Решение по дело №14575/2023 на Софийски районен съд

Номер на акта: 1724
Дата: 9 април 2024 г.
Съдия: Николай Мариусов Урумов
Дело: 20231110214575
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 26 октомври 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 1724
гр. София, 09.04.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 112-ТИ СЪСТАВ, в закрито заседание
на девети април през две хиляди двадесет и четвърта година в следния състав:
Председател:НИКОЛАЙ М. УРУМОВ
като разгледа докладваното от НИКОЛАЙ М. УРУМОВ Административно
наказателно дело № 20231110214575 по описа за 2023 година
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление (НП) № 8377 от 29.09.2023 г.,
издадено от началник отдел „Контрол по републиканската пътна мрежа“ към
Агенция „Пътна инфраструктура“ - София, с което на Д. Д. Д., с ЕГН
**********, е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 3000
лева, за извършено нарушение на чл. 26, ал. 2, т. 1, б. „а“ от Закона за
пътищата (ЗП), на основание чл. 53 от ЗАНН и чл. 53, ал. 1, т. 2 от ЗП.
Недоволен от НП е останал Д., който го обжалва в срок. В жалбата си
обективира твърдения, че издаденото НП било незаконосъобразно, тъй като
били допуснати процесуални нарушения при издаването му. Оспорват се
фактическите констатации на АНО. Иска се отмяната на наказателното
постановление, а в условията на алтернативност се иска намаляване на
размера на наложеното наказание.
В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се явява. Не
изпраща и процесуален представител.
Въззиваемата страна е редовно уведомена и изпраща процесуален
представител в съдебно заседание – юрк. Николов, който моли НП да бъде
потвърдено като правилно и законосъобразно.

1
Съдът като обсъди доводите на страните и събраните по делото
писмени и гласни доказателства намира за установено следното:
На 31.08.2023 г., около 12:00 часа, жалбоподателят Д. управлявал
съчленено пътно моторно превозно средство с четири оси, от които две
управляеми оси - марка „Мерцедес“, модел „Актрос“, с рег. № СВ **** МК,
движейки се по път II-18, в участъка на км 25+500“, с посока на движение от
с. Чепинци към с. Казичене. В района на 500 метра преди разклона за бул.
„Ботевградско шосе“, същият бил спрян за проверка от служители на Агенция
Пътна инфраструктура, които следели за преминаване на очевидно
претоварени превозни средства.
При осъществената проверка на водача на товарния автомобил, подробно
индивидуализиран по-горе, било установено, че същият превозва пясък, като
същият не е имал разрешение за дейности в рамките на специалното ползване
на пътищата, съгласно изискванията на чл. 8, ал. 1 от Наредба №
11/03.07.2001 г. на МРРБ.
По време на проверката било осъществено и измерване на масата на
превозното средство и почасовото му натоварване, посредством техническо
средство електронна везна DFW-KR №118829 и техническо средство –
ролетка № 1303/18/, при което е констатирано, че разстоянието между осите е
1.40 метра, сумата от натоварването на ос на двойната задвижваща ос на
МПС е установена като 29.390 тона, при максимално допустимо натоварване
на оста от 19 тона – визирано в нормата на чл. 7, ал. 1, т. 5, б. „В“ от Наредба
11/03.07.2011 г. на МРРБ. Общата маса на измереното превозно средство
възлизала на 46.115 тона, при допустима максимална маса от 40 тона.
Проверяващите служители приели, че при установените констатации от
измерването на размерите между осите на ППС и масата на осите и общата му
маса, то управляваното превозно средство се явява тежко по смисъла на
разпоредбата на чл. 3 от Наредба № 11/03.07.2001г., поради което
контролните органи съставили АУАН на водача за това, че е извършил превоз
с тежко МПС без разрешение за дейности в рамките на специалното ползване
на пътищата (съгласно изискванията на чл. 8, ал. 1 от Наредба 11/03.07.2001
г.) – нарушение по чл. 26, ал. 2, т. 1, б. „А“ от закона за пътищата.
Въз основа на АУАН е издадено и обжалваното НП № 8377 от 29.09.2023
г., издадено от началник отдел „Контрол по републиканската пътна мрежа“
2
към Агенция „Пътна инфраструктура“ - София, с което на Д. Д. Д., с ЕГН
**********, е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 3000
лева, за извършено нарушение на чл. 26, ал. 2, т. 1, б. „а“ от Закона за
пътищата (ЗП), на основание чл. 53 от ЗАНН и чл. 53, ал. 1, т. 2 от ЗП.
Словесното описание на нарушението и възприетата за него правна
квалификация по акта и наказателното постановление съвпадат по признаци.
Горната фактическа обстановка съдът възприе въз основа на показанията
на разпитаните в съдебното заседание свидетели Е. С. И М.А., както и въз
основа на събраните по делото писмени доказателства, приобщени по реда на
чл. 283 НПК. Съдът кредитира изцяло показанията на разпитаните свидетели,
тъй като същите се подкрепят от приложените по делото писмени документи,
не съдържат противоречия и са логични и ясни.

При така установената фактическа обстановка съдът намира от
правна страна следното:
Въз основа на извършена служебна проверка съдът счита, че при
съставянето на АУАН и издаването на атакуваното НП не са допуснати
съществени процесуални нарушения - НП е издадено от компетентен
административен орган, спазена е формата за съставяне на АУАН и НП, които
съдържат всички необходими реквизити.
Разглеждането на делото по същество означава, че съдът следва да
осъществи цялостна преценка на обосноваността и законосъобразността на
акта и наказателното постановление, истинността на обективираните в тях
констатации и направените в тази връзка фактически и правни изводи.
Съгласно чл. 26, ал. 2, т. 1, б. „а“ от ЗП: „За дейности от специалното
ползване на пътищата без разрешение се забраняват в обхвата на пътя и
ограничителната строителна линия движението на извънгабаритни и
тежки пътни превозни средства“.
Нормата на чл. 14, ал. 3 от Наредба № 11 повелява, че извънгабаритните
и/или тежките ППС, на които се разрешава да се движат след заплащане само
на дължимата такса, са тези, които имат обща маса до 45 тона или
натоварване на ос, което не превишава с повече от 30 % допустимите
максимални натоварвания на ос по раздел II, както и тези с габаритни
3
размери: широчина - до 3,30 м, височина - до 4,30 м, и дължина - до 22 м.
Установено е, че при измерено разстояние от 1.40 метра между осите,
сумата от натоварването на двойната задвижваща ос е 29.390 тона, при
максимално допустими 19 тона, според чл. 7, ал. 1, т. 5, б. ‚В“ от Наредба
11/03.07.2001 г. на МРРБ. Превишаването, което е установено е с над 10 тона.
Ето защо, в случая е необходимо изрично разрешение по смисъла на чл. 8, ал.
2 от Наредбата.
Текстът на чл. 53, ал. 1, т. 2 от ЗП изрично сочи, че се наказват с глоба от
1000 до 5000 лв., ако деянието не представлява престъпление, "физическите
лица", нарушили разпоредбите на чл. 25, чл. 26, ал. 1, т. 1, букви "в" и "г", т.
2, ал. 2 и ал. 5 и чл. 41 или които "извършат" или "наредят да бъдат
извършени" следните дейности, в случая "движение на извънгабаритни и
тежки пътни превозни средства и товари без разрешение на собственика или
администрацията, управляваща пътя". Тук изпълнителното деяние е
"извършване на движение" на тежко пътно превозно средство без разрешение
на собственика или администрацията, управляваща пътя, което е осъществено
именно от водата на ППС, независимо от това кой е търговецът – "превозвач",
кой е собственикът на ППС и чие е било задължението да изиска издаването
на разрешение за такова. Водачът на ППС, т.е. шофьорът, след като е знаел,
че собственикът на ППС не му е предоставил разрешение за движение на
извънгабаритно ППС (по смисъла на §1, т.1 от ДР на Наредба № 11 от 2001 г.,
в случая чието натоварване на осите и обща измерена маса е над допустимите
по Наредбата стойности), е следвало да провери какви са натоварванията,
съответно параметрите на ППС с пълния му товар и да не нарушава забраната
на чл. 26, ал.2, т.1, б. "а" от Закона за пътищата, съответно да осъществява
състава на нарушението по чл. 53, ал.1, т.2 от ЗП, като "извърши движение"
на това ППС по път от републиканската пътна мрежа. Предвид
гореизложеното, правилно под административно – наказателна отговорност е
бил подведен шофьорът, който е нарушил изрична законова забрана – в този
смисъл и Решение № 4960 от 13.07.2015 г. на АдмС - София град по адм.
д. № 2636/2015 г.
Съдът обаче не споделя доводите на АНО за налагане на наказание над
минималния в закона размер от 1000 лева. Не може да не се вземе предвид
при определяне на наказанието, че за жалбоподателя това е първо по ред
4
нарушение. Ето защо, АНО е следвало да определи наказание към минимума
в закона, защото не са налице и други обстоятелства, които да мотивират
налагането на по-високо от минималното наказание – процесното нарушение
е с обичайната за вида си обществена опасност и с нищо не засяга по-
значително обществените отношения, които регулира нормата на чл. чл. 26,
ал. 2, т. 1, б. „а“ от Закона за пътищата. Поради това, НП следва да се измени
и размерът на наказанието да се редуцира на 1000 лева.
Доколкото НП следва да бъде изменено, съдът намира, че следва да
присъди в полза на въззиваемата страна юрисконсултско възнаграждение,
каквото е претендирано от процесуалния й представител. То следва да бъде в
размер на 100 лева, защото делото е с ниска правна сложност и е решено само
в едно съдебно заседание.

Така мотивиран и на основание чл. 63, ал. 2, т. 4 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ИЗМЕНЯ НП № 8377 от 29.09.2023 г., издадено от началник отдел
„Контрол по републиканската пътна мрежа“ към Агенция „Пътна
инфраструктура“ - София, с което на Д. Д. Д., с ЕГН **********, е наложено
административно наказание „глоба“ в размер на 3000 лева, за извършено
нарушение на чл. 26, ал. 2, т. 1, б. „а“ от Закона за пътищата (ЗП), на
основание чл. 53 от ЗАНН и чл. 53, ал. 1, т. 2 от ЗП, като НАМАЛЯВА
размера на наложеното наказание от 3000 лева на 1000 лева.
ОСЪЖДА Д. Д. Д., с ЕГН **********, да заплати на Агенция пътна
инфраструктура сумата от 100 лева, представляваща направени по делото
разноски за юрисконсултско възнаграждение, на основание чл. 143, ал. 3 от
АПК.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред
Административен съд София – град, в 14-дневен срок от съобщението за
изготвянето му до страните.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
5