния размер, върнатите суми в динари към същата дата и остатъкът – отново към същата дата. Тези данни са онагледени и представени в табличен вид на стр.3 и 4 от експертизата.

Относно сумата от 680 000 сръбски динара, посочена като върната от сръбското дружество на 02.03.2009 г., експертът е уточнил, че му е представен документ – ПРИЗНАНИЦА № 0302/02.03.2009 г., представляващ разходен касов ордер, а за останалите върнати суми доказателствата се намират в ревизионната преписка – посочени са по дати разписките, с които са погасени заемите, размера на всяка върната сума, нейната равностойност в евро за деня, нейната равностойност в лева. На тази база е установено, че върнатите средства в периода 2008 – 2009 г. са 15 952,78 лв.

Вещото лице е установило наличните парични средства в брой към 31.12.2012 г., като е взело предвид наличните такива към 01.01.2012 г. – 846 424,83 лв.; получените в брой възнаграждения по трудови правоотношения – 8 637,05 лв.; изтеглени на каса суми от банкови сметки – 284 035,17 лв.; внесени суми на каса по банкови сметки – 342 692,15 лв.; направени разходи в брой – 51 950,07 лв. в т.ч. 42 000 лв. за издръжка и живот, 4608,57 лв. за комунални разходи по фактури и доставчици; 5000 лв. разходи за пътувания и 341,50 лв. разходи за застраховки. При направения разчет е получен резултат 744 454,83 лв., който е приет и от ревизиращия  за установени налични парични средства в брой към 31.12.2012 г. След като е взел предвид върнатите суми по предоставените от жалбоподателя заеми, възстановени му преди 01.01.2012 г., които са в размер на 15 959,78 лв., експертът е установил наличност към 01.01.2012 г. – 862 377,61 лв., както и наличност към 31.12.2012 г. – 760 407,61 лв. при отчитане на получените в брой възнаграждения по трудови правоотношения – 7703,01 лв., получени в брой суми по предоставени заеми – 102 250,00 лв., направени разходи в брой – 50 167,98 лв. /в т.ч. 38 400 лв. за издръжка и живот, 3397,81 лв. комунални разходи по фактури от доставчици, 4000 лв. разходи за пътувания, 4130,62 лв. заплатени местни данъци и такси и 239,55 лв. разходи за застраховки/. Установен е резултат 804 239,86 лв. И за двата периода: 2012 и 2013 г. вещото лице е конкретизирало наличните парични средства по банковите сметки.

Експертът е направил подробни анализи и съпоставки и в таблица е описал транзакциите в процесните периоди, като е посочил паричните средства в началото на данъчния период, постъпленията, разходите и паричните средства в края на данъчния период. Към наличните парични средства към 01.01.2012 г. /посочени в ревизионния доклад/ то е добавило общата сума на върнатите средства - 15 952,78 лв., и е установило превишение на установения резултат с -35 584,06 лв. като е за сравнение е посочило, че установения от ревизиращите недостиг към 31.12.2012 г. по РД е 35 584,06 лв. По аналогичен начин са направени изчисленията и за другия данъчен период: 01.01.2013 г. – 31.12.2013 г., и е установено превишение -12 446,36, а за сравнение установения недостиг към 31.12.2013 г. по РД възлиза на 12 446,36 лв.

Освен на обследване на материалите от ревизията, изводите на вещото лице се базират и на доказателства, представени и приети в хода на съдебното производство. От Сметкоплан на ФКК ***ДОО същото е проследило водените и използвани от дружеството счетоводни сметки; запознало се е с Разписка № 0302/02.03.2009 г., от която се проследяват 680 000 сръбски динара, получени от А.С.Х. за предоставен заем от касата на дружеството като сумата е осчетоводена в Счетоводна операция /запис в Главната книга № НН-0302 от 02.03.2009 г.

Експертът се е запознал и с Разписка за върнат заем на 29.12.2009 г., от която се проследява, че на същата дата от касата на ФКК ***ДОО е върнат и заплатен заема, предоставен  от жалбоподателя в размер на 680 000 сръбски динара.

На експертизата е предоставено Движение по аналитична сметка по аналитика Р-03687 на ФКК ***ДОО и вещото лице е проследило записванията като е посочило същите в табличен вид. Отчело е, че аналогични движения се проследяват и от справка: Счетоводна операция в Главната книга № 280509 на ФКК ***ДОО.

Вещото лице е направило проучване на документите, във връзка със собствеността на ФКК ***ДОО - Сърбия, анализирало е финансовите отчети на същото за периода 2010 – 2012 година и е дало отрицателен отговор на въпроса дали получената сума от А.Х. през 2012 г. е доход от разпределен дивидент. То е констатирало, че финансовият резултат на посоченото сръбско дружество за периода 2008 – 2010 г. е загуба; за 2010 г. е облагаема печалба 2 054 591 сръбски динара, чиято левова равностойност е 38 090,10 лв. /изводимо от Данъчен отчет на юридическо лице, задължено да плаща данък върху печалбата за периода от 01.01.2010 до 31.12.2010 г. на ФКК ***ДОО, подаден на 10.03.2011 г./, а за 2011 г. финансовият резултат е 4 959 073 сръбски динара, чиято левова равностойност в лева е 83 420,61 лв. /изводимо от Данъчен отчет на юридическо лице, задължено да плаща данък върху печалбата за периода от 01.01.2011 до 31.12.2011 г. на ФКК ***ДОО/ - т.е. сумарно печалбата за разпределение е не повече от 121 510,60 лв.

След анализ на всички относими доказателства и установените въз основа на тях данни, вещото лице е направило съпоставка на приходите и разходите по години за процесния период 2012 – 2013 г. и е установило несъответствията на паричните средства към края на всяка една от годините на ревизирания период, размера на несъответствието и дължимия данък по него. Дало е заключение, че за 2012 г. превишението на разходите над приходите на жалбоподателя е 3191,06 лв. при установено такова от ревизионните органи 35 584,06 лв., при което общо данъчната основа за облагане е 12 787,77 лв., изчислен данък по ЗДДФЛ за 2012 г. - 1278,78 лв., при внесен такъв 959,66 лв., поради което дължимият данък за 2012 г. е определен на 319,12 лв., ведно с дължимата лихва върху тази сума, изчислена до датата на издаване на ревизионния доклад /03.04.2019 г./ 192,12 лв.

За 2013 г. превишението на разходите над приходите е 2250,00 лв. и е формирано от лихва по предоставен през 2012 г. заем от жалбоподателя на лицето Т.К., който заем е върнат изцяло в брой през 2013 г. При това положение общо данъчната основа за облагане е определена на 11 010,76 лв., изчислен данък по ЗДДФЛ за 2013 г. – 1101,08 лв., при внесен такъв 857,75 лв., поради което дължимият данък за 2013 г. е 243,33 лв. и лихва върху тази сума 121,77 лв., изчислена към датата на издаване на ревизионния доклад /03.04.2019 г./.

При така установената фактическа обстановка съдът достига до следните правни изводи:   

Жалбата е процесуално допустима. Жалбоподателят е адресат на акта, засегнат неблагоприятно от обективираното в същия властническо волеизявление, поради което има правен интерес от оспорване. Жалбата е подадена в срока по чл.156, ал.1 ДОПК и е насочена срещу индивидуален административен акт, подлежащ на пряк съдебен контрол за законосъобразност.

Разгледана по същество жалбата е отчасти основателна.

Не се установяват пороци, обосноваващи нищожността на РА. Същият е издаден от компетентен орган в кръга на определените му в закона правомощия.

Спазена е предписаната от чл.120, ал.1, пр.1 от ДОПК писмена форма по образеца по чл.120, ал.3 от ДОПК с всички задължителни реквизити по чл.120, ал.1, пр.2, т.1–8 от ДОПК, включително мотиви, обосноваващи от фактическа и правна страна установените задължения по ЗДДФЛ за 2012 и 2013 г. с акцесорните им лихви по чл.175, ал.1 от ДОПК и кореспондираща разпоредителна част при определяне резултатите по данъчни периоди. Фактическите констатации и правни изводи на РА са допълнени и конкретизирани чрез тези по приложения към него ревизионен доклад, съставляващ неразделна негова част съгласно чл.120, ал.2, изр.1 ДОПК. Възражение срещу РД, в срока по чл.117, ал.5 от ДОПК, не е заявено от ревизираното лице, поради което липсата на негово обсъждане в РА не е формален порок по чл.120, ал. 2, изр.2 от ДОПК.

Ревизионното производство е проведено без допуснати съществени процесуални нарушения. Образувано е съгласно чл.112, ал.1 от ДОПК с издаването на Заповед за възлагане на ревизия /ЗВР/ № Р-22001418003679-020-001 от 26.06.2018 г., изменена със ЗИЗВР Р-22001418003679-020-002/27.06.2018 г. и ЗИЗВР № Р-22001418003679-020-003/13.11.2018 г., и трите издадени от к.г.м.началник сектор „Ревизии“ в дирекция „Контрол“ при ТД на НАП София, упълномощена със Заповед № РД-01-803/07.06.2017 г. на директора на ТД на НАП София. Заповедта има задължителното съдържание по чл.113, ал.1, т.1 от ДОПК – ревизираното лице е конкретизирано с данните по чл.81, ал.1, т.2–5 от ДОПК; определени са поименно и подлъжностно ревизиращите органи по приходите; конкретизирани са ревизираните задължения по ЗДДФЛ и ревизирания период; даден е 3-месечен срок за извършване на ревизията съобразно чл.114, ал.1 от ДОПК, който е продължен с втората ЗИЗВР. Не е изтекъл преклузивният срок чл.109, ал.1, изр.1 от ДОПК.

В рамките на ревизията, на основание чл.37, ал.2 и 3 от ДОПК от ревизираното лице са изискани доказателства по нейния предмет, включително относно процесните периоди. Направени са справки в информационните масиви на КАТ, НАП, ЕСГРАОН и Имотния регистър на Служба по вписванията, както и проверки на наличността и движението по банковите сметки на лицето. Установено е социалното му положение, имущественото му състояние, участията му в търговски дружества и притежавани от него акции и дялове от капитала им, получени доходи в т.ч. и от трудови правоотношения и т.н. Доказателствената съвкупност е формирана със законосъобразно извършени от ревизиращите органи процесуални действия. Ревизията е извършена в определения със ЗИЗВР № Р-22001418003679-020-003/13.11.2018 г. срок, който е изтекъл на 22.01.2019 г. За резултатите й е съставен Ревизионен доклад /РД/ № Р-22001418003679-092-001/07.03.2019 г., връчен по електронен път на ревизираното лице на 11.03.2019 г. Съдържанието на ревизионния доклад съответства на законовата норма на чл.117, ал.2, т.1-10 от ДОПК и към него са приложени събраните от ревизията доказателства по чл.117, ал.3 от ДОПК.

Относно приложението на материалния данъчен закон съдът намира следното:

Съгласно разпоредбата на чл.122, ал.1, т.2 от ДОПК /на която хипотеза в случая се основава провеждането на ревизионното производство по реда на чл.122 – чл.124а от ДОПК/, органът по приходите може да приложи установения от съответния закон размер на данъка към определена от него по реда на ал. 2 основа, когато са налице са данни за укрити приходи или доходи. 

В нормата на чл.124, ал.2 от ДОПК е регламентирано, че в производството по обжалване на РА при извършена ревизия по чл.122 от ДОПК, фактическите констатации в него се смятат за верни до доказване на противното, когато наличието на основанията по чл.122, ал.1 от ДОПК е подкрепено от събраните доказателства. Презумпцията за вярност на фактическите констатации е оборима, но доказателствената тежест за това носи жалбоподателя. Следователно, в производството по съдебно обжалване на РА, в тежест на органите по приходите е да установят наличието на основание за облагане по аналог, а в тежест на жалбоподателя е да установи при условията на пълно и главно доказване твърдените от него факти и обстоятелства, с които се опровергават фактическите констатации в акта. Указания за разпределението на доказателствената тежест в посочения смисъл е дадена на страните в настоящото производство с определението на съда от 09.01.2020 г.

Основното възражение на жалбоподателя е, че в хода на ревизионното производство са игнорирани представени от него документи, доказващи че е предоставил заеми на сръбското дружество ФКК ***ДОО /договори, разписки, банкови документи, счетоводни справки/ и без доказателства, по собствено усмотрение, са приели размер на предоставения заем 49 600,00 евро. В подкрепа на твърдението си, в хода на съдебното производство, представя Сметкоплан на ФКК ***ДОО, разписки за погасени суми по заеми от А.С.Х., Счетоводна операция /запис в главната книга № 032, № 280509, Движение по аналитична сметка, справки от Агенция „Стопански регистри“ на Република Сърбия, издадени на 07.11.2008 г. и 28.09.2011 г., Данъчен отчет на юридическо лице, задължено да плаща данък върху печалбата за периода от 01.01.2010 г. до 31.12.2010 г., Данъчна декларация за авансово – окончателно  определяне размера на данъчното облагане на печалбата на юридически лица за периода от 01.01.2011 г. до 31.12.2011 г. Документите са преведени и надлежно заверени. Същите са взети предвид от вещото лице, изготвило съдебносчетоводната експертиза. Констатирало е, че посочените в разписките суми – върнат заем на А.С.Х., са надлежно осчетоводени в Счетоводна операция /запис в Главната книга и са посочени съответните  номера. Проследени са и записванията по представеното Движение по аналитична сметка по аналитика Р-03687.

При проучване финансовото състояние на сръбското дружество вещото лице е отразило, че за времето от 2008 до 2010 г. то е отчитало загуба. За периодите 2010 и 2011 година финансовият резултат е бил положителен, но същевременно облагаемите печалби са били толкова малки, че сумарно за двете години печалбата за разпределение е била не повече от 121 510,60 лв.

Заключението на вещото лице е резултат от съпоставка на данните, установени въз основа на доказателствената съвкупност, включваща документите и информацията, събрани в хода на ревизионното производство, и тези, представени от жалбоподателя в съдебното такова. Административният орган е разполагал с процесуалната възможност да изиска необходимите доказателства за установяване реал­но­то съотношение между приходите и разходите и да направи по-задълбочено проучване на материалното състояние на ревизираното лице. При липса или непълнотата на доказване на обстоятелствата, послужили на приходната администрация да определи осно­вата за облагане по реда на чл.122, ал.2 от ДОПК, фактическите констатации на ре­ви­зи­онния акт не се ползват с обвързваща доказателствена сила за съда. Недоказването на предпоставките по чл.122, ал.1 от ДОПК лишава акта от тази доказателствена сила и го прави не­за­коносъобразен. В конкретния случай, администрацията е на­чис­ли­ла данък вър­ху счетени от нея за укрити приходи, за които жалбоподателят е изложил твърдения, че са за погасяване на заем, който той е предоставил на сръбското дружество ФКК ***ДОО. Съдът възприема напълно изложеното от жалбоподателя, че не е бил длъжен да сключва тези договори в писмена форма, тъй като писмената форма е форма за доказване, а не форма за действителност. По правната си същност тези договори са двустранни, реални, каузални. За да се счете, че са сключени е необходимо само реалното предаване на паричната сума от заемодателя на заемополучателя, което е надлежно доказано чрез разписки, документи за захранвания на банкови сметки и счетоводни отразявания. В този смисъл са основателни възраженията на Х., че съмненията за укрити приходи/доходи се базират единствено на приети от приходната администрация косвени доказателства. Съобразно доказателствената тежест в процеса, нейна е отговорността да установи всич­ки предпоставки за на­числяването на данъка, а това в конкретния случай не е направено. След като юридическият факт не е осъществен, не могат да настъпят пос­ле­ди­ците, които съответната материалноправна норма, свързва с неговото прояв­ле­ние. Като не са установени обективно от данъчните органи обстоятелства по чл.122, ал.1 от ДОПК и наличието им не е доказано с допустимите от ДОПК средства, то провеждането на ревизионното производство по този ред е лишено от основание, което го прави недопустимо, а оттам и незаконосъобразно.

С оглед на всичко гореизложено се налага извода, че ревизионният акт следва да бъде отменен като незаконосъобразен.

Предвид направеното искане за присъждане на сторените по делото разноски и съобразно уважената част на жалбата, съдът счита, че ответникът следва да бъде осъден да заплати на жалбоподателя сумата от 874,73 лв. /осемстотин седемдесет и четири лева и седемдесет и три стотинки/.

Мотивиран от гореизложеното, Административен съд – Перник

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ по жалба на А.С.Х. с ЕГН ********** и адрес ***, Ревизионен акт № Р-22001418003679-091-001/03.04.2019 г., издаден от К.Г.М. - орган, възложил ревизията, и В. Б.Л.- ръководител на ревизията, потвърден с Решение № 1638/30.09.2019 г. на директора на дирекция „Обжалване и данъчноосигурителна практика“ при ЦУ на НАП – гр. София.

ОСЪЖДА Дирекция „Обжалване и данъчно-осигурителна практика” София при ЦУ на НАП – гр. София да заплати на А.С.Х. с ЕГН ********** и адрес ***, направените по делото разноски в размер на 900,00 лв. /деветстотин лева/, от които: 50 /петдесет лева/ – внесена държавна такса, и 850,00 лв. – възнаграждение за вещо лице.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от връчване на преписи на страните.

 

 

СЪДИЯ:/п/