Решение по дело №137/2024 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: 1279
Дата: 11 април 2024 г. (в сила от 11 април 2024 г.)
Съдия: Ивелина Янева
Дело: 20247060700137
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 20 февруари 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

1279

Велико Търново, 11.04.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административния съд Велико Търново - III тричленен състав, в съдебно заседание на петнадесети март две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Председател: ИВЕЛИНА ЯНЕВА
Членове: ГЕОРГИ ЧЕМШИРОВ
ДИАНКА ДАБКОВА-ПАНГЕЛОВА

При секретар М.Н. и с участието на прокурора ВЕСЕЛА ДИМИТРОВА КЪРЧЕВА като разгледа докладваното от съдия ИВЕЛИНА ЯНЕВА кнахд № 20247060600137 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Предмет на касационното производство е Решение № 29 / 16.01.2024г., постановено по НАХД № 848 по описа на ВТРС за 2023г., с което е потвърдено Наказателно постановление № 702863-[рег. номер] / 16.05.2023г., издаден от Началник отдел „Оперативни дейности“ – Велико Търново в дирекция „Оперативни дейности“ в Главна дирекция „Фискален контрол“ в Националната агенция по приходите [населено място], с което на ЕООД „Салвия – ЕТ“ са наложени три „имуществена санкция“ в размер на по 500 лв. на основание чл.185, ал.2 от ЗДДС за нарушение на чл.3, ал.15 от Наредба № Н-18 / 2006г.

Касационното производство е образувано по жалба на ЕООД „Салвия – ЕТ“, в която се твърди, че решението е постановено при нарушения на материалния закон, изразяващи се в неправилна преценка на доказателствата, установяващи по безспорен начин надлежното отчитане на всички извършени от дружеството продажби и допусната грешка от дружеството, обслужващо фискалните устройства. Моли се за отмяна на решението и отмяна на наказателното постановление. Претендират се разноски.

Ответникът изразява писмено становище за правилност и законосъобразност на оспорения съдебен акт. Моли за оставяне в сила на решението на Районен съд Велико Търново и присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Представителят на прокуратурата дава заключение за неоснователност на жалбата и за оставяне в сила на решението.

В хода на въззивното производство са установени следните факти – от контролните органи е извършена проверка на търговски обект – аптека „Салвия – 1“, стопанисван от ЕООД „Салвия – ЕТ“, при която е извършена контролна покупка и е издадена фискална касова бележка. Проверени са касовите наличности на всичките 8 броя ЕКАФП, като е налице съответствие на наличните пари в касата с отразените продажби. В дневния финансов отчет за 04.02.2023г. на фискално устройство с индивидуален номер на фискалната памет 50213573 са отразени продажби в размер на 263,93лв., в това число в „НЗОК“ в размер на 25,05лв., а в дневния финансов отчет за 04.02.2023г. на фискално устройство с индивидуален номер на фискалната памет 50211695 са отразени продажби в размер на 434,71лв., в това число в „НЗОК“ в размер на 21,91лв. При проверка в информационната система на НАП е установено, че три от фискалните устройства в обекта / с ИН на ФП 50213573, 50211695 и 50213576/ от 01.01.2023г. до 04.02.2023г. не отразяват извършените продажби на лекарства, заплащани изцяло или частично от НЗОК в „Резерв 1 – НЗОК“, а се отразяват в „Резерв 2“.

Административно наказващият орган класифицира установеното като три нарушения на чл.3, ал.15 от Наредба № Н-18 / 2006г., за които на дружеството са наложени три имуществени санкции.

Въззивният съд приема, че в хода на административно наказателното производство не са допуснати нарушения на процесуалните правила, установени са нарушителя и нарушенията, правилно са определени вида и размера на наказанията, не са налице предпоставките за приложение на чл.28 от ЗАНН, поради което и наказателното постановление е потвърдено.

Настоящият състав намира изводите на районния съд за законосъобразност на наказателното постановление за несъответни на доказателствата по делото и материалния закон.

Твърдението на органите по приходите е за извършено от касатора нарушение на чл.3, ал.15 от Наредба № Н-18 / 2006г. Тази норма предвижда продажбите на лекарства в аптеките, които Националната здравноосигурителна каса заплаща …. да се приключват с вид плащане „резерв 1“ – „НЗОК“, а при частично плащане от НЗОК продажбата се приключва чрез смесено плащане. За да се установи наличието на неизпълнение на това задължение на аптеката, следва да се представят доказателства за извършени продажби на лекарства, които се заплащат изцяло или частично от НЗОК, и тези продажби да не са приключени със съответния вид плащане.

В конкретния случай от органите по приходите не са събирани и не са представени доказателства за извършени продажби на лекарства заплащани изцяло или частично от НЗОК и маркирани именно от посочените в наказателното постановление три касови апарата. Към акта за установяване на административно нарушение са приложени събраните в хода на проверката на място писмени доказателства – опис на налични парични средства и дневни отчети от 04.02.2023г. Както е вписано и в наказателното постановление, в дневните отчети за касови апарати с индивидуален номер на фискалната памет 50213573 и 50211695 са отразени продажби в „НЗОК“. Следователно твърденията за липса на отразени продажби с вид плащане „НЗОК“ за тези два апарата и за 04.02.2023г. са опровергани от представените от самите органи писмени доказателства.

Как са отразявани продажбите от трите устройства в периода 01.01 – 04.02.2023г. не се установява от материалите по делото, тъй като от приходната администрация не са представени доказателства. Единствено е налице твърдение за извършване на справка в информационен масив и резултат от нея, но информационна следа от тази справка не съществува. След като всеки касов апарат генерира дневен отчет, извеждат се месечни отчети, съхраняват се данни за всяка отразена продажба, то отразяването или не на определен вид плащане следва да бъде удостоверено със съставяните от устройството отчети и копия на фискални касови бележки, а не чрез данни от система, за която липсва законова презумпция за достоверност и истинност на вписаните данни. Следва да се отбележи, че в конкретния случай извършването на процесните нарушения се установява единствено въз основа на показания на свидетел за извършена проверка, без да са представени писмени доказателства. Хипотетично и неизяснено остава съществуването на „резерв 1“ и „резерв 2“, тъй като такива отразявания не се установяват от приложените по делото и съставени при проверката дневни отчети. Конкретни данни за документирани именно на процесните три касови апарата продажби на заплащани от НЗОК лекарства не са представени. Налагането на административно наказание единствено въз основа на недоказани твърдения и предположения /за извършвани продажби на лекарства, заплащани от НЗОК/ е недопустимо.

След като от органите по приходите не са представени доказателства за извършване на продажби на лекарства, заплащани частично или изцяло от НЗОК, в периода 01.01 – 04.02.2023г. и регистрирани на фискални устройства с ИН на ФП 50213573, 50211695 и 50213576 без отразяване на вида плащане като „резерв 1 „ „НЗОК“, то не е установено извършването на нарушение на чл.3, ал.15 от Наредба № Н-18 / 2006г.

Като достига до извод за безспорно установяване на твърдените от административно наказващия орган нарушения, въззивния съд постановява решение в нарушение на материалния закон, което следва да бъде отменено и постановено ново с отмяна на наказателното постановление.

При този изход на спора основателно се явява искането на касатора за присъждане на сторените разноски.

Въз основа на горното и на основание чл.221, ал. 2, пр. 2 от АПК, вр. чл. 63в от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И :

 

 

ОТМЕНЯ Решение № 29 / 16.01.2024г., постановено по НАХД № 848 по описа на ВТРС за 2023г., и вместо него ПОСТАНОВЯВА

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 702863-[рег. номер] / 16.05.2023г., издаден от Началник отдел „Оперативни дейности“ – Велико Търново в дирекция „Оперативни дейности“ в Главна дирекция „Фискален контрол“ в Националната агенция по приходите [населено място].

 

ОСЪЖДА Националната агенция по приходите [населено място] да заплати на ЕООД „Салвия – ЕТ“ с [ЕИК] и адрес на управление [населено място], бул.България № 3 сумата от 1 000лв. / хиляда лева/, представляваща разноски за две инстанции.

 

РЕШЕНИЕТО е окончателно.

 

Председател:  
Членове: