Решение по дело №298/2020 на Районен съд - Карнобат

Номер на акта: 260015
Дата: 8 февруари 2021 г. (в сила от 27 февруари 2021 г.)
Съдия: Мариела Анастасова Иванова
Дело: 20202130200298
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 18 декември 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е 260015/8.2.2021г.

гр. Карнобат

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

РАЙОНЕН СЪД КАРНОБАТ                                   НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ

На двадесет и осми януари                               две хиляди  двадесет и първа година

в публичното заседание в следния състав :                                                         

                                Районен съдия : Мариела Иванова

Секретар: Петя Генчева

като разгледа докладваното от съдия Иванова н.а.х.д. №298 по описа за 2020 година и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по повод постъпила жалба от Р.Л.И. с ЕГН ********** *** против наказателно постановление № 753 от 05.11.2020г. на директора на РДГ Бургас. С атакувания акт на жалбоподателя е наложено административно наказание глоба в размер на 500 лева за нарушение по чл. 257,ал.1,т.1 вр.           чл. 108,ал. 3 Закон за горите вр. чл. 25,ал.4 от Наредба №8 от 05.08.2011г. за сечите в горите. По съображения, изложени в жалбата, е поискана отмяна на издаденото наказателно постановление.

В съдебно заседание страната се явява лично и поддържа жалбата.

В съдебно заседание представител на ответната страна изразява становище за неоснователност на жалбата.

Жалбата е подадена от надлежна страна, в срока по чл. 59, ал.2 от ЗАНН и е процесуално допустима.

Районен съд - Карнобат, след като анализира събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното :

На 20.10.2020г. служители на РДГ Бургас извършват проверка в отдел 389,подотдел и в землището на село Сърнево. За този отдел е издадено позволително за сеч № 0571898  от 13.08.2020г. на РДГ Бургас на жалбоподателя И. в качеството му на лице по чл.108,ал.2 ЗГ, а именно вписано в регистъра за упражняване на лесовъдна практика.

В хода на порверката свидетелите Т.Г., В.К. и П.С. установяват редица нарушения, които описват в Констативен протокол №0133451 от същата дата. Едно от тях е отварянето на котли при извеждането на сечта -общо 15броя с площ за всеки един от тях над 2дка.

  Изложената фактическа обстановка се установява от показанията на разпитания по делото свидетел- Т.Г., В.К. и П.С., както и от писмените доказателства по делото.

От правна страна съдът приема следното :

При издаването на наказателното постановление е допуснато нарушение на процесуалните правила, което се явява съществено и влече след себе си отмяна на постановленинето. Това е така, тъй като е допуснато нарушение съответно на чл. 42, т. 4 и чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН, указващи на актосъставителя и на АНО да извършат описание на нарушението.

В тази връзка следва да се посочи, че отбелязването, че жалбоподателят „е допуснал изсичане на дървета във вид на котли с големина, надвишаваща допустимата по чл. 25,ал.4 от Наредба за сечите в горите“ не представлява твърдение на актосъставителя, респ. административно-наказващият орган за конкретен факт, нито посочва какви факти от обективната действителност наказващият орган е приел за установени. Напротив, посоченото отбелязване представлява извод и правна квалификация, която се прави въз основа на подвеждането на определени факти от обективната действителност под съответна правна норма. Нито в АУАН, нито в НП обаче се съдържа твърдение за това колко са на брой котлите и с какъв размер.  Вместо това жалбоподателят е поставен изначално в положение да се защитава срещу правната квалификация, че е допуснал изсичатенто на дървета във вид на котли с големина, надвишаваща допустимото.

Посочването на конкретните факти, установени при проверката и от които е направен изводът за извършеното административно нарушение, не е единствено въпрос на доказване, но и на описание на нарушението. Тъй като санкционираното лице се защитава както по правото, така и по фактите, то следва още от началото на производството лицето да бъде уведомено какви конкретни факти се твърди, че е извършило и под състава на какво административно нарушение се подвеждат тези факти.

Констатираното нарушение е съществено, тъй като то е ограничило изначално правото на защита на жалбоподателя, като го е лишило от възможността да разбере какво точно се твърди да е извършил или в случая какво изискване е пропуснал да изпълни. Всичко това обуславя основателност на възражението на жалбоподателя за липса на надлежно описание на нарушението.

Фактът, че в наказателното постановление е направено бегло препащане към Констативния протокол от 20.10.2020г. не променя горния извод. Това е така, тъй като и в него липсва конкретно твърдение. В констативния акт е посочено, че за отдела е издадено позволително за сеч с интензивност 30%, като по време на проверката се установява, че при извждането на сечта са отверни 15 броя котли с площ за всеки еидн от тях на 2 дка, като котлите не са посочени в технологични план и/или карнет-описа.

В АУАН и НП е посочено, че отварянето на котлите е нарушение на чл. 25,ал.4 от Наредба №8 за сечите в горите. Тази разпоредба предвижда, че възобновените участъци се отварят под формата на котли, като сумарната площ на котлите не надвишава 30 % от площта на насаждението. В местата с достатъчно количество подраст се отварят до 3 котела на един хектар, всеки с диаметър до два пъти средната височина на насаждението. 

От изложеното става ясно, че са възможни две хипотези за размера на котлите-в общия случай сумараната им площ не трябва да надвишава 30% от площта на насаждението и по изключение само в места с достатъчно количество подраст се отварят до 3 котела.

 По см. Пар.1, т.6 от Наредбата “Достатъчно количество подраст" е броят на жизнените фиданки на един хектар от желани дървесни видове, които могат да формират пълноценно младо насаждение след окончателно отсичане на зрялото насаждение“. От своя страна в пар.1 са визирани и понятията -"Котел" е площ, която се формира в резултат на отсичане на единични или група дървета за създаване на условия за възобновяване, с диаметър, по-голям от 2/3 от средната височина на насаждението (т.12); Следователно, за да са отзначение броя и размерът на котлите е необходимо теренът да е с достатъчно количество подраст, което обаче не се твърди нито в констативния протокол, нито в АУАН и НП.

Точно обратно-посочено, че даденото позволително за сеч е за интензивност 30%.

Почоените неясноти нарушават правото на защита на нарушителя да разбере в извършването на какво нарушение се обвинява и ефективно да осъществи защитата си, поради което води до отмяна на атакуваното наказателно постановление.

отивиран от горното и на основание чл. 63, ал.1 от ЗАНН, Районен съд – Карнобат, наказателен състав

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ наказателно постановление № 753 от 05.11.2020г. на директора на РДГ Бургас, с което на Р.Л.И. с ЕГН ********** *** за нарушение по чл чл. 257,ал.1,т.1 вр.      чл. 108,ал. 3 Закон за горите вр. чл. 25,ал.4 от Наредба №8 от 05.08.2011г. за сечите в горите е наложено административно наказание глоба в размер на 500 лева.

Решението може да се обжалва по касационен ред пред Административен съд- Бургас в 14-дневен срок от съобщението.     

 

 

 

                                                              Районен съдия :