Решение по дело №853/2010 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 902
Дата: 19 май 2011 г.
Съдия: Стоил Делев Ботев
Дело: 20107180700853
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 април 2010 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 902

Град Пловдив  19.05.2011 година

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛОВДИВ, V състав, в публично съдебно заседание на двадесет и седми април, две хиляди и единадесета година в състав:

Административен съдия: СТОИЛ   БОТЕВ

 

при участието на секретаря  Гергана Георгиева, като разгледа докладваното от съдията адм. дело № 853 по описа за 2010 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по чл. 59б, ал.3, във вр. с чл. 20, т.4 от ЗЗО, във вр. с чл.145 от АПК.

Жалбоподателят  д-р А.В.А., в качеството му на Изпълнителен директор на “МБАЛ – Пловдив” АД, със седалище и адрес на управление в гр. Пловдив, бул. България №234 обжалва заповед № РД-09-115/23.03.2010г. на Директора на РЗОК - Пловдив. Счита заповедта за незаконосъобразна, издадена при допуснати съществени процесуални нарушения, както и при несъответствие с целта на закона. Твърди се, че клинична пътека № 75, свързана с бъбречно-каменна болест “ уролитиаза – екстракорпорална литотрипсия”, съобразно изискванията на НРД за 2010г. може да се извършва с апарат, представляващ “Система за екстракорпорална литотрипсия DORNIER, модел DORNIER COMPACT SIGMA”, като се използва ултразвук и тази дейност сега може да се извършва с ехографски уред, а не задължително с подвижното С-рамо, съдържащо рентгенова тръба.

В приложеното на л.162 писм. становище  адв. П.-процесуален представител на жалбоподателя се твърди,  че доверителят й не е  извършил каквото и да е нарушение свързано с осъществяването на КП № 75, както и че е възможно за съответните процедури по пътеката да се използва  ехограф, вместо подвижното С-рамо, като за ехографа не е необходимо притежаването на специална лицензия за използване на уреди с йонизиращи лъчения. Претендират се и разноски.

Ответникът-Директор на РЗОК Пловдив, чрез процесуалните си представители, счита жалбата за неоснователна и недоказана, а оспорената  Заповед за правилна и законосъобразна. Твърди се, че адм.акт е издаден от компетентен административен орган в предвидената от закона форма, при спазване на съдопроизводствените правила и в съответствие с материално-правните разпоредби.

Жалбата е подадена от лице с правен интерес,  в срок, поради което се явява процесуално допустима, а разгледана по същество се явява и основателна.  

Настоящият състав на Административен съд – Пловдив, след преценка на цялата административна преписка и на приложените в нея доказателства, от изразените становища на страните и от събраните в съдебната фаза на делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, намира за установено следното от фактическа и правна страна.

Със заповед № РД-09-115/23.03.2010г. директора на РЗОК - Пловдив прекратява договор № 161327/10.02.2010 г. за оказване на болнична помощ по клинични пътеки, сключен между НЗОК/РЗОК Пловдив и  “МБАЛ – Пловдив” АД  в частта по изпълнение на КП № 75 “Бъбречно-каменна болест: уролитиаза – екстракорпорална литотрипсия” без предизвестие.

С договор за сервиз на медицинска апаратура от 22. 01. 2010 г. жалбоподателят, като абонат е сключил същият с “Ергин” ЕООД за поддръжка на медицинската рентгенова апаратура, собственост на абоната. На л. 23 по делото е приложен опис на апаратурата, собственост на жалбоподателя, на която е извършена годишна техническа ревизия и профилактика, и която съвпада с медицинския апарат, посочен за  извършване на услугата по клинична пътека № 75. На л. 24 и л. 25 са приложени съответно разрешение и лицензия за работа с източници на йонизиращи лечения. На л. 29 е приложен договор за ползване на медицинска апаратура между жалбоподателя и “Миомед” ЕООД, като в т. 1 е посочено че се отдава за ползване процесният апарат DORNIER, модел DORNIER COMPACT SIGMA”, включително пациентна маса и подвижно С-рамо.  На л. 45 е приложен договор № 161327/10.02.2010 г. за оказване на болнична помощ по клинични пътеки, като под № 58 в същият фигурира клинична пътека № 75. На л. 71 по делото е приложена Заповед № 13-64/22.02.2010 г., с която е възложено да се извърши съвместно проверка по изпълнение на дейностите по договорения пакет за болнична помощ за 2010 г. в съответствие с НРД 2010 г. и Приложение № 18. На л. 72 и 74 са приложени два констативни протокола, в които са отразени проверки от 23 и 25. февруари. 2010 г. на МБАЛ Пловдив – АД. На л. 75 е приложена Заповед № РД-13-41/05.02.2010 г. за извършена съвместна медицинска и финансова проверка, с цел да се проверят условията за сключване на договор и медицинското оборудване, с което разполага мед.заведение, според специалните изисквания на КП, подадени в заявление за сключване на договор с вх. № ЗД-105/08.01.2010 г., съгласно приложение № 18 към НРД от 2010 г.  

Като особено искане в жалбата е записано съдът да допусне назначаване на Съдебно-медицинска експертиза, която да установи наличието на възможност за осъществяване на клинична  пътека № 75 “Бъбречно-каменна болест: уролитиаза – екстракорпорална литотрипсия” и под ехографски контрол, а не само под рентгенов такъв.

Съдът е допуснал исканата СМЕ още в с.з. на 08.06.2010г. но поради очевидното  нежелание на вещите лица да влизат в “конфликт” с НЗОК-РЗОК-Пловдив, същите бяха заличавани по техни молби и назначавани други. Чак  м.февруари 2011г. имаме представена експертиза от доцент д-р М.Г. специалист от Катедра “Урология” при УМБАЛ ”Александровска” ЕАД–гр. София. От приетата в последното с.з. експертиза на д-р М.Г.  в т.1 се установява, че : уролитиаза – екстракорпорална литотрипсия” може да се осъществява  под ехографски /ултразвуков/ контрол.

Освен горният извод в.л. уточнява, че при ехографския метод е възможно проследяването  на процедурата през цялото време на монитор,  че този метод е абсолютно показен за деца, както и че при тази практика няма рентгеново облъчване за пациента. Освен това се посочва, че при около 15-20 процента от случаите когато уретерните камъни са разположени под  нивото на саркоилиачната кост, то литотрипсията следва да се извърши под рентгенов контрол.

Заключението на вещото лице не е оспорено от ответната страна, поради което съдът ще го кредитира съобразно останалите доказателства по делото.

Предмета на спора в настоящото съдебно производство е дали административния орган законосъобразно е прекратил договора с жалбоподателя, като се е мотивирал, че  не е представена лицензия за използването  на ексракорпоралния литотриптер, находящ се в лечебното заведени, съгласно разпоредбата на чл.14, ал.1 от Закона за безопасното използване на ядрената енергия и дали  е възможно КП №75 да се  осъществява  и под ехографски  метод.

Директора на РЗОК-Пловдив неправилно е приложил материалния закон. Не се спори между страните, че жалбоподателят притежава  лицензии с №№03303 на/л.65 и № 02684 на л. 35, с които е разрешено на жалбоподателят, като медицинско учреждение  да извършва рентгенова диагностика.  Приложената на л. 65 съдържа изрично разрешение  за използване на  източници с йонизиращо лъчение в Урологичното отделение на ет. 8. неправилно в оспорената заповед е посочено, че жалбоподателят не е представил лицензия за процесните изследвания. Видно от приложените два констативни протокола/ л.72 и 74  при извършените проверки не са отразени нарушения от подобен характер.  В процесната заповед липсва подролбно излагане на съображенията поради които се приема, че процесната апаратура не може да изпълнява  процедурите по КП № 75 Административния орган не е спазил  процедурата на започналото административно производство  по дял втори на АПК. В приложената административна преписка няма приложени доказателства от които да е видно, че админ. орган е уведомил жалбоподателят, като страна за започналата административна проверка срещу него. Няма доказателства да му е оказано да представи доказателства досежно използваемостта на С-рамото, респективно на  ехографския метод по КП № 75. Законодателят е указал на административните органи, че ИАА се издава след като се изяснят  фактите и обстоятелствата от съществено значение за изясняването на обективната истина, в това число и обясненията и възраженията на заинтересованата страна в случая на жалбоподателя. Доказателства в настоящата преписка са събирани  едностранно, без да е  уведомена за това и отсрещната страна. Ако това беше сторено от административния орган, то  обективната истина би  била изяснена още във фазата на административното производство. Не е имало пречка административния орган да  събере информация от водещи специалисти в тая област и да  стигне до извода на ползваното вещо лице д-р  М.Г..

Неспазването на  административната процедура по см. на  дял втори на АПК води до извода, че е нарушена съществено процедурата по издаването на оспореният ИАА, която е довела до провеждането на незаконосъобразно и необективно административно производство.

От проведеното съдебно производство се установява по безспорен начин, че няма пречка при осъществяването на КП №75, съобразно изискванията на НРД-2010г. е възможно и достатъчно използването на ехограф, вместо С-рамото  както и че при тази практика няма рентгеново облъчване за пациента. Установеното в настоящото производство налага извода, че оспорената заповед следва да бъде отменена, като незаконосъобразна, ведно със законните последици за това. 

Ответникът е направил искане за присъждане на разноски, което се явява основателно и с оглед приложените писм. доказателства  на л. 4 /55.50лв/, л.82/2400лв/, л.88/105.50лв/ и на л.165/200лв/ следва да му се присъдят такива в размер на 2761/две хиляди седемстотин шейсет и един/ лева.

Предвид горното  и на основание с чл. 172, ал.2 от АПК , във вр. с чл. 59б, ал.3 от ЗЗО съдът

 

                            Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Заповед № РД-09-115/23.03.2010г. на Директора на РЗОК – Пловдив.

ОСЪЖДА Директора на РЗОК – Пловдив да заплати на  “МБАЛ – Пловдив” АД, със седалище и адрес на управление в гр. Пловдив, бул. България №234  сумата от  2761/две хиляди седемстотин шейсет и един/ лева съдебни разноски.

Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщаването  на страните пред Върховния административен съд.

                                  

                                                Административен съдия: